info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

SEO

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. SEO is de kunst om hoog te scoren in een zoekmachine in het onbetaalde gedeelte, ook wel bekend als de organische zoekresultaten.

De overgrote meerderheid van online ervaringen begint met een zoekmachine, en bijna 75% van de gebruikers begint met zoeken op Google. Combineer voorgaande met het feit dat de eerste vijf resultaten op Google 67% van alle klikken krijgen, en je krijgt een idee waarom zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk is voor jouw bedrijf. In dit artikel behandelen we de belangrijkste aspecten van SEO.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » SEO
SEO

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) staat voor het optimaliseren van content in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google, Bing of Yahoo. SEO is een verzamelnaam van alle technieken die helpen om de zoekresultaten te verbeteren. De voordelen van de organische zoekresultaten zijn zeer duidelijk:

Maandelijks gratis en passief verkeer naar jouw website in plaats van betaald verkeer per klik met Google advertenties.

De volgende vraag die elke ondernemer stelt is als volgt: hoe optimaliseer ik alle content voor SEO en welke ranking factoren zijn belangrijk? Om dat allemaal te kunnen beantwoorden moeten we eerst begrijpen hoe de zoekmachines werken. 

SEO betekenis – Wat betekent SEO?

De betekenis van SEO = Search Engine Optimization, oftewel in Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van jouw website in de zoekresultaten van Google, Bing, Yahoo of een andere zoekmachine. Google gebruikt vandaag de dag meer dan 200 ranking factoren die van invloed zijn op jouw positionering in de zoekmachine.

Wat is SEO?

Hoe werken de zoekmachines vandaag de dag?

Grootste zoekmachines van de wereld

Er zijn veel zoekmachines in de wereld, de volgende zoekmachines zijn de grootste: Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Bing, Baidu en Ask. In Nederland is Google met meer dan 92% marktaandeel de grootste zoekmachine, maar bijvoorbeeld in China heeft Google maar 2% marktaandeel. Elk continent op de wereld gebruikt een eigen favoriete zoekmachine. Baidu is met bijna 90% gebruikers de grootste zoekmachine van China en is opgericht in 2000. Baidu is door China ook de vier na meest bezochte website ter wereld!

Hoe werkt de zoekmachine van Google nou eigenlijk? Zoekmachines zijn als bibliotheken voor het digitale tijdperk en digitale gebruikers. In plaats van alle boeken die in een bibliotheek aanwezig zijn, slaan veel mensen vandaag de dag hun content (boeken) online op. Deze content bestaat uit unieke webpagina’s die indexeerbaar zijn voor de Googlebots. Wanneer je bijvoorbeeld een zoekopdracht invoert in Google bekijkt Google automatisch welke pagina relevant voor jou is. Google vertelt op deze pagina meer hoe het algoritme werkt anno 2021. 


POSITIE #1 bereiken?

Hulp nodig bij het positioneren in de topposities van de Google zoekresultaten?

Wij helpen wekelijks klanten topposities te behalen in Google op de meest concurrerende zoektermen.

Hoe werkt SEO?

SEO werkt eenvoudigweg door aan de zoekmachines aan te tonen dat jouw content het beste resultaat is voor de desbetreffende zoekopdracht. Dit komt doordat zoekmachines allemaal hetzelfde doel nastreven: de beste, meest relevante organische zoekresultaten aan de gebruikers tonen. 

Hoe kun je de organische zoekresultaten het beste optimaliseren?

Hoe je dit precies kan optimaliseren hangt af van de zoekmachine waar de website actief in is. Als je bijvoorbeeld meer verkeer naar jouw webpagina’s wilt genereren in Nederland dien je het algoritme van Google zeer goed te begrijpen, want Google heeft meer dan 92% marktaandeel in Nederland. Wil je meer videoweergaven voor je producten? Dan is het handig om het algoritme van Youtube te kennen, omdat Youtube vandaag de dag de grootste videozoekmachine van de wereld is. 

Interessante tips: Google heeft meer dan 92% marktaandeel wereldwijd, waardoor het belangrijk is om het algoritme van Google onder de knie te krijgen. De organische CTR% uitsplitsing per positie in de zoekresultaten is ook zeer belangrijk. Positie 1 heeft 31.73%, positie 2 heeft 24.71% en positie 3 18.66%. Na positie 4 gaat het hard achteruit en ontvang je nog maar 4% tot 2% click-through-rate.

SEO website
SEO ctr

We hebben voor jou de belangrijkste Google ranking factoren op een rij gezet

Er zijn veel factoren die het algoritme van Google beïnvloeden, zoals kwalitatieve content, geoptimaliseerde titels en meta’s, maar in tegenstelling tot wat online marketing bureaus zeggen, zijn dit niet de belangrijkste factoren. De onderstaande factoren zijn wél belangrijk voor jouw positionering in Google. We behandelen deze in het kort:

  1. Crawlability 
  2. Mobile first
  3. Pagespeed
  4. Search intent
  5. Backlinks

Ranking factor 1: Crawlability

Voordat je een organische positie in Google kan bemachtigen dient Google te weten of je domein en webpagina’s bestaan. De zoekmachine van Google gebruikt verscheidene manieren om nieuwe informatie op het internet te ontdekken, maar de belangrijkste methode is het crawlen van een pagina. Crawlen betekent het volgen van de links in de zoekmachine van Google door de Googlebots. Voor het systematisch volgen van deze links gebruiken ze een ‘spider’. 

