info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Duplicate content

Wil je meer kennis over duplicate content vergaren en hoe dit jouw website kan schaden? Lees hier meer over wat duplicate content is. Duplicate content is voor veel site-eigenaren een veelvoorkomend probleem doordat verschillende producten onder verschillende categorieën vallen, waardoor er meerdere url’s zijn voor datzelfde product. 

Duplicate content kan nog steeds veel SEO problemen veroorzaken. Aangezien 25-30% van het internet duplicate content heeft, is het handig om te weten hoe je dergelijke problemen kunt voorkomen en oplossen. 

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Duplicate content
check duplicate content

In deze gids leer je:

  1. Wat dubbele content inhoudt
  2. Waarom dubbele content slecht is voor SEO
  3. Veelvoorkomende oorzaken van dubbele content
  4. Controleren op (en het repareren van) dubbele content

Wat is duplicate content?

Dubbele content is exacte of bijna dezelfde inhoud van tekst die op het internet op meer dan één plaats wordt weergegeven. De Nederlandse vertaling van duplicate content is dubbele content/inhoud. Het kan voorkomen op één website of op verschillende domeinen. Google stelt dat de meeste dubbele content in principe niet misleidend is. 

Waarom is dubbele content slecht voor SEO?

Dubbele content kan je SEO prestaties om een aantal redenen schaden.

  1. Ongewenste of onvriendelijke URL’s in de zoekresultaten van Google
  2. Verdunning van de backlink
  3. Verbrandt het crawlbudget van je domein

Stel je voor dat dezelfde pagina beschikbaar is op drie verschillende URL’s:

  • Thebagstore.nl/tas/
  • Thebagstore.nl./tas/?utm_content=tas&utm_medium=social
  • Thebagstore.nl/categorie/tas/


KLAAR OM TE SCOREN IN GOOGLE?

Bouw een content strategie samen met onze SEO- en content specialisten. 

De eerste zou in de zoekresultaten moeten verschijnen, maar Google kan de verkeerde URL kiezen. Als dat gebeurt, kan er een ongewenste URL voor in de plaats komen. Omdat consumenten minder geneigd zijn om op een onvriendelijke URL te klikken, krijg je mogelijk minder organisch verkeer.

Verdunning van de backlink

Als dezelfde content op veel URL’s beschikbaar is, kan elk van die URL’s backlinks genereren van andere websites. Dat resulteert in de splitsing van linkwaarde tussen verschillende URL’s. Dit is natuurlijk zonde van alle investeringen in deze backlinks en de Google organic posities worden door dit probleem niet verbeterd.

Om dit in de zoekmachine aan te tonen, hebben we een voorbeeld opgezocht dat hierdoor verscheidene backlinks ontvangt naar twee bijna dezelfde pagina’s met bijna dezelfde content:

https://www.thebagstore.nl/tassen/

https://www.thebagstore.nl/tassen

Deze pagina’s zijn bijna exacte duplicaten. Ze hebben respectievelijk 9 en 2 verwijzende domeinen (links van unieke websites). 

duplicate content
wat is duplicate content

Wanneer bovenstaand probleem plaatsvindt groepeert Google de URL’s in één cluster en vervolgens selecteert Google welke volgens hen de beste URL is om in de zoekresultaten weer te geven. Dus, in bovenstaand geval zou Google slechts één van de URL’s in de Google zoekresultaten laten zien en alle verwijzende domeinen gaan naar één URL. 

Verbrandt het crawlbudget van je domein

Google vindt via crawlen nieuwe content/inhoud in je website of webshop. Dat betekent dat ze links van bestaande pagina’s naar nieuwe pagina’s volgen. Ze crawlen ook pagina’s waarvan ze af en toe op de hoogte zijn om te zien of er iets is veranderd.

Het hebben van duplicate content (dubbele inhoud) zorgt ervoor dat de Google bots alleen maar meer werk hebben om al je pagina’s te crawlen en te indexeren. Dat kan van invloed zijn op de snelheid en frequentie waarmee ze je nieuwe of bijgewerkte pagina’s crawlen en dus indexeren. Deze situatie is zeer slecht want dit kan leiden tot vertraging bij het indexeren van nieuwe pagina’s (content) of het herindexeren van bijgewerkte pagina’s met nieuwe content waar je je best voor hebt gedaan.

PRO TIP: Als jouw website volledig responsive is, is je crawl limiet vele malen hoger dan een trage website die niet responsive is op meerdere devices. Deze websites zullen ook duplicate URL’s minder vaak crawlen, waardoor indexatie van deze pagina’s onmogelijk is.

duplicate content checker

Veelvoorkomende oorzaken van duplicate content

Tracking parameters

Tracking parameters worden vaak gebruikt voor het bijhouden van bepaalde online marketing campagnes. Als je bijvoorbeeld via Optimizely of andere a/b test tools een experiment wil draaien worden vaak parameters achter de URL toegevoegd. Een voorbeeld van een duplicaat content probleem met tracking parameters zijn de volgende twee URL’s.


TECHNISCHE SEO UITBESTEDEN?

Advies nodig hoe je een duplicate content probleem kan verhelpen? 

SEO specialisten zorgen voor een gezonde website zonder technische fouten.

Hoe kun je dit probleem oplossen? Door de URL met parameter een canonical tag (manier om zoekmachines te vertellen dat een pagina een kopie is van een andere pagina) te geven naar het hoofddomein zonder parameters achter het domein. Dit is de SEO-vriendelijke URL van het domein en is leidend voor de Google bots.

Sessie ID’s

Sessie ID’s verzamelen informatie van je bezoekers en worden vaak gebruikt bij gebruikersonderzoeken met de tool Hotjar bijvoorbeeld. Website-eigenaren kunnen gebruikersgedrag meten en beoordelen door middel van het tracken van de consumenten. Deze sessies worden sessie ID’s genoemd.

Dit probleem kun je oplossen door de URL een 301-redirect te geven naar het hoofddomein, zodat deze URL niet is geïndexeerd door Google. Eventueel kun je de sessie ID’s als je start op no-index zetten, zodat Google deze URL’s niet indexeert in de zoekmachine.

HTTPS vs. HTTP, and non-www vs. www

Veel websites zijn vindbaar via de volgende variaties: 

Als je HTTPS gebruikt (beste keuze vandaag de dag) is het de eerste of derde variatie. Als je kiest voor HTTP is het de tweede of vierde van de bovenstaande variaties. Helaas worden veel webshops en websites slecht geconfigureerd waardoor ze vindbaar zijn via verschillende variaties. Dit kan leiden tot serieuze duplicate content problemen en je website of webshop zal slecht gaan positioneren in de zoekmachine van Google. Vaak twijfelt Google tussen de pagina’s, waardoor de bots niet de beste variant van een specifieke pagina kunnen kiezen, waardoor hoge Google posities uitblijven. 

Dit probleem kun je oplossen door 301-redirects door te voeren zodat alles vanaf één locatie goed vindbaar is. Belangrijk is om de 301-redirects op serverniveau uit te voeren, zodat de indexatie en het crawlbudget verbeterd worden. 

Conclusie over duplicate content

Raak niet in paniek over duplicate content. Kleine gedeeltes van duplicate content krijgen geen Google penalty vandaag de dag, daarnaast heeft Google een algoritme dat dit soort aspecten snel oppikt. De technische SEO zaken zijn wel een belangrijk element om rekening mee te houden tijdens de realisatie van je website en/of webshop. 

Veelgestelde vragen over duplicate content

Wat is duplicate content?

Dubbele content is inhoud die op meer dan één plaats op internet verschijnt.

Duplicate content

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.