AdWords tips 1 – Relevantie van de landingspagina
Een succesvolle Google Ads advertentie leidt tot gekwalificeerde leads naar een bestemmingspagina van een website en/of webshop, maar dat is nog maar het begin van het koopproces van de bezoeker. Het doel van de landingspagina of bestemmingspagina is om de bezoeker te converteren naar een betalende klant. Hiervoor dient de pagina geoptimaliseerd te zijn voor PCC-advertenties. De advertentieteksten van je Google AdWords campagnes dienen afgestemd te worden op de content van de bestemmingspagina. Tot slot zorgt een relevante bestemmingspagina ook nog voor een hogere quality score in je Google AdWords campagne.
Voorbeeld van onze klant Thebagstore.nl: De onderstaande AdWords advertentie en bestemmingspagina zijn geoptimaliseerd voor klanten die geïnteresseerd zijn in Cowboysbag tassen. In de advertentietekst wordt het merk omschreven met alle unique selling points van Thebagstore om de bezoeker te laten converteren naar klant. De bestemmingspagina is gebruiksvriendelijk ingericht waarbij iedere gebruiker kan filteren op prijs, categorie, model et cetera.
AdWords Tip 2 – Het optimaliseren van negatieve zoekwoorden
Eén van de krachtigste tools van Google AdWords is het gebruiken uitsluitingszoekwoorden. In Google Ads kun je aangeven welke zoekwoorden niet geschikt zijn voor jouw product of dienst, zodat advertenties niet worden geactiveerd op al deze zoekwoorden. Irrelevante keywords zorgen namelijk voor hoge kosten en sluiten niet aan bij de gewenste klanten.
AdWords Tip 3 – CTR% BOOST met advertentie-extensies
Veel AdWords specialisten richten zich voornamelijk op geoptimaliseerde advertentie koppen, een duidelijk weergave pad, beschrijvingen en uiteindelijke URL’s van een advertentietekst. Advertentie-extensies zijn echter een essentieel onderdeel van de klantervaring en kunnen je advertentieteksten een aanzienlijke performance verbetering geven. Advertentieteksten kunnen je bijvoorbeeld helpen om het verhaal van jouw merk beter te vertellen en de klanten waardevolle informatie te bieden.
SAMENWERKEN MET ADWORDS BUREAU CLIQI
Verdubbel het aantal online verkopen, boekingen en aanmeldingen met de Google Ads specialisten van CliQi.
1. Sitelink-extensies
Je kunt kiezen uit de volgende advertentie-extensies in Google Ads
Sitelink-extensies zijn klikbare extensies die linken naar specifieke pagina’s die gerelateerd zijn aan de resultaten van de advertentietekst. Een product pagina, categoriepagina van relevante producten of een gratis demo van een specifieke dienst. Door sitelinks toe te voegen is gebleken dat adverteerders een 8% stijging in CTR (Click-Through-Rate) krijgen.
Gemiddelde kosten per klik zijn erg belangrijk voor iedere adverteerder die graag in Google wil gaan adverteren. In onderstaande infographics geven we meer informatie over de gemiddelde kosten per klik in iedere industrie/markt van Nederland en België. De gemiddelde kosten in de zoeknetwerken, maar ook in de Google display netwerk.
2. Highlight-extensies
De highlight-extensie is geïmplementeerd door Google om unique selling points of kortingsacties in advertenties te benadrukken. Highlights zorgen voor een hogere CTR doordat highlight-extensies vaak een oplossing zijn voor het probleem van een gebruiker. De highlights laten direct de services van je bedrijf zien zoals gratis verzending, 24/7 klantenservice of laagste prijsgarantie. Door deze informatie direct onder de advertentie te laten zien, kunnen mensen meteen geïnformeerd worden en een aankoopbeslissing nemen.
3. Oproep-extensies
Voeg het bedrijfsnummer toe aan je advertentie waarop gebruikers kunnen klikken om te bellen. Oproepextensies op mobiele telefoons kunnen direct worden aangeklikt en je kunt direct het bedrijf bellen naar aanleiding van de advertentie in Google Ads. Als adverteerder kun je bijhouden hoeveel gebruikers klikken op de oproepextensie en alle oproep conversies bijhouden.
AdWords Tip 4 – Target specifieke locaties
Eén van de beste manieren om je Google AdWords account te optimaliseren is door vast te stellen welke locaties veel conversies opleveren en waarvan de kosten lager zijn. De beste methode hiervoor is via locatie gebaseerde bod modifiers. Als je bijvoorbeeld wintersportkleding verkoopt is de kans groter dat je meer conversies genereert in landen en culturen waar iedereen elk jaar op wintersport gaat. Of als je een e-commerce webshop beheert in jachtkleding zijn gebruikers uit landelijke gebieden waar jagen een populaire sport is een juiste doelgroep met lage kosten per conversie.
In plaats van te raden welke locaties het meest waardevol zijn voor jouw bedrijf kun je in het tabblad locaties en dimensies sorteren op prestatiestatistieken per land, regio, stad of specifieke locatie. Door deze segmentatie instellingen krijg je meer inzicht in waar je conversies vandaan komen en in de regio’s die de meeste verkopen voor jouw bedrijf opleveren. Zodra je locaties hebt geoptimaliseerd waar de meeste conversies vandaan komen kun je positieve bodaanpassingen instellen om hoger te bieden dan de concurrentie in dezelfde regio, stad of specifieke locatie. Hogere biedingen helpen je bedrijf om een betere zichtbaarheid krijgen voor je potentiële afnemers op de toplocaties!
Google ADs uitbesteden?
Meer resultaat halen uit jouw lopende Google AdWords campagnes?
Ben je op zoek naar een specialist op het gebied van Google AdWords beheer?
Veel gestelde vragen over AdWords tips
De gemiddelde kosten per klik (CPC) in AdWords in alle markten ligt rond de €2,32.- per klik in de zoeknetwerken van Google adverteren. In de Google display netwerk ligt de gemiddelde CPC rond €0,58.- cent per klik.
Alle AdWords tips versterken elkaar, waardoor het verstandig is om jouw campagnes zoveel als mogelijk te optimaliseren om lagere kosten in Google AdWords te realiseren en een hogere conversieratio te genereren. Het resultaat hiervan is een lagere kosten per sale of lagere kosten per lead.
Met highlight-extensies kun je unieke aanbiedingen voor klanten promoten, zoals gratis verzending of 24-uurs klantenservice. Klanten krijgen gedetailleerde informatie over jouw bedrijf, producten en services, wanneer ze jouw advertenties zien in Google.