info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

SEO Campagne

Het wereldwijde web is gevuld met content van lage kwaliteit die geen SEO waarde bevat. Of misschien biedt het waarde, maar genereert het geen verkeer of verkopen door slecht zoekwoordenonderzoek. Dus waarom besteden bedrijven zo veel tijd aan het produceren van content die ze helemaal geen resultaten oplevert?

Wij zijn ook op dit uitzichtloze punt geweest. Lange SEO teksten van lage kwaliteit schrijven, alleen omdat we dachten dat content KING was als het op SEO aankwam. Wat we echter hebben geleerd, is dat content niet belangrijk is, tenzij het top-notch content is. Dus laten we het ander formuleren. Geweldige content = KING!

In dit artikel leren wij jouw de waarde van een geweldige content en het opzetten van een SEO campagne om deze content op de juiste manier te gebruiken.

 

Home » SEO Campagne

Een SEO campagne opzetten – CliQi helpt je op weg!

Wij laten je precies zien hoe je een SEO campagne kan opzetten (stap voor stap). Het beste gedeelte van deze content? Je zult veel voorbeelden realtime kunnen bekijken! 

Laten we alle onderdelen kort onder elkaar benoemen:

  1. Zoekwoorden Analyse 
  2. Publiceer awesome content
  3. On-page SEO optimalisaties
  4. Genereer kwalitatieve en dofollow backlinks
  5. Resultaten bijhouden

Stap 1: Zoekwoorden Analyse

Een gedegen zoekwoorden analyse is de eerste stap van een succesvolle SEO campagne. Het belangrijkste is om een top 10 zoekwoorden lijst samen te stellen en deze zoekwoorden targeten en optimaliseren voor je eigen website. Maar hoe komen we aan deze zoekwoorden?

Zoek commerciële keywords met de Google Zoekwoordplanner

De Google keyword planner is een gratis tool van Google om nieuwe zoekwoorden te ontdekken voor jouw website. Het handigste van Google keyword planner is dat de data direct uit de database van Google wordt gehaald. Door simpelweg een zoekwoord in te voeren krijg je een gehele lijst met relevante zoekwoorden voor het ingevoerde zoekwoord. Belangrijk is om te focussen op de 10 meest commerciële keywords, zodat je deze pagina’s kan optimaliseren. 

Zoekwoorden onderzoek met Ahrefs

De meest complete tool voor zoekwoordonderzoek op de markt is Ahrefs. Keywords Explorer draait op ’s werelds grootste database met zoekopdrachten van derden.

seo campagne
  • Duizenden zoekwoord suggesties

Nooit zonder zoekwoord ideeën: Keywords Explorer draait op een enorme database van meer dan 7 miljard zoekwoorden, elke maand bijgewerkt met nieuwe gegevens. CliQi haar SEO specialisten kennen deze tool als geen ander. Laat ons jou helpen bij het targeten op de juiste zoekwoorden en meer omzet via organisch verkeer te realiseren. 

  • 171 landen ondersteund

Komt je onderneming niet uit Nederland? Geen probleem. De Keywords Explorer geeft je beschikbare zoekwoorden data voor 171 landen. CliQi helpt je verder om buiten Nederland organisch te groeien in organisch verkeer. 

  • 10 verschillende zoekmachines

Google is niet de enige zoekmachine die er is. Door grote hoeveelheden clickstream-gegevens te verwerken, kan Ahrefs zoekwoord volumes schatten voor plaatsen zoals YouTube, Amazon, Bing, Baidu, enz. Interesse in het hoger positioneren in Amazon of Youtube? Wij hebben de expertise in huis!

  • Nauwkeurige zoekvolumes

Ahrefs en CliQi gebruikt clickstream-gegevens om onze zoekvolumes maandelijks te verfijnen, zodat ze altijd up-to-date zijn en klanten naar wens kunnen worden geholpen.

  • Keyword difficulty

Zoek het ‘laaghangend fruit’ tussen al jouw zoekwoorden. Onze KD-score berekent hoe moeilijk het zal zijn om voor jouw zoekwoord te positioneren op basis van de huidige toppagina’s.


Een SEO campagne opzetten met de specialisten CliQi?

Wil je graag een SEO-campagne lanceren en elke maand meer organisch verkeer realiseren? Wij zorgen voor een explosieve groei in jouw bezoekersaantallen!

  • Statistiek ‘Klikken’

Een hoog zoekvolume betekent niet dat mensen op de zoekresultaten klikken. Ahrefs is de enige tool die het geschatte aantal klikken voor jouw zoekwoorden laat zien.

