info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Wat is marketing automation?

Marketing automation is de beste vriend van een marketeer. In deze handleiding vindt je alles wat je moet weten om efficiëntere marketing uit te voeren, meer leads te converteren naar klanten en meer inkomsten te genereren.

E-mails, berichten op social media, PPC-campagnes… wacht wellicht nog een e-mail. Mis die nieuwe lead die zojuist jouw online cursus heeft gedownload niet!

Het leven van een marketeer of ondernemer is druk. Je brein wervelt constant met ideeën, wat je niet helpt om je eindeloze takenlijst onderaan te krijgen. Geloof me, als marketeer en ondernemer weet ik hoe dit voelt. In de afgelopen 20 jaar hebben nieuwe tools en technologie sommige van deze taken helpen vereenvoudigen, maar deze toename heeft ook geleid tot hogere verwachtingen van klanten: Oh, ons publiek verwacht nu verlaten winkelwagen-e-mails? Oké, laat me dat toevoegen aan de lijst …

Eén technologische verbetering heeft het leven van marketeers echter een stuk gemakkelijker gemaakt: marketing automation. Deze gids leidt je door de ins en outs van marketing automation!

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation?

Marketing automation verwijst naar het gebruik van software, zoals CRM-systemen (Customer Relationship Management) en tools voor beheer van social media, om repetitieve processen te automatiseren.

Het kan gaan om berichten op social media of e-mailmarketingtaken die je van tevoren instelt. Met dit proces kan jouw bedrijf klanten een meer op maat gemaakte ervaring aanbieden. Je doet dit door ze berichten te sturen op basis van hun interesses in plaats van gewoon lukraak hetzelfde bericht uit te zenden. In dit artikel leer je alles wat je moet weten over het effectief inzetten van marketing automation.

Waar kun je marketing automation voor gebruiken?

Door marketing automation te gebruiken, krijg je betere resultaten in jouw interactie met jouw prospects en klanten. Het kan gemiste kansen voor het maken van verkopen verminderen. Je krijgt meer omzet door van tevoren na te denken over de klantreis en alle beslissingen die een klant tijdens het hele proces neemt.

Gebruik marketing automation om de manier waarop je leads genereert te stroomlijnen, prospects te koesteren, verkoopgesprekken op te zetten, upsells en cross-sells te introduceren, leads te segmenteren, resultaten te analyseren via datarapporten, A/B-testverkoopkopieën te maken en klanten te behouden.

Wat is marketing automation?

Voordelen van marketing automation

De voordelen van marketing automation zijn dat je meer verkopen kunt genereren, de kwaliteit van leads kunt verbeteren en gepersonaliseerde klantervaringen kunt bieden.

Een E-commerce winkel kan bijvoorbeeld e-mailmarketing gebruiken om promoties of nieuwe artikelen te verzenden. Met marketingautomatisering kunnen ze aangepaste e-mails ontwerpen op basis van het soort producten dat mensen hebben gezien/getoond gekregen om op de website te kopen, hun locatie of gedragspatronen van eerdere aankopen.

  • Op deze manier zorgt marketing automation voor een meer persoonlijke ervaring en stimuleert het om extra verkopen te verrichten.

Het effect van marketing automation houdt in dat je meer tijd besteedt aan potentiële klanten en minder tijd aan repetitieve taken. Je investeert in quality content met gekwalificeerde prospects, omdat mensen van nature beter reageren na ontvangst van een gepersonaliseerd bericht. Vergelijk dit met de verouderde methode om iedereen hetzelfde generieke aanbod te bieden.

Naast het verzenden van relevante berichten op jouw website en via e-mail, kan marketingautomatisering ook helpen bij het stroomlijnen van andere aspecten van jouw bedrijf. Hiermee kun je bijvoorbeeld effectieve berichten op social media inplannen.

Het kan ook helpen bij lead nurturing. Leads koesteren houdt in dat je in contact blijft met geïnteresseerde leads die nog niet klaar zijn om een onmiddellijke aankoop te doen. Stel automatiseringsreeksen in die periodiek nuttige en kwalitatieve content verzenden om deze potentiële klanten te informeren over waarom je hun beste oplossing bent.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat iemand zich op jouw website aanmeldt om een gratis rapport te ontvangen. Het is onwaarschijnlijk dat ze al klaar zijn om iets te kopen. Begin met het versturen van follow-up e-mails die hen de volgende soorten educatief materiaal geven.

