info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Wat is Ahrefs?

Veel van de succesvolle e-commerce bedrijven vandaag de dag gebruiken SEO-tools om hun online aanwezigheid te verbeteren. Ahrefs is één van de vele SEO tools waar bedrijven gebruik van maken voor het optimaliseren van zoekwoorden, het tracken van organische posities, content optimalisatie, linkbuilding, backlink-analyses, zelfs video-zoekmachine optimalisatie en nog veel meer. Enkele populaire bedrijven waarvan je misschien hebt gehoord die Ahrefs gebruiken, zijn Pricewise en Coolblue.

Deze CliQi SEO gids bevat alles wat je moet weten over de populairste SEO tool, Ahrefs. 

 

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Wat is Ahrefs?

Wie gebruikt Ahrefs?

Iedereen die zijn bedrijf of doel wil promoten via het verbeteren van online zichtbaarheid. Het zijn meestal kleine bedrijven, maar ook Fortune 500-bedrijven, SEO bureaus, marketeers, non-profitorganisaties en politieke entiteiten.

Wie gebruikt Ahrefs

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een SEO-softwarepakket (zoekmachineoptimalisatie) dat bronnen bevat voor linkbuilding, zoekwoordenonderzoek, concurrentie analyse, ranking-tracking en SEO site-audits. Je kunt Ahrefs bijvoorbeeld gebruiken om hogere Google rankings te bemachtigen in Google search.

Ahrefs analyseert het backlinkprofiel van een website, de positionering van zoekwoorden en de SEO-health van je domein. Als je wilt zien hoe goed zoekwoorden presteren in Google, YouTube of Amazon, doet Ahrefs het zware werk voor je en laat je die rankings moeiteloos zien. Ahrefs analyseert ook hoe goed je content presteert met betrekking tot social media en backlinks.

Wat is Ahrefs?

Ahrefs begon als een eenvoudige tool voor link analyses in 2011 en groeide uit tot een volledige SEO tool met allemaal verschillende functionaliteiten, zoals keyword explorer of site explorer.

Waar wordt Ahrefs voor gebruikt?

Ahrefs wordt voornamelijk gebruikt om het backlinkprofiel van een website, de positionering van zoekwoorden en de SEO-health van een domein te analyseren. 

Wie gebruikt Ahrefs

Je kunt ook de SEO tool Ahrefs gebruiken om zoekwoorden onderzoek uit te voeren voor Google, YouTube, BOL.com en Amazon product listings. En veel marketeers in Nederland gebruiken Ahrefs om content ideeën te vinden die goed presteren (in termen van social shares, zoekvolume en/of backlinks) over een bepaald onderwerp.

Waar wordt Ahrefs voor gebruikt

Hoeveel kost Ahrefs per maand of per jaar?

Ahrefs biedt meerdere abonnementen om uit te kiezen, dus de prijzen variëren. Er zijn vier verschillende abonnement opties van Ahrefs: Lite, Standard, Advanced en Agency. Elke versie heeft de mogelijkheid om maandelijks of jaarlijks te betalen. Zie de prijsverdeling hieronder voor meer informatie.

Ahrefs pricing

Prijs van Ahrefs Lite-versie

  • Jaarlijkse prijs: €89,- per maand

Ahrefs Standaard versie prijzen

  • Maandelijks : €161,- per maand

Geavanceerde Ahrefs versie prijzen

  • Maandelijks: €359,- per maand

Prijs voor Ahrefs bureau versie

  • Maandelijks: €898,- per maand.
Hoeveel kost Ahrefs per maand

Welke versie van Ahrefs is geschikt voor jou?

Elke versie biedt verschillende niveaus van tools en bronnen voor gebruikers. Hoe duurder het abonnement, hoe meer functionaliteiten je kunt gebruiken binnen Ahrefs. Het kan echter zijn dat je niet alle toeters en bellen nodig hebt die de Advanced-versie biedt, dus de Standard-versie is de beste keuze.

Hieronder vindt je een overzicht van wat elke versie bevat en enkele Ahrefs-termen.

Belangrijkste kenmerken van de Lite-versie

  • Aantal gebruikers: 1
  • Rank Trackers (elke 7 dagen bijgewerkt): 500 trefwoorden
  • Backlink-index: 100 URL’s per dag
  • Backlinkrijen/rapport: 10.000
  • Recente & Historische Index? Nee
  • Keyword reports: 25 per dag.

