info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Cornerstone content

Cornerstone content speelt een belangrijke rol in elke SEO strategie van een website of webshop. Het kan moeilijk zijn om te positioneren voor zoektermen die erg populair zijn, maar een cornerstone artikel benadering kan jou helpen om voor die concurrerende zoektermen bovenaan in Google te positioneren. Door de juiste interne linkstructuur tussen jouw artikelen aan te bieden, weet Google welk artikel het belangrijkste is voor jouw bedrijf.

Lees de volledige cornerstone handleiding van CliQi hieronder. De voordelen van een cornerstone artikel, de waarde van een cornerstone artikelbenadering en hoe creëer je een cornerstone artikel. Onze content marketeers leggen alles voor je uit!

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Cornerstone content
Wat is cornerstone content

Je WordPress website is reeds gelanceerd, maar die dient ook gevuld te worden met relevante content die bovenaan positioneert in geheel Nederland. De cornerstone content benadering van CliQi helpt je bij het positioneren in de topposities van Google in jouw markt of branche. 

Wat is cornerstone content?

Cornerstone content is de kern van jouw website. Het bevat de beste, belangrijkste artikelen op jouw website; de pagina’s of berichten die het hoogst scoren in de zoekmachines, zoals Google of Bing.

Een cornerstone artikel blijft echter goed leesbaar, is toegankelijk, helder van structuur en er staat enorm veel informatie in. Op cornerstone content ben je trots! Je wilt dat ‘iedereen’ dit leest. 

Cornerstone artikelen zijn meestal relatief lange, informatieve artikelen, waarin inzichten uit verschillende SEO teksten worden gecombineerd en waarin alles wordt behandeld wat belangrijk is over een bepaald onderwerp.

Waarom is cornerstone content zo belangrijk voor SEO?

Cornerstone content speelt een belangrijke rol in elke SEO strategie van een website of webshop. Het kan moeilijk zijn om te positioneren voor zoektermen die erg populair zijn, maar een cornerstone artikel benadering kan jou helpen om voor die concurrerende zoektermen bovenaan in Google te positioneren. Door de juiste interne linkstructuur tussen jouw artikelen aan te bieden, weet Google welk artikel het belangrijkste is voor jouw bedrijf.


Op POSITIE #1 positioneren?

De redactie van CliQi is heel goed in staat cornerstone content voor jouw bedrijf te verzorgen.

De ideale combinatie tussen storytelling, copywriting en zoekmachine optimalisatie.

Waarom zou ik kiezen voor cornerstone content?

Een cornerstone artikel schrijven, vraagt om tijd, focus en aandacht. Het is enorm belangrijk om één of meerdere van dit soort cornerstone artikelen op je website te plaatsen, omdat je je daarmee onderscheidt van andere ondernemers die mogelijk in dezelfde (SEO) vijver vissen als jij, en juist niet van die keigoede artikelen op hun website hebben. 

Leesbaarheid van de tekst

Een goed leesbaar artikel is niet alleen helder geschreven, maar bevat bijvoorbeeld ook heldere schema’s, lijstjes met opsommingen, resultaten van onderzoeken (helder vertaald). Dit kan in de vorm van een artikel met uitleg, een handleiding, een complete gids en ga zo maar door. 

Welke artikelen zijn mijn cornerstone content artikelen?

Kies de cornerstone artikelen zorgvuldig uit voor jouw website. Hou rekening met de volgende aspecten:

  • Welke artikelen vind je het belangrijkst?
  • Welke zijn compleet en hebben de meeste autoritaire backlinks?
  • Zijn deze gericht op de zoekwoorden waarvoor je liefst wil positioneren in Google?
  • Zijn deze artikelen van invloed op jouw omzet en hebben deze artikelen commerciële waarde?

Het concept van cornerstone content is zo belangrijk, dat Yoast SEO-plug-in een optie bevat om aan te geven of het een cornerstone artikel is. Als je artikelen als cornerstone content markeert, helpt Yoast SEO je bij het schrijven van een cornerstone artikel en het bouwen van een solide interlinkstructuur.

Wij van CliQi zijn ook enorme fans van de Yoast SEO plug-in, dus zorg ervoor dat je deze download!

Cornerstone content Yoast

Dit zijn de voordelen van goede cornerstone content

  1. Met cornerstone content houd je de lezer vast en/of verwijst door naar andere content op je website. De lezer blijft dus lang op je website en daarmee verlaag je de bouncepercentage. 
  2. Andere websites zullen eerder geneigd zijn naar jouw cornerstone artikel te verwijzen. Het is immers steengoede content die je graag wilt delen. Voordeel is dat je met cornerstone content gratis backlinks bemachtigd. 
  3. Door middel van cornerstone content komen lezers ofwel geïnteresseerden vaker terug over een bepaalde onderwerp. Lezers ervaren plezier waardoor ze een volgende keer eerder naar jouw website zullen terugkeren als ze weer op zoek zijn naar soortgelijke informatie. 
  4. Jouw cornerstone artikel is niet te vergelijken met een advertentie of advertorial met een call-to-action in het artikel. Dat moet je ook niet willen, maar deze content kan er wel voor zorgen, indirect, dat bezoekers van jouw website uiteindelijk toch bij jou een product of dienst afnemen.  
  5. Google gaat naar aanleiding van goede content jouw website zien als een autoriteit op dat specifieke gebied. Dit is natuurlijk het gewenste einddoel van een cornerstone artikel! 
Kosten cornerstone content

