info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

SEO schrijven

De 10 regels voor het schrijven van SEO content die je dient te volgen.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een vakgebied dat voortdurend in ontwikkeling is en het kost tijd om de basis onder de knie te krijgen. SEO kan een website echter helpen hoger te positioneren in de zoekmachines en jouw marketingcampagne een boost te geven. Met de juiste kennis en ervaring leer je in minder dan zes maanden jouw website te optimaliseren voor betere rankings.

Een manier om dit te doen is door de SEO richtlijnen voor het schrijven van SEO content te gebruiken om je te helpen hoogwaardige content te schrijven die organische zoekopdrachten zal aantrekken, wat leidt tot veel verkeer voor jouw bedrijf.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » SEO schrijven

Waarom is schrijven voor SEO belangrijk?

Het belang van schrijven voor SEO gaat niet alleen over het positioneren in Google, maar ook over het rendement op een investering. Als je bijvoorbeeld kunt positioneren voor een zoekwoord met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie, kun je meer klikken en conversies krijgen dan wanneer je zou ranken voor een zoekwoord met een lager volume en veel concurrentie. Oftewel, een win-win situatie!

Het CliQi SEO team heeft bijvoorbeeld de afgelopen maanden de blog van Knaken.nl laten groeien van 200 organische bezoekers naar 12.000 organische maandelijkse bezoeken. Deze content rankt en stuurt gericht verkeer naar de website, waar potentiële klanten kunnen leren over het gebruik van cryptocurrency. Deze potentiële klanten laten het bedrijf razendsnel groeien. Uiteindelijk zullen sommigen van hen actie ondernemen door zich aan te melden bij Knaken.nl en enkele coins gaan kopen in de app of eigen platform.

SEO schrijven

Dit artikel bespreekt de tien regels voor het schrijven van SEO content die je dient te volgen. Deze regels zijn essentieel voor zowel beginners als ervaren SEO-schrijvers.

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven is het proces van het verbeteren van de organische zoekresultaten van een website. Dit kan op verschillende manieren worden toegepast, waaronder het gebruik van on-page SEO, dat zich richt op het verbeteren van de content marketing en structuur van een website, backlinks en andere SEO factoren. Lees ook onze volledige SEO checklist om gelijk alle pagina’s volledig SEO vriendelijk te maken!

SEO schrijven is een vorm van copywriting die helpt om de zichtbaarheid van websites in zoekmachines te vergroten. SEO schrijven omvat zoekwoordenonderzoek, content creatie en content optimalisatie. Het omvat ook linkbuilding door backlinks van hoge kwaliteit naar een website te leiden, oftewel het kopen van backlinks bij derden.

SEO schrijven tips

Het belangrijkste aspect van SEO schrijven is dat het uniek moet zijn voor de doelgroep. Het moet relevant en interessant genoeg zijn om hun aandacht te trekken. Het zoekmachine vriendelijk (SEO) schrijven kost meer tijd dan andere soorten copywriting, maar het kan gemakkelijker dan ooit zijn met de juiste SEO tools.

Wat zijn de basisprincipes van SEO schrijven?

De basisprincipes van SEO schrijven zijn zoekwoordenonderzoek, op een actuele en interessante manier schrijven van de content, meta en headings optimaliseren, interne links toevoegen, schema markup toevoegen en verkeer vanuit social media naar de blog sturen voor extra traffic.

Het Google-algoritme, ook wel het ‘algoritme’ van de zoekmachine genoemd, is een systeem dat wiskundige analyse en machine learning gebruikt om zoekresultaten te positioneren. Het algoritme gebruikt een “woord-naar-woord”-methode om zoekwoorden te matchen om relevante webpagina’s te ordenen.

SEO schrijven is het proces van het maken van artikelen en blogberichten die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. SEO schrijven vereist kennis over de taal, stijlen en tools die Google gebruikt om websites te positioneren in Google search.

Concentreer je op zoekwoorden, grammatica en zorg ervoor dat je content leesbaar is voor zowel mensen als machines. Gebruik verschillende middelen zoals infographics, video’s en zelfs interactieve functies om het gebruiksvriendelijker te maken voor het algoritme van Google search.