Belangrijkste kenmerken van de standaardversie

  • Aantal gebruikers: 1
  • Rank Trackers (updates elke 5 dagen): 1.500 trefwoorden
  • Backlink-index: 500 URL’s per dag
  • Backlinkrijen/rapport: 30.000
  • Recente en Historische Index? Ja
  • Keyword reports: 100 per dag.

Belangrijkste kenmerken van de geavanceerde versie

  • Aantal gebruikers: 3
  • Rank Trackers (elke 3 dagen bijgewerkt): 5.000 trefwoorden
  • Backlink-index: 2.000 URL’s per dag
  • Backlinkrijen/rapporten: 50.000
  • Recente & Historische Index? Ja
  • Keyword reports: 200 per dag.

Belangrijkste kenmerken van de agency versie

  • Aantal gebruikers: 5
  • Rank Trackers (updates elke 3 dagen): 10.000 trefwoorden
  • Backlink-index: 5.000 URL’s per dag
  • Backlinkrijen/rapporten: 100.000
  • Recente en historische index: Ja
  • Keyword reports: 1.000 per dag.
Ahrefs SEO tool

Algemene Ahrefs-voorwaarden en -statistieken

Als je niet bekend bent met alle SEO-termen of moeite hebt met het begrijpen van de taal die Ahrefs gebruikt, volgen hier enkele definities voor de meer algemene Ahrefs-termen.

Ahrefs backlinks

Links van de ene website naar een andere pagina op een andere website. Een hoog aantal backlinks op een pagina betekent meestal dat de website organisch hoog scoort bij zoekmachines.

Backlinks Ahrefs

URL rating (URL-beoordeling)

De link autoriteit die een webpagina heeft. Het combineert de kwaliteit en kwantiteit van backlinks die naar die pagina verwijzen.

URL rating Ahrefs

Domain rating

Ahrefs past de URL Rating toe op de gehele website. De algehele sterkte van het domein wordt weergegeven in een Domain rating.

Domain Rating Ahrefs

Anchors (anchor teksten)

Een overzicht van de meest gebruikte anchor teksten (de tekst die linkt om een ​​doel webpagina te openen) op het linkprofiel van een website.

Anchor teksten analyseren

Verwijzende Domeinen (referring domains)

Deze functie geeft het aantal unieke websites weer dat linkt naar de pagina of site die je bekijkt.

Ahrefs tool

Distributie van CTLD’s

Een uitsplitsing van de links van een website per topdomein (.com, .edu, .de)

Ahrefs Rank

Een wereldwijde ranking van het linkprofiel van een website. Hoe lager het getal (ranking), hoe beter het linkprofiel.

Ahrefs Rank

Parent topic (hoofdonderwerp)

Het brede onderwerp voor het zoekwoord. Het hoofdonderwerp van het zoekwoord.

Parent topic (hoofdonderwerp)

Traffic potential (potentieel verkeer)

De hoeveelheid verkeer die je zou krijgen als je als eerste zou positioneren voor het doel zoekwoord.

Ahrefs tool gebruiken

Keyword difficulty (moeilijkheidsgraad trefwoord)

Hoe gemakkelijk of moeilijk het zal zijn om op de eerste pagina van Google te ranken voor dat specifieke zoekwoord.

keyword difficulty Ahrefs

Also rank for (rangschikken voor)

Een lijst met andere zoekwoorden van de top 10 resultaten. Voorbeeld: pagina’s die rangschikken voor “winterjassen voor honden” kunnen ook rangschikken voor “de beste winterjassen voor honden”.

Also rank for Ahrefs

Rank Tracker

Rank Tracker is een tool van Ahrefs die laat zien hoe goed de website scoort met behulp van de door jou gekozen zoekwoorden.

SERP 

Zoekmachine resultaten pagina, de pagina die je ziet nadat je jouw vraag of zoekwoorden in een zoekmachine hebt ingevoerd.

Is Ahrefs beter dan SEMrush?

Iedereen die bekend is met SEO-marketing bedrijven is misschien bekend met SEMrush, een andere SEO tool voor e-commerce bedrijven. 

