info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

CPM

Bouw je naamsbekendheid op met CPM Marketing. Online adverteren is niet meer weg te denken uit de wereld van marketing. Naast offline zichtbaar zijn, is je bedrijf profileren op het internet een must. Louter een website neerzetten is niet genoeg, je moet mensen naar die website toe leiden. Online adverteren biedt daartoe een geweldige mogelijkheid. CPM marketing is een methode om je bedrijf in de spotlight te zetten!

Home » CPM

Wat is CPM?

CPM is een advertentie methode voor het beoordelen en prijzen van advertenties in de wereld van online marketing. De meetmethode is gebaseerd op vertoningen, oftewel het aantal weergaven voor een specifieke advertentie. Vertoningen worden ook wel ‘advertentieweergaven’ genoemd. De adverteerders betalen een vast bedrag voor duizend vertoningen van een advertentie op een bepaald medium. De weergaven zijn leidend en het meet niet het aantal keren er is geklikt op een advertentie.

Vele adverteerders meten vaak het succes van een CPM campagne aan de hand van de CTR percentage. Een banner die vijf klikken ontvangt voor elke 50 vertoningen, heeft bijvoorbeeld een CTR van 10%. Het meten van het succes van een advertentie kan gemeten worden doormiddel van CTR percentages.

Wat betekent CPM? 

CPM staat voor Cost per mille (kosten per duizend vertoningen) en maakt deel uit van een afrekenmodel in Google AdWords. Als jouw bedrijf met een advertentie op een website verschijnt, betaal je de website-eigenaar aan de hand van het aantal vertoningen (duizend) van jouw advertenties.

  • Voorbeeld van een CPM marketingcampagne: Als een website-eigenaar €2,00 per CPM berekend, betekent dit dat een adverteerder €2,00 dient te betalen voor elke 1000 vertoningen van zijn advertentie. De ‘M’ in CPM staat voor het woord ‘mille’, wat Latijns is voor ‘duizenden’.

Wat zijn de voor- en nadelen van CPM marketing?

Het voordeel van CPM marketing is dat je zichtbaar bent. Zo kun je bijvoorbeeld naamsbekendheid opbouwen voor een nieuwe product die je lanceert. Het nadeel van CPM marketing is dat het niet direct omzet oplevert of dat je een lead binnenhaalt. Je betaalt echter wel per vertoning van de advertentie in Google. 

Ga niet lukraak online adverteren, kies voor een meetmethode die bij jouw bedrijf past

Het is belangrijk om goed te overwegen hoe je online wilt adverteren. Wat past bij jouw doelgroep, welke gegevens wil je van eventuele klanten of wil je direct op ROI of CPA focussen? Naast CPS en CPM zijn er namelijk ook nog CPL (betalen per lead) of PPC (Pay per call) en CPD (Cost per download). CliQi verdiept zich samen met jou in de best passende methode zodat je doelgericht en effectief te werk gaat.


Adverteren met CliQi

Het is best moeilijk om een keuze te maken in een juiste meetmethode voor online adverteren. CliQi weet waar jouw bedrijf het meeste baat bij heeft!

Zijn er ook andere rekenmodellen in Google Ads?

Jazeker. Na een tijdje CPM-marketing te hebben toegepast, kun je overgaan op een manier van adverteren waarbij je bijvoorbeeld gaat betalen per klik. Iedere keer als een consument op jouw advertentie klikt, betaal je daar de website-eigenaar voor. Dit heet CPC (Cost per Click).  Nadeel is dat eenzelfde consument meerdere keren kan klikken, dat kost je geld.  

CPS ofwel Cost per Sale is ook een mogelijkheid. Dan betaal je de website-eigenaar pas nadat er naar aanleiding van de advertentie een product of dienst van jou is gekocht. Dat kan een percentage zijn of een vast bedrag. Het lijkt logisch dat de website-eigenaar zich sterk inzet om jouw advertentie onder de aandacht te brengen bij een brede doelgroep. Soms ook een doelgroep waar jij niet zoveel aan hebt. Op deze manier adverteren kan dus minder doelgericht zijn. 

Veelgestelde vragen over CPM marketing

Wat is CPM?

Kosten per duizend vertoningen(CPM), ook wel kosten per mille genoemd, is een online marketingterm die veelal wordt gebruikt om de prijs van duizend vertoningen op een pagina weer te geven.

Wat betekent CPM? 

CPM staat voor Cost per mille (kosten per duizend vertoningen) en maakt deel uit van een afrekenmodel in Google AdWords. Als jouw bedrijf met een advertentie op een website verschijnt, betaal je de website-eigenaar aan de hand van het aantal vertoningen (duizend) van jouw advertenties.

Voordelen van CPM marketing?

Met CPM marketing campagnes genereer je snel naamsbekendheid voor een zeer lage prijs. CPM campagnes kun je ook toepassen om de geloofwaardigheid van een bedrijf te verhogen.

CPM adverteren

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.