  • Webinars over soortgelijke diensten
  • Video uitleg van producten
  • Podcast-afleveringen
  • Whitepapers

Je profiteert van extra inkomsten nadat jouw prospect volgende week of volgende maand eindelijk een aankoop heeft afgerond.

Voordelen van marketing automation

De klantreis begrijpen

Het is belangrijk om te begrijpen waar potentiële klanten naartoe gaan tijdens de customer journey. In het voorbeeld van een E-commerce winkel zou dit proces als volgt kunnen werken.

Prospects bezoeken jouw website via een Google-zoekopdracht of een andere advertentiemethode. Ze kijken rond en kijken of ze kunnen vinden wat ze zoeken op basis van productcategoriepagina’s en merkzoekopdrachten.

Nadat ze een product hebben gevonden dat ze leuk vinden, klikken ze om de product pagina te bekijken. Als ze al zijn ingelogd, kennen ze hun informatie, zodat ze direct kunnen afrekenen zonder extra werk van hun kant. Als ze niet zijn ingelogd, kunnen er een paar dingen gebeuren.

Jouw prospects kunnen een account aanmaken en doorgaan met het aankoopproces. Of ze kunnen besluiten het op te geven als ze vinden dat het proces te veel gedoe is. Je verliest de verkoop als ze van jouw website bouncen.

Een soortgelijk proces vindt plaats voor SaaS-bedrijven, cursusmakers, coaches, lidmaatschapswebsites of elk ander type bedrijf dat producten en diensten online verkoopt. Jouw prospects gaan van de onderzoeksfase naar de verkoopfase, totdat ze besluiten dat je wel of niet de beste oplossing voor hun problemen bent.

Klantreis begrijpen

Gebruik marketing automation om leads door jouw verkooptrechter te leiden

Het is jouw taak om te identificeren waar de meeste prospects je salesfunnel-proces verlaten en niet meer terugkeren. In deze touchpoints bestaan kansen om marketingautomatisering in te zetten.

Als je je bijvoorbeeld afvraagt of een bepaald pop-upformulier voor een website beter zou kunnen werken, gebruik dan marketing automation om te A/B-testen met een ander product/dienstaanbod.

Merk je dat jouw e-mailopvolgingsvolgorde niet goed genoeg in potentiële afnemers verandert? Als dat zo is, is het tijd om verschillende soorten content te testen die uitgaan naar leads binnen jouw reeks. Ga door met het optimaliseren van de customer journey totdat je een reeks ontdekt die leads genereren en meer omzet door de best mogelijke klantervaring te bieden. Je dient naar alle stappen in jouw customer journey (verkooptrechter) te kijken.

Effect van marketing automation

Type Marketing automation

Laten we verschillende soorten marketing automation opties nader bekijken. Gebruik elk van deze tactieken om van leads, klanten te maken.

Automatisering van e-mailmarketing

De sleutel tot e-mailmarketing is het correct segmenteren van jouw leads. Maak segmenten op basis van specifieke criteria, zodat je elk type lead op verschillende manieren beter kunt bedienen.

Stel dat je bijvoorbeeld drie soorten leads aantrekt:

  • Bedrijfsleiders (besluitvormers)
  • Verkoopmanagers
  • Veldmarketeers

Misschien wil je wekelijks of tweewekelijks e-mails sturen met nuttige informatie over jouw producten. Aan de andere kant, als iemand een whitepaper heeft gedownload maar zich niet heeft aangemeld voor online formulieren, probeer hem dan een maandelijkse e-mailreeks te sturen om hem te helpen een andere reeks (conversiefunnel) te leren kennen.

Denk aan het volgende wanneer je een e-mailreeks opmaakt:

  • Wat is hun rol bij het bedrijf?
  • Welk probleem willen ze oplossen?
  • Waar past deze persoon van begin tot eind in jouw sales funnel-proces?
  • Hoe kun je leads naar klanten leiden?