Is Ahrefs beter dan SEMrush

Dit roept de vraag op: is Ahrefs beter dan SEMrush?

Aanvankelijk richtte Ahrefs zich op backlink-analyses en begon SEMrush als een tool voor zoekwoorden onderzoek. Sinds hun oprichting zijn ze doorgegaan met het toevoegen van hun lijst met tools en diensten, waardoor ze beide het complete pakket voor SEO dienstverlening vormen.

Met Ahrefs kun je functies voor zoekwoorden onderzoek, analyse van zoekwoorden van concurrenten uitvoeren, technische SEO-tools en het bijhouden van organische posities in Google gebruiken. Met SEMrush kun je jouw content optimaliseren voor SEO, PPC-campagnes (pay-per-click) van concurrenten analyseren, de belangrijkste verkeersbronnen van een website reverse-engineeren, logbestanden analyseren en nog veel meer.

Over het algemeen heeft Ahrefs een veel eenvoudigere gebruikersinterface om te navigeren, waardoor het een eenvoudigere tool is voor beginnende marketeers. Al de andere tools tussen Ahrefs en SEMrush lijken als twee druppels water op elkaar. Waar de één tekortschiet, overtreft de ander.

Conclusie over de keuze tussen Ahrefs en SEMrush

Bij CliQi gebruiken wij vaker Ahrefs dan SEMrush, doordat de keyword explorer iets handiger en sneller werkt dan SEMrush. Voor concurrentie analyses gebruiken wij vaker SEMrush als SEO tool. Maar iedereen heeft zijn eigen gevoel en mening, waardoor deze keuze volledig persoonlijk is.

Ahrefs versus SEMrush

Wat zijn de voordelen van Ahrefs?

De voordelen van Ahrefs zijn een uitgebreide backlink-analyse tool, één van de beste zoekwoorden onderzoek functionaliteiten en Ahrefs beschikt over een geavanceerde content explorer tool. We leggen alle voordelen van Ahrefs uit in 4 hoofdstukken, zodat je gedetailleerd kan lezen wat de voordelen zijn van Ahrefs. 

Hoofdstuk één: Ahrefs backlink-analyse

Backlink-analyse evalueert het aantal en de kwaliteit van websites die naar jouw domein of naar een specifieke pagina linken. Het gebruik van de backlink analyse van Ahrefs is vrij eenvoudig.

  1. Eerst kopieer en plak je de website-URL die je wilt evalueren in ‘Site Explorer’, waardoor je een algemeen overzicht krijgt van de SEO statistieken met betrekking tot deze website.
Site explorer Ahrefs

2. Voor meer gedetailleerde informatie over het backlinkprofiel van Ahrefs, klik op “Backlinks” in de zijbalk. Als de site veel backlinks heeft, kun je nofollow-links uitfilteren om een ​​beter idee te krijgen van hoeveel backlinks echt bruikbaar zijn.

Ahrefs backlink checker

3. Je kunt ook de “vergelijkbare links groeperen” en “één link per domein” gebruiken om elke afzonderlijke link eruit te filteren en een algemeen idee te krijgen van waar de backlinks lezers naartoe brengen.

Ahrefs feature: Link Intersect

Je kunt deze functie van Ahrefs gebruiken om te analyseren welke websites naar jouw concurrenten hebben gelinkt. Door Link Intersect uit te voeren, kun je andere websites vinden die mogelijk geïnteresseerd zijn in het gebruiken van jouw content om binnen hun eigen content te linken. Om toegang te krijgen tot deze functie, klik je op “meer” in de navigatie bovenaan. Klik vervolgens op “link intersect” en twee of meer concurrerende websites in de velden en klik op “toon link mogelijkheden”.

Ahrefs link intersect

Ahrefs feature: Best By Links

De Ahrefs functie Best By-links zijn pagina’s op een website met de meeste backlinks. Door deze functie te gebruiken, kun je websites vinden met een overvloed aan backlinks. Dit geeft je een inzicht in hoe je jouw organisch verkeer kunt laten groeien.

Ahrefs Best By Links

Ahrefs feature: “Nieuwe” backlinks

Deze tool geeft een lijst weer met websites die linken naar jouw website of die van een concurrent. Met deze informatie kun je nieuwe backlink mogelijkheden vinden om een blogartikel op te plaatsen, zodat je domein autoriteit groeit in Google.