SEO schrijven is een cruciale vaardigheid voor alle content schrijvers. Het vormt de ruggengraat van elke content marketingstrategie en helpt de zichtbaarheid van jouw website te vergroten.

SEO teksten laten schrijven

Wat is een SEO copywriter?

Een SEO tekstschrijver is een persoon die gespecialiseerd is in het schrijven van content voor zoekmachineoptimalisatie. Ze helpen bedrijven de zichtbaarheid en het verkeer van hun website te vergroten door middel van het optimaliseren van headings, metatags, titels, interne links en andere soorten SEO copywriting methodes. Ze ontwikkelen ook strategieën en tactieken om de prestaties van een website op de eerste pagina van Google te verbeteren.

Er zijn veel verschillende soorten copywriters voor zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast zijn deze copywriters gespecialiseerd in verschillende soorten content, zoals technisch schrijven, beheer van social media (Instagram of Facebook) en het schrijven van marketing content acties.

Technische SEO omvat een breed scala aan onderwerpen, en het is niet alleen beperkt tot content. Technisch schrijven omvat ook werkzaamheden zoals, WordPress development, HTML coderen en responsive webdesign optimalisaties.

Het is van essentieel belang om een ​​SEO copywriter te hebben in elk bedrijf dat wil slagen in de online marketing industrie. SEO copywriters dienen ervoor zorgen dat de content die ze maken relevant en boeiend is, zodat mensen deze graag met hun vrienden delen op social media.

De SEO copywriter is verantwoordelijk voor het creëren van content die effectief nieuwe klanten kan aantrekken en het bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Ze zijn vaak betrokken bij een aantal aspecten van de marketingcampagne, zoals het schrijven van pakkende koppen en het creëren van boeiende en actuele content.

10 Tips voor het schrijven van SEO content

Hier zijn de top tien tips van CliQi die iedereen zal helpen die aan de slag wil met het schrijven van content voor SEO doeleinden.

SEO content schrijven

1. Write for Humans

Nieuwe gegevens suggereren dat de meeste mensen nu de traditionele SEO-tactieken negeren en in plaats daarvan op zoek gaan naar relevante content. Als je voor mensen schrijft, moet je een duidelijk doel voor ogen hebben en dit duidelijk formuleren. Je dient ook je publiek te kennen en weten wat ze willen lezen.

De beste manier om dit te doen is door zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Als je bijvoorbeeld een blogbericht schrijft over het koken van pasta, dan zijn de zoekwoorden die je zou gebruiken ‘pasta koken’, ‘pasta recept’ en ‘pasta koken’.

Het is essentieel om jouw publiek te kennen bij het schrijven van content. Het helpt je om een ​​boeiende en waardevolle ervaring voor hen te creëren. Dit helpt op de lange termijn omdat het je zal helpen vertrouwen op te bouwen bij jouw lezers.

Bij het schrijven van content voor mensen is het belangrijkste om het boeiend en actueel te maken. Keyword stuffing is niet de beste manier om dat te doen. Zoekwoorden moeten in de content worden gebruikt, maar ze moeten spaarzaam en doelbewust worden gebruikt. Ze zijn een hulpmiddel om zoekmachines te helpen begrijpen waar jouw artikel over gaat, maar ze mogen niet de belangrijkste focus van het artikel zijn.

SEO teksten laten schrijven

Een handige backlink helpt de lezer om meer informatie over jouw website te vinden, verbetert hun gebruikerservaring of helpt hen bij het oplossen van hun klantprobleem. Ze kunnen ook helpen bij het opbouwen van vertrouwen bij bezoekers die naar de website komt door relevante informatie te verstrekken die ze nodig hebben.

Stel dat je bijvoorbeeld een product op Amazon verkoopt en je daar zo goed mogelijk aanvullende informatie over wilt geven. In dat geval kun je onderaan de product pagina een handige backlink aanbieden, zodat bezoekers er meer over te weten komen wanneer ze erop klikken.

SEO schrijven algoritme

2. Begrijp het algoritme van Google

Het algoritme van Google is een complexe machine die voortdurend verandert en zich aanpast aan de behoeften van de gebruiker. Bovendien maakt het gebruik van verschillende signalen en factoren op basis van gebruikersgedrag, waardoor het moeilijk is om te voorspellen wat wel en niet werkt.

