info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Webshop marketing

Ben je net klaar met het lanceren van je nieuwe webshop, maar je hebt geen idee hoe je meer verkeer of verkoop kunt genereren? In dit artikel bespreken we enkele van de beste methodes om je nieuwe webshop onder de aandacht te brengen van je gekozen doelgroep.

Home » Webshop marketing
Webshop marketing

Veel webshops gebruiken verscheidene marketingmethodes om de klant naar wens te bedienen. Daarnaast dien je continu nieuwe marketingmethodes te ontdekken om meer klanten voor je webshop te genereren, of om nog lagere kosten per acquisitie te realiseren. Bij het starten van een nieuwe webshop begint het echte werk pas met het adverteren of vermarkten van jouw product of dienst. Wij zijn bazen in het vermarkten van webshops in Nederland en helpen je graag een handje! 

TIP:

We geven je 4 bewezen marketingtactieken als gratis groeibonus. Deze marketingtactieken zorgden voor een enorme groei voor onze klanten!

Wat is webshop marketing?

Webshop marketing is het proces waarbij marketingtactieken worden gebruikt om het bewustzijn van de klant te vergroten en nieuwe klanten voor een webshop te genereren. Deze marketingtactieken zijn meestal online marketing tactieken, maar ze kunnen ook offline of in combinatie worden uitgevoerd. Voorbeelden van marketingtactieken kunnen zijn: events (bijeenkomsten), AdWords campagnes, print reclame of linkbuilding campagnes. 

SEO webshop

43% van de totale traffic in de zoekmachine van Google wordt gegenereerd door organisch verkeer. SEO is het optimaliseren van jouw webshop in de resultaten pagina’s van Google. 

Met onze klant Thebagstore.nl focussen we ons nu twee jaar op zoekmachine optimalisatie en dit zorgde voor een groei van 500% in organisch verkeer. Van 10.000 bezoekers in juni 2019 naar 48.000 bezoekers in juni 2020. Focuspunten zijn: optimalisatie van on-page content, technische SEO optimalisaties in de webshop en uitgekiende linkbuilding campagnes. De webshop is explosief gegroeid en behoort nu tot één van de grootste tassen webshops van Nederland en België.

Webshop marketing


DURF JIJ HET AAN?

Wij maken van jouw webshop een echte conversiekiller. Explosief groeien in Google met CliQi!

Content marketing voor je webshop

Content = KING. Contentmarketing is het aanbieden van relevante en doelgerichte content aan potentiële afnemers. Elke categorie pagina van je webshop dient voorzien te zijn van relevante content waardoor je hoog in Google kan positioneren. Door deze hoge posities genereer je meer verkopen in je webshop. Belangrijk bij contentmarketing is het oplossen van de problemen en vragen van de klant. Dat is waar jouw product of dienst aan bijdraagt. 

PRO TIP: richt je content op onderwerpen en/of zoekwoorden met hoge zoekvolumes. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met tassen wil je graag content aanbieden op merken met hoge zoekvolumes. Of het type tassen met hoge zoekvolumes zoals heuptasje of schooltas. 

Hieronder een voorbeeld van onze klant Thebagstore.nl die positioneert op verscheidene keywords met hoge zoekvolumes. Dat zorgt voor veel gratis maandelijkse bezoekers in de webshop. Investeren in contentmarketing is een langetermijn strategie en essentieel voor elke webshop!

Content marketing webshop

Email marketing voor webshops

Gemiddeld verdien je per geïnvesteerde euro een bedrag van €38 terug. Dat is een verbazingwekkende ROI van 3.800%, waardoor het één van de beste marketingkanalen is voor webshops in Nederland en België. 

Veel mensen onderschatten hoe essentieel e-mailmarketing is. De eerste stap voor het starten met e-mailmarketing is het opbouwen van een e-maillijst. Door meer traffic naar je website te genereren door middel van zoekmachine optimalisatie of het starten met AdWords campagnes kun je snel een e-maillijst opbouwen. De tweede stap is het overtuigen van website bezoekers om zich aan te melden voor je e-maillijst. Een methode om bezoekers te overtuigen om zich aan te melden is door een exclusieve korting aan te bieden. 