Ahrefs backlinking

Ahrefs feature: “Verloren” backlinks

Dit scherm toont een lijst met pagina’s die eerder naar jouw website waren gelinkt, maar die jouw link onlangs hebben verwijderd. Het komt vaak voor, dus maak je geen zorgen als dit gebeurt. Als dit een betaalde link is, dan zou ik snel contact opnemen met de domeineigenaar om de link te laten herstellen.

Ahrefs verloren backlinks

Hoofdstuk twee: Ahrefs Keywords Explorer

Ahrefs Keyword Explorer geeft je een lading gegevens over elk zoekwoord dat je wilt gebruiken. Voer om te beginnen het zoekwoord in dat je wilt gebruiken in de Keyword Explorer, je krijgt een overzicht van de term/het trefwoord.

Je kunt het zoekvolume bekijken, dat is het aantal zoekopdrachten voor de specifieke long tail zoekwoord in zoekmachines, en de zoekwoord concurrentie, dat is de maatstaf voor hoe moeilijk het is om voor dit zoekwoord in Google search te ranken.

Ahrefs keyword explorer

Je kunt ook de “Return Rate” bekijken via de keyword explorer functie. De ‘’Return Rate’’ laat zien hoe vaak mensen meer dan één keer naar een zoekwoord zoeken in Google. Je kunt ook het aantal klikken, het percentage mensen dat op betaalde versus organische resultaten klikt en ‘Klikken per zoekopdracht’ bekijken.

Google verandert regelmatig de SERP-functies (pagina met zoekresultaten voor zoekmachines). Houd daar rekening mee bij het kiezen van zoekwoorden voor jouw website.

Ahrefs feature: Zoekwoord ideeën

Je kunt een lijst met zoekwoord ideeën genereren op basis van het oorspronkelijke zoekwoord dat je in de keyword explorer van Ahrefs hebt ingevoerd. Als je moeite hebt om een ​​langere zin of alternatieve trefwoorden te bedenken, is dit een handige functie om de creatieve sappen te laten stromen.

Het gebruik van de knop ‘Alle zoekwoord ideeën’ kan je ook meer fantasierijke opties geven, zodat je je op de juiste doelgroep kunt richten zonder dat jouw zoekwoorden verloren gaan in wat al beschikbaar is.

Ahrefs zoekterm ideeen

Ahrefs feature: SERP-overzicht

Met deze functie van Ahrefs kun je de pagina’s analyseren die in de SERP’s ranken voor het zoekwoord dat je overweegt te gebruiken voor een website. Je kunt een beter idee krijgen van hoe de resultaten in de loop van de tijd fluctueren met het zoekwoord. Als de SERP al een tijdje laag is, is het niet waarschijnlijk dat je dat zelf kunt veranderen. In dit geval kan het nuttig zijn om een ​​ander zoekwoord te kiezen. Deze functie kan ook suggesties geven voor een nieuw zoekwoord om je te helpen meer autoriteit te krijgen op vergelijkende websites.

Hoofdstuk drie: Ahrefs organische zoekwoorden en organisch zoekverkeer

Gebruik de functie ‘’Organische zoekwoorden en zoekverkeer’’ van Ahrefs om een ​​uitstekend overzicht te krijgen van welke websites op welke zoekwoorden ranken. Deze functie kan de prestaties van een website volgen, doordat de gegevens dagelijks worden bijgewerkt door Ahrefs. Maar je kunt het ook gebruiken om concurrenten te analyseren.

Door de organische zoekwoorden en organisch zoekverkeer te gebruiken, krijg je een overzicht van hoe de websites en zoekwoorden zijn veranderd gedurende de tijd. Dit is een gemakkelijke manier om te benchmarken waar een website scoort in vergelijking met andere concurrenten.

