info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Landingspagina

Bezoekers omzetten in leads is de eerste stap bij het creëren van een relatie tussen jouw bedrijf en een potentiële afnemer. Landingspagina’s spelen een belangrijke rol in het converteren van bezoekers naar leads. Alles wat je moet weten over wat landingspagina’s zijn en hoe ze werken, voorbeelden van landingspagina’s en wat de kosten zijn voor het bouwen van een landingspagina vindt je in onze handleiding over landingspagina’s.

Home » Landingspagina
Hoe maak ik een landingspagina in WordPress

Wat is een landingspagina?

In de wereld van online marketing is een landingspagina een op zichzelf staande webpagina, speciaal gemaakt voor een marketing- of advertentiecampagnes. Een landingspagina is waar een bezoeker terechtkomt, nadat de bezoeker op een link in een e-mail heeft geklikt, of op een advertentie in Google, of vergelijkbare plaatsen op het internet.

In tegenstelling tot webpagina’s, die doorgaans veel einddoelen hebben, worden landingspagina’s ontworpen met één focus of doel, ook wel een call-to-action (of afgekort CTA) genoemd. Door deze focus zijn landingspagina’s één van de beste opties om de conversieratio’s van jouw marketingcampagnes te verhogen en jouw kosten voor het verwerven van een lead of verkoop te verlagen.

Voorbeeld landingspagina

Een voorbeeld landingspagina beschikt over content die beschrijft de hoofddoel van de pagina met een conversiegericht webdesign. Rechts is een voorbeeld landingspagina zichtbaar van Koalfried.

Hoewel een homepage pagina tientallen potentiële afleidingen heeft naar verscheidene doeleinden, je kunt ze in feite ‘lekken’ noemen in plaats van interne links, is een landingspagina super gefocust. Als er minder interne links en call-to-actions op jouw bestemmingspagina staan, verhoog je automatisch het aantal conversies, omdat er minder verleidelijke klikbare items zijn die bezoekers wegleiden van de call-to-action. Daarom gebruiken online marketeers altijd een speciale landingspagina als eindbestemming van hun verkeer.

Een duidelijke lead sign-up formulier is belangrijk om e-mailadressen te vergaren of om leads te verzamelen en deze potentiële afnemers met een 1 op 1 sessie verder te converteren naar een bestaande klant.

Voorbeeld landingspagina

Type landingspagina’s

Er zijn veel variaties van type landingspagina’s, afhankelijk van de specifieke doelen en kenmerken van het bedrijf, maar er zijn in feite twee archetypische landingspagina’s (gedefinieerd door hun bedrijfsdoelen):

  • Leadgeneratie landingspagina’s: ook wel “leadgen” of “lead capture” landingspagina’s genoemd. De voorgaande genoemde landingspagina gebruikt een opt-in formulier om een een actie of oproep te genereren van de potentiële klant. Dit opt-in formulier verzamelt bijna altijd leadgegevens, zoals de namen en e-mailadressen van potentiële afnemers.

B2B-marketeers en bedrijven die producten met een hoge conversiewaarde verkopen, gebruiken deze type bestemmingspagina’s om een gesegmenteerde groep potentiële klanten te verzamelen. Dit soort bedrijven bieden vaak iets gratis aan, zoals een e-boek, Webinar en kortingscodes in ruil voor contactgegevens van de bezoeker. E-commerce webshops kunnen deze landingspagina’s ook gebruiken voor het samenstellen van e-mailmarketinglijsten of het aanbieden van gratis verzending of speciale aanbiedingen.

  • Doorklik-landingspagina’s: vaak gebruikt door e-commerce en SaaS-marketeers (software-as-a-service), doorklikpagina’s gaan direct voor verkoop of een abonnement. Meestal hebben ze een simpele knop als call-to-action die de bezoeker naar het afrekenproces stuurt (zoals de app store) of een transactie voltooit.


LANDINGSPAGINA LATEN SCHRIJVEN?

CliQi is gespecialiseerd in het schrijven van landingspagina’s. Deze pagina’s positioneren hoog in Google, zodat je ook nog meer bezoekers en omzet kan realiseren.

De online marketeers van CliQi weten hoe je dat aanpakt.

Hoe maak ik een landingspagina in WordPress?

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van jouw landingspagina, overweeg dan een WordPress-plug-in. Enkele opties zijn:

WordPress Landing Pages

Dit is een gratis plug-in voor het bouwen van landingspagina’s. WordPress Landingpages beschikt over bouwtools, basisstatistieken en add-on-ondersteuning van derden. Recensies zijn gemengd, maar deze open-source software is een kostenvriendelijke optie om te helpen bij het bouwen van bestemmingspagina’s. WordPress-bestemmingspagina’s bevat ook een visuele editor om real-time wijzigingen te bekijken.

