We behandelen de volgende onderwerpen in deze handleiding over linkbuilding:
- Wat is linkbuilding?
- Linkbuilding tips
- Essentiële vaardigheden en tactieken voor linkbuilding
- De beste tools voor linkbuilding
Laten we beginnen met de basis van linkbuilding. Wat is linkbuilding en hoe werkt het precies?
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het proces om nieuwe inkomende backlinks (links) te bemachtigen van externe websites op het web. Hoe sterker de externe website, hoe krachtiger de backlink is voor jouw website. Deze links kunnen vanuit allerlei platformen gegenereerd worden, zoals social media platformen, afbeeldingen, video’s of muziekplatformen.
Hoe werkt linkbuilding?
Het doel van linkbuilding is het verkeer via het kanaal ‘organisch verkeer’ te vergroten. Daarnaast zijn outbound backlinks van populaire websites (zoals FD.nl, Huislijn.nl) ook een uitstekende bron om meer referral (verwijzende) traffic te genereren naar jouw webshop. Deze verwijzende traffic kan weer zorgen voor een hogere naamsbekendheid.
Uit onderzoeken is gebleken dat de link juice (linkwaarde) en linkpopulariteit (aantal inkomende links) nog steeds een sterke correlatie heeft met de positionering in de zoekresultaten van Google Search. Deze correlatie merken wij zelf ook bij veel klanten waar wij momenteel linkbuilding campagnes voor hebben lopen. Om alle inkomende backlinks door je website te verspreiden met interne links.
LINKBUILDING UITBESTEDEN?
Wij werken samen met de grootste mediabedrijven en beschikken over vele eigen domeinen, waardoor we kwalitatieve backlinks voor jouw domein goedkoop kunnen inkopen.
-
Linkbuilding pakket MODE€ 199,00
-
Linkbuilding Pakket NIEUWS€ 199,00
-
Linkbuilding Pakket WONEN€ 199,00
- CASE STUDY: Onze klant: www.dewijnkoelkast.nl is ook gestart met linkbuilding in januari 2019 en heeft sinds maart 2020 het zoekverkeer verdubbeld van 1000 naar 3500 bezoekers per maand op de meest commerciële keywords in de markt van wijnkoelkasten. In onderstaande grafieken zie je hier ook een sterke correlatie tussen verwijzende domeinen en organisch verkeer. Tot op heden groeit deze shop naar de 5000 bezoekers per maand, oftewel een groei van 500% in organisch verkeer in anderhalf jaar tijd.
Linkbuilding tips
Domein autoriteit van de website
De domein autoriteit stijgt naarmate een domein (website) meer backlinks genereert van externe websites. Naarmate er een groei ontstaat van verwijzende domeinen groeit de domein autoriteit van een website. Dus een backlink van een autoritaire website, zoals Nu.nl of FD.nl is een sterkere backlink dan een backlink van een lage autoriteit website (zoals een nieuwe blog website met geen of weinig inkomende verwijzende backlinks).
Wij helpen je met 2 elementen om de domein autoriteit en URL rating te bepalen van een website:
1. Domain Rating van een website
Domain Rating (DR) – is de sterkte van een website gemeten van 0 t/m 100. 0 is geen autoriteit en 100 is de hoogste domein autoriteit die mogelijk is om te behalen. Meestal hebben de homepagina’s van een website de sterkste domain rating, doordat veel websites automatisch alle inkomende links van externe websites naar de pagina krijgen.
2. URL Rating van een website
URL Rating (UR) verwijst naar de kracht van een individuele landingspagina van jouw website. Deze rating wordt ook gemeten van 0 t/m 100. Als meer links verwijzen naar een individuele webpagina stijgt ook de URL rating van deze pagina.
- Voorbeeld: In onderstaande afbeelding zie je de domain rating en URL rating van Thebagstore.nl. Een Domain Rating van 57 is aardig hoog voor een webshop in een niche branche!