Concentreer je op long tail-zoekwoorden

Het internet is een enorme oceaan aan websites met content. Eerlijk gezegd kan het ronduit onmogelijk lijken om als klein bedrijf met megabedrijven te concurreren. Daarom, in plaats van je inspanningen te concentreren op commerciële veel gebruikte zoekwoorden, jezelf richten op relevante zoekwoorden (met drie woorden of meer) met weinig concurrentie, en daarom zijn long tail-zoekwoorden zo belangrijk.

Als jouw merk of bedrijf bijvoorbeeld sportschoenen verkoopt, moet je een SEO campagne niet richten op zoekwoorden als ‘sneakers’ of ‘sportschoenen’. De kans is groot dat je het moet opnemen tegen Nike en Adidas. Het is beter om je  te concentreren op zoekwoorden zoals ‘training schoenen voor volleybal’. 

seo campagne opzetten

Het is een proces waarbij het verkeer vooraf wordt gekwalificeerd, wat betekent dat degenen die jouw website bezoeken via deze zoekwoorden, eerder een conversie genereren en op die manier inkomsten voor jouw genereren. Wat ook betekent dat long tail-zoekwoorden een hoger conversatiepotentieel hebben, zodat jouw bezoekers leads of betalende klanten worden.

PRO tip 1: Vind long-tail zoekwoorden met KWFinder. KWFinder is een effectieve tool/hulpmiddel voor het vinden van long-tail keywords met lage concurrentie en hoge zoekvolumes!

PRO tip 2: Timing is de sleutel voor nieuwe content creatie. Wees voorbereid voor specifieke trends in Nederland en maak content op basis van historische zoekvolumes en langetermijn trends. Identificeer seizoensgebonden zoekwoorden en hot topics die organisch verkeer voor jouw domein opleveren.

Afbeelding van Google Trends keyword: Corona.

Steel commerciële keywords van je concurrentie

Steel de commerciële zoekwoorden waar de bestaande competitie gepositioneerd is in Google search engine. Om deze keywords te ontdekken heb je tools nodig zoals Ahrefs of SEMRush. Welke van de bovenstaande tools je uiteindelijk gebruikt maakt eigenlijk niet uit. Het proces van beide tools is precies hetzelfde, namelijk. Het proces is als volgt: zoek een directe concurrent uit die heel goed scoort in Google en kopieer en plak deze domeinnaam in de tool. Vervolgens krijg je een hele lijst aan zoekwoorden die wellicht interessant zijn voor jouw website. Kies de commerciële zoekwoorden waar veel aan verdient wordt, dit kun je checken o.b.v. de CPC (Cost-per-click) van elk keyword.

seo campagnes

Stap 2: Publiceer awesome content

Nu je een lijst van 10 keywords hebt ontdek gebaseerd op zoekwoorden analyse is het belangrijk om geoptimaliseerde content te creëren. 

De vraag is: Hoe creëer je content als doel om hoog te positioneren in de zoekresultaten van Google? Blijf dan doorlezen.

Schrijf lange en uitgebreide content is de basis om in Google topposities te rangschikken. Vroeger werkte het nog om korte blogberichten (tot 500 woorden) te publiceren en hiermee te positioneren in de top 3 posities van Google. Helaas is deze tijd voorbij en wordt de zoekmachine van Google steeds competitiever doordat steeds meer bedrijven online gaan vandaag de dag. Uit een branche studie bleek zelfs dat blogartikelen met veel inhoud duidelijk het beste scoort in de zoekmachine van Google. In deze grafiek zie je een duidelijke correlatie tussen het aantal woorden van een pagina en de positie in de zoekresultaten van Google. 

In plaats van het schrijven van 5 tips voor het optimaliseren van je SEO campagne is het slimmer om een complete gids te schrijven over SEO campagnes en alle ins- en outs van SEO campagnes te beschrijven. Als je in een complete gids alles beschrijft over het onderwerp positioneer je redelijk snel op de eerste pagina van Google. 

SEO campagne

Creëer visuele content (shareable content) 

Er is geen enkele twijfel hierover mogelijk, shareable content is HOT! Vooral als het gaat om het verkrijgen van nieuwe backlinks en social shares is visuele content erg belangrijk. Het samenstellen van infographics, verfrissende banners of bewegende afbeeldingen worden veel gedeeld op Facebook of Instagram en infographics verkrijgen vele backlinks van websites die de infographic plaatsen op hun domein. Deze backlinks zorgen voor een hogere ranking/positioneren in de resultaten pagina’s van Google. 

Publiceer autoritaire content

Onlangs heeft BuzzSumo 100 miljoen artikelen geanalyseerd op alle contentsoorten. Met dit onderzoek kwamen ze op twee interessante ontdekkingen: van alle content wat op websites wordt geplaatst krijgen vele websites 0 links of 0 shares van internetgebruikers. Ten tweede wordt autoritaire content veel gedeeld op het internet en krijgen vele websites backlinks van dit soort artikelen. 