Er zijn veel verschillende soorten algoritmen die Google voor hun zoekmachine gebruikt, maar dit artikel zal zich richten op de meest populaire: het algoritme voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).

SEO algoritmen zijn ontworpen voor twee hoofddoelen: het verhogen van het verkeer en het hoger positioneren van websites op de resultatenpagina van Google. Het SEO-algoritme houdt rekening met veel verschillende factoren, waaronder linkbuilding (backlinks), kwaliteit van content, zoekwoorden en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de positie van een website in de zoekresultaten van Google search.

De white hat-benadering maakt op de meest effectieve manier gebruik van het algoritme van Google, wat kan worden bereikt door gebruik te maken van technieken voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoals organische backlinks, content marketing, social mediamarketing en meer. Aan de andere kant is de black hat-benadering wanneer je het algoritme van Google voor jouw eigen voordeel gebruikt zonder rekening te houden met de behoeften van de gebruikers en het algoritme van Google.

black hat en white hat SEO

3. Zoekwoorden onderzoek door middel van SEO tools

Zoekwoordonderzoek is een cruciaal onderdeel van elke contentmarketingstrategie. Het helpt bij het identificeren van de meest relevante en best presterende zoekwoorden die helpen bij het positioneren in zoekmachines. Als je geen focus zoekwoord voor ogen hebt, zal de content niet goed positioneren in Google search en zal het moeilijk zijn om meer verkeer te genereren naar een website.

Er zijn twee soorten zoekwoorden: long tail zoekwoorden en short-tail zoekwoorden. Longtail-zoekwoorden zijn zoekwoorden met een laag zoekvolume maar met veel concurrentie. Daarom hebben ze vaak meer onderzoek en tijd nodig om te vinden.

De eerste stap bij het vinden van goede longtail-zoekwoorden is het identificeren van jouw doelgroep en hun interesses. Dit zal je helpen de meest populaire zoekwoorden te identificeren waarna mensen zoeken in Google search.

De volgende stap is om de concurrentie voor deze zoekwoorden te identificeren en te analyseren waarom ze zo hoog ranken in Google, zodat je een betere content strategie kunt ontwikkelen om hoger in Google te positioneren dan de concurrentie.

Aan de andere kant zijn short tail zoekwoorden gemakkelijker te vinden en hebben ze meestal een hoger zoekvolume, maar hebben ze ook vaak veel concurrentie.

Wat is SEO schrijven

4. Schrijf boeiende, kwalitatieve content en zo lang als mogelijk

Content van hoge kwaliteit is wat Google het meest waardeert. Dit komt omdat content van hoge kwaliteit waarde biedt aan zijn publiek en hen ertoe aanzet actie te ondernemen.

Het algoritme van Google is in 2018 geüpdate en zoekt naar langwerpige content die waarde kan bieden aan zijn publiek. Dit betekent dat Google prioriteit geeft aan SEO content in langere vorm, dus je moet ervoor zorgen dat je blogposts lang zijn als je hoog wil scoren in Google search.

Lange content, ook wel cornerstone content genoemd, is al een tijdje het meest gewilde type content. Het is niet alleen boeiender, maar het helpt de gebruiker ook om iets nieuws te leren en kennis op te doen. Het is een soort content op websites zoals The New York Times, Wikipedia en Medium. Long-form content bestaat al geruime tijd. Het werd echter populair met de opkomst van internet in het midden van de jaren negentig.

SEO proof schrijven

Een van de essentiële aspecten van SEO proof schrijven is om het boeiend te houden voor de lezer. De sleutel is om een ​​duidelijk doel te hebben en vervolgens te schrijven op een manier die de lezer helpt zijn doel te bereiken.

