info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

De complete SEO checklist van 2022

Dit is de meest complete SEO checklist op internet. In deze complete SEO checklist vind je alle stappen die je nodig hebt om je website te laten positioneren in de topposities van Google search. Het is de enige SEO-checklist die je nodig hebt en alle informatie is actueel. Het is bewezen dat deze SEO strategieën werken en je fantastische zoekresultaten zullen opleveren. 

Dus als je in 2022 een hogere organische positie in Google wilt, dan kun je alvast een kopje thee pakken en de volledige SEO checklist in detail doorlezen.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » De complete SEO checklist van 2022
SEO checklist

Hoe kun je deze SEO checklist gebruiken?

Maak een bladwijzer van deze checklist en gebruik hem als een levende gids. Scrol of lees er doorheen om ervoor te zorgen dat jouw website volledig is geoptimaliseerd voor SEO, maar eindig daar niet. Wanneer je een nieuwe pagina publiceert, raadpleeg dan deze SEO checklist om er zeker van te zijn dat je alle noodzakelijke stappen hebt voltooid om geweldige rankings en veel verkeer te genereren. 

Van tijd tot tijd moet je een volledige SEO-audit van jouw website uitvoeren met deze checklist als jouw basis. Eén keer per maand is ideaal, maar je dient jouw website minimaal een paar keer per jaar controleren. 

SEO basics checklist

Laten we bij de basis beginnen. Dit zijn de essentiële punten voor een succesvolle SEO-strategie, dus ga niet naar het volgende gedeelte zonder deze stappen te voltooien. 

Google Search Console instellen

Google Search Console is een van de krachtigste en belangrijkste SEO-tools die je kunt gebruiken. Het is gratis en wordt door Google aan alle website-eigenaren aangeboden. 

Nadat je jouw website hebt toegevoegd aan Google Search Console, kun je zien welke zoekwoorden het meeste verkeer genereren, evenals jouw positie, aantal klikken, vertoningen en CTR (click-through rate) etcetera. 

Google Search Console instellen

Het belangrijkste voordeel van Google Search Console is misschien wel de mogelijkheid om een ​​sitemap en individuele URL’s in te dienen voor een optimale indexering. Je kunt ook controleren op indexering fouten en je kunt e-mailmeldingen ontvangen wanneer Google problemen op jouw website opmerkt. 

Bing webmaster tools

Terwijl Google bijna al het internetverkeer voor zijn rekening neemt, hebben Bing en Yahoo nog steeds een marktaandeel van bijna 10% (vanaf december 2021). Als je Bing negeert, loop je aardig wat verkeer mis. Het equivalent van Google Search Console voor zowel Yahoo als Bing is Bing Webmaster Tools, dus maak daar ook een account aan.

SEO plugin installeren, zoals Yoast of Rank Math

Veel geweldige SEO plug-ins helpen je om je pagina’s te optimaliseren voor SEO, maar Yoast en Rank Math onderscheiden zich van de rest vanwege hun gebruiksgemak en vele functies. 

Beide zijn even effectief. Je kunt sitemaps genereren, de metadata van elke pagina bewerken en meer! Yoast heeft echter een die de kwaliteitsscore van elke pagina beoordeelt door factoren zoals het gebruik van zoekwoorden, uitgaande links, interne links, metadata, titels en lengte van de content te analyseren. Door meer groene lichten in Yoast te krijgen, kun je beter scoren in Google search.

SEO checklist

Maak en verzend een sitemap

Met de SEO WordPress plug-in kun je simpelweg een XML-sitemap aanmaken en deze indienen bij Google in Google Search Console. Als je geen Yoast hebt, kunnen andere plug-ins je daarbij helpen. Ook kun je zelf een XML-sitemap aanmaken en deze handmatig indienen bij Google Search console met een sitemap generator. Een sitemap is een live directory van jouw website en wordt bijgewerkt wanneer je nieuwe pagina’s toevoegt. Het helpt Google nieuwe blogartikelen te vinden en sneller te indexeren in Google search.