De volgende aspecten zorgen voor een slechte crawlability van je webpagina’s: 

  • Slechte interne linkstructuur 
  • No-follow interne links
  • No-follow webpagina’s
  • Robots.txt blokkades
Crawlability SEO

Ranking Factor 2: Mobile First

Het aantal mobiele gebruikers stijgt jaarlijks als gevolg waarvan Google in 2016 heeft aangegeven mobiel vriendelijke websites een ranking boost te geven. Google heeft ook in 2018 een wijziging in het algoritme doorgevoerd naar een ‘Mobile First’ indexering. Pagina’s die niet voor mobiele gebruikers te lezen zijn (responsive webdesign) zorgen voor een hoge bounce rate, oftewel bezoekers die de website verlaten. Google heeft hierdoor ‘Mobile First’ als één van de belangrijkste ranking factoren gemaakt. 

Google heeft hiervoor ook een mobile friendly test gemaakt. Met deze tool kun je een test uitvoeren of je webpagina ook mobielvriendelijk is. 

Hoe werkt SEO?

Ranking Factor 3: Pagespeed

Pagespeed staat voor paginasnelheid. Paginasnelheid is een ranking factor voor gebruikers op desktop en mobiel. Waarom is dit een ranking factor in de ogen van Google? Google wil de gebruikers graag tevreden houden met snelle webpagina’s, want dat hebben bezoekers het liefste. Als bezoekers vier tot vijf seconden dienen te wachten op een nieuwe pagina is er een grote kans dat deze bezoekers de website verlaten. 

Om de paginasnelheid te testen kun je de tool Google PageSpeed gebruiken. Google PageSpeed Insights analyseert alle content van jouw webpagina en genereert vervolgens suggesties om de paginasnelheid te optimaliseren. Pagespeed is één van de belangrijkste SEO optimalisaties vandaag de dag!

Wat betekent seo?

Ranking Factor 4: Search intent

Een zoekwoord bepalen waar je graag voor wilt gaan positioneren in de zoekresultaten van Google is vrij makkelijk, maar om te bepalen of het zoekwoord ook past bij de type pagina is nog maar de vraag. Hoe optimaliseer je long-tail zoekwoorden op basis van Search Intent? 

Om je zoekwoorden op basis van Search Intent te optimaliseren is het belangrijk om de drie C’s onderscheiden. Daarnaast is het belangrijk om goed naar de resultatenpagina te kijken.

  1. Content type

Dit zijn vaak de blogpagina’s, product categorieën, categoriepagina’s en landingspagina’s.

  1. Content format

Staat voor how-to gidsen/stappenplannen (cornerstone content), SEO teksten (lijsten), tutorials, vergelijkers content en opiniestukken. 

  1. Content angle: 

Is er een belangrijk unique selling point of een call-to-action voor een bepaalde productgroep in de bovenstaande resultaten? Als dat zo is dan kun je de content optimaliseren op basis van de unique selling points van de producten. 

Hoe werkt SEO?

Ranking Factor 5: Backlinks

Pagerank SEO

De zoekmachine van Google is grotendeels gebaseerd op Pagerank. PageRank is een systeem voor het positioneren van webpagina’s die de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, hebben ontwikkeld aan de Stanford University. En wat belangrijk is om te begrijpen, is dat PageRank draait om backlinks.

Hoe hoger de PageRank van een link, hoe populairder (autoriteit) het is. We kunnen het PageRank-algoritme vereenvoudigen om het te beschrijven als een manier om het belang van een webpagina te meten door de kwantiteit en kwaliteit te analyseren van de links die ernaar verwijzen. In simpele woorden betekent dit dat backlinks als een stem gelden. Hoe meer backlinks, hoe meer stemmen je website krijgt boven een andere webpagina. Over het algemeen zijn webpagina’s met de meeste backlinks ook bovenin de zoekresultaten terug te vinden (positie 1,2,3 of 4). 

Pagerank SEO

Klantvoorbeeld: Bij onze klant Thebagstore.nl zien wij ook een sterke correlatie tussen do-follow domains en organic traffic. Sinds we het aantal do-follow domains zijn gaan opbouwen zag SEO bureau CliQi een verdubbeling van de organische bezoekers van 20.000 bezoekers naar 50.000 bezoekers per maand. Backlinks kopen is een simpele dagtaak en zorgt voor een gigantische organische groei, zoals hieronder zichtbaar is.

SEO marketing
search engine optimisation

Conclusie over hoe SEO werkt

Zoekmachines begrijpen en welke aspecten bijdragen aan een hogere positie in de organische zoekresultaten is zeer belangrijk. Ook is het belangrijk om voor elk zoekwoord een bepaald type SEO content te schrijven en te begrijpen. Een content kalender kan je helpen bij het prioriteren van het schrijven van content. Tot slot veranderen de algoritmes van Google voortdurend, waardoor het lastig is voor bedrijven om dit continu in de gaten te houden. Maar geen paniek, want de belangrijkste factoren zoals: backlinks en search intent zijn al jaren niet gewijzigd.


SEO UITBESTEDEN?

Wij bouwen voor jou een perfecte interlink structuur, zodat Google jouw pagina’s makkelijk kan vinden.

Veelgestelde vragen over SEO

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) staat voor het optimaliseren van content in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google, Bing of Yahoo.

Wat betekent SEO?

De betekenis van SEO = Search Engine Optimization, oftewel in Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’.

Hoe werkt SEO?

SEO werkt eenvoudigweg door aan de zoekmachines aan te tonen dat jouw content het beste resultaat is voor de desbetreffende zoekopdracht. Dit komt doordat zoekmachines allemaal hetzelfde doel nastreven: de beste, meest relevante organische zoekresultaten aan de gebruikers tonen. 

Wat is local SEO?

Local SEO is een SEO strategie waardoor je bedrijf beter zichtbaar wordt in lokale zoekresultaten in Google. Elk bedrijf dat een fysieke winkel heeft of een geografisch gebied bedient, kan profiteren van local SEO.

CliQi SEO 2.0

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.