Wat is een SEO tekstschrijver?
Een SEO tekstschrijver (content writer) gebruikt zoekmachineoptimalisatie om teksten te schrijven die de organische positie van een zoekwoord in de zoekmachines (Google, Yahoo, Bing) verbeteren. Bij het schrijven van een tekst houden SEO tekstschrijver rekening met de dichtheid, toon, stijl en leesbaarheid van de tekst en zoekwoorden om de plaatsing van een zoekwoord in het resultaat van een zoekmachine op een organische manier te verbeteren.
In de digitaal intensieve communicatieomgeving van vandaag zijn de meeste copywriters bedreven in het schrijven van content die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Vele functietitels worden door bedrijven genoemd, zoals digital copywriter of digital content developer et cetera.
Welke vaardigheden heeft een SEO tekstschrijver nodig?
Je dient goed te kunnen schrijven. Het woord is tenslotte copywriter. “Hoe goed je content ook is geoptimaliseerd, als de woorden op de pagina het lezen niet waard zijn, zal jouw doelgroep niet geïnteresseerd zijn – om nog maar te zwijgen van het feit dat Google het verschil kan zien tussen goede en slechte tekst”.
Weten wie jouw publiek is en hoe ze omgaan met jouw content, is essentieel voor het maken van SEO teksten die een hoog conversieratio bevatten en van een hoog informatiegehalte zijn. Tenslotte heb je ook praktische kennis nodig van on-page SEO, PR en digitale marketinganalyse om je tekst consequent te verbeteren.
Wat doet een SEO tekstschrijver doorgaans?
- Gebruikt digitale onderzoek tools om zoektrends te identificeren
Deze professionals onderzoeken zoekwoorden die door internetgebruikers over een specifiek onderwerp worden gebruikt. De copywriter integreert deze woorden en zinnen vervolgens in de content van de website, in een geschikte verhouding, om de SEO resultaten te optimaliseren voor een webshop.
- Heeft praktische kennis van SEO, social media, PR en digital marketing
SEO tekstschrijvers bestuderen data om te begrijpen waar de beoogde consument naar op zoek is. Daarnaast kijkt de SEO tekstschrijver hoe de website kan reageren op de behoeften van de klant en hoe het linken naar social media een organische positionering in de zoekmachine kan verbeteren. Tenslotte maakt de copywriter dienovereenkomstig SEO content voor deze specifieke long tail zoekwoorden om hoog in de zoekresultaten te positioneren.
- Creëert content voor digitale kanalen en platforms
Een SEO-tekstschrijver ontwikkelt geoptimaliseerde content voor websites, blogartikelen, social media, whitepapers, e-books en nog veel meer.
Een SEO Copywriter is niet:
- Een data-driven SEO-specialist
Een SEO Copywriter maakt originele en creatieve content om een content strategie te ondersteunen. Een data-driven SEO-specialist richt zich op de SEO strategie, analyse, beoordelen en herzien van bestaande content om de positie in de zoekmachines van een website te verbeteren. SEO-specialisten zijn over het algemeen ook meer bezig met technische zaken rondom de vindbaarheid van een website, zoals de paginasnelheid of crawlbaarheid van een domein.
- Een tekstschrijver
Een SEO-tekstschrijver maakt originele content om de weergave van de inhoud in een zoekmachine te verbeteren. De functietitel van copywriter verwijst traditioneel naar iemand die inhoud schrijft voor reclame of verkoop, hoewel het ook kan verwijzen naar iemand die teksten schrijft voor traditionele communicatiekanalen.
Veel gestelde vragen over het onderwerp SEO teksten schrijven
Een SEO tekst is geoptimaliseerde content met een data-driven approach voor het hoger vindbaar maken van zoekwoorden. Door het gebruik te maken van SEO tools kun je teksten optimaliseren voor het vindbaar maken van bepaalde type zoekwoorden.
Je kunt veel leren op YouTube en zoeken naar SEO optimalisatie. Ook kun je veel informatie vinden over dit onderwerp in Google, zoals je ook dit artikel hebt gevonden over het onderwerp “SEO tekstschrijver”.
Een SEO tekstschrijver gebruikt SEO-tools voor het analyseren van zoekvolumes, concurrentie-intensiteit en type content. Daarnaast klimt een SEO tekstschrijver graag in de potlood om kwalitatieve content te schrijven over een specifiek onderwerp.