info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Verkopen op Amazon Marketplaces

Verkopen op Amazon is één van de manieren om een extra verdienmodel toe te voegen aan je huidige verdienmodellen van jouw bedrijf. De potentiële winst die je kunt bereiken met het verkopen op Amazon is erg hoog, maar het is uitermate belangrijk om strategieën te gebruiken die passen bij jouw onderneming en werkwijze. Is jouw bedrijf klaar om in het buitenland te gaan verkopen bijvoorbeeld?

In dit artikel leer je meer over de opstartkosten van een Amazon bedrijfsaccount, verzendmethodes van Amazon, bedrijfsmodellen keuze voor Amazon, hoeveel tijd het kost om een bedrijf op te richten in Amazon en de top 10 methodes om meer te verkopen op Amazon.

Home » Verkopen op Amazon Marketplaces

Amazon heeft wereldwijd 17 marktplaatsen, waar externe verkopers producten kunnen aanbieden en verkopen. En via deze marktplaatsen biedt Amazon in totaal meer dan 350 miljoen producten aan de consument. De volgende vragen worden behandeld in dit blogbericht van CliQi:

  • Hoe verkoop je online via Amazon?
  • Welke uitvoeringsmodellen aanwezig zijn?
  • De verschillende bedrijfsmodellen die geschikt zijn voor Amazon?
  • Hoeveel geld zijn Amazon-verkopers kwijt om een bedrijf op te richten op Amazon marketplaces?
  • Top 10 methodes waarop Amazon verkopers van plan zijn hun bedrijf te laten groeien in de komende jaren.


VERKOPEN OP AMAZON?

Bureau CliQi heeft ervaring in het verkopen op Amazon in Europa. Maandelijks maken wij samen met onze klanten meer dan €50.000 euro omzet per maand via Amazon.

Hoe verkoop je op de internationale marketplace van Amazon?

Met uitzondering van enkele van de marketplaces van Amazon, kunnen kopers die bij een van hun online winkels aankomen, verschillende goederen vinden en kopen – van elektronische boeken tot keukengerei en wijnkoelkasten. Zodra een aankoop is gedaan, verzendt Amazon het product naar de consument via hun eigen fulfilmentnetwerk.

Hoewel Amazon veel van hun eigen producten verkoopt (bijv. De Echo en Kindle), wordt het merendeel van wat op de site beschikbaar is, verkocht door eigen of externe leveranciers. Bij first-party sellers koopt Amazon de producten in de groothandel bij de leverancier en verkoopt deze door.

Externe leveranciers hebben daarentegen twee verkoopmethoden op Amazon.

  • Verkopers die Fulfilment by Amazon (FBA) gebruiken, slaan hun producten op in de fulfilmentcentra van Amazon en vermelden hun items op het Amazon-platform. Wanneer er een verkoop plaatsvindt, kiest, verpakt en verzendt Amazon het product namens de verkoper.
  • Verkopers die Fulfillment by Merchant (FBM) gebruiken, vermelden hun producten op Amazon, maar slaan hun eigen producten op en verzenden ze wanneer er een verkoop plaatsvindt.

FBA versus FBM: wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Amazon-uitvoeringsmethoden?

FBA (uitvoering door Amazon, 66% van totale aantal verkopers)
• FBA-verkopers zijn sterk gefocust op de verkoop van huismerken
FBM-verkopers houden zich bezig met andere verkoopmodellen tegen veel hogere tarieven.
• FBA-verkopers hebben meer geld uitgegeven om hun Amazon te lanceren
bedrijven dan FBM-verkopers.
• FBA-verkopers hadden minder uitdagingen om hun aanbiedingen te optimaliseren en promoties voor hun producten uit te voeren.

FBM (uitvoering door handelaar, 6% van totale aantal verkopen)
• FBM-verkopers lanceerden hun Amazon-bedrijven sneller dan
FBA-verkopers
• FBM-verkopers hebben veel meer productvermeldingen op Amazon dan
FBA-verkopers.
• FBM-verkopers genereerden hogere winstmarges en een langere levensduur
winst dan FBA-verkopers.

