Wat is Growth marketing?
Ben jij een marketingprofessional die zich afvraagt wat Growth Marketing inhoudt? Als je gewend bent aan traditionele marketingtactieken en -formules, valt er veel te leren. Als je echter al een tijdje bezig bent met content en digitale marketingtactieken, weet je misschien al meer over Growth Marketing dan je denkt.
In een notendop, bij Growth Marketing gaat het om het volgen en analyseren van het gedrag van consumentensegmenten en het aanpassen van jouw marketinginspanningen om hypothesen te testen op basis van het gebruikersgedrag. De praktijk omvat ook het gebruik van een holistische benadering die prospects door de hele marketingtrechter of het koperstraject leidt.
- Maar wat houdt Growth Marketing eigenlijk in? Lees verder om de reikwijdte, implicaties en hoe je kunt leren om groeimarketingcampagnes uit te voeren, te ontdekken.
Hoe werkt Growth Marketing?
De beste manier om te bepalen hoe Growth Marketing werkt, is door de kerncomponenten van een groeimarketingstrategie te onderzoeken en te vergelijken met een conventionele strategie. Traditionele strategieën plaatsen advertenties op televisie en YouTube, waardoor ze bekendheid kunnen creëren en leads kunnen aantrekken. Die prospects zullen hopelijk worden omgezet in klanten en herhalingsaankopen verrichten.
Maar je volgt niet noodzakelijkerwijs de klanten en leads die op basis van die advertenties bij jouw bedrijf kopen. Of sommige lead advertenties vijf keer moesten zien voordat ze het product kochten of een andere groep die pas kocht nadat ze een advertentie eenmaal hadden gezien, maakt niet uit. Waar het om gaat is dat ze zich bewust werden van een product of dat ze eraan werden herinnerd dat het bestond.
Vergelijk voorgaande met groeimarketingstrategieën die verder gaan dan het genereren van naamsbekendheid en het aantrekken van prospects voor jouw merk. Deze strategieën gaan over het analyseren van welke advertentievormen leads hebben gegenereerd, of er extra prikkels en vervolgcommunicatie nodig waren om te converteren, wat leidde tot conversies en welke communicatie leidde tot retentie en loyaliteit bij de klant.
Bovendien zijn groeimarketingstrategieën erop gericht klanten te gebruiken om nieuwe klanten te genereren door middel van verwijzingen en testimonials. In plaats van veel uit te geven aan advertenties om naamsbekendheid te genereren, zorgen mond-tot-mondreclame, testimonials en verwijzingen voor meer leads en klanten. Huidige klanten worden fans van jouw merk, bijvoorbeeld bedrijven als Starbucks implementeren deze marketingstrategieën.
Voorbeelden van een Growth Marketing campagne
Laten we nu eens kijken naar enkele soorten groeimarketingcampagnes in actie. Groeimarketingstrategieën kunnen effectief worden gebruikt om een reeks doelen te ondersteunen, waaronder het stimuleren van bestaande klanten om deel te nemen aan verwijzingsprogramma’s, nieuwe klanten aan te trekken en top-of-funnel-betrokkenheid, om er maar een paar te noemen.
Onboarding van klanten
Zodra een nieuwe klant zich heeft aangemeld voor jouw product of website, heb je een ideale gelegenheid om hun betrokkenheid bij jouw merk te vergroten en meer gegevens te verzamelen die je kunnen helpen betere klantervaringen op te bouwen. Onthoud dat je ernaar streeft het klanttraject voor jouw nieuwe gebruikers te verbeteren, dus het kan helpen om een onboarding-reeks via meerdere kanalen te implementeren waarbij ze zich waarschijnlijk zullen bezighouden met zinvolle content. Jouw eerste bericht kan bijvoorbeeld een eenvoudig ‘Welkom!’-bericht zijn. Kort daarna gevolgd door een bericht waarin gebruikers worden gevraagd in welke soorten producten ze het meest geïnteresseerd zijn. Een ander bericht kan vragen of ze de voorkeur geven aan het ontvangen van meldingen via e-mail of mobiel. Je kunt vervolgens de reeks voortzetten op basis van de uitgesproken voorkeuren van de gebruiker en de toekomstige aanbiedingen die je aan hen presenteert optimaliseren om hun betrokkenheid te maximaliseren.