Elementor

Met meer dan 4.000.000 downloads is Elementor één van de meest populaire bestemmingspagina plug-ins die online beschikbaar zijn, en biedt zowel gebruiksvriendelijke functies voor startups als geavanceerdere tools voor gerenommeerde merken. Elementor is een alles-in-één oplossing waarmee je elk aspect van de workflow van jouw website kunt beheren en gemakkelijk kunt opschalen van het ondersteunen van individuele blogs en pagina’s tot websites met meerdere merken.

Hoe maak ik een landingspagina in WordPress?

Beaver Builder

De Beaver Builder plug-in biedt alles, van het maken van bestemmingspagina’s tot ontwerpen van de volledige website of webshop. Beaver Builder bevat meerdere vooraf gemaakte thema’s en sjablonen en geeft je ook de mogelijkheid om afbeeldingen en tekst precies te plaatsen waar je maar wilt met een eenvoudig drag and drop systeem.


LANDINGSPAGINA LATEN bouwen?

Kom je er niet uit? En wil je graag een landingspagina laten bouwen? Onze WordPress developers staan voor jouw klaar!

Verkeer naar de landingspagina’s genereren

Om landingspagina’s succesvol te laten werken dienen er bezoekers genereerd worden. De online marketing funnel dient gevuld te worden met bezoekers om jouw bestemmingspagina te laten werken. Gelukkig heb je veel opties. Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende bronnen van verkeer naar landingspagina’s.

Betaald zoekverkeer (Google Ads)

De meeste zoekmachines bevatten betaalde advertenties waar vele consumenten dagelijks op klikken. Wanneer iemand iets opzoekt (bijvoorbeeld ‘een tas van Cowboysbag’), worden deze advertenties getoond in de zoekresultaten en klikt men door naar de bestemmingspagina. Cruciaal is dat wanneer je een advertentie maakt, je de landingspagina uitkiest die je hebt gebouwd voor dit type product. Ja, je kunt ervoor kiezen om ze naar jouw homepage te laten sturen, maar een specifieke landingspagina voor een bepaalde productgroep zal beter converteren dan een algemene pagina over jouw webshop.

Landingspagina campagnedoel

E-mailmarketing campagnes

E-mail wordt vaak aangeprezen als de meest effectieve marketingkanaal vanwege het enorme bereik (en de lage kosten) in vergelijking met andere platforms. Een studie van de Radicati Group uit 2018 geeft aan dat er in 2022 4,2 miljard e-mailgebruikers zullen zijn. Dat is meer dan de helft van de planeet!

Een krachtige combinatie van e-mails en landingspagina’s kan zowel worden gebruikt om bestaande relaties met klanten te onderhouden als om nieuwe te verwerven. Nadat je een e-mailmarketinglijst met contacten hebt samengesteld, kun je met jouw zorgvuldig opgestelde e-mail lezers verleiden met jouw aanbieding, terwijl de bestemmingspagina de details invult en bezoekers naar een oproep tot actie leidt.

Wat kost een landingspagina?

Wat kost een landingspagina?

Als je een online marketingbureau wilt inhuren om een ​​bestemmingspagina te laten maken, betaal je voor het ontwikkelen van de bestemmingspagina’s. De bedragen zullen liggen rondom de €150 tot €700. Een bestemmingspagina van goede kwaliteit kost in veel gevallen €500 tot €700. Hoe dan ook, de kosten van een bestemmingspagina zijn afhankelijk van de complexiteit van de taak. Kortom, de kosten van de landingspagina zijn rechtstreeks afhankelijk van het budget dat je hebt gepland, jouw verwachtingen, kansen en wensen met betrekking tot de ontwikkelingsvoorwaarden.

Veel gestelde vragen over landingspagina’s

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een op zichzelf staande webpagina, speciaal gemaakt voor marketing- of advertentiecampagnes. In tegenstelling tot webpagina’s, die doorgaans veel einddoelen hebben, worden landingspagina’s ontworpen met één focus of doel, ook wel een call-to-action (of afgekort CTA) genoemd.

Wat kost een landingspagina?

De bedragen zullen liggen rondom de €150 tot €700. Een bestemmingspagina van goede kwaliteit kost in veel gevallen €500 tot €700. Hoe dan ook, de kosten van een bestemmingspagina zijn afhankelijk van de complexiteit van de taak. Kortom, de kosten van de landingspagina zijn rechtstreeks afhankelijk van het budget dat je hebt gepland, jouw verwachtingen, kansen en wensen met betrekking tot de ontwikkelingsvoorwaarden.

Hoe maak je een landingspagina?

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van jouw landingspagina, overweeg dan een WordPress-plug-in. Enkele opties zijn: Beaver, Elementor, WordPress Landing Pages.

Landingspagina optimaliseren

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.