Maak en verzend een sitemap

Google Analytics instellen

Hoewel Google Search Console je wat SEO-analyses zal geven, dien je Google Analytics in te stellen als je volledige gegevens wilt inzien. Gegevens van Google Analytics helpen je bij het optimaliseren van jouw landingspagina’s. Je merkt bijvoorbeeld dat mensen niet veel tijd op bepaalde pagina’s doorbrengen, doordat geen afbeeldingen op de website hebt geplaatst of omdat een pagina een 404-status melding weergeeft. 

Checklist voor zoekwoorden onderzoek

Als je eenmaal de basis hebt ingesteld, is het tijd om zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Je dient jouw zoekwoorden onderzoek te doen voordat je de content gaat schrijven. 

Gebruik het juiste hulpprogramma voor zoekwoorden

Dit is een belangrijk onderdeel van on-page SEO analyse van jouw pagina’s. Veel mensen gebruiken de verkeerde hulpprogramma’s voor zoekwoorden, zoals de Zoekwoordplanner van Google, om zoekwoorden te vinden. Het probleem met Keyword Planner is dat het is ontworpen voor PPC-advertenties, niet voor SEO!

Je hebt een tool nodig die is geoptimaliseerd voor SEO. Het is de enige manier waarop je nauwkeurige informatie krijgt, niet alleen over het zoekvolume, maar ook over het concurrentievermogen en de moeilijkheidsgraad voor het positioneren in Google. 

Twee geweldige tools zijn SEMrush keyword explorer en Ahrefs keyword explorer. Beide geven je een moeilijkheidsgraad voor positioneren in Google, waarmee wordt geschat hoe moeilijk het zal zijn om voor een specifiek zoekwoord te rangschikken.

on page seo checklist

Controleer op zoekvolumes

Voordat we echter ingaan op de moeilijkheidsgraad van de rangschikking, gaan we nog ietsje dieper in de stof over zoekwoorden en zoekvolumes voor SEO. Als een zoekwoord slechts 10 zoekopdrachten per maand krijgt, is het waarschijnlijk niet de moeite waard om je volledig op deze specifieke zoekwoord te richten. Streef naar een paar honderd tot een paar duizend zoekopdrachten per maand en probeer niet onder de 100 zoekopdrachten per maand te gaan. 

Er is echter een uitzondering op die regel: als het zoekwoord zeer gericht is en de intentie van de koper heeft. Overweeg het verschil tussen iemand die ‘stofzuiger’ googelt en iemand die zoekt naar ‘waar te koop Miele C3 Complete Calima’. 

Het laatste zoekwoord heeft een hogere commerciële waarde, de potentiële afnemer is op zoek naar een specifiek stofzuigermodel. Ze weten al wat ze willen. Het eerste zoekwoord daarentegen heeft geen kopers intentie, maar misschien heeft de consument al een stofzuiger en is hij op zoek naar tips over hoe deze effectief te gebruiken. 

Zoekwoorden met kopers intentie hebben een hogere conversieratio, wat het lagere aantal maandelijkse zoekvolume compenseert. 

Controleer op concurrentie- en organische positie moeilijkheden

Hoewel je een snelle Google-zoekopdracht kunt uitvoeren en de topresultaten kunt bekijken, krijg je niet het volledige verhaal. Je kunt niet meteen zien hoe autoritair die websites zijn, hun domain rating, hoeveelheid van dofollow backlinks ze hebben, enzovoort. 

SEMrush en Ahrefs geven je allebei een moeilijkheidsscore die inschat hoe moeilijk het zal zijn om voor een zoekwoord te positioneren. Als een zoekwoord een hoog maandelijks zoekvolume heeft maar ook een hoge moeilijkheidsscore, is het waarschijnlijk niet de moeite waard om te targeten in een linkbuilding strategie. 

checklist seo

Long-tail zoekwoorden vinden

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die meerdere woorden bevatten in plaats van één. ‘SEO’ is bijvoorbeeld een normaal zoekwoord, terwijl ‘SEO-tips voor HVAC-bedrijven’ een long-tail-zoekwoord is. 

Long tail zoekwoorden zijn over het algemeen gemakkelijker om bovenaan in Google te laten positioneren, omdat er minder concurrentie op dit soort zoekwoorden zit. Bovendien hebben ze doorgaans meer commerciële waarde voor een bedrijf en leiden ze tot meer klantconversies. Wanneer je een longtail zoekwoord gebruikt, target je vaak toch het hoofdzoekwoord, dus het is een win-winsituatie. 