Top off te funnel engagement
Wanneer je nieuwe klanten probeert aan te trekken, kan te hard pushen voor een onmiddellijke verkoop een onmiddellijke afknapper zijn. In plaats daarvan wil je een langetermijnstrategie ontwikkelen die hen helpt vertrouwd te raken met jouw merk, zodat ze die volgende stap op hun eigen voorwaarden kunnen zetten. In dit geval kan een op content marketing gerichte strategie jouw merk helpen om kennis van thought leadership te demonstreren en nieuwe klanten aan te trekken die in de toekomst mogelijk bij je willen kopen. Ontwikkel gerichte kopers personages om te begrijpen wie jouw prospects zijn en ontwikkel content die is ontworpen om elk van hen aan te spreken. Jouw call-to-actions kunnen zijn om je aan te melden voor jouw e-mailnieuwsbrief of om een gratis aanbieding te krijgen, zoals een e-boek of checklist. Je kunt jouw doelgroep aantrekken via organische social-mediakanalen, evenals betaalde social advertenties en retargeting, met behulp van A/B-testen om jouw social media advertenties en content te optimaliseren om betrokkenheid te maximaliseren en conversies te creëren.
Tegenwoordig hebben we de SEO tools en technologieën om van elke marketeer een groeimarketeer te maken. Je focus moet liggen op het continu testen en optimaliseren voor een grotere betrokkenheid en een betere klantervaring, waarbij je strategieën gebruikt om klanten aan te trekken op basis van sterk gepersonaliseerde voorkeuren. Zorg ervoor dat je, terwijl je met nieuwe strategieën experimenteert, voortdurend gegevens verzamelt, zodat je gaandeweg kunt bouwen, testen en herhalen om het klanttraject voortdurend te verbeteren.
Growth Hacking Marketing Framework
Growth hacking marketing omvat een ander type framework dat lijkt op een T-vormig patroon. Dit patroon staat voor diepgaande kennis naast brede marketingkennis. Brede branchekennis kan bijvoorbeeld het volgende omvatten:
- Consumentengedrag
- Gegevensanalyse
- Marktonderzoek
- Positionering en branding
- Storytelling via visuals en copy
- Ontwerp van digitale advertenties of websites en de gebruikerservaring.
Meer diepgaande expertise duikt dieper in deze brede categorieën, zoals HTML, A/B-testen, video en copywriting te omvatten. Deze vormen van marketing zijn nog steeds een fundament van marketingprincipes.
Kanaalexpertise, zoals evenementen, e-mail en content marketing, weerspiegelt een dieper kennisniveau dat voortbouwt op de basisprincipes en fundamenten van marketing. Growth hacking marketing omvat dit alles om het klantenbestand van een bedrijf zo snel mogelijk uit te breiden.
Strategieën en succes zien er echter niet in alle organisaties hetzelfde uit. Bij Growth Marketing gaat het om het testen van hypothesen op basis van gegevens, opnieuw experimenteren op basis van testresultaten en uitbreiden van wat je denkt te weten in verschillende marketingcampagnes.
Wat is het voordeel om een T-vormige marketeer zijn?
Een T-shaped marketeer zijn betekent dat je klanten van A-Z kunt helpen met hun marketingstrategie. Terwijl je jouw brood en boter gebruikt (zoals SEO, social media marketing, betaalde advertenties of community-building), kun je winnende strategieën creëren naast andere marketingfacetten door samen te werken met jouw marketingteam.
Dit is wat T-vormige marketeers zo waardevol maakt. Ze zullen niet binnenkomen en alleen zich richten op SEO converterende marketingstrategieën. T-shaped marketeers gaan alle facetten van marketing gebruiken. Ze zullen een SEO-strategie kunnen samenstellen die aansluit bij een content marketingstrategie en aansluit bij een e-mailmarketingstrategie.