2. Anchortekst van de link
Google Search Engine (zoekmachine van Google) heeft voor een lange tijd de anchor tekst als ranking factor gebruikt in het algoritme om hoger in de zoekresultaten te positioneren.
- Voorbeeld: Hieronder is een blogartikel zichtbaar met de do-follow backlink en anchor tekst ‘reistas’, ‘weekendtas’ en ‘laptop rugzak’ klikbaar in de content naar de webshop van Thebagstore.nl.
Hieronder is ook de HTML-code zichtbaar van de do-follow link met anchor tekst ‘laptop rugzak’ zichtbaar.
Voorbeeld: de pagina van bovenstaand voorbeeld is een pagina over laptoptassen en focust zich op dit keyword/doel sleutelwoord. Hierdoor zal een webpagina met het keyword ‘laptoptas’ of ‘laptop rugzak’ waarschijnlijk profiteren van de inkomende backlinks die deze anchor tekst bevat:
- Exacte overeenkomst: laptoptassen
- Gedeeltelijke overeenkomst van het keyword: laptop rugzak
Hoe exacter de anchortekst van de do-follow backlink, hoe krachtiger dit is voor je eigen linkbuilding campagnes en positionering in de resultatenpagina van Google. Linkbuilding bureau CliQi kan jou helpen met een linkbuilding strategie!
Linkbuilding uitbesteden?
Wij bouwen een backlinkprofiel gebaseerd op hoge Domain Ratings en een gezonde ratio tussen Trustflow en Citation Flow.
-
Linkbuilding pakket MODE€ 199,00
-
Linkbuilding Pakket NIEUWS€ 199,00
-
Linkbuilding Pakket WONEN€ 199,00
3. Relevantie van de backlink
De relevantie van de backlink is ook een ranking factor voor de zoekmachine van Google. De relevantie van een backlink is afhankelijk van een tweetal aspecten:
- De anchortekst
- Andere uitgaande links op dezelfde pagina
Het is hoogstwaarschijnlijk dat de tekst om de backlink heen een direct ranking-signaal is voor de Googlebot. Google heeft namelijk eerder aangegeven dat zowel de omringende tekst als de anchor text voor de crawler erg belangrijk is (gebaseerd op een ingediende octrooi in 2004 geschreven door ‘SEO by the Sea‘ van Bill Slawski).
4. Relevantie en reputatie van de domein
Als je gaat starten met een nieuwe linkbuilding strategie dan is het belangrijk om te beginnen met de meest relevante en autoritaire domeinen in jouw markt. Google hecht veel waarde aan relevantie en de reputatie van een domein.
Voorbeeld: Een artikel over wijnen of wijnkoelkasten op wijn.nl is bijvoorbeeld erg relevant voor de lezer en is een domein met een hoge Domain Rating (DR). Door deze twee eigenschappen zal een backlink van dit domein erg krachtig zijn voor je eigen webshop over wijnen of wijnkoelkasten.
Essentiële vaardigheden en tactieken voor linkbuilding
De marketeer dient te beschikken over een aantal essentiële vaardigheden om een geslaagde linkbuilding campagne op te starten. Het algoritme van Google Search Engine wijzigt constant waardoor je creatief dient te zijn in je linkbuilding tactieken.
Aantal vaardigheden van een marketeer zijn nodig om een effectieve linkbuilding campagne op te zetten:
- Een creatieve marketeer met een creatief brein over content ideeën;
- Analytische en logische denker om een gedegen concurrentieanalyse uit te voeren;
- De marketeer dient over uitstekende communicatieve vaardigheden te beschikken voor een perfecte outreach via e-mail en telefoon.
Nadat de vaardigheden van een linkbuilder in kaart zijn gebracht is het handig om te weten welke tactieken er zijn voor een effectieve linkbuilding campagne. Deze tactieken versnellen je werkproces om uiteindelijk een linkbuilding campagne op te starten.