Content checklist

Nadat je een keyword research hebt uitgevoerd en zoekwoorden met een hoog volume/weinig concurrentie hebt gevonden om te targeten, is het tijd om content te gaan maken. 

Schrijf kwalitatieve content met meer dan 1000 woorden

De gemiddelde lengte van artikelen op de eerste pagina van Google zijn ongeveer 1.450 woorden volgens een onderzoek van Backlinko

Waarom scoort lange en kwalitatieve content beter? Er zijn een paar mogelijke redenen:

  • Het bevat meer LSI-trefwoorden, met een verhoogde frequentie, zonder keyword stuffing.
  • Lange en kwalitatieve content krijgt meer backlinks. Volgens een ander Backlinko-onderzoek hebben artikelen met meer dan 3.000 woorden meer dan 77% meer verwijzende domeinen dan artikelen met minder dan 1.000 woorden. 
  • Mensen besteden meer tijd aan het lezen van artikelen met meer content (zolang het geen irrelevante content is). Google lijkt gebruik te maken van signalen van gebruikers, zoals de gebruikstijd die op de website wordt doorgebracht, om de relevantie van een zoekresultaat te bepalen. De gemiddelde tijd die op de website wordt doorgebracht voor artikelen op de eerste pagina van Google is volgens Backlinko 2,5 minuut. 
Content checklist

Maak je artikelen niet langer omwille van SEO. Publiceer je uiteindelijk luchtige content zonder enige meerwaarde dan is het wellicht beter om de content korter te houden. Het is beter om een ​​artikel van 1.000 woorden te hebben dat compact is en boordevol nuttige informatie voor bezoekers dan een artikel van 3.000 woorden vol irrelevante informatie voor de bezoeker. 

Verdeel en schrijf content in blokken

Schrijf geen grote blokken tekst. Ze zijn desoriënterend en moeilijk te lezen. Mensen gaan naar Google om informatie te vinden en surfen vaak van artikel naar artikel. Ze willen geen leerboek bestuderen. 

Gebruik kleine alinea’s die niet langer zijn dan een paar regels of zinnen. Gebruik koppen en subkoppen om de content op te splitsen in segmenten. Schrijf de koppen zorgvuldig, zodat mensen die alleen de koppen doorbladeren, toch de essentie van het artikel kunnen begrijpen. Schrijf niet op een hoog niveau, tenzij je bedrijf zich richt op hoogopgeleide professionals, artsen, wetenschappers, enz.

Een fantastisch hulpmiddel om je te helpen om content eenvoudig te houden, is de Hemingway Editor. Het analyseert jouw tekst en geeft je een leefbaarheidsscore. Streef naar een niveau van 6-8 in de Hemingway Editor. 

content checklist

Gebruik afbeeldingen en video’s

Voeg altijd afbeeldingen toe aan jouw artikelen. Je moet ten minste één afbeelding bovenaan jouw artikel hebben om het opvallend te maken. Voeg nog een paar afbeeldingen toe aan de blogpost om de tekst op te splitsen en de stroom van de content te vergemakkelijken. Artikelen met afbeeldingen krijgen 94% meer betrokkenheid op social media dan artikelen zonder images. Optimaliseer ook direct de alt-teksten van de afbeeldingen als je de pagina optimaliseert.

Video’s kunnen ook nuttig zijn. Upload en host video’s echter niet rechtstreeks op jouw website, omdat dit de laadtijd van jouw pagina kan vertragen. Host ze in plaats daarvan op YouTube of Vimeo en sluit ze vervolgens in de content in met behulp van shortcode. 

Een contentkalender opzetten

Het is absoluut noodzakelijk om jouw blog regelmatig te updaten met nieuwe, frisse content. Het zal je helpen te ranken voor meer zoekwoorden, en Google zal jouw website voldoende up-to-date houden om een hoge organische positie te behouden. Hoe langer je geen content publiceert, hoe groter de kans is dat je je ranking verliest. Bovendien kunnen nieuwe lezers denken dat jouw website verouderd is. 