 Ahrefs organische zoekwoorden en organisch zoekverkeer

Ahrefs feature: Traffic Value

De functie ‘’Traffic Value’’ geeft je een schatting van al het verkeer dat een website krijgt via een zoekopdracht. Hogere aantallen betekenen meer waardevol verkeer, omdat dit betekent dat de kwaliteit van het zoekverkeer toeneemt. Mensen die via deze zoekwoorden naar een website komen, zijn geïnteresseerd om de content te lezen. Hoe hoger de ‘’Traffic Value’’, hoe groter de kans dat de bezoekers de intentie hebben om een interactie op een website uit te voeren. Oftewel, een hogere ‘’Traffic Value’’ zijn bezoekers die sneller converteren naar klanten en veel commerciële waarde bevatten. Keywords met een hogere ‘’Traffic Value’’ beschikken ook over een hoger conversieratio.

Hoofdstuk vier: Ahrefs Content Explorer

De Ahrefs Content Explorer richt zich op het aantal social shares dat een website krijgt in plaats van backlinks. Om toegang te krijgen tot deze informatie, typ je het zoekwoord in Content Explorer en zie je de artikelen die het meest zijn gedeeld op social media

Ahrefs feature: Vindt opnieuw gepubliceerde berichten

In de linkerbovenhoek van het scherm kun je sorteren op “opnieuw gepubliceerd” om content te vinden die onlangs op dezelfde URL is bijgewerkt. Opnieuw gepubliceerde content doet het soms beter dan content die slechts eenmaal is gepubliceerd. Met een beetje onderzoek kun je ontdekken welke opnieuw gepubliceerde inhoud een hogere ranking heeft en waarom. Dit kan interessante data zijn om je eigen content ook een keertje te updaten.

Ahrefs feature: Concurrerende domeinen

Je  kunt een lijst met concurrerende domeinen genereren die proberen te ranken voor dezelfde zoektermen en zoekwoorden als je eigen website. Het kan een goede referentie zijn als je nieuwe concurrenten wilt analyseren, maar dit is misschien niet super belangrijk omdat je waarschijnlijk al een goed idee hebt van de concurrenten in je eigen markt.

Je kunt deze concurrerende domeinen echter ook positioneren in termen van het rapport ‘Best By Links’, waarmee je kunt ontdekken welke websites hun pagina’s beter gebruiken dan andere websites. Als je concurrerend wilt zijn en het hoogste aantal domeinen naar een pagina wilt bemachtigen, dan kan deze functie je helpen bepalen wat andere websites hebben gebouwd qua backlinks en aantal verwijzende domeinen. 

Ahrefs feature: Content gap

Dit toont de zoekwoorden waar de concurrenten op positioneren in Google search, maar waar je eigen website nog niet op rankt in Google. Als je twee websites van concurrenten vindt die op hetzelfde zoekwoord ranken als je eigen website, dan is de kans groot dat je daar ook voor wilt gaan ranken in Google. De Content Gap-functie kan je meer dan duizend mogelijke nieuwe zoekwoorden tegelijk geven, zodat je jouw corner stone content snel kunt uitbreiden.

Ahrefs tool content gap

Ahrefs feature: Site-audit

Deze functie laat een duidelijk overzicht zien van gegevens en audits voor veel voorkomende SEO-problemen, waardoor de SEO visibility (zichtbaarheid) op het internet wordt vergroot. Het geeft je een technisch overzicht van jouw website, inclusief elke pagina, zodat je kunt zien wat werkt en wat verbeterd moet worden. Bijvoorbeeld het optimaliseren van interne links of het optimaliseren van 404 pagina’s.

Site-audit Ahrefs

Ahrefs feature: Paid search (betaald zoeken)

Als je geïnteresseerd bent in PPC-campagnes (CPC) van Google Ads i.c.m. SEO campagnes, dan kan deze functie je helpen bepalen welke advertenties het meeste verkeer genereren voor websites die dezelfde zoekwoorden gebruiken als die van jou. Het kan je ook de type landingspagina’s laten zien die de meeste bezoekers ontvangen, zodat je je eigen pagina’s kunt vergelijken met die van de concurrentie.

Ahrefs feature: Alerts (waarschuwingen)

Als je op de hoogte wilt blijven van de backlinks en positioneringen van een website in Google (van jezelf of van een concurrent), kun je e-mailwaarschuwingen ontvangen voor elke website die een nieuwe backlink of ranking in Google krijgen voor een nieuw zoekwoord. Waarschuwingen kunnen je helpen te bepalen hoeveel meer je moet doen om concurrerend te blijven, vooral als er meer waarschuwingen zijn met betrekking tot de websites van concurrenten dan die van jezelf.

