info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Online leadgeneratie

CliQi kan je helpen bij het opzetten van een online leadgeneratie campagne. Onze creatieve marketeers maken wekelijks kortingsacties en schrijven de beste e-mailmarketing nieuwsbrieven!

Ook kun je bij CliQi.nl een kosten effectieve SEO lead campagne opzetten om meer duurzaam organisch verkeer te genereren.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Online leadgeneratie
B2B online leadgeneratie

Wat is online leadgeneratie?

De definitie van online leadgeneratie is het binnenhalen van leads door middel van een gerichte online campagne. Online lead generatie is het binnenhalen van potentiële afnemers door middel van gerichte online marketing middelen. Elke onderneming wil graag meer leads, zodat ze meer omzet, naamsbekendheid of reviews ontvangen van de potentiële afnemers. 

Dit kan een online leadgeneratie campagne bewerkstelligen:

  • Volgers op social media schrijven zich in voor jouw nieuwsbrief
  • Geïnteresseerden vragen jouw brochure aan
  • Klanten doen mee aan een kortingsactie van jouw bedrijf
  • Bezoekers van je website vragen een offerte aan
  • Een gerichte e-mailmarketing campagne zorgt voor meer nieuwsbrief inschrijvers
  • Het optimaliseren van je website content om meer leads te genereren
  • Het opzetten van een Google Ads campagne gericht op leadgeneratie
  • Het bouwen van landingspagina’s gericht op het genereren van online leads.

Wat is belangrijk bij online leadgeneratie? 

Het is belangrijk dat je vanuit de klant denkt bij het opzetten van een campagne om leads te genereren. Hoe, wanneer en waar ga je ze benaderen? Zo’n lead, een spoor naar een eventuele conversie, geeft jou de kans om met die klant te communiceren. Communiceren in de brede zin van het woord. Je hebt misschien hun mailadres gekregen of ze hebben je gericht een vraag gesteld. 

Het meest belangrijke is dat je met online leadgeneratie gegevens correct ontvangt en verzamelt, je verzamelt alle data bijvoorbeeld in Google Analytics. Data is enorm belangrijk omdat je van daaruit weer je lead generatie campagne kunt voortzetten of wijzigen. Het gaat vooral om de customer journey van deze leads, het eventuele spoor naar een aankoop/conversie. Het is de weg die een klant aflegt tot aankoop. Dit wordt ook wel customer journey genoemd. Een letterlijke vertaling is de reis die de klant aflegt binnen jouw online mediakanalen. Dat kan gaan van een bericht op Facebook tot aan het indrukken van de kop ‘kopen’, en alles wat daartussen zit zoals een e-mailbericht aan die klant.  

b2b leadgeneratie
Een online campagne dient geoptimaliseerd te worden op: bouncepercentages, uitstappercentages, instappunten, paginawaardes en het optimaliseren van de gemiddelde tijd op een pagina. Daarnaast zijn er nog vele andere aspecten die geoptimaliseerd kunnen worden.


Meer leads nodig?

CliQi kan je helpen bij het opzetten van een online leadgeneratie campagne. Onze creatieve marketeers maken wekelijks kortingsacties en schrijven de beste e-mailmarketing nieuwsbrieven. Daarna rapporteren ze de resultaten aan de klant n.a.v. geoptimaliseerde Google Analytics dashboards.

B2B online leadgeneratie 

Onze marketeers kunnen jouw bedrijf ondersteunen om online leadgeneratie zo effectief mogelijk in te zetten. Positieve reviews verhogen de betrouwbaarheid van elk product of dienst. B2B beslissers oriënteren zich veelal online voordat ze tot aankoop overgaan. Hierbij gaan ze op zoek naar eerlijke recensies om hun beslissing te ondersteunen. Zorg voor goede en echte reviews over jouw dienst/product die bezoekers kunnen lezen en overtuigen om tot aankoop over te gaan.