In de WordPress content kalender kun je berichten schrijven en plannen dat ze ruim van tevoren worden gepubliceerd. Je moet echter alert zijn op updates die kunnen plaatsvinden tussen het plannen van een bericht om te worden gepubliceerd en wanneer het live gaat. 

Oude content tussentijds bijwerken en actueel houden

Zoek naar verouderde informatie en corrigeer deze in de website. Je kunt de publicatiedatum van een WordPress-bericht wijzigen zodat het weer bovenaan je nieuwsfeed verschijnt, dit kan ook helpen om het bericht beter te laten ranken en actueel te houden. 

On-page SEO-checklist

Gebruik, voordat je een blogbericht publiceert, deze on-page SEO checklist om ervoor te zorgen dat je content volledig is geoptimaliseerd voor SEO doeleinden. 

onpage SEO checklist

Gebruik de juiste zoekwoorden

Het is een goed idee om jouw belangrijkste zoekwoord in de titel, de openingsparagraaf en een paar keer in het artikel te gebruiken. De zoekwoord frequentie is echter niet zo belangrijk als vroeger. Van groter belang is het schrijven van nuttige, natuurlijk klinkende content. 
De algoritmen van Google worden steeds slimmer en kunnen LSI-zoekwoorden (Latent Semantic Indexing) detecteren. Met andere woorden, Google weet dat ‘hond’ en ‘hondje’ vaak naar hetzelfde verwijzen. Als je de ene opneemt, kun je voor de andere ook positioneren in Google search. Schrijf dus gewoon op een natuurlijke manier, en je zult merken dat je positioneert voor zoekwoorden die je niet specifiek hebt getarget in diezelfde webpagina.

Schrijf een meta beschrijving en title

Vóór het publiceren van een artikel is het handig om een meta beschrijving en titel, die in de zoekresultaten van Google zullen verschijnen te schrijven. De meta title moet 40-60 tekens lang zijn, zodat deze niet wordt afgebroken in de resultatenpagina van Google. De beschrijving moet 140-155 tekens lang zijn. Gebruik jouw doel zoekwoord in de metadata en probeer interesse te creëren zodat mensen op jouw zoekresultaat zullen klikken. 

Het is ook een goed idee om een ​​paar metatags aan je artikel toe te voegen. Soms komen de tags in Google terecht. Neem jouw doel zoekwoorden op in de tags en hergebruik tags in verschillende artikelen om de kans op rangschikking te vergroten.

Een handige tool om je metabeschrijving en titel te optimaliseren is Mrs Digital Meta Length Checker. De metalengtechecker is ontworpen om je te helpen ervoor te zorgen dat jouw beschrijvingen en titels er zo goed mogelijk uitzien in Google search!

On-page SEO-checklist

Alt-tekst aan afbeeldingen toevoegen

Alt-tekst, of alternatieve tekst, is de tekst die verschijnt wanneer een afbeelding niet wordt geladen. WordPress maakt het eenvoudig om alt-tekst aan afbeeldingen toe te voegen wanneer je ze in artikelen invoegt. Gebruik jouw doel zoekwoord in de alt-tekst. Dat helpt Google te begrijpen waar de afbeelding over gaat en het artikel dienovereenkomstig te positioneren. 

Een andere hack is om de doel zoekwoord in de naam van het afbeeldingsbestand op te nemen door het te bewerken voordat je het uploadt. 

SEO checklist voor alt teksten

Maak gebruik van interne en externe links 

Link in jouw artikel naar autoritaire websites, met name bekende blogs in jouw niche en .edu-domeinen. Citeer je bronnen, maar overdrijf het niet met de uitgaande links. Wanneer je naar andere sites linkt, moet je de links openen in een nieuw tabblad, zodat lezers jouw website niet verlaten. 

Voeg ook interne links naar relevante pagina’s in jouw website toe. Waarom dien je interne links toe te voegen? Ten eerste helpt het om verkeer naar andere pagina’s te begeleiden. Bovendien helpt het Google te begrijpen welke onderwerpen jouw pagina’s bespreken en dienovereenkomstig te laten positioneren. 

