info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Google zoekwoorden bepalen

Wil je meer organisch verkeer genereren vanuit de zoekmachine van Google? Hiervoor dien je eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Door het bepalen van de geschikte zoekwoorden kun je advertenties laten zien aan jouw doelgroep. De Google keyword planner helpt je bij het beoordelen van de geschikte zoekwoorden in Google. In dit artikel leer je alles over het bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw producten en/of diensten. 

Home » Google zoekwoorden bepalen
Zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden bepalen

In dit artikel leer je hoe je meer SEO en SEA waarde kunt krijgen uit de Google Keyword Planner. Google Keyword Planner is 100% gratis om dagelijks te kunnen gebruiken. Je hoeft geen cent uit te geven aan AdWords-advertenties om toegang te krijgen. Je hebt alleen een Google-account nodig.

Google keyword planner 

Google Keyword Planner biedt twee methodes om aan de slag te gaan met de keyword planner, namelijk:

  • Zoekwoorden vinden: zoek zoekwoordideeën waarmee je gebruikers kunt bereiken die geïnteresseerd zijn in je product of dienst;

Zoekvolume en prognoses opvragen: analyseer het zoekvolume en andere historische data voor alle type zoekwoorden, evenals prognoses voor van zoekwoorden hoe deze in de toekomst winst gaan opleveren.

Google zoekwoorden bepalen

Beide keuzes brengen je naar de resultaten van de opgegeven data, maar wat je ziet, kan enigszins variëren, afhankelijk van je keuze.

Volgens de instructies van Google hoef je alleen maar ‘zoekwoorden, woordgroepen of een URL’ met betrekking tot je onderneming in te typen. Google zal vervolgens enkele zoekwoord suggesties naar voren halen.


Zoekwoordenonderzoek nodig?

Wij helpen je graag verder met een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Vraag een gratis quickscan aan voor een ultieme groeistrategie met CliQi.

Zoekvolume en prognoses bekijken

Om alle zoekwoorden te bepalen die belangrijk zijn voor jouw onderneming (product en/of diensten) is het belangrijk om naar de zoekvolumes, concurrentie-intensiteit en verschillende kosten te kijken.

Voor elke suggestie die je invoert zie je: 

  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten;
  • Concurrentie-intensiteit;
  • Bod voor bovenaan de pagina (laag bereik);
  • Bod voor bovenaan de pagina (hoog bereik)
  • Zinnen werken ook, en je kunt maximaal tien trefwoorden / -zinnen tegelijk invoeren.
Google AdWords zoekwoorden bepalen

Er is ook de mogelijkheid om een URL of website als zoekopdracht te gebruiken. 

Zoekwoorden bepalen

Wat je ook doet, Google laat nooit alle zoekwoord suggesties zien. Zelfs toen wij maximaal tien zoekwoorden en een URL hadden ingevoerd, kregen we nog steeds slechts 124 zoekwoord ideeën. 

Google keyword planner

Dit is behoorlijk slecht in vergelijking met andere tools voor het onderzoeken van zoekwoorden om jouw bedrijf vindbaar te maken op al deze belangrijke zoekwoorden.

Google zoekwoorden checken

Met de tool Ahrefs kun je dagelijks de zoekwoorden in Google in één handig overzicht checken. Ahrefs Keyword Explorer, bijvoorbeeld, haalt 39.265 suggesties terug op basis van dezelfde zoekwoorden als hierboven. Dat is een behoorlijk verschil tussen Ahrefs en Google keyword planner.

… De zoekwoordplanner geeft 314 x zoveel…

Zoekvolume en prognoses bekijken

Deze geavanceerde marketingtools (zoals hierboven) heeft CliQi beschikbaar en wij hebben medewerkers met veel expertise in zoekwoorden onderzoek en het targetten van de juiste keywords in jouw url-structuur. Onze ambitieuze SEO specialisten werken elke dag op Champions League niveau en werken met budgetten boven de 10.000 euro per maand op het gebied van linkbuilding. Ook ondernemers met lagere budgetten kunnen wij ondersteunen om in de regio of in de product branche online marktleider te worden!

Hierbij een Google Keyword Planner hack die de meeste SEA en SEO specialisten niet kennen!

Ontgrendel EXACTE zoekvolumes

De terughoudendheid van Google om exacte zoekvolumes weer te geven, is één van de meest frustrerende aspecten van de Zoekwoordplanner. Daarom gebruiken veel SEO’s de tool helemaal niet meer. De data zijn incorrect. Kijk bijvoorbeeld naar het volgende trefwoord- het zoekwoord heeft een zoekvolume bereik van 10K – 100K. 

Zoekvolumes in AdWords bepalen

Als we één van deze trefwoorden in Ahrefs keywords planner bekijken, zien we dat in werkelijkheid de zoekopdracht veel minder zoekvolume genereert in Nederland. Daarnaast wordt ook op andere zoekwoorden gezocht in Nederland, die gerelateerd zijn aan het keyword. 

Ahrefs keyword explorer
  • Target zoekwoorden van je concurrenten

Google Keyword Planner kan zoekwoord suggesties genereren vanaf een URL. Zie je waar ik naartoe ga? Je kunt je concurrenten bespioneren en hun zoekwoorden stelen. Pak gewoon één van hun URL’s, plak deze in de zoekbalk en selecteer ‘hele site’ in de vervolgkeuzelijst.

