Alles over het optimaliseren van SEO in WordPress.
Je krijgt het misschien dagelijks te horen als ondernemer: denk aan SEO, maar wat het nou echt inhoudt? Laten we praktisch beginnen door uit te leggen dat SEO staat voor: Search Engine Optimization. Website optimalisatie d.m.v. ‘zoekmachine optimalisatie’ is een manier om als bedrijf onder andere je product of dienst nog veel beter, gerichter en sterker aan de consument te tonen in de zoekresultaten van Google. Hoe? Door met jouw website hoog te positioneren in de zoekresultaten van Google. Liefst op de eerste vier plekken ,want na de eerste 4 zoekresultaten klikken consumenten bijna niet meer op de zoekresultaten.
De volgende grafieken en tabellen zijn gebaseerd op een dataset van 5 miljoen resultaten van de Google Search Engine. Hieronder kun je de breakdown bekijken van organische posities in verhouding met de CTR% ratio en aantal klikken in verhouding met organische positie in Google.
SEO WordPress
In feite klikt slechts 0,78% van de totale aantal gebruikers op zoekresultaten in de tweede pagina van Google. Voor vele bedrijven is het dus erg waardevol om te kijken welke zoekwoorden naar positie 1,2,3 of 4 geoptimaliseerd kunnen worden om een stijging in organische bezoekers te realiseren.
- 2 Belangrijke aspecten:
- Hoe krijg je het voor elkaar dat jouw website goed wordt bezocht?
- Hoe krijg je het voor elkaar dat jouw website-bezoekers tot actie overgaan?
SEO WooCommerce
Niet door een website te (laten) bouwen en daarmee het gevoel te krijgen dat jouw website direct goed vindbaar is in Google. Je kan dit wel voor elkaar krijgen als je vele SEO optimalisaties doorvoert in je website. Als je daar nog niet zoveel kaas van hebt gegeten, staat SEO bureau CliQi je graag bij. We gaan je website zoekmachine vriendelijk bouwen en optimaliseren, zodat je vliegensvlug naar de topposities in Google vliegt. We leggen je vast een aantal basisgegevens uit. Daar gaan we!
UITBESTEDEN VAN SEO OPTIMALISATIES
CliQi heeft veel ervaring in het optimaliseren van WordPress websites.
Wij denken mee in het proces van SEO optimalisatie en zorgen voor een flinke stijging in organische bezoekers.
Stap 1: Zorg voor SEO vriendelijke URL’s
URL staat voor Uniform Resource Locator, oftewel de URL is een verwijzing naar de locatie van de webpagina. Zorg ervoor dat deze URL’s zoekmachine vriendelijk zijn geoptimaliseerd, zodat Google begrijpt wat pagina inhoudt.
- Voorbeeld URL: https://www.dewijnkoelkast.nl/wijnklimaatkast/wijnklimaatkast-2-zones/.
- Hieruit begrijpt Google dat de content meer informatie beschrijft over wijnklimaatkasten met 2 temperatuurzones.
Stap 2 – Optimaliseren van de Title Tag in WordPress
Een Title-tag is de titel van je webpagina die in zoekmachine van Google getoond wordt. De Title-tag heeft direct invloed op het algoritme van Google, waardoor dit een belangrijke SEO optimalisatie is voor elke website-eigenaar. Daarnaast kun je de CTR% verhogen door een aantrekkelijke titel te schrijven waar bezoekers sneller op klikken.
Yoast SEO plugin
Voor bedrijven met een WordPress website is de Yoast SEO plugin ideaal om de Title-tags te optimaliseren. Een Yoast SEO plugin kun je installeren om een Title-tag op jouw website zichtbaar te maken. Hieronder zie je een voorbeeld voor het optimaliseren van de Title-tags met de Yoast SEO tool/plugin en het resultaat in de zoekresultaten van Google.
Stap 3 – Optimalisatie van de Meta-tags in WordPress
Om de zoekresultaten te optimaliseren kun je een Meta-tag toevoegen en optimaliseren. Meta-tags zijn uiterst belangrijk om meer klikken vanuit de resultatenpagina naar je website te krijgen. Beschrijf in de meta-tag jouw product, dienst of artikel tot maximaal 160 karakters met relevante en aantrekkelijke informatie. Met de Yoast SEO plugin kun je dit zelf instellen.
Hieronder een voorbeeld van onze klant www.dewijnkoelkast.nl die ook een Yoast SEO plugin heeft geïnstalleerd.