Technische SEO Checklist

Deze stappen zijn wat technischer, maar niet minder belangrijk. Ondanks dat het technisch is, kan iedereen ze uitvoeren, je hoeft geen codeervaardigheden te bemachtigen om deze stappen uit te voeren. 

Optimaliseer de URL

Wist je dat je de URL van een pagina kunt wijzigen van de standaardtitel? Het is van cruciaal belang om dat te doen voordat je het artikel publiceert, omdat het bewerken van een URL die eenmaal is geïndexeerd, kan leiden tot een daling van de positionering in Google en zorgt voor 301-redirects. 

Als de URL lang is, overweeg dan om deze in te korten tot bijvoorbeeld cliqi.nl/seo of cliqi.nl/seo-checklist. Het helpt mensen de URL van de pagina te onthouden. Het kan er ook voor zorgen dat jouw website beter scoort voor de belangrijkste zoekwoord waar je graag voor wilt positioneren in Google search. 

Technische SEO Checklist CliQi

Nofollow-tags toevoegen

Soms is het een goed idee om bij het linken naar een externe site een nofollow-tag aan de link toe te voegen, zodat Google deze niet crawlt. Het is vooral belangrijk bij het linken naar promotie pagina’s, gelieerde producten en websites met een lage domein autoriteit. WordPress maakt het gemakkelijk om een ​​link als nofollow om te zetten om de HTML nofollow-tag automatisch toe te voegen. 

Een geldig SSL-certificaat installeren

Als je een geldig SSL-certificaat aan jouw website toevoegt, verandert het domein van HTTP in HTTPS. Er verschijnt een slotpictogram in de browserbalk van Chrome. Het geeft een gevoel van vertrouwen, omdat consumenten vaak verwachten dat een site HTTPS is. Het is cruciaal voor e-commerce webwinkels en websites die persoonlijke informatie verzamelen. Een hosting provider biedt mogelijk zelfs het eerste jaar een gratis SSL-certificaat aan. 

Controleer de pagina’s op broken interne links

Broken interne links kunnen optreden wanneer je naar een ander platform migreert of een verkeerde 301-omleiding (redirect) maakt. Gebroken uitgaande links komen ook vaak wanneer een website waarnaar je linkt een omleiding maakt, offline gaat of de URL heeft bewerkt. 
Gebruik een gebroken link checker-tool zoals Ahrefs Broken Link Checker om kapotte inkomende en uitgaande links op uw website te vinden. Broken links kunnen het crawl proces verstoren en de gebruikerservaring verpesten, dus repareer ze zo snel als mogelijk.

Technische SEO Checklist

Controleer de website op laadsnelheid

Eén van de factoren waar de algoritmen van Google naar kijkt wanneer ze beslissen hoe ze een pagina rangschikken in Google is laadsnelheid, volgens Moz. Een langzaam ladende website of pagina biedt een slechte gebruikerservaring en dat is tegen de Google richtlijnen. Daarom zal het een langzame blog degraderen tot een lagere ranking in de zoekresultaten van Google. 

Gelukkig levert Google een gratis tool om de laadtijd van je website of een artikel te controleren. Het heet Google PageSpeed ​​Insights en het laat je zien wat je pagina vertraagt ​​en geeft je tips over hoe je de website kunt versnellen. Probeer een zo hoog mogelijke prestatiescore te krijgen om de website zo snel als mogelijk te laten laden voor bezoekers. Een score onder de 50 geeft een slechte gebruikerservaring aan bezoekers, zoals onderstaande voorbeeld van online marketingbureau Blauwe Monsters.

technical SEO checklist

Afbeeldingen comprimeren

Voordat je afbeeldingen uploadt, dien je ze te comprimeren. Hoewel afbeeldingen essentieel zijn, kunnen ze er ook voor zorgen dat een pagina langzaam gaat laden voor bezoekers. Door afbeeldingen te comprimeren, wordt je website vele malen sneller. 
Gebruik een SEO tool zoals Smush (op WordPress) of Crush.pics (WordPress en Shopify) om automatisch geüploade foto’s te comprimeren. Dit werkt megasnel!