Samen met de webshop sportbh.nl hebben we succesvol een e-maillijst opgebouwd. Sportbh.nl is een startende webshop in lingerie en sport bh’s en wil graag wekelijks sport bh’s verkopen via e-mailmarketing. Door je aan te melden voor de wekelijkse nieuwsbrief krijgen potentiële afnemers €5,00 korting op de eerste bestelling. De bezoekers van de webshop krijgen automatisch na 10 seconden een pop-up in het scherm om zich hiervoor aan te melden. Deze marketingactie zorgde voor meer dan 1000 email inschrijvingen, waardoor nu al de beste ROI campagne van de webshop is gecreëerd.

webshop marketing tips

Problemen met het opbouwen van een maillijst voor je webshop of website? Wij bouwen samen met jou een trouwe klantenkring op die wekelijks je nieuwsbrief leest.

Jouw Groei = Onze Ambitie!

Social advertising voor webshops

De targetingopties van social ads zijn waanzinnig uitgebreid en op de platformen Facebook en Instagram kun je de meest geoptimaliseerde advertentie targeting inzetten om nieuwe potentiële klanten te genereren. Dit is één van de redenen waarom grote bedrijven zoveel marketingbudget investeren in social ads. Op Facebook kun je bijvoorbeeld advertenties targeten op interesse, demografie, pagina’s die mensen leuk vonden en nog veel meer. Je kunt met Social ads je bezoekers omtoveren tot trouwe fans!

  • BETTER TARGETING = goedkopere kliks!

Targeting is van extreem belang bij het opzetten van social campagnes op Facebook en Instagram. Social advertenties zijn extra handig als je adverteert voor een e-commerce winkel met nicheproducten. 

Een voorbeeld hiervan is Outfittery waarmee je door een styliste een gepersonaliseerde selectie van kleding kan samenstellen op basis van je eigen wensen. Ontvang complete outfits of enkel een kledingcollectie van de categorieën naar keuze. Dit is altijd aangepast op jouw stijl en budget. Zie hieronder een Instragram ad van Outfittery in de tijdlijn van een Instagram gebruiker. De Instagram beschikt over meerdere foto’s om meerdere stijlen te showcasen aan potentiële afnemers. Deze manier van adverteren komt zeer gebruiksvriendelijk over voor de consument en deze zal eerder tot aankoop overgaan als je advertenties klantgericht optimaliseert voor elk type klant gebaseerd op demografische gegevens, interesses en pagina’s die de Instagram gebruiker liked.

Social media voor webshops

Conclusie over webshop marketing

Alle bovenstaande marketing tactieken en strategieën zullen werken voor je website en/of website. Veel e-commerce klanten van ons zijn erin geslaagd!

Maar als je eenmaal begint, heb je niet genoeg tijd, budget en middelen (personeel) om al deze kanalen tegelijkertijd te beheren of te optimaliseren. Dus wat wij zouden aanbevelen, is om te focussen op één kanaal dat het beste past bij jouw bedrijf. Als je je focust kun je één kanaal helemaal optimaliseren en daarna focussen op het volgende kanaal. 

Om dat te doen, moet je weten aan wie je probeert te verkopen en waar je ze kunt vinden. Als je bijvoorbeeld probeert te verkopen aan mannen die ouder zijn dan 60 jaar, moet je dan Instagram-advertenties weergeven? Waarschijnlijk niet, aangezien Instagram-gebruikers over het algemeen jonger zijn!

Blijf consistent, wees geduldig en laat je niet overweldigen door te veel hooi op je vork te nemen. Focus je op een één of twee marketingtactieken waarvan je denkt dat deze meeste omzet of leads voor jouw bedrijf zullen opleveren. Blijf optimaliseren tot je het gewenste eindresultaat hebt bereikt.

Veelgestelde vragen over webshop marketing

Wat is webshop marketing?

Webshop marketing is het stimuleren van het aantal verkopen en verhogen van de naamsbekendheid van een webshop dat zijn product of dienst online verkoopt. Online marketeers kunnen marketingtactieken zoals, social media, content marketing, SEO optimalisaties en e-mailcampagnes gebruiken om meer bezoekers te genereren en online aankopen te verwezenlijken.

Webshop Marketing 2.0

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.

Webshop marketing