De volgende vraag is: Wat is ‘’autoritaire content’’?

Autoritaire content is geschreven inhoud door een expert/professional wat geheel nieuwe informatie is in een bepaalde markt of branche. Een voorbeeld hiervan kan een artikel over ‘Voice Search SEO’ zijn, waar je alle ins- en outs over ‘Voice Search SEO’ beschrijft in een uitgebreide leesgids. Voice Search is een relatief nieuw begrip en vele mensen willen graag meer informatie over alle mogelijkheden van Voice Search.

Stap 3 On-page SEO optimalisaties

Iedereen binnen de wereld van online marketing weet dat de paginasnelheid belangrijk is voor een website of webshop. Het is een bevestigde Google ranking factor op desktop en mobiel, heeft invloed op de gebruikerservaring en kan een direct effect hebben op jouw online bedrijfsresultaten. Twee gratis on-page SEO optimalisatie tips:


Hulp nodig bij het optimaliseren van je SEO campagne?

Als je moeite hebt om een SEO campagne op te zetten kan CliQi jou verder helpen. Onze SEO specialisten hebben alle expertise in huis om van jouw bedrijf een marktleider te maken. 

Tip 1 – Verwijder ongebruikte plug-ins

Tenzij je een gloednieuwe WordPress-website hebt, is de kans groot dat je een heleboel plug-ins hebt geïnstalleerd die je in de loop der jaren niet meer hebt gebruikt. Sommige hiervan kunnen de paginasnelheid beïnvloeden, dus het is de moeite waard om alles wat je niet nodig hebt als uitgangspunt te deactiveren en te verwijderen. Wees voorzichtig wanneer je dit doet. Als je niet zeker weet of iets nodig is, laat het dan ongewijzigd totdat een WordPress-developer ernaar gaat kijken. 

Tip 2 – Schakel DNS-providers over naar Cloudflare

Websites zijn bestanden op harde schijven (servers) die met internet zijn verbonden. En elk apparaat dat met internet is verbonden, heeft een IP-adres (bijvoorbeeld 123.123.12.1). Omdat IP-adressen moeilijk te onthouden zijn, worden domeinnamen toegewezen aan IP-adressen met behulp van een DNS, wat staat voor Domain Name System. Je kunt dit zien als het telefoonboek van het internet. Wanneer je een domein in jouw browser intypt, wordt er een DNS-zoekopdracht uitgevoerd om het IP-adres van de server te vinden.

Maar hier is het punt: de meeste mensen gebruiken de gratis DNS-providers van hun domeinregistreerder, wat meestal traag is. Als jij dit bent, schakel dan over naar een snellere DNS-provider zoals Cloudflare. Om dit te doen, meld je dan aan voor een gratis Cloudflare-account. Klik op “Een site toevoegen”, voer jouw domeinnaam in en klik op de knop. Selecteer het gratis abonnement en klik op ‘Plan bevestigen’. Cloudflare geeft je nu de kans om jouw DNS-instellingen te bekijken voordat je verder gaat. Als er geen waarschuwingen zijn, is het meestal veilig om door te gaan.

on page seo optimalisaties

Nu hoef je alleen nog maar je nameservers om te wisselen met je domeinregistreerder. De manier waarop je dit doet, verschilt per registreerder, dus aarzel niet om hun ondersteuning te vragen als je niet zeker weet hoe je dit moet doen.

Stap 3. Genereer kwalitatieve en dofollow backlinks

Linkbuilding is geen rocket science. Er is geen geheime club waar maar een paar elite leren hoe ze links kunnen bouwen. Iedereen kan het!

Het fundamentele proces is als volgt:

  • Maak iets dat link waardig is voor de gekozen doelgroep
  • Vind mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn om naar jouw website te linken.
  • Overtuig die mensen om precies dat te doen 

Linkbuilding tactieken

Er zijn een aantal linkbuilding tactieken mogelijk om meer dofollow backlinks te genereren. Een aantal relatief makkelijk om uit te voeren linkbuilding tactieken hebben wij hieronder opgesomd.

  • Krijg links van de bedrijven waarmee je een bestaande relatie hebt. Een voorbeeld hiervan kan een product leverancier zijn waar je producten van op voorraad hebt. Vraag de product leverancier om een backlink te plaatsen naar jouw website op de store locator pagina.
linkbuilding tactieken
  • Converteer citations (benoemingen van jouw merk of bedrijf) naar dofollow backlinks. Mensen zullen jouw bedrijf soms noemen, maar linken niet naar jouw website. Dit gebeurt vaker dan je misschien denkt. Vermeldingen zonder backlinks zijn een van de snelste mogelijkheden om links te bouwen die je waarschijnlijk zult vinden. Dat komt omdat deze mensen al fan zijn van jouw bedrijf. Ze weten waar je bedrijf voor staat en ze noemden je zelfs op een website. Het is dus gemakkelijk om te vragen of ze een vermelding willen veranderen naar een link. .
  • Zoek naar pagina’s die meerdere concurrenten vermelden, maar niet jouw website. Als je websites kunt vinden die meerdere concurrenten vermelden (maar niet jouw eigen website), kan het zinvol zijn om contact op te nemen en hen kennis te laten maken met jouw merk of producten. Door dit te doen, kun je hen misschien zelfs overtuigen om jouw bedrijf aan die pagina toe te voegen.

