info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

CPC

Investeren in een advertentieplatform zoals Google AdWords kan een aanzienlijke impact hebben op jouw bedrijf. In dit artikel bespreken we de basisgegevens over de totstandkoming van de kosten per klik, hoe je de kosten per advertentie kunt berekenen en wat een gezonde ROI is in een Google AdWords campagne. Op deze manier weet je wat je kunt verwachten en kun je aan de slag met Google advertenties met realistische doelen en verwachtingen.

Home » CPC
CPC

Wat is CPC?

Cost-per-click (CPC) is een digitale marketing statistiek die de hoeveelheid geld meet die voor elke klik wordt betaald in een Google Adwords campagne. Wie online adverteert in Google rekent af door middel van het veilingsysteem van Google AdWords. Met Google Ads beheer je eenvoudig alle online advertentiekosten. Je betaalt nooit meer dan je maandbudget limiet en je kan elk gewenst moment stoppen met adverteren in Google. Je hoeft alleen te betalen wanneer mensen een actie ondernemen, zoals op je advertentie klikken om naar je website te gaan of om je bedrijf te bellen. 

Een voorbeeld tekst advertentie van thebagstore.nl met een branded advertentietekst voor bezoekers die zoeken op de bedrijfsnaam van de webshop.

Wat is CPC?

Belangrijke tip:

PPC campagnes (betaalde AdWords campagnes) zijn belangrijke groeimotors voor vele online bedrijven. Essentieel is om de kosten per klik te bewaken en een gezonde ROI te behouden!

Hoe komt een cost-per-click totstand? 

Degenen met een uitstekende kwaliteitsscore (6 of hoger) krijgen een korting van 50% in de veiling van Google AdWords (kosten per klik). Bedrijven met Google Ads accounts met een kwaliteitsscore van 4 of lager worden gestraft met een hogere Cost per Click (CPC). Deze stijging varieert van een kostenstijging van 25% tot een stijging van 400%. 

Het is ook verstandig om advertenties en bestemmingspagina’s te optimaliseren om deze aan te passen aan de daadwerkelijke zoekopdracht van de potentiële klant om de advertentiepositie te verbeteren. Het verlagen van de kosten per klik is niet handig als het bedrijf al weinig betaalt voor klikken, met name irrelevante klikken.

  • Een bedrijf dient zich te richten op het verbeteren van de kwaliteitsscore door zoekwoorden te gebruiken die rechtstreeks verband houden met de advertentie en de tekst op de bestemmingspagina. Het doel is om kosteneffectieve klikken te verkrijgen om vervolgens de CPC te verlagen. Een minimale CPC houdt rechtstreeks verband met het succes van PPC omdat het de totale kosten per conversie verlaagt.


AdWords campagnes uitbesteden met meetbaar resultaat

 CliQi is gespecialiseerd in Google AdWords en draait campagnes met budgetten boven de €25.000,- per maand.

Wanneer gebruikt een bedrijf een CPC campagnes?

In concurrerende markten zijn vaak Google AdWords van cruciaal belang om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google. In de verzekeringswereld, energie en elektra en bankensector is veel concurrentie en bieden bedrijven met grote budgetten tegen elkaar op. Een Cost per Click kost al gauw €7,- per klik op een advertentie op de zoekwoord: energie vergelijken.

  • Tip: Met de Google keyword planner kun je de kosten inschatten voor elke keyword, concurrentie intensiteit, gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, bod voor bovenaan de pagina en onderaan de pagina.
CPC

Naast de concurrerende markten gebruikt bijna ieder lokaal bedrijf Google Ads. Lokale bedrijven met lokale Google AdWords campagnes kunnen een super gezonde ROI campagne lanceren. Naast adverteren kun je ook investeren in local SEO om bovenaan in de advertenties te staan, maar ook in de organische zoekresultaten.

Wat is een gezonde/positieve/goede CPC in AdWords?