Linkbuilding tactiek 1 – Broken linkbuilding
Broken linkbuilding is een slimme linkbuilding tactiek die geen tot weinig geld kost. Veel websites worden ouder en soms raken websites (bedrijven) zelfs failliet, wellicht worden deze oude websites ook niet meer onderhouden, waardoor links in artikelen naar een dode pagina leiden (404-pagina). Voor een linkbuilder is dit een grote kans om een vergelijkbare website aan te dragen. Door contact op te nemen met de website-eigenaar en een alternatieve backlink aan te bieden kan dit een redelijke tot grote slagingskans opleveren. 404 pagina’s zijn fouten op de website van een webmaster dat zorgt voor een slechte user experience. Webmasters lossen deze fouten graag op met een vergelijkbare informatiepagina.
Linkbuilding tactiek 2 – Branded vermeldingen zonder link
Je bedrijfsnaam wordt op sites vermeld, wellicht omdat je bent gestart als onderneming of specifieke mensen taggen jouw bedrijf op een webpagina. Bij de voorheen genoemde voorbeelden kan een marketeer de website contacteren en vervolgens bedanken voor de vermelding op de website en vragen of ze overwegen om de link do-follow te maken, zodat de Googlebots de link volgen naar jouw website.
Een voorbeeld van onze klant babypark.nl: We hebben de onderstaande leverancier gevraagd om de link naar de wederverkoper (babypark.nl) do-follow te maken, zodat we een nieuwe, relevante en autoritaire backlink genereren.
Linkbuilding tactiek 3 – Advertorial plaatsen
Een advertorial plaatsen is een van de meest effectieve en makkelijke manieren van linkbuilding. Advertorials, oftewel gastartikelen kunnen geplaatst worden op alle websites die een nieuwsartikel accepteren over jouw website, merk of product. Naast de nieuwe backlink die je scoort blijft het ook een effectieve manier om jouw merk te promoten voor een nieuw publiek.
Voorbeeld van onze klant Thebagstore.nl: Hieronder is een artikel zichtbaar dat geplaatst is op het domein: hetdeventernieuws.nl met een gastartikel over ‘op vakantie met de kinderen’. In het gastartikel zit een do-follow backlink naar de shop van Thebagstore.nl.
Linkbuilding uitbesteden?
Onze linkbuilding specialisten kennen alle ins- en outs omtrent linkbuilding en kunnen je domein binnen no-time bovenaan in Google laten positioneren.
De beste tools voor linkbuilding
Om linkbuilding op een effectieve en snelle manier uit te voeren zijn een aantal linkbuilding tools handig om je op weg te helpen. Hieronder beschrijven wij drie tools die wij het beste vinden om een effectieve linkbuilding campagne op te starten.
Linkbuilding tool: Ahrefs backlink checker
Ahrefs verzamelt veel data rond domeinen en backlinks waardoor Ahrefs voor ons de beste tool is om een backlink audit uit te voeren of een linkbuilding campagne op te richten. De index van backlinks is één van de grootste en Ahrefs biedt geweldige rapporten aan om mee te spelen.
- Voorbeeld van Ahrefs Backlink Checker: Hieronder zie je een voorbeeld van onze klant Thebagstore.nl. In deze afbeelding kun je alle verwijzende domeinen bekijken die verwijzen naar deze shop, het aantal unieke backlinks dat verwijst naar Thebagstore.nl, organisch verkeer naar het domein, Domain Rating en URL rating van het domein en een overzicht van de groei van het aantal backlinks in een grafiek.
Ook kun je het aantal backlinks per dag, week en maand bekijken. Welke backlinks zijn nieuw binnengekomen in het domein en welke domeinen verwijzen naar jouw domein.
Linkbuilding uitbesteden? CliQi is gespecialiseerd in linkbuilding in alle markten in Nederland!