Linkbuilding is niet zo moeilijk als de meeste mensen denken. De meeste bedrijven kunnen geweldige links bouwen zonder in nieuwe content te hoeven investeren.

Ons advies? Geef deze tactieken een kans en kijk welke het beste werken voor jouw website. Zelfs als je maar een uurtje per dag hebt, zou je toch enige vooruitgang moeten kunnen boeken en behoorlijke links kunnen bouwen voor jouw bedrijf!

Resultaten meten van je SEO campagne

SEO campagnes zijn de drijfveren voor de online aanwezigheid en zichtbaarheid van jouw website. Maar het kan maanden duren voordat de resultaten binnenkomen, en als dat niet het geval is, moet je improviseren. Daarvoor moet je analyseren en meten hoe goed jouw SEO campagnes presteren in de zoekresultaten van Google. Het meten van het succes van jouw SEO campagnes is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Het vereist een grondige analyse van veel data. Van zoekwoorden analyse tot het analyseren van alle backlinks, er is veel om bij te houden. Een SEO campagne kun je op vele prestatie-indicatoren meten. We hebben een aantal prestatie-indicatoren op een rij gezet en hoe je deze prestatie-indicatoren het beste kunt meten.

  • Meet je positioneringen in Google doormiddel van Google Search Console

Gerangschikt worden op de eerste pagina in de zoekmachines heeft een hoge prioriteit voor vele websites. Als jouw website goed scoort, komt organisch verkeer automatisch naar jouw website. Hiervoor dien je constant een analyse te maken van je organische positioneringen. Google Search Console heeft de beste data om je dagelijks te voorzien van de nieuwste data m.b.t. zoekwoord positioneringen, totaal aantal vertoningen, gemiddelde positie en gemiddelde CTR (click-through-rate). Je kunt dagelijks bekijken hoe jouw zoekwoorden presteren in de zoekmachine van Google. Google Search Console is een gratis tool waarvoor elke webmaster zich kan aanmelden.

resultaten meten van je seo campagne
  • Controleer maandelijks alle backlinks

Backlinks zijn een belangrijke rangschikkingsfactor. Als een andere website naar jouw webpagina linkt, is de kans groot dat je hoger in de zoekmachines wordt gepositioneerd. De backlinks moeten natuurlijk relevante websites van hoge autoriteit zijn.

Als een groot aantal autoritaire websites naar je website verwijzen, kunnen deze backlinks je helpen een voorsprong te nemen op je concurrenten door hogere posities in de zoekresultaten te behalen. Andere websites die naar jouw linken, bouwen geloofwaardigheid voor jouw op en laten zien dat jouw product of dienst nuttig is voor anderen. Zorg er dus voor dat je consequent backlinks krijgt. Anders komt jouw SEO campagne tot stilstand.

Met de SEO tool Ahrefs kun je maandelijks alle backlinks meten en bijhouden op alle criteria. Naast het bijhouden van alle backlinks kun je met Ahrefs een geavenceeerde zoekwoordenanalyse uitvoeren.

resultaten meten SEO campagne

Start direct met het bouwen van je eigen SEO campagne

Het belangrijkste doel bij dit alles is ervoor te zorgen dat je begint met een goede basis van jouw SEO campagne en hoe je deze wilt uitvoeren. Zodra je de SEO campagne en campagnedoelen hebt gedefinieerd, kun je beginnen met het implementeren van de on-page optimalisaties, evenals het creëren van de eerste backlinks.

Een belangrijke tip om te onthouden is dat een effectieve SEO campagne zorgvuldig moet worden beheerd en continu moet worden geoptimaliseerd voor de best mogelijke resultaten. Een SEO campagne opzetten is niet zomaar een eenmalige gebeurtenis. Een SEO campagne is onderdeel van je SEO strategie en lange termijn doelen. Het kan erg handig zijn om jouw eigen bedrijf te laten helpen bij de voortdurende inspanningen van een SEO campagne. CliQi kan jouw op weg helpen bij het bouwen van de eerste backlinks of het helpen bij het optimaliseren van alle on-page SEO optimalisaties.

SEO Campagne 2.0

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.