De AdWords-ROI wordt bepaald door hoeveel je betaalt voor klikken en de kwaliteit van het verkeer dat je uit die klikken haalt. Vooral voor kleine bedrijven wil je graag waardevolle klikken binnenhalen voor een lage prijs. Oftewel je wilt betaalbaar verkeer dat een zinvolle waarde voor je bedrijf heeft. 

De gemiddelde kosten per klik variëren afhankelijk van elke branche, je bedrijfstype en op welke netwerken je wil gaan adverteren. Meer concurrerende industrieën en industrieën met duurdere conversies (zoals bedrijfssoftware, industriële apparatuur of dure juridische diensten en financiële sectoren) hebben doorgaans duurdere kosten per klik. Hieronder is een Google AdWords benchmark van CliQi zichtbaar voor elke markt met de gemiddelde kosten per klik (CPC) per markt.


Google AdWords campagnes met gezonde ROI lanceren?

Wij hebben de expertise in huis om jouw campagnes te laten groeien in conversies, omzet en positieve ROI.

CPC berekenen

CPC wordt berekend door de totale kosten van jouw klikken te delen door het totale aantal klikken. Jouw gemiddelde CPC is gebaseerd op je werkelijke kosten per klik (werkelijke CPC), het werkelijke bedrag dat in rekening wordt gebracht voor een klik op jouw advertentie. Houd er rekening mee dat je gemiddelde CPC mogelijk afwijkt van jouw maximumkosten per klik.

CPC marketing

Vier stappen om de maximum-CPC van AdWords te optimaliseren

  1. Bepaal voor elk zoekwoord of zoekwoordengroep of je de gewenste winstmarge hebt ingesteld per verkoop. Dus, als je schilderijen op jouw website verkoopt, bedenk dan hoeveel je aan elk schilderij wilt verdienen. Misschien is dat bijvoorbeeld €185.
  2. Definieer het geldbedrag dat je bereid bent te besteden voor elke conversie die aan een bepaald zoekwoord of een bepaalde zoekwoordgroep is gekoppeld. Een handige vuistregel is om een cijfer gelijk te stellen aan jouw gewenste winstmarge. Dus in het geval van de schilderijen zou je ermee instemmen om tot €185 per conversie uit te geven.
  3. Gebruik jouw gewenste winstmarge, maximale kosten per conversie en eventuele andere kostencijfers om jouw productprijzen te bepalen. Misschien heb je de schilderijen zelf gemaakt en hoef je maar €40 per schilderij te betalen voor materialen. Elektriciteit voor je studio kost ongeveer €15 per schilderij, heb je vastgesteld. Factor in de winstmarge van €80 en €30 maximale kosten per conversie, en je verkoopt jouw schilderijen voor €185 per stuk.
  4. Definieer je eigen conversieratio voor elk type zoekwoord. Als je al een aantal jaren de producten of services verkoopt, is dit misschien een gemakkelijk te bepalen cijfer. Je kunt namelijk alle data vinden in de historische statistieken van Google Analytics. Als je ziet dat gemiddeld 2% van de klikken tot conversies heeft geleid, is 2% het cijfer waarnaar je op zoek bent. Als je nog niet zo lang actief bent in de online verkoop van schilderijen, kun je een conversieratio van 1% als benchmark gebruiken.

Bij het bepalen van jouw CPC voor alle campagnes in Google AdWords, is het belangrijk te onthouden dat biedingen niet de enige bepalende factor zijn voor de plaatsing van jouw advertentie. Een kwaliteitsscore van een advertentie verhogen is ook een belangrijk aspect in de uiteindelijke kosten per klik. Je kunt dat doen door de kwaliteit van jouw bestemmingspagina te verbeteren, waardoor je advertentie en zoekwoorden voor elkaar relevanter worden.

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier of bel ons op: 058 – 203 74 22.

Meer weten over Cost per click?

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.