PRO TIP: Je kan op dezelfde manier een concurrentieanalyse uitvoeren en alle backlinks van je concurrent onderscheppen en deze domeineigenaren vragen om ook een backlink naar jouw website te plaatsen!
2. Linkbuilding tool: Majestic
Majestic heeft naast Ahrefs de beste linkbuilding tool set en backlink checker van de wereld. Majestic brengt het web in kaart om je alle Link Intelligence-gegevens te bieden die je nodig hebt om je markt te domineren. Je kan Majestic gebruiken om alle backlinks te analyseren op de waardes: Trust Flow en Citation Flow:
- Trust Flow staat voor de betrouwbaarheid van je domein.
- Citation Flow staat voor de ‘spammyness’ van je domein.
Naast de backlink analyse kun je bekijken hoeveel links je hebt gebouwd in een bepaalde periode, hoe zijn deze backlinks gebouwd en welke anchor teksten zijn gebruikt. Tot slot biedt Majestic SEO geavanceerde tools zoals: site explorer, bulk backlink checker en je kunt custom reports draaien.
Hieronder een voorbeeld van onze klant dewijnkoelkast.nl. Aan de rechterkant is de Citation Flow zichtbaar en aan de linkerkant de Trust Flow van het domein.
Conclusie over linkbuilding:
Linkbuilding zal altijd een prominente positie in blijven nemen in het algoritme van Google Search Engine (SEO). De kwaliteit van de zoekresultaten zijn vele malen beter met backlinks dan ranking factor in het algoritme van Google, zoals Matt Cutts vertelde in een webmastervideo in 2014. Google heeft namelijk experimenten gedraaid met het tonen van zoekresultaten waar backlinks geen deel van uitmaakten en de resultaten hiervan waren vele malen slechter dan backlinks als prominente ranking factoren in de resultatenpagina.
Bepaalde type linkbuilding campagnes zullen ook in de toekomst gewaarborgd blijven en veilige methoden zijn om nieuwe backlinks te genereren. Educatieve backlinks of backlinks vanuit nieuwsartikelen zullen altijd safe zijn om nieuwe backlinks te vergaren. Backlinks van Private Blog Networks (PBN’s) worden gestraft door Google en hebben een hoge kans om een Google penalty te krijgen, waardoor ze uit de zoekresultaten verdwijnen van Google.
Veelgestelde vragen van onze klanten:
Linkbuilding is het proces om nieuwe inkomende backlinks (links) te bemachtigen van externe websites op het web. Hoe sterker de externe website, hoe krachtiger de backlink is voor jouw website. Deze links kunnen vanuit allerlei platformen gegenereerd worden, zoals social media platformen, afbeeldingen, video’s of muziekplatformen.
Linkbuilding werkt als je links bouwt van jouw website naar een andere website (een kwaliteitsbron) die het waard is om te vermelden. Het bouwen van links is een van de vele tactieken die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat links een signaal zijn voor Google dat jouw website een kwaliteitsbron is die het waard is om te vermelden. Daarom hebben sites met meer backlinks de neiging om hogere posities te behalen. Er is echter een goede en een verkeerde manier om links naar jouw website op te bouwen.
De kosten van linkbuilding hangen af van de linkbuilding campagne. Is jouw bedrijf actief in een competitieve markt of is jouw webshop één van de enige spelers in de online markt? Dit maakt een wereld van verschil op basis van de maandelijkse kosten in linkbuilding. Vraag een linkbuilding Quick Scan aan om alle maandelijkse kosten inzichtelijk te krijgen.
De beste tools voor linkbuilding zijn Ahrefs, Majestic, Semrush en Google search console. Dit zijn de basis tools om een gedegen linkbuilding campagne te starten. Onze linkbuilding specialisten kunnen mee adviseren in welke tools jij zou moeten gebruiken als ondernemer. Elk bedrijf heeft namelijk een uniek backlinkprofiel waarop bepaalde SEO tools uitstekend bij passen.