info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Adwords

Als je de kosten en marges van jouw producten kent, is Google AdWords een gemakkelijke manier om waar voor jouw geld te krijgen, vaak met een gezonde ROI en direct resultaat.

In deze volledige handleiding leren wij jou meer over Google AdWords. Wat is Google AdWords? En hoe werkt AdWords?

Home » Adwords
Wat is Google AdWords

Betekenis van AdWords

Google AdWords is het grootste online advertentieprogramma gemaakt door het beursgenoteerde bedrijf Google. Vaak wordt dit advertentieprogramma ook wel ‘Google Ads’ genoemd. Als mensen iets willen kopen of ergens naartoe willen, dan zoekt men meestal via de populairste zoekmachine, namelijk Google search engine. Een advertentie van jouw bedrijf kan op Google worden weergegeven precies op het moment wanneer iemand zoekt naar producten of services die jij aanbiedt. Met deze slimme advertenties van Google kun je meer relevante klanten bereiken zonder je eigen budget te overschrijden. CliQi helpt jouw advertenties te verbeteren, voor een hoger resultaat.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentiesysteem van Google waarin adverteerders op bepaalde zoekwoorden bieden om ervoor te zorgen dat hun klikbare advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachine van Google. Google verdient aan de klikken die bezoekers maken in de search engine op de zoekresultaten. 

Het algoritme van de positionering binnen Google Ads heeft een aantal belangrijke componenten waaronder:

  1. Biedingsbedrag (max.CPC);
  2. Advertentiekwaliteit op het moment van de veiling (verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina)
  3. Concurrentiepositie in de Google Ads posities 
  4. De zoekopdracht van de gebruiker (locatie, apparaat, tijdstip, de aard van de zoekterm)
  5. Verwachte impact van extensies en andere indelingen.


ADWORDS CAMPAGNES LATEN OPTIMALISEREN?

We weten dat jij je wilt richten op wat het belangrijkst is: het bedrijf runnen. Onze slimme technologie helpt je advertenties te verbeteren zodat je betere resultaten behaalt.

Hoe werkt AdWords?

Met Google adverteren kun je de hele wereld gemakkelijk laten zien wat zo uniek is aan jouw bedrijf, zodat je nieuwe klanten kunt bereiken die zoeken naar jouw producten en/of services. Hieronder geven we stapsgewijs aan wat de mogelijkheden zijn van Google Ads en hoe dit voor iedere ondernemer interessant kan zijn. 

  • Stap 1 – Bedrijfsdoelen in Google Ads samenstellen 
  • Stap 2 – Bepaal waar je wilt adverteren
  • Stap 3 – Omschrijf een propositie en advertentietekst over jouw bedrijf
  • Stap 4 – Budget opstellen 
  • Stap 5 – We gaan live!

Google AdWords – Stap 1 – Vertel ons jouw doelen met adverteren in Google 

We bepalen een AdWords strategie gebaseerd op jouw bedrijfsdoelen in Google Ads. We bouwen een AdWords campagne en passen deze aan op basis van de resultaten die je graag wilt behalen in Google adverteren. We onderscheiden de volgende type doelen in Google ads:

  1. Sales
    1. Stimuleer het aantal verkopen op je website, app, fysieke winkel of per telefoon. Via intelligente shopping campagnes kunnen wij jouw webshop laten exploderen met het aantal verkopen via Google shopping. 
  2. Leads
    1. Genereer meer leads en andere conversies door klanten aan te moedigen actie te ondernemen via een website, app of fysieke winkel.
  3. Websiteverkeer
    1. Zorg ervoor dat juiste potentiële afnemers je website en/of winkel weten te vinden. Wij kunnen op basis van doelgroep segmentatie de juiste klant targeten met slimme advertenties. 
  4. Product- en merkoverweging
    1. Moedig nieuwe- en bestaande afnemers aan je producten en/of services te ontdekken. Door middel van display- en video campagnes kunnen wij jouw merk, product of dienst positioneren in Nederland.
  5. Merkbekendheid en bereik
    1. Vergroot je naamsbekendheid en bereik jouw doelgroep door middel van display en videocampagnes. Wij kunnen product video’s maken op locatie van jouw nieuwe productlijn en deze video’s laten zien in een bepaalde regio op de meest populaire websites waar jouw doelgroep zich bevindt. Ook wel hypertargeting genoemd!
  6. App-promotie
    1. Meer installaties voor jouw nieuwe- of bestaande app genereren? Wij zorgen ervoor dat er wekelijks telefoongebruikers jouw app installeren via slimme app-promotie campagnes. Wij kunnen ook het aantal interacties verhogen in de app.
Wat is Google AdWords?

Google AdWords – Stap 2 – Bepaal waar je wilt adverteren

Ben jij een startup company die klanten heeft in Amerika, Spanje en Italië? Of een plaatselijke schilder die graag meer lokale klanten wil genereren? Ga wereldwijd of blijf lokaal met Google Ads. Je bepaalt zelf waar je de advertenties wil laten weergeven en wij laten ze aan de juiste doelgroep zien. We kunnen bijvoorbeeld de advertenties weergeven op basis van jouw winkel locatie (bepaalde straal vanaf jouw winkel) of in hele regio’s of landen.