BONUS: Geavanceerde functies van Ahrefs

Hoewel Ahrefs veel geweldige functies heeft, heeft het ook een aantal minder bekende functies. Als je meer wilt weten over de obscure of geavanceerde functies van Ahrefs, lees dan verder.

Geavanceerde functie van Ahrefs: Vind eenvoudig broken links

Om “dode links” (links die naar een 404-pagina leiden) te vermijden, gebruik je de Ahrefs’ functie “broken links zoeken” met de optie om doodlopende links te vervangen door outbound links die verwijzen naar bijgewerkte content. De functie toont elke 404 pagina op een website, wat betekent dat het niet nodig is om elke link handmatig te controleren.

Geavanceerde functie van Ahrefs: Ankertekst analyseren

Met deze functie kun je ervoor zorgen dat de “anchorteksten” zowel generieke als brand anchors bevatten voor een gunstigere optimalisatie. Als je te ver gaat met het optimaliseren van de ankertekst, kan Google je straffen.

Ankertekst analyseren

Geavanceerde functie van Ahrefs: Best By Links-groei

Dit is een geweldige manier om te zien waar mensen in iedere branche momenteel naar linken in de afgelopen dagen, week of maand. Elke website krijgt een rangorde afhankelijk van het aantal backlinks dat ze binnen een specifieke tijdlijn ontvangen.

Geavanceerde functie: Batch analyse

In plaats van URL’s afzonderlijk te analyseren, kun je tot 200 tegelijk analyseren met de batch analysefunctie van Ahrefs. Deze functie vermindert de tijd die je aan onderzoek besteedt, zodat je je beter kunt concentreren op andere aspecten van jouw website.

Conclusie over Ahrefs SEO tool

Dus, waar wordt Ahrefs voor gebruikt? Ahrefs is een geweldige SEO tool om te overwegen als je jouw online aanwezigheid verder wilt opbouwen. Het biedt tips en trucs voor effectieve zoekwoorden en haalbare backlinks. De applicatie is gebruiksvriendelijk en leert je op een eenvoudige wijze wat je dient te weten over WordPress SEO. Daarnaast is de SEO tool goedkoop en één van de belangrijkste linkbuilding tools om in te investeren als online marketing bureau, e-commerce bedrijf of andere entiteiten. 

Conclusie over Ahrefs SEO tool

Tenslotte geeft Ahrefs je de beste mogelijkheden om jouw website te laten groeien door je in staat te stellen concurrenten te analyseren en op de hoogte te blijven van trends in de branche. Wij raden je zeer aan om deze SEO tool direct aan te schaffen!

Veelgestelde vragen over Ahrefs

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een SEO-softwarepakket (zoekmachineoptimalisatie) dat bronnen bevat voor linkbuilding, zoekwoordenonderzoek, concurrentie analyse, ranking-tracking en SEO site-audits. Je kunt Ahrefs bijvoorbeeld gebruiken om hogere Google rankings te bemachtigen in Google search. Lees ook onze SEO checklist om alle ins-en outs te lezen over SEO.

Hoeveel kost Ahrefs per maand?

Prijs van de Ahrefs Lite-versie is €89 per maand, de standaardversie kost €161 per maand, geavanceerde Ahrefs versie kost €359 euro per maand en de bureau versie voor online marketing bureaus kost €898 euro per maand.

Wie gebruikt Ahrefs?

Iedereen die zijn bedrijf of doel wil promoten via het verbeteren van online zichtbaarheid. Het zijn meestal kleine bedrijven, maar ook Fortune 500-bedrijven, SEO bureaus, marketeers, non-profitorganisaties en politieke entiteiten.

Wat kun je met Ahrefs?

Ahrefs wordt voornamelijk gebruikt om het backlinkprofiel van een website, de positionering van zoekwoorden en de SEO-health van een domein te analyseren. Je kunt ook de SEO tool Ahrefs gebruiken om zoekwoorden onderzoek uit te voeren voor Google, YouTube, BOL.com en Amazon product listings. En veel marketeers in Nederland gebruiken Ahrefs om content ideeën te vinden die goed presteren (in termen van social shares, zoekvolume en/of backlinks) over een bepaald onderwerp.

Ahrefs SEO tool

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.