info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Traditionele marketing

Dit artikel richt zich op traditionele marketing, de funnel van traditionele marketing in samenwerking met het AIDA model en de verschillen tussen traditionele- en online marketingtactieken. Beide soorten marketingtactieken hebben hun voor- en nadelen, maar de sleutel is inzicht in jouw specifieke marketingbehoeften, rekening houdend met jouw budget en inzicht in de gekozen doelgroep. Digitale marketing is echter een verrassend geschikte route voor alle leeftijden.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Traditionele marketing
Traditionele marketing vs online marketing

Wat is traditionele marketing?

Traditionele marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die jouw bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Van oudsher werd traditionele marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop, de ruil van producten of diensten te bevorderen. 

Philip Kotler geeft in zijn eerdere boeken de definitie van traditionele marketing als: ‘De menselijke activiteit gericht op het vervullen van behoeften en verlangens door middel van ruil’. Ook wordt traditionele marketing wel omschreven als ‘Elke activiteit die consumenten en producenten met elkaar verbindt’. Bekende marketingtermen als: marketingmix, merkmanagement en marketing control komen hier vaak om de hoek kijken.

De traditionele marketing funnel

De traditionele marketing funnel wordt in één adem genoemd met het AIDA-model. Het AIDA-model is een traditioneel marketing model om een reclameplan te ontwikkelen door middel van reclame, abri’s en folders.

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model is een marketingmodel met vier verschillende klantfases. Aan de hand van deze vier stappen wordt het keuzeproces van de klant/consument in kaart gebracht. Elke stap heeft een unieke reclame-uiting die kan worden toegepast in elke klantfase. Het AIDA-model dient in afzonderlijke stappen in volgorde te worden doorlopen. Hieronder een overzicht van de verschillende klantfases van het AIDA-model:

AIDA model

A (attention):

In de eerste fase van de klantreis dient de aandacht of attentie van de potentiële afnemer te worden geactiveerd. Het doel van deze reclame-uiting is de aandacht van de consument te krijgen tijdens de klantreis. Dit kan bewerkstelligd worden door een opvallende reclame op televisie, in de krant of via een billboard in de straat, daar waar je doelgroep zich bevindt. 

I (interest):

Interest staat voor de interesse opwekken van de potentiële afnemer. Interest is de tweede stap in het model van AIDA. Het doel van deze klantfase is om de positieve elementen/aspecten van een product/merk/dienst te belichten. De potentiële afnemer dient geïnteresseerd te raken in het product of dienst door bijvoorbeeld productvideo’s, unieke content of klantgerichte advertenties.

D (desire):

Verlangen, drang of voorkeur naar een product of dienst. Dit is de derde fase in de klantreis en de een na laatste klantfase van de consument. In deze klantfase wordt desire (interesse) omgezet in een voorkeur voor een type product of dienst. Een verkoper zal tijdens deze klantfase bijvoorbeeld de consument overtuigen over de aankoop van een type product of bepaalde dienst. Een interessante advertentie kan de consument verleiden te klikken naar een productpagina in jouw webshop. 

A (action):

De laatste klantfase staat voor action, oftewel de klant gaat actie ondernemen. Het doel van deze fase is de consument te bewegen het product te kopen. De consument is zich bewust van het product en de daarbij horende productvoordelen. In reclames, een Google Ads advertentie of op een productpagina komt dit naar voren als een ‘call-to-action’.


Versterk jouw merk met offline- en online reclame

Samen spelen we in op de klantbehoeftes van jouw bedrijf. Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Traditionele marketing vs online marketing

Waarin kun je als ondernemer het beste investeren: traditionele marketing of online marketing? 

Deze vraag wordt door ondernemers vaak gesteld. Die is voor ons lastig te beantwoorden omdat elk bedrijf uniek is. Elk bedrijf heeft verschillende kerncompetenties waarin het uitblinkt. Er zijn verschillende doelgroepen en contactmomenten met potentiële afnemers. De wereld waarin we leven wordt steeds digitaler, waardoor veel mensen vandaag de dag zullen zeggen dat je beter in digitale marketing kan investeren, maar er zijn nog steeds veel traditionele marketingmiddelen die voor bedrijven zeer winstgevend zijn.

  • Buitenreclame van kledingmerk Suitsupply bracht enorm veel effect en tumult los binnen Nederland.

In de reclamecampagnes van Suitsupply zijn altijd erotisch getinte visuals van mannen en vrouwen nadrukkelijk zichtbaar. In de reclame-uitingen in 2018 stonden bijvoorbeeld twee zoenende mannen centraal. 

Gevolg: tientallen vernielde abri’s, tienduizenden weglopers van Instagram en een stevige maatschappelijke discussie. Fokke de Jong, CEO en oprichter van Suitsupply: “Het blijft ongelooflijk wat een kus kan veroorzaken.”

Met de brede aanwezigheid van deze campagne in outdoor displays (billboards, abri’s) was het bijna onvermijdelijk om deze campagne te mijden in het openbaar. Door de campagne heeft Suitsupply een ongekende hoeveelheid earned media gescoord, waar menig pr-bureau van droomt. Voordat Suitsupply in de displays hing, hadden ze de campagne al anderhalve maand online en op social media lopen. 

Conclusie over traditionele marketing

De combinatie van offline outdoor reclame en social media marketing zorgde voor één van de beste marketingcampagnes van Suitsupply. Door de komst van digitalisering kun je specifieker inspelen op de wensen en behoeften van potentiële afnemers die na buitenreclame op de website terecht kwamen. De combinatie van buitenreclame met de smartphone waarmee je direct producten kunt aankopen met een tag of code is natuurlijk een sterke marketingpropositie. Het gaat om gemak, service en direct respons waarmee je de consument bedient!

Last but not least: beide soorten marketingtactieken hebben hun voor- en nadelen, maar de sleutel is inzicht in Jouw specifieke marketingbehoeften, rekening houdend met jouw budget en inzicht in de gekozen doelgroep. Traditionele marketingkanalen worden vaak meer verwelkomd door de Babyboomgeneratie die bijvoorbeeld liever kranten kopen. Digitale marketing is echter een verrassend geschikte route voor alle leeftijden, niet alleen voor millennials en generatie Z – mijn oma is bijvoorbeeld uren aan het scrollen op Facebook en online winkelen.

De moraal van het verhaal: zowel digitale als traditionele marketing kunnen voor u werken, zolang je maar weet wat jouw publiek wil.

Veelgestelde vragen over traditionele marketing

Wat is traditionele marketing?

Traditionele marketing verwijst naar elk type marketing dat niet online is. Dit betekent print, uitzending, direct mail, telefoon en buitenreclame zoals billboards. Van kranten tot radio, deze marketingmethode helpt bij het bereiken van een gericht publiek.

Traditionele marketing

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.

Traditionele marketing vs online marketing