Wat is een advertorial?
Voeg de woorden advertisement en editorial samen en je hebt het woord: advertorial. Het is een tekst, een redactioneel artikel, die dient als advertentie. Advertorials maken deel uit van copywriting en een marketing campagne.
Je kunt je voorstellen dat mensen een advertorial als een ‘verpakte advertentie’ zien. Een goed geschreven advertorial biedt echter duidelijke informatie, weliswaar aangeboden door een commerciële partij. Als het netjes gebeurt hoort er het woord ‘advertorial’ erbij te staan.
Wat is het verschil tussen een advertentie en een advertorial?
Advertorials zijn betaalde advertenties die in online nieuwsberichten zichtbaar zijn en die ontworpen zijn als een redactioneel artikel. Marketeers kopen advertorials om lezers op te leiden en te entertainen, en om een product of dienst te promoten. De advertorial wordt gebruikt om via een verhaal in contact te komen met lezers, in tegenstelling tot een traditionele advertentie of banneradvertentie voor websites die beperkte ruimte gebruikt om een oproep tot actie te pitchen.
Advertorial voorbeeld
Een voorbeeld advertorial op Nu.nl over een Italiaanse visstoofschotel in de vorm van branded content. De lezer wordt geïnformeerd over het product en getriggerd om door te klikken naar de link van het recept van het product.
Advertorial betekenis
Wat betekent advertorial?
- Een duidelijke boodschap van een adverteerder
- Veel informatie over een product/dienst of merk van een adverteerder
- De advertorial is altijd afkomstig van een commerciële partij die content op een domein inkoopt.
Waarom een advertorial en niet gewoon een advertentie?
We komen als consument om in de advertenties en zien soms door de bomen (lees: advertentieteksten) de boodschap niet meer. Met een advertorial, waarvan consumenten op het eerste gezicht zullen denken dat het een ‘gewoon’ tekstbestand is in de vorm van een artikel, vermijd je ten onder te gaan in de bulk aan advertenties. De stap om de advertorial-tekst te lezen is kleiner, in vergelijking met een advertentietekst. Het wordt vaak beter gelezen.
Advertorial schrijven
In een advertorial tekst kun je je bedrijfsboodschap goed kwijt
Advertorials gecreëerd door tekstschrijvers zijn advertenties met inhoud, zo zou je dat kunnen zien. Redacteuren schrijven de tekst op eenzelfde manier als alle andere teksten voor de website om de schrijfstijl ervan te waarborgen. Leesbaar, met inhoud en doelgericht.
De kosten van een advertorial hangen af van de waarde van een website, het aantal (unieke) bezoekers, pageviews, het bereik op social media, en de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Een advertorial kan deel uitmaken van een marketingcampagne. Met de marketeers en de redactie wordt overlegd wat een juiste en effectieve advertorial is. Een advertorial schrijven is specialistisch werk.
Veelgestelde vragen over advertorials
Een duidelijke boodschap van een adverteerder met veel informatie over een product/dienst of merk van een adverteerder. De advertorial is altijd afkomstig van een commerciële partij die content op een domein inkoopt.
Voeg de woorden advertisement en editorial samen en je hebt het woord: advertorial. Het is een tekst, een redactioneel artikel, die dient als advertentie. Advertorials maken deel uit van copywriting en een marketing campagne.