WordPress SEO plugin
Een handige hulp kan de WordPress SEO plugin van Yoast zijn. Yoast helpt miljoenen websites wereldwijd om hoger te scoren in de zoekmachines. De missie van Yoast is ook om alle gebruikers van de bakker op de hoek tot SEO specialisten te helpen met zoekmachine optimalisatie. Een toegewijd team van ontwikkelaars, testers, architecten en SEO-experts werkt dagelijks aan het verbeteren van de plugin bij elke nieuwe update van de Yoast plugin.
Stap 4 – Keywords optimalisatie in WordPress
Google zoekwoorden bepalen en SEO optimalisatie is essentieel in het verbeteren van je WordPress content. Het achterhalen van deze keywords vereist onderzoek door bestaande klanten te vragen waar ze op zochten, data-tools (Ahrefs, Yoast, Semrush) of Google search suggest te gebruiken.
Je kunt in alle gevallen via Yoast in de backend van je website nagaan of je de juiste keywords hebt gebruikt, de juiste beschrijvingen toepast en de gehele pagina SEO vriendelijk hebt geoptimaliseerd. Onder ‘pagina analyse’ geeft Yoast middels groene (top!) of rode (gemiste kans!) bullets daarvan de uitkomst. Hieronder een voorbeeld van de SEO-analyse van de keyword ‘wijnkoelkast’.
Stap 5 – Afbeeldingen optimalisatie in WordPress: bestandsnaam en Alt Tag
Afbeeldingen en alt teksten zijn essentieel voor het optimaliseren van je WordPress SEO. Mensen kijken zelfs eerder naar een foto dan naar de tekst. Een afbeelding is enorm belangrijk, maar ook hoe je die foto noemt. Als mensen via een plaatje, ofwel via Google afbeeldingen, op jouw site terecht komen is de titel van de foto van belang. Want ook dat helpt het artikel ofwel jouw site een goede ranking in Google te geven. Je geeft de afbeelding daarom een heldere bestandsnaam, die past bij wat je ziet en waar het over gaat.
Als een foto de titel: DSC0475.jpg heeft is dat niet oké voor je ranking. Geef de foto de titel: ‘rode schoudertas’ als er ook een rode schoudertas op de foto staat. Hieronder een voorbeeld van Fashionchick.nl die op positie 2 staat op het keyword ‘rode schoudertas’. De content is geoptimaliseerd, maar ook de afbeeldingen zijn geoptimaliseerd met beschrijvende alt-tags over het product.
Eigenlijk is de alt-tekst nog veel belangrijker voor mensen met een visuele beperking. Als een website aan hen wordt voorgelezen, wordt de titel van de foto daar ook in meegenomen. Je alt-tekst sluit je dan ook af met een punt.
OP positie #1 Positioneren?
Alle ingrediënten om jouw bedrijf hoog te positioneren in Google worden toegepast bij CliQi.
Voor meer informatie kun je gerust contact opnemen met onze SEO specialisten.
Conclusie over WordPress SEO
De WordPress SEO handleiding van CliQi geeft je veel informatie die je kunt implementeren in je WordPress website. Het gaat van technische SEO tips tot conversietips, SEO copywriting adviezen en content marketing optimalisaties. Er is echter een addertje onder het gras: als je wilt positioneren voor zeer concurrerende zoekwoorden, dien je veel arbeid te leveren om hoog in Google te positioneren. Je concurreert met vele websites en bedrijven ter wereld om aandacht, bezoekers en resultaten te halen in Google. Dat betekent dat je veel werk moet verzetten!
Maar maak je geen zorgen: online marketing bureau CliQi is er om je te helpen. Dus als je op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws over WordPress, SEO campagnes en linkbuilding, dan kun je jezelf abonneren op onze nieuwsbrief en de concurrentie een stap voor blijven!
Veel gestelde vragen over WordPress SEO
Wij raden aan om de volgende SEO plugins te gebruiken voor jouw WordPress-website: YOAST SEO, Rank Math SEO, Sucuri Security, WP Security Audit Log, WP Rocket, Elementor page builder en Social Warfare voor een ultieme social media integratie.
SEO is een continu proces dat je moet bijhouden als je maximale resultaten wilt zien. In dit artikel lees je hoe je WordPress SEO kan verbeteren door middel van verscheidene SEO optimalisaties.
De SEO titel wordt ook wel de title genoemd in WordPress. De title (titel) is een belangrijk onderdeel van jouw webpagina die je dient te optimaliseren om hogere posities in Google te bemachtigen.