Optimaliseren voor mobiele ervaring

Selecteer een mobielvriendelijk, responsive webdesign en thema zodat mensen op tablets en smartphones van jouw website kunnen genieten. Zorg ervoor dat het menu mobielvriendelijk is, verminder het aantal pop-ups op mobiele apparaten, verminder het aantal velden in afrekenformulieren en gebruik de mobielvriendelijke testtool van Google om te controleren op fouten van gebruikers. 

Linkbuilding checklist

Als je eenmaal geweldige content hebt geschreven, deze hebt geoptimaliseerd voor SEO en de technische SEO-checklist hebt voltooid, is je werk nog niet voorbij. Het is tijd om off-page SEO werkzaamheden uit te voeren, waarbij linkbuilding zeer belangrijk is. 

Bespioneer jouw concurrenten

De eerste stap is om erachter te komen waar jouw concurrenten hun backlinks vandaan halen, oftewel backlinks kopen. Gebruik een tool zoals de Ahrefs Backlink Checker of Moz Link Explorer om lijsten met backlinks van jouw concurrenten te bekijken. 

Linkbuilding checklist

Met een concurrentieonderzoek in Ahrefs kun je zien welke websites naar jouw concurrenten linken. Deze websites kunnen gastartikelen accepteren met links naar de specifieke landingspagina’s. Je krijgt ook een idee van welke soorten websites je moet targeten in jouw linkbuilding strategie

Start een gastblog campagne

Gastbloggen is een van de meest effectieve manieren om backlinks te verwerven. Het vereist wat werk, maar het geeft je de kans om een ​​linkplaatsing te krijgen op hoogwaardige websites in jouw niche. 

Als je eenmaal concurrentie- en handmatig Google-onderzoek hebt gedaan en een lijst hebt samengesteld met potentiële sites om mee samen te werken, kun je je outreach-e-mails opstellen en verzenden (e-mail marketing). 

Schrijf een outreach-e-mail zorgvuldig en to-the-point

Het is van cruciaal belang om outreach-e-mails zorgvuldig te schrijven. Je kunt een sjabloon gebruiken, maar pas op dat je niet voor iedereen dezelfde e-mail kopieert en plakt. 

Personaliseer elke e-mail voor de specifieke website waarmee je contact opneemt. Probeer een relatie op te bouwen met de blogger of website eigenaar. Lees hun persoonlijke verhaal en praat over iets dat jullie gemeen hebben, of het nu een gemeenschappelijk doel is of dat je uit hetzelfde gebied komt. 

Zorg ervoor dat je de richtlijnen voor het indienen van gastblogs van elke website leest voordat je een e-mail verzendt. Vermeld dat je de richtlijnen hebt gelezen. Verzin een interessant content idee, compleet met een titel en een korte samenvatting of schets van het artikel. 

Schrijf een pakkende onderwerpregel in je outreach-e-mail. Probeer de naam van de blogger op te nemen in het onderwerp van de e-mail of de opening ervan. Hier zijn enkele voorbeelden van onderwerpregels die je kunt gebruiken: 

  • Content idee dat je graag zou willen plaatsen
  • Artikel idee voorstel
  • Samenwerkingsmogelijkheid
  • Gastblog idee: [Titel komt hier].
SEO checklist 2022

Gebruik de broken linkbuilding methode

Een alternatief voor gastbloggen is de “broken linkbuilding-methode”. Hier is hoe het werkt: 

  • Zoek een website met broken uitgaande backlinks.
  • Neem contact op met de eigenaar van de website en informeer hem over de broken link. 
  • Stel voor dat ze linken naar een bron van jou die de broken backlink kan vervangen. 

Het bouwen van broken links is niet zo effectief als mensen het doen voorkomen. Gastartikelen zijn nog steeds koning. Veel website eigenaren vinden het niet erg om broken backlinks te repareren, of ze krijgen zoveel e-mails over broken backlinks dat ze ze gewoon negeren. Je kunt een tool als Ahrefs gebruiken om sites met broken backlinks te vinden. 

Stel bedrijfsprofielen op in Google my business, Yelp en Facebook 

Begin met het opzetten van een profiel op Google Mijn Bedrijf. Het is eigendom van Google en helpt jouw website te positioneren in Google en Google Maps voor lokale zoekopdrachten. 