Amazon bedrijfsmodellen anno 2021

Er zijn verschillende bedrijfsmodellen om te verkopen op Amazon. We leggen alle bedrijfsmodellen gedefinieerd voor jouw uit:

  • Private label: verkopers creëren eigen productlabel / merk
  • Groothandel: verkopers die producten rechtstreeks van een merk of van distributeurs kopen met extra voorraad om te verkopen op Amazon
  • Retailarbitrage: verkopers die producten met korting kopen via retailers om door te verkopen Amazon
  • Retail arbitrage: verkopers die online producten met korting kopen om op Amazon te verkopen
  • Dropshipping: verkopers die producten rechtstreeks kopen bij een fabrikant en wordt rechtstreeks naar de klant verzonden vanuit de fabrikant
  • Handgemaakt: verkopers die eigen producten maken / vervaardigen om op Amazon te verkopen
Bedrijfsmodellen op Amazon

Hoeveel kost het om op Amazon te verkopen en een bedrijf op te richten?

De meeste verkopers (59%) gaven minder dan $5.000 uit om hun bedrijf op Amazon te lanceren, inclusief de kosten van inventaris, vergoedingen en promotie en 28% gaf niet meer uit dan $1.000.

Hoeveel tijd kost het Amazon-verkopers om een bedrijf te starten?

Van de eerste inspanningen tot een live product vermelding, de meerderheid van de verkopers (60%) kreeg hun Amazon bedrijfsaccount binnen slechts 3 maanden operationeel. 79% was binnen 6 maanden, en 92% binnen 1 jaar live op Amazon.

Over het algemeen hoeven verkopers niet veel tijd aan hun Amazon account te besteden om succesvol zijn. De meesten (57%) besteden hier minder dan 20 uur per week aan, en 13% besteedt elke dag iets meer dan 30 minuten. Slechts 18% besteedt een volledige werkweek van 40 uur of meer aan hun Amazon bedrijfsaccount.

Maar liefst 38% heeft een professionele Amazon business partner voor het gehele bedrijfsaccount.

Top 10 methodes waarop Amazon verkopers van plan zijn hun bedrijf te laten groeien

Er zijn vele manieren om meer verkoop op Amazon te realiseren in de komende jaren. We hebben de top 10 verkoopmethodes opgesomd voor jou als ondernemer.

  • Breid bestaande product/merk lijn uit met nieuwe producten (54%)
  • Lanceer nieuwe producten (die niet gerelateerd zijn aan de huidige producten of merken) (48%)
  • Focus op het optimaliseren van de product vermeldingen (46%)
  • Richt je op het krijgen van meer beoordelingen en recensies (41%)
  • Besteed meer geld aan strategische adverteren op Amazon (inclusief PPC) (39%)
  • Verkoop op nieuwe Amazon-markten (36%)
  • Verkoop op andere online kanalen / e-commerceplatforms (32%)
  • Investeer in een Amazon-verkoop tool / software-oplossing (23%)
  • Start een e-commerce winkel in Amazon (eigen bedrijfswinkel) (19%)
  • Help bestaande bedrijven om hun producten op Amazon te verkopen (16%)

De informatie van dit blogbericht is afkomstig vanuit Jungle Scout waarin 1046 ervaren Amazon verkopers zijn ondervraagd in 2020. De Amazon verkopers dienden minimaal 3 maanden verkoopervaring te hebben en ten minste één live product vermelding te hebben op Amazon. De respondenten van het onderzoek komen uit 93 landen, 14 Amazon marketplaces en allemaal relevante Amazon productcategorieën.

Veel gestelde vragen over verkopen op Amazon

Hoe verkopen op Amazon?

Het verkopen op Amazon kun je starten via sellercentral.amazon.com. Het individuele abonnement kost €0,99 per verkoop, terwijl verkopers die het Professional-abonnement gebruiken €39,99 per maand betalen, ongeacht hoeveel items ze verkopen.

Kosten voor het verkopen op Amazon?

De meeste verkopers (59%) gaven minder dan $5.000 uit om hun bedrijf op Amazon te lanceren, inclusief de kosten van inventaris, vergoedingen en promotie en 28% gaf niet meer uit dan $1.000.

Is het verkopen op Amazon in Duitsland mogelijk?

Jazeker, je kunt in elk land in Europa verkopen op Amazon. Belangrijk is om alle product vermeldingen te optimaliseren in de taal van het land om hoog in Amazon te positioneren.

Verkopen op Amazon Marketplaces

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.