Target zoekwoorden van je concurrentie

Als je veel zoekwoorden ziet die verband houden met het concurrerende merk, zoals we hier doen, gebruik je het filter om ze uit te sluiten.

SEO zoekwoorden bepalen

PRO TIP:

Op zoek naar zoekwoord ideeën voor een bepaalde pagina of blogpost? Selecteer in plaats daarvan ‘alleen deze pagina’ of ‘met lage concurrentie’.


Hulp nodig met deze moeilijke tools? 

Wij helpen je graag verder en maken alles voor jou inzichtelijk en meetbaar. En je bespaart tijd!

  • Zoek lucratieve trefwoorden door te kijken naar voorgesteld bod

Suggesties voor zoekwoorden zijn allemaal goed en wel, maar hoe weet je welke waardevol zijn voor je bedrijf? Je zou ze allemaal handmatig kunnen doorzoeken, maar dat is niet leuk, vooral als je honderden of duizenden zoekwoorden hebt.

Mijn aanbeveling? Gebruik de kolom ‘Bovenkant pagina bod (hoog bereik)’.

Hier is de definitie van Google van wat dit is:

  • ‘Bod voor bovenaan de pagina (hoog bereik)’ toont het hogere bereik van wat adverteerders in het verleden hebben betaald voor het bovenaan de pagina bod van een zoekwoord, op basis van uw locatie en instellingen in het zoeknetwerk. De gemiddelde CPC van uw zoekwoorden kan variëren.

Ik weet wat je denkt: Gosh, dat klinkt alsof het voor AdWords is… hoe is dat handig voor SEO?

Gemakkelijk. Als mensen bereid zijn veel voor dit zoekwoord te bieden, moet het worden omgezet in verkopen. En als Google-verkeer omzet in verkopen of leads, is het waarschijnlijk de moeite waard om ernaar te streven en te proberen om voor deze zoekwoorden te positioneren in Google. 

Klik op de kolomkop om op deze kolom te sorteren. Zorg ervoor dat het van hoog naar laag is gesorteerd, want dan stijgen de meest lucratieve zoekwoorden naar de top. Negen van de tien keer zal dit direct de zoekwoorden met commerciële intentie onthullen van je concurrent.

commerciële zoekwoorden

Zoals je ziet bevatten veel zoekwoorden de woorden: bestellen, cadeau, bezorgen en winkels. Vooral de zoekwoorden met bestellen zijn zeer commerciële zoekwoorden waarmee je graag in Google vindbaar wil zijn. Wij kunnen je daarbij helpen en je vindbaar maken op alle commerciële zoekwoorden die van toepassing zijn voor jouw markt, product of regio.

PRO TIP:

Denk je erover na om één van deze zoekwoorden te targeten? Denk er altijd aan om te controleren welke bedrijven hier adverteren voordat je dit doet. Je kunt dit doen door de term te Googlen en naar de advertenties te kijken.

Oh, en hier is een bonustip:

Sorteer deze kolom in oplopende volgorde om informatieve zoektermen te vinden. Dit zijn vaak geweldige onderwerpen voor blogposts! Unieke en informerende content = KING!

Zoekwoorden targeten

Conclusie over het bepalen van de juiste zoekwoorden

Google Keyword Planner is duidelijk een krachtig hulpmiddel. Ik raad je aan het op te nemen in je workflow voor zoekwoordonderzoek. Het zit boordevol waardevolle inzichten die je niet kunt krijgen van andere hulpprogramma’s voor zoekwoordenonderzoek.

Tegelijkertijd heeft het zijn beperkingen, het ontbreken van nauwkeurige zoekvolumes is GROOT!

Gelukkig kan dit worden opgelost met andere hulpprogramma’s voor zoekwoorden onderzoek, zoals Ahrefs keyword planner. Dergelijke tools combineren gegevens van Google Keyword Planner met clickstream-gegevens om nauwkeurige schattingen van het zoekvolume te genereren, en meer. 

Ahrefs is erg prijzig en kost €150,- per maand, waardoor het een dure tool is voor één of twee marketingmedewerkers. Je kunt CliQi inschakelen en om hulp vragen om alles inzichtelijk en meetbaar te maken voor jouw bedrijf. Wij helpen graag met het zoekwoorden onderzoek en het opzetten van een contentstrategie of Google Ads campagne. Je krijgt een specialist als aanspreekpunt met jarenlange expertise in dit vak. 

Veelgestelde vragen over zoekwoordenonderzoek

– Hoe bepaal je zoekwoorden?

Met geavanceerde tools zoals Google keyword planner of Ahrefs Keywords Explorer kun je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitvoeren om de juiste zoekwoorden te bepalen. Deze tools hebben alle data en zorgen ervoor dat je de juiste zoekwoorden bepaalt voor elke pagina.

– Wat zijn de populaire zoekwoorden in Google?

De populaire zoekwoorden in Google kun je vinden via Google Trends. Alle populaire zoekwoorden worden als trending weergegeven in Google Trends.

– Zijn er gratis zoekwoorden tools voor kleine ondernemingen?

Jazeker, er zijn vele gratis zoekwoorden tools voor MKB bedrijven met een klein budget. Google keyword planner, Ahrefs heeft een 7 dagen gratis proefperiode, Ubersuggest is voor een bepaalde termijn gratis te gebruiken en Google keyword suggest helpt je bij het kiezen van de juiste zoekwoorden.

Zoekwoorden bepalen in Google

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.