Definitie van online leadgeneratie:

Online leadgeneratie is een doeltreffende manier die kan leiden tot online verkopen. Eigenlijk valt online leadgeneratie onder de afdeling acquisitie. Het is een doeltreffende manier om online leads te genereren met als doel conversie en uiteindelijk meer verkoop te creëren. Leads zijn dus potentiële afnemers van jouw product en/of dienst. Met online leadgeneratie vergroot je je verkoopkansen voor jouw eigen onderneming. In elke fase van de customer journey probeer je marketingmiddelen in te zetten om meer leads te genereren. Binnen leadgeneratie maakt SEO bureau CliQi een onderscheidt tussen twee soorten leads:

  • Marketing Qualified Leads (MQL)
  • Sales Qualified Leads (SQL)

MQL (Marketing Qualified Leads)

Een Marketing Qualified Lead (MQL) is een lead die op basis van marketinginspanningen interesse heeft getoond in wat een merk (product of dienst van een bedrijf) te bieden heeft of die anderszins eerder klant zal worden dan andere leads. Vaak is een MQL een lead die opzettelijk contact heeft gehad met jouw merk door acties uit te voeren zoals het vrijwillig indienen van contactgegevens, zich aanmelden voor een programma, e-commerce-items aan een winkelwagentje toevoegen, materiaal downloaden of herhaaldelijk een website bezoeken. 

MQL’s zijn dus nieuwsgierig en hebben meer interesse in jouw bedrijf. Je kan marketing qualified leads overtuigen door gerichte marketingmiddelen in te zetten, zodat je ze kan nurturen naar SQL (Sales Qualified Leads) die wel klaar zijn om een aankoop te verrichten. 

SQL (Sales Qualified Leads)

Een Sales Qualified Lead houdt in dat een potentiële klant – die gekwalificeerd is – geacht wordt klaar te staan ​​voor het verkoopteam van jouw bedrijf om contact op te nemen en een verkoop te sluiten. Jouw verkoopteam kan specifieke vragen beantwoorden en één op één de laatste vragen beantwoorden.

Voorbeelden van online leadgeneratie:

Online Leadgeneratie kan ook leiden tot uiteindelijk een persoonlijk gesprek met een contactpersoon binnen een bedrijf. Het hoeft niet altijd direct tot online verkoop te leiden. Zeker niet als het gaat om B2B online leadgeneratie!

Resultaat kun je meten

Het is belangrijk om goed te weten waar de online leadgeneratie toe leidt en of het beoogde resultaat is behaald. De ROI (Return On Investment), is een belangrijk aspect bij online leadgeneratie (acquisitie). In een volgende SEO campagne kunnen onze marketeers de campagnes nog beter optimaliseren, zodat er minder kosten worden gemaakt voor je campagne. Wij meten alle online leadgeneratie campagnes door middel van Google Analytics trackingcodes. In deze data rapporten van Analytics kunnen wij de resultaten van elke campagne bijhouden en optimaliseren voor jou, zodat er lagere kosten per lead worden gerealiseerd.

online leadgeneratie

Veel gestelde vragen over online leadgeneratie

Wat is online leadgeneratie?

De definitie van online leadgeneratie is het binnenhalen van leads door middel van een gerichte online campagne. Online lead generatie is het binnenhalen van potentiële afnemers door middel van gerichte online marketing diensten.

Wat is belangrijk bij online leadgeneratie? 

Het is belangrijk dat je vanuit de klant denkt bij het opzetten van een campagne om leads te genereren.

Wat is een MQL? (Marketing Qualified Leads)

Een Marketing Qualified Lead (MQL) is een lead die op basis van marketinginspanningen interesse heeft getoond in wat een merk (product of dienst van een bedrijf) te bieden heeft of die anderszins eerder klant zal worden dan andere leads.

Wat is een SQL? (Sales Qualified Leads)

Een Sales Qualified Lead houdt in dat een potentiële klant – die gekwalificeerd is – geacht wordt klaar te staan ​​voor het verkoopteam van jouw bedrijf om contact op te nemen en een verkoop te sluiten.

Online leadgeneratie 2.0

Meer weten over Online leadgeneratie 2.0

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al jouw online marketing vraagstukken.

 

B2B online leadgeneratie

Waarom CliQi

• Samen bouwen we de digitale strategie die jouw merk onderscheidt
• CliQi is dé online groeipartner voor jouw onderneming
• We zijn er ook voor de kleine MKB bedrijven in Nederland!
• CliQi is 7 dagen per week bereikbaar om alle vragen op te lossen