Hoe werkt Google AdWords

Locatie targeting gebaseerd op de plaats Amsterdam. Met behulp van locaties (locatie targeting) kun je je advertenties targeten op gebruikers die zich op een bepaalde geografische locatie bevinden of hierin interesse tonen.

Google AdWords segmentatie

De eigenaar van de winkel Fiftysix in Leeuwarden kan bijvoorbeeld mensen targeten die zich bevinden in de buurt van de winkel (1 mijl). 

Google AdWords – Stap 3 – Omschrijf de beste propositie van jouw bedrijf

Samen gaan we de kwaliteiten van jouw bedrijf in drie korte en krachtige zinnen benoemen om de aandacht van de klanten te trekken, oftewel een krachtige propositie samenstellen. Daarnaast gaan we aantrekkelijke advertenties schrijven over jouw producten en/of diensten. Met Google Ads kunnen we effectieve advertentieteksten targeten op jouw doelgroep en kunnen we jou helpen bepalen hoe je de advertenties het beste kunt samenstellen op basis van je advertentiedoelen en marketingdoelstellingen. 

We schrijven wekelijks nieuwe advertentieteksten voor Thebagstore.nl. Alle nieuwe tassen worden omschreven door krachtige en aantrekkelijke advertentieteksten die zorgen voor een hoger conversieratio en CTR% in Google Ads. 

Advertentietekst Google AdWords
Wat kost Google AdWords?

Wat kost Google AdWords?

Google Adwords Stap 4 – Budget en kosten samenstellen

Met de campagnes in Google Ads selecteer je voor elke campagne een dagbudget op basis van jouw advertentiedoelstellingen en het gemiddelde bedrag dat je bereid bent elke dag te besteden. Als je bijvoorbeeld meer verkoop en verkeer genereert in de weekenden kun je de dagbudgetten op zaterdag en zondag verhogen. Ook kun je met acties een specifieke start- en einddatum maken voor een marketing- en/of productcampagne. 

Voorbeeld van een dagbudget: Stel dat je normaal gesproken €500 per maand besteedt aan Google Ads (advertenties). Als je je dagbudget wilt berekenen, deel je €500 door 30,4 dagen en is de uitkomst van het dagbudget: €16,45. 

Klant voorbeeld: Als je bijvoorbeeld een Summer sale aanbiedt tot wel 70% korting kun je deze producten tijdens een specifieke start- en einddatum met 70% korting aanbieden met een specifiek Google Ads budget. Aan het einde van de marketingactie kun je meten wat de ROAS (Return On Ad Spend) en ROI (Return On Investment) van de actie is geweest. Op basis van deze marketingacties kunnen we aan het einde van het jaar herleiden welke marketingacties het beste zijn geweest voor alle type klanten en de beste marketingacties herhalen in het volgende kalenderjaar. De slechtere marketingacties op basis van ROI vervangen we jaarlijks voor nieuwe succesvolle marketingacties.

Google AdWords Stap 5 – We gaan live!

Als de hele AdWords campagne in orde is kunnen we de campagne activeren. We geven de advertenties weer van jouw producten en/of diensten, op het moment dat mensen hierop zoeken in de Google zoekmachine. Je advertenties kunnen worden weergegeven op Google zoeken in Google Maps. 


Google ADWORDS Uitbesteden?

Wij helpen jouw online winkel beter vindbaar te zijn in de regio, zodat jij je kan focussen op de kern van het bedrijf.

Veelgestelde vragen over de werking van Google AdWords

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentiesysteem van Google waarin adverteerders op bepaalde zoekwoorden bieden om ervoor te zorgen dat hun klikbare advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachine van Google.

Hoe werkt AdWords?

Met Google adverteren kun je de hele wereld gemakkelijk laten zien wat zo uniek is aan jouw bedrijf, zodat je nieuwe klanten kunt bereiken die zoeken naar jouw producten en/of services.

Wat kost Google AdWords?

Met de campagnes in Google Ads selecteer je voor elke campagne een dagbudget op basis van jouw advertentiedoelstellingen en het gemiddelde bedrag dat je bereid bent elke dag te besteden.

Waar vind ik facturen in Google AdWords?

Onder “tools en facturering” en dan onder “transacties” vindt je alle facturen van jouw Google AdWords campagnes.

Hoe maak ik een AdWords campagne?

Log in op jouw “Google Ads-account”. Klik in het menu aan de linkerkant op “campagnes”. Klik op de plusknop en selecteer vervolgens “nieuwe campagne”.
Selecteer doelen voor jouw campagne. Als geen van de doelen past bij wat je zoekt, selecteer je een campagne maken zonder “begeleiding van een doel”.

Alles over Google AdWords

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.