E-mailautomatisering helpt jouw leads betrokken te houden wanneer je ze van de juiste content voorziet. Bedenk hoe verschillende soorten e-mailmarketingmethoden jouw prospects door elke fase van hun reis om klant te worden kunnen helpen.

Marketing automatisation e-mail marketing

Automatisering van social mediamarketing

Als er één ding is dat we van social media hebben geleerd, is dat mensen graag hun ervaringen met anderen delen op een openbaar social platform.

Het heeft ons ook geleerd dat we ons moeten concentreren op marketing automation en het gebruik van de juiste tools om sociale contacten te helpen bij het doorlopen van een salesfunnel-proces. Als je je afvraagt welke soorten marketingautomatisering het beste werken voor social media, volgen hier een aantal ideeën.

Plaats verschillende soorten content op verschillende tijdstippen, zodat het er niet geautomatiseerd uitziet. Als je bijvoorbeeld post over het belang van het aannemen van kwaliteitsmedewerkers voor jouw bedrijf, plaats dan niet dat exacte bericht elke vrijdag om 12.00 uur. Maak in plaats daarvan vier of vijf berichten en plan ze elke week met kleine variaties per keer.

Plaats gesponsorde advertenties op social media die prospects verleiden om jouw website te bezoeken en hun informatie achter te laten via een landingspagina of invulformulier.

Automatiseren van social media marketing

Lead Nurturing

Met marketingautomatisering kun je leads converteren om klanten te worden door hen nuttige content aan te bieden, zoals whitepapers, blogposts, eBooks en meer soorten content creatie.

Laten we bijvoorbeeld schetsen dat je onlangs een nieuw product of nieuwe service hebt gelanceerd. Je kunt lead nurturing gebruiken om een e-mailreeks te maken die leads informeert over elk van de voordelen die jouw nieuwe aanbieding biedt versus wat het uit hun leven haalt (pijnpunten).

Zodra de leads deze voordelen kennen, kun je jouw product of dienst op een meer gepersonaliseerde manier op de markt brengen.

Verkooptrechters (sales funnels)

Marketing automation helpt bedrijven bij het bouwen van verkooptrechters (sales funnels) die leads in klanten veranderen door hen te begeleiden in elke fase van hun klantreis om een bestaande afnemer te worden. Laten we eens kijken hoe je een verkooptrechter kunt maken met behulp van marketing automatisering.

Je kunt een welkomst-e-mailreeks maken die waarde biedt aan potentiële klanten bovenaan jouw verkooptrechterproces. Verplaats ze vervolgens naar een andere reeks waar je nog meer nuttige content geeft over hoe je hun pijnpunten kunt oplossen. Blijf hun vragen beantwoorden en voeg aanvullende bronnen toe die ze kunnen raadplegen voor toekomstig gebruik van jouw producten/diensten.

Onderaan jouw verkooptrechter vindt je mogelijk een reeks waarin je proefperiodes aanbiedt om jouw producten of diensten uit te testen. Op deze manier biedt marketing automatisation je de mogelijkheid om leads op te leiden tot bestaande klanten. Je automatiseert de demonstraties over hoe jouw producten en/of diensten kunnen helpen bij het oplossen van de pijnpunten van jouw afnemers.

Type marketing automation

Marketing automation tools

Met tools voor marketing automation kun je repetitieve taken automatiseren en binnen enkele minuten e-mails en posts op social media maken. Met de beste tools voor marketingautomatisering kan jouw bedrijf het volgende doen:

  • Houd prospects bezig met nuttige content in verschillende stadia van hun koopproces
  • Verminder de tijd die wordt besteed aan handmatige taken
  • Verminder het aantal werkuren dat nodig is om een effectieve marketingcampagne te voeren
  • Verbeter de ROI en bespaar tijd voor andere belangrijke taken binnen het bedrijf

Hier is een lijst met enkele van de beste marketing automation software tools die je kunt overwegen voor jouw bedrijf.

Hubspot

Hubspot is een alles-in-één oplossing waarmee je jouw volledige online aanwezigheid kunt beheren, van het genereren van leads, het verzenden van geautomatiseerde reeksen en het sluiten van verkopen.