Bedrijven hebben T-vormige marketeers nodig om het schip van al hun marketingstrategieën te sturen, van SEO tot e-mail. T-vormige marketeers doen dit door hun expertise en hun kennis van andere marketingstrategieën te gebruiken om dat schip naar meer verkeer en meer conversies te sturen.
Growth Process
Je vindt tal van voorbeelden van groeimarketingcampagnes waarbij veel wordt geëxperimenteerd. En dat testen vormt de kern van het groeiproces. Het groeiproces begint echter met het analyseren van gebruikersgegevens.
De informatie van een marketeer is afkomstig uit meerdere bronnen, zoals het aantal klikken op PPC-advertenties. Maar al die gegevens weerspiegelen het gedrag van de consument, dat wil zeggen hoe mensen reageren op en omgaan met verschillende vormen van reclame. Vaak omvat het testproces het uitbrengen van twee of meer verschillende versies van dezelfde advertentie om te zien wat leidt tot het gewenste gedrag.
De primaire afbeelding in een digitale advertentie is bijvoorbeeld verschillend tussen de twee versies om de hypothese te testen dat één tot meer weergaven zal leiden. De testresultaten bewijzen of weerleggen het idee. In sommige gevallen kunnen de resultaten niet overtuigend zijn.
Het proces aanscherpen
Door te experimenteren en te testen worden verschillende ideeën geprioriteerd en geëvalueerd. Het doel van al deze experimenten is om erachter te komen wat werkt bij een doelgroep en om marketinginspanningen te verbeteren zodat ze die specifieke doelgroep aanspreken.
Je zou bijvoorbeeld een heleboel vleesproducten niet aanprijzen aan vegetariërs of veganisten. Het zou een verspilling van geld zijn en ervoor zorgen dat dat publiek wordt afgestoten door jouw marketinginspanningen. Maar als jouw onderneming ook vlees- en zuivelvrije producten produceert en distribueert, dan zou je dit in jouw berichtgeving naar die doelgroep benadrukken.
Het proces werkt op dezelfde manier, maar omvat het aanpassen van zaken als kopiëren, advertentieplaatsingen, verzendtijden van e-mails, kleuren van call-to-action-knoppen, enzovoort. Uiteindelijk worden winnende formules ontdekt en benut volgens doelgroep segmentatie. Wat uiteindelijk leidt tot het converteren van leads naar bestaande klanten.
Wat omvat een groeimarketingstrategie nog meer?
De belangrijkste componenten van succesvolle groeimarketingstrategieën zijn A/B-testen, aandacht voor de levenscyclus van de klant en cross-channelmarketing.
A/B-testen vertegenwoordigt het experimenteergedeelte van een marketingstrategie dat begint met een hypothese. In een A/B-test zijn er bijvoorbeeld twee verschillende versies van een e-mail die naar huidige klanten worden verzonden. Beide e-mails zijn identiek, behalve de content in de onderwerp regel. Het doel is om te kijken of dit verschil leidt tot meer openingen (d.w.z. dat het de aandacht van klanten trekt).
Aandacht voor de levenscyclus van de klant is waar leads of huidige klanten zich in hun relatie met jouw bedrijf bevinden. Sommigen moeten zich ervan bewust worden dat jouw producten en diensten bestaan, terwijl anderen moeten worden verleid om terug te komen.
Cross-channelmarketing verwijst naar het bereiken van leads en klanten via verschillende kanalen, waaronder e-mail, direct mail en traditionele gedrukte advertenties.
Conclusie over Growth marketing
Als je de marketinginspanningen van jouw bedrijf vanuit een groeiperspectief benadert, moet je traditionele methoden achterwege laten. De dagen van het ontwerpen van basisadvertenties en hopen dat ze resulteren in meer omzet, zijn voorbij. Reclame voor consumenten is veel geavanceerder geworden en vertrouwt op een wetenschappelijk proces met consumenten en prospects aan het stuur.