Lange vorm SEO content is één van de meest effectieve manieren om hoog in Google te scoren, boeiend te houden en organische backlinks te genereren. Het kan worden gebruikt als blogpost, e-boek of zelfs als whitepaper. Met dit type content kun je meer naamsbekendheid krijgen en de doelgroep effectief bereiken. Als je op zoek bent naar manieren om jouw SEO strategie te verbeteren, kun je overwegen om langwerpige SEO content als één van jouw SEO tactieken te gebruiken.

hoe SEO teksten schrijven

5. Zorg dat elke zin unieke content bevat

Zoekmachines gebruiken al jaren algoritmen om de beste zoekresultaten voor hun gebruikers te genereren. Dit heeft het voor schrijvers en makers van content moeilijk gemaakt om unieke content te schrijven, aangezien veel van hun artikelen nu door anderen worden gekopieerd en zonder toestemming worden gebruikt.

Het algoritme van Google is getraind om duplicate content op jouw website te herkennen. Dus als je wilt voorkomen dat jouw website wordt gestraft door Google, dien je ervoor zorgen dat elke zin op jouw website unieke content bevat geschreven door een eigen tekstschrijver.

Schrijvers dienen ervoor te zorgen dat ze de exacte woorden niet herhaaldelijk in hun werk gebruiken. Ook is het handig om in elke zin of alinea verschillende woorden gebruiken om ervoor te zorgen dat ze niet plagiaat plegen. Een goede manier om dit te doen is door Copyscape te gebruiken, waarmee jouw werk wordt gescand op duplicate content.

SEO schrijven door middel van copyscape

6. Gebruik verwante woorden met hoge zoekvolumes

Het is niet genoeg om een ​​goed stuk content te schrijven. Het is ook van essentieel belang om ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep je content vindt. Als je meer kans van slagen wil bereiken om gevonden te worden in Google search, dien je gerelateerde woorden en headings als parent topics in de blogartikelen toe te voegen. Parent topics zijn gerelateerde woorden van hetzelfde onderwerp. 

Het latent semantic indexeringssysteem (LSI) is begin jaren tachtig uitgevonden en ontwikkeld door Richard C. Corby en Robert L. Kendall. Sindsdien wordt het veel gebruikt voor tekstanalyses, het ophalen van informatie, het extraheren van informatie, het filteren van informatie, document classificatie, categorisering en clustering.

Je kunt LSI gebruiken om jouw schrijfvaardigheid voor content te verbeteren door woorden te vinden die nauw verwant zijn aan de doelzoek woorden of -zinnen. Bovendien kan het gebruik van latente semantische indexering je helpen ideeën te creëren voor content marketing campagnes.

 latent semantic indexeringssysteem (LSI)

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar blogberichten over het starten van een eigen bedrijf, kun je latente semantische indexering gebruiken om alle zoekwoorden te vinden die verband houden met het starten van een bedrijf, zoals ‘hoe een blog te starten’ of ‘hoe- schrijf-een-blog-post.”

7. Link naar websites met hoge domein autoriteit

Een hoogwaardige website is een website die al heel lang bestaat en veel autoriteit (hoge domain rating) heeft. Het gaat dus niet alleen om het aantal backlinks, maar ook om de kwaliteit van die backlinks.

Een manier om jouw domein autoriteit te vergroten, is door backlinks te bouwen van websites van hoge kwaliteit. Hoge kwaliteit backlinks zijn backlinks met een hoge domain rating en hoge Trust Flow. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar een manier is door een linkbuilding tool te gebruiken om relevante websites te vinden waarmee je rechtstreeks contact kunt opnemen. Deze domeineigenaren zullen een een artikel plaatsen met een backlink naar jouw website.

SEO proof schrijven

Linkbuilding is één van de belangrijkste SEO tactieken. Websites van hoge kwaliteit zijn belangrijk omdat ze jouw website geloofwaardig en betrouwbaar maken. Ze bieden je ook potentiële klanten die in de toekomst mogelijk jouw producten of diensten willen kopen.

goede seo teksten schrijven

8. Gebruik gevarieerde content typen

De content die tegenwoordig geschreven wordt, wordt steeds diverser. Met de groeiende populariteit van multimedia content, is het verstandig om een ​​schrijver in te huren die in verschillende formaten kan schrijven.