Koppel je profiel aan je website. Vul de Google my business profiel aan met foto’s, jouw adres, contactgegevens en bijgewerkte openingstijden. Publiceer Google my business updates over nieuwe producten, aankomende promoties, tips en adviezen. Moedig klanten aan om beoordelingen achter te laten. Reageer snel op zowel positieve als negatieve reviews. Stel ook profielen in op andere platforms, waaronder Yelp, TripAdvisor en andere relevante kanalen. 

SEO checklist optimalisaties

Lokale citaten bemachtigen

Naast vermelding op nationale platforms zoals Yelp, is het van cruciaal belang om lokale citaten te krijgen van kleinere directories/websites die zich op jouw regio. 

Zorg ervoor dat de bedrijfsinformatie consistent is in alle citaten. Het belangrijkste is om de naam, adres en telefoonnummer consistent en in hetzelfde formaat te houden in alle vermeldingen. 

Bonus #1: Geavanceerde SEO tips en tactieken

De volgende tips en tactieken zijn geavanceerder en zeer effectief voor een hogere ranking in Google search. Desalniettemin dien je eerst de voorgaande stappen te doorlopen, aangezien deze de basis vormen voor een effectieve SEO strategie

Optimaliseer de webshop voor FAQ content (veelgestelde vragen) 

Wanneer mensen een vraag in Google stellen, probeert Google vaak een “antwoord paragraaf” uit een relevante blogpost te nemen en deze bovenaan te plaatsen, zodat de consument direct een snel antwoord op hun vraag kan lezen. 

Wanneer je een op vragen gebaseerd zoekwoord target, optimaliseer dan de eerste of tweede alinea van jouw blogbericht voor de Google-antwoord paragraaf. Houd het bij 3 tot 5 zinnen. Beantwoord de vraag direct in het begin met een “ja” of “nee” indien van toepassing.

People also ask FAQ optimaliseren

Link naar autoritaire bronnen

Probeer waar mogelijk statistieken op te nemen en citeer bronnen door ernaar te linken. Je kunt zelfs naar jouw onderzoek en casestudy’s linken en unieke gegevens laten zien. Dat zorgt ervoor dat mensen ook weer terug naar je website linken. 

Moedig reacties aan

Moedig lezers aan om reacties op je berichten achter te laten. Reageer op opmerkingen om betrokkenheid te stimuleren. Een actief commentaar gedeelte laat niet alleen zien dat jouw artikel interessant is, maar de opmerkingen bevatten ook natuurlijke LSI-zoekwoorden waarop je kunt ranken in Google search. 

Start een podcast

Een uitstekende manier om backlinks en exposure te krijgen, is door een podcast te starten. Nodig bloggers in jouw niche uit om als gast te komen. Je kunt lezers content in een nieuw formaat aanbieden; niet iedereen heeft tijd om berichten door te lezen.

Bonus #2: Casestudies en voorbeelden

Twijfel je of deze strategieën werken? Hier zijn enkele casestudy’s die laten zien hoe verschillende bedrijven en marketeers hun SEO-verkeer omhoog laten schieten. 

  • Graco optimaliseerde artikelen voor Google schema FAQ en optimaliseerde afbeeldingen door alt-teksten toe te voegen. Het resultaat was een stijging van 145% in Google search en een stijging van 35% in het aantal bezoekers via Google afbeeldingen. 
  • Brian Dean van Backlinko gebruikte de skyscraper techniek, waarbij alle content die al op Google staat, in één artikel wordt opgenomen om de meest uitgebreide bron op internet te maken. Hij verhoogde het verkeer met 110% in slechts 14 dagen. 
  • Tim Capper bouwde een volledig Google my business systeem van een taxibedrijf met vele locaties. Door alle bedrijven toe te voegen in Google my business steeg het aantal lokale zoekopdrachten aanzienlijk. Het optimaliseren van een Google my business account noemen ze ook wel local SEO.
SEO checklist cliqi

Conclusie

SEO verandert voortdurend en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste algoritmen en Google updates. Bewaar deze pagina als bladwijzer en kom erop terug wanneer je nieuwe content publiceert of jouw website controleert op on-page SEO elementen. Blijf ook op de hoogte voor toekomstige SEO-updates en tips van Google.

De SEO checklist van 2022

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.