info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Call to action

Denk aan alle keren dat je jezelf hebt aangemeld voor een nieuwsbrief of een aankoop hebt verricht. Heb je een nieuwsbrief ooit bekeken in de mail? Misschien heb je zelfs een whitepaper gedownload.

Elk van deze aanmeldingen of acties is waarschijnlijk het resultaat van een effectieve call-to-action (CTA). Denk er eens over na: als je niet was verleidt door de content of het ontwerp van de CTA, of zo welsprekend door het aanmeldingsproces was geleid, zou je waarschijnlijk veel minder apps en websites gebruiken dan je nu doet. Het is erg belangrijk om jouw bezoekers met behulp van strategische CTA’s door het kooptraject te leiden.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Call to action
Call to action

Wat is een call to action?

Een call to action ofwel (CTA) is letterlijk vertaald een oproep tot actie. Een call to action gebruik je op een pagina waarop je van een bezoeker of lezer een handeling wenst. Met een call to action wordt een lezer of gebruiker gevraagd iets te ‘doen’. Bijvoorbeeld: het klikken op een button, het inschrijven voor een nieuwsbrief of bestellen van een product. 

Als je wilt dat de gebruikers de volgende stap zetten, moet je ze dat vertellen. Zoals het gezegde luidt: “Als je het niet vraagt, krijg je het niet.”

In marketing vertaalt dit zich in het toevoegen van call-to-actions (CTA’s) in de content. Maar dat betekent niet dat elke call-to-action moet leiden tot ‘mijn product kopen’. Niet elke lezer is klaar om te kopen. Het hangt ervan af waar ze zich bevinden tijdens de reis van de koper (customer journey). 

Hier is een voorbeeld om te illustreren:

Stel je voor dat je VPN-abonnementen verkoopt. Je hebt een artikel gemaakt over “wat is een VPN”. Het artikel scoort goed in Google en krijgt heel veel zoekverkeer.

Maar aangezien dit een onderwerp op beginnersniveau is, zullen je lezers waarschijnlijk niet snel converteren. Ze hebben tenslotte alleen geleerd wat een VPN is. Ze zijn niet klaar om te kopen voor iets waar ze zojuist van hebben gehoord. Het is dus belangrijk om klanten te triggeren in de customer journey. Probeer ze in de volgende fase van de customer journey te krijgen. 

call to action voorbeelden

Call to action voorbeelden

Vaak volgt een call to action (CTA) na uitleg of informatie die een lezer enthousiast dient maken om vervolgens zich bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief, offerte aan te vragen, een product te bestellen of door contact op te nemen. Call to actions valt onder het optimaliseren van je eigen content marketing.

In een tekst herken je een call to action (CTA) al snel omdat die oproep heel duidelijk op de pagina staat. De SEO tekst is groter, vetter en krijgt flink wat witruimte om zich heen waardoor het opvalt en afwijkt van de rest van de tekst. De tekst krijgt een andere kleur of staat anders uitgelijnd. 

Er staat bijvoorbeeld: 

  • Schrijf je hier in;
  • Bestel nu;
  • Bekijk hier;
  • Neem contact op;
  • Bel mij;
  • Neem een gratis proefabonnement.

Call to action button

Op de meeste van deze teksten of op een woord kun je klikken om vervolgens op een bestelpagina terecht te komen of een pagina waarop je je gegevens kunt invullen. Zo’n blok tekst of een woord in een balk heet de call to action button. Denk aan call to action buttons als: in winkelmandje, bestel direct, vergelijk zorgverzekeringen, kijk hier et cetera.

Call to action button

Waarom een call to action gebruiken?

Een call to action zorgt ervoor dat een bezoeker een bepaalde actie onbewust uitvoert. Met call to actions stuur je dus de bezoeker naar jouw gewenste doel op je website. Allereerst dien je er voor zorgen dat de tekst helder, logisch, duidelijk, informatief en enthousiasmerend is. 

Vraag je scherp af wat jouw doelgroep wil voordat je een CTA gebruikt.

Daaruit volgt de call to action en deze moet voelen als: logisch. Dat is wat je als lezer, bezoeker van de site graag wilt doen of weten of bij betrokken wilt zijn. Het is belangrijk dat de bezoeker begrijpt dat het van waarde is. Die waarde kun je prima een aantal keren herhalen. De call to action knop mag dan ook best de tekst: ‘vraag gratis de nieuwsbrief aan’ bevatten. Het gaat immers om de nieuwsbrief (is van waarde) en die krijg je nog gratis ook (is waarde).

  • CTA aspecten op een rij;
  • CTA volgt ‘logisch’ op eerdere tekst;
  • CTA dient in de opmaak van de pagina opvallen;
  • CTA dient duidelijk een waarde te vertegenwoordigen;
  • CTA is goed te begrijpen en helder;
  • CTA heeft een juiste plaats in de tekst.


HOGER CONVERSIERATIO REALISEREN

Een call to action is meer dan een verwijsknop naar een inschrijvingspagina.

De online marketeers van CliQi weten hoe je dat aanpakt.

Conclusie over Call to actions:

SEO (SEO optimalisatie) gaat niet alleen over het positioneren/ranking in Google. Het gaat erom meer verkeer en betrokkenheid te genereren en de winst te vergroten. Dat is de reden waarom SEO copywriting belangrijk is: niemand zal slechte content lezen als het hoog positioneert in Google ranking. Belangrijk is dus om kwalitatieve content te creëren met pakkende call to actions in de webpagina’s van je website.

Geoptimaliseerde webpagina’s met duidelijke call-to-actions zorgen voor een aanzienlijke stijging van het conversieratio en omzet.

Veel gestelde vragen over call to actions

Wat is een call to action?

Een call to action ofwel (CTA) is letterlijk vertaald een oproep tot actie. Een call to action gebruik je op een pagina waarop je van een bezoeker of lezer een handeling wenst.

Wat is de schrijfwijze van een call to action?

De schrijfwijze dient een oproep tot actie te ondernemen, waardoor het een pakkende schrijfstijl dient te zijn. Een pakkende schrijfstijl om bezoekers te converteren naar betalende klanten.

Waarom zou ik gebruikmaken van een call to action?

Een call to action zorgt ervoor dat een bezoeker een bepaalde actie onbewust uitvoert. Met call to actions stuur je dus de bezoeker naar jouw gewenste doel op je website. Een gewenst doel kan zijn om een bezoeker zo snel als mogelijk een product te laten kopen of een nieuwsbrief te downloaden.

Call to actions

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.