Keap (voorheen Infusionsoft)

Keap bevat alles wat marketeers nodig hebben om repetitieve taken te automatiseren en effectieve verkooptrechters op te bouwen. Het enige nadeel is dat het een beetje prijzig is voor kleinere bedrijven is.

Marketo

Marketo biedt een oplossing die marketing automation biedt voor lead nurturing en scoring. Je kunt geautomatiseerde e-mails verzenden op basis van het gedrag of de aankoopgeschiedenis van klanten om de betrokkenheid te verbeteren.

Salesforce Pardot

Hier is een kwaliteitsoplossing voor B2B-bedrijven die repetitieve taken willen automatiseren. Je kunt jouw e-mailmarketinginspanningen optimaliseren, ROI volgen en meten, leadgrading en scoring gebruiken en prospects volgen in de hele salesfunnel.

Marketing automation tools

Ontraport

Als je op zoek bent naar een betaalbare oplossing, is Ontraport een uitstekende optie voor kleine bedrijven, solopreneurs en andere soorten online bedrijven. Het biedt e-mailmarketing, analytics rapportage, bestemmingspagina’s en functies voor verkoopautomatisering in één tool.

Emma

Probeer Emma als je een tool nodig hebt om je e-mailmarketingcampagnes te maken, te beheren en te meten. Hiermee kun je leads segmenteren om vervolgsequenties aan te passen. De interface is eenvoudig te navigeren en je krijgt verschillende handige e-mailmarketingsjablonen.

Drip

Drip biedt de volledige functionaliteit voor marketing automation voor e-commercebedrijven. Met Drip kun je aangepaste e-mailreeksen maken, de ROI van jouw advertentiecampagnes volgen en meten, social media-accounts beheren en integreren met Shopify of WordPress.

Vergeet de kracht van andere automatiseringstools voor social media niet. Onderzoek de volgende social tools en selecteer degene die het beste werkt voor jouw behoeften.

  • Buffer
  • Hootsuite
  • MeetEdgar
  • Agorapulse
  • Spruit Sociaal.

Deze tools kunnen worden geïntegreerd met de meeste grote social-mediakanalen en bieden een verscheidenheid aan automatiseringsopties.

Conclusie over marketing automation

Er zijn veel voordelen aan marketing automation. De sleutel is het kiezen van de juiste tools voor jouw zakelijke behoeften. Het is het beste om er één of twee te selecteren die het beste werken en een overweldigend resultaat leveren. Start te testen met meerdere marketing automation tools en ga naderhand nawegen welke tools voor jou het beste werken. Iedereen heeft persoonlijke voorkeuren en ieder bedrijf heeft weer unieke behoeftes. Zowel voor leadgeneratie als voor e-commerce doeleinden is marketing Automation perfect om in te zetten om je klanten terug te laten komen.

Veelgestelde vragen over marketing automation

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een methode van digitale marketing waarmee je jouw leads in de verkooptrechter kunt laten groeien en koesteren door middel van zeer gepersonaliseerde en geautomatiseerde content creaties, updates en advertenties. Bovendien kan het worden gebruikt voor gedetailleerde en complexe analyses en rapportages voor jouw webshop of website.

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Marketing automation kan jouw betrokkenheid van leads vergroten, meer leads helpen converteren met minder middelen en meer leads te verkrijgen en deze leads ook nog sneller te laten converteren. Het kan ook meer informatie en gegevens bieden over jouw potentiële afnemers en hoe ze omgaan met jouw marketingmiddelen.

Zou marketing automation werken voor mijn kleine bedrijf?

Ja! Marketing automation is niet alleen voor grote ondernemingen. De waarheid is dat het werkt voor elk bedrijf van elke omvang.

Hoeveel kost marketing automation?

Het hangt af van welk platform je wilt gebruiken en hoeveel je bereid bent te investeren. Sommige platforms kosten slechts €5 euro per maand, en andere kunnen meer dan €2000 per maand kosten. De keuze is reuze!

Wat zijn de beste soorten marketing automation methodes?

Marketing automation blinkt echt uit in lead nurturing campagnes, personalisatie en marketingcommunicatie in het algemeen.

Wat is marketing automation?

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.