Het gaat niet alleen om schrijven. Tekstschrijvers van content moeten een reeks verschillende content types kunnen produceren. Van schrijvers van content wordt verwacht dat ze e-books, infographics, Youtube video’s kunnen editen en andere soorten content kunnen produceren. Er wordt ook van hen verwacht dat ze over uiteenlopende onderwerpen schrijven, ook die waarin ze niet gespecialiseerd zijn. Als gevolg hiervan hebben ze een reeks vaardigheden nodig, zoals Youtube editing, Photoshop skills, WordPress ervaring en goede schrijf skills voor de on-page content.

9. Schrijf geoptimaliseerde meta-informatie

Meta beschrijvingen zijn de korte, pakkende beschrijvingen van een website in de zoekresultaten van Google. Ze zijn meestal geschreven in HTML en helpen de klikfrequentie (CTR) te verbeteren.

Metabeschrijvingen zijn essentieel voor SEO omdat ze ook het algoritme van Google vertellen waar jouw website over gaat. Als je metabeschrijving bijvoorbeeld ‘De beste pizza bij je in de buurt’ is en de hoofdpagina de titel ‘Pizza bij mij in de buurt’ heeft, begrijpt de zoekmachine dat jouw website over pizza gaat en is de kans groter dat positioneren voor het zoekwoord ‘pizza bij mij in de buurt’ gaat lukken.

Geoptimaliseerde meta beschrijving schrijven

SEO tekst laten schrijven

Er zijn veel verschillende manieren om een ​​pakkende en SEO-vriendelijke metabeschrijving te laten schrijven. Wanneer je er één schrijft, dien je rekening te houden met de volgende aspecten:

  • Neem zoekwoorden op in de titel, meta beschrijving, alt teksten en content
  • Gebruik relevante zoekwoorden in de eerste alinea van de metabeschrijving
  • Wees specifiek over wat mensen zullen krijgen als ze op jouw website link klikken
  • Houd het kort, boeiend en krachtig
  • Gebruik veel tussenkoppen en niet te lange stukken tekst
  • Ondertitels zijn een essentieel onderdeel van SEO schrijven omdat ze ervoor zorgen dat jouw content goed scoort in Google search. Ze maken de content uniek en relevant voor de lezers. We hebben eerder vermeld dat zoekwoordenonderzoek ook een cruciaal onderdeel is van SEO schrijven. Het helpt je de concurrentie te begrijpen en erachter te komen welke zoekwoorden het populairst zijn in de markt.

Ondertitels zijn een manier om de dichtheid van zoekwoorden in een stuk content te vergroten. Tussenkopjes geven de lezer een idee van wat hij gaat lezen en maken het gemakkelijker om specifieke informatie in de tekst te vinden.

Ondertitels helpen ook bij zoekmachine optimalisatie, omdat ze meer zoekwoorden op een pagina mogelijk maken zonder het te lang of ingewikkeld te maken voor zoekmachines om te begrijpen.

Conclusie over SEO schrijven 

SEO lijkt in eerste instantie misschien ingewikkeld, maar als je eenmaal deze tien regels in je hoofd hebt, heb je geen moeite om een ​​consistente plan van aanpak te volgen. Zoekwoorden, internal links, sub koppen en lange teksten met boeiende en relevante tekst helpen allemaal om jouw SEO-prestaties te verbeteren en ervoor te zorgen dat de content door een groot publiek wordt gezien en gedeeld. Tot slot zal dit ook ervoor zorgen dat je hoog in Google gaat positioneren voor alle gewenste zoekwoorden.

Veelgestelde vragen over SEO schrijven

Hoe begin je met SEO?

Leer meer over SEO in ons artikel over ‘Wat is SEO?’. In dit artikel leren wij jou alle aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven optimaliseert de content op de landingspagina, zodat zoekmachines de content gemakkelijker kunnen crawlen en gunstig kunnen beoordelen. Wanneer het gunstiger wordt beoordeeld, krijgt het een betere plaatsing in de SERP (Google search). Als de content is gemaakt zonder SEO proof schrijven, komt deze mogelijk niet zoekmachinevriendelijk over en komen de crawlers er misschien niet eens achter waar de pagina over gaat. Oftewel, geen organisch verkeer voor jouw website

Hoe SEO teksten schrijven?

In dit artikel leren we je alles over hoe je SEO moet schrijven. Van titels, headings tot het optimaliseren van de alt teksten van je producten en website.

SEO proof schrijven

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.