Zo creëer je cornerstone content

  1. Zorg voor een professionele tekstschrijver. Weet je alles van het onderwerp dan kun je dat natuurlijk prima zelf schrijven, maar laat het even checken op ‘goede Nederlandse spelling’ of laat het schrijven ervan volledig aan een tekstschrijver over. Content bureau CliQi kan alles voor jouw schrijven met het positioneren in Google in het achterhoofd te houden. Veel tekstschrijvers vergeten vaak dat content vandaag de dag geschreven dient te worden om hoog in Google vindbaar te zijn.
  1. Kies een geschikt onderwerp. Om een geschikt onderwerp te vinden kun je surfen naar Answer The Public. Voor veel voorkomende vragen/zoektermen en -zinnen van gebruikers op het web.
  1. Analyseer of er betrouwbare en relevante onderzoeksresultaten zijn voor het gekozen onderwerp. Deze data zorgt voor een data-driven aanpak in jouw cornerstone artikel.
Cornerstone content bureau
Cornerstone content optimaliseren
  1. Zet visuals in, waardoor je makkelijker de content kan weglezen. Daarnaast is een mooie afwisseling tussen opsommingen, citeringen, media en content leesbaarder voor de gebruiker.
  1. Kies de belangrijkste zoekwoorden door middel van een zoekwoordenonderzoek met een tool, zoals Ahrefs. Welke zoekwoorden worden het veelal op gezocht? Wat zijn vragen die gebruikers hebben? Wat zijn commerciële zoekwoorden relevant voor jouw producten of diensten? Deze vragen kun je allemaal beantwoorden naar aanleiding van een zoekwoordenonderzoek. 

WordPress cornerstone content

  1. Maak een heldere structuur met een goede inleiding, tekst blokken en een inhoudsopgave waarmee lezers weten wat ze kunnen verwachten (voeg anchor links in die inhoudsopgave toe, zodat mensen makkelijk een bepaald deel van je tekst kunnen aanklikken en daar direct terechtkomen of naar terug kunnen keren). De uitsmijter aan het eind verklap je nog niet of je geeft een spannende hint, waardoor de nieuwsgierigheid is gewekt. 
  1. Maak ook een heldere interlink structuur (waar ga je naar linken). Daarmee ga je steeds verder de diepte in met specifieke informatie. Ook is een heldere interlink structuur van essentieel belang voor jouw SEO strategie. 


Wij helpen je verder!

Online marketing bureau CliQi is dagelijks bezig met het optimaliseren van cornerstone content.

Wij zorgen ervoor dat Google je content snel crawlt, hoog positioneert in de zoekresultaten en de gebruiker je content aantrekkelijk vindt!

  1. Een goede tekst betekent ook dat je een mooie curve maakt. Zorg dat je vraagstukken beantwoordt, eyeopeners biedt, en je kunt natuurlijk aan het einde lezers tot iets aanzetten (call-to-action).
  1. Je cornerstone content moet natuurlijk niet na een dag al verouderd zijn. Houd daar rekening mee. Het moet even mee kunnen. Vaak is het dan ook een basis onderwerp. Dat neemt niet weg dat je de tekst wel up-to-date moet houden.
  1. Laat de tekst regelmatig terugkomen, spread the word…
  1. Link vanuit belangrijke goed gelezen pagina’s op je website naar die cornerstone content. Daarmee maak je deze cornerstone content sneller vindbaar in Google door de geoptimaliseerde interlinking structuur.
  1. Zorg ervoor dat lezers zo’n artikel gemakkelijk kunnen delen met andere geïnteresseerden bijvoorbeeld via social media marketing
    1. Tip: daar is het programma ShareThis voor WordPress geschikt voor!
  1. Deel ook zelf deze pagina regelmatig via social media of zet de cornerstone content in een AdWords campagne, zodat je meer bezoekers naar de content verwijst. 
  1. Aan het eind voeg je een call-to-action toe. Wil je dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een dienst of product afnemen? Verwoord dit in een aantrekkelijke call-to-action!

Veelgestelde vragen over cornerstone content

Wat is cornerstone content?

Cornerstone content is de kern van jouw website. Het bevat de beste, belangrijkste artikelen op jouw website; de pagina’s of berichten die het hoogst scoren in de zoekmachines, zoals Google of Bing.

Wat kost het uitbesteden van artikelen/content?

De kosten per artikel kost tussen de €35 tot €60 per cornerstone artikel.

Waarom is cornerstone content zo belangrijk voor SEO?

Cornerstone content speelt een belangrijke rol in elke SEO strategie van een website of webshop. Het kan moeilijk zijn om te positioneren voor zoektermen die erg populair zijn, maar een cornerstone artikel benadering kan jou helpen om voor die concurrerende zoektermen bovenaan in Google te positioneren.

Cornerstone content 2.0

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.