Als je SEO campagnes nog niet snel genoeg resultaten behalen voor jouw bedrijf, overweeg dan om zoekmachineadvertenties toe te voegen om jouw merk en klantenbestand sneller op te bouwen en uit te breiden. Hoewel SEO tijd kost, kun je met zoekmachine adverteren (SEA) direct bovenaan in de Google zoekresultaten te voorschijnkomen en direct verkopen voor de doelgroepen die actief op zoek zijn naar producten en diensten zoals die van jouw.
Als je een volwassen domein hebt met meer dan 300 do-follow domeinen in je backlinkprofiel kun je er ook voor kiezen om naast je lopende SEO campagnes een AdWords campagne door te laten lopen. In de competitieve markten van Nederland worden de organische zoekresultaten namelijk flink naar beneden gedrukt door de vele advertenties van bedrijven. Om jouw marktaandeel te vergroten is het slim om naast je SEO campagnes ook SEA campagnes live te zetten, zodat je zowel organisch op één positioneert en ook bovenaan staat in de advertenties van Google.
Wat is zoekmachine adverteren?
Zoekmachine adverteren is het weergeven van online advertenties in de zoekmachines van Google, Bing en Yahoo. Met zoekmachineadvertenties (ook bekend als zoekadvertenties, internet zoekadvertenties of online zoekadvertenties) kun je jouw betaalde advertenties direct weergeven bovenaan in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo:
Adverteerders die zoekadvertenties gebruiken, laten hun advertenties zien aan gebruikers die actief op zoek zijn naar specifieke zoekwoorden, en ze betalen elke keer dat iemand op de advertentie klikt een commerciële vergoeding. Dit type PPC-advertenties is vooral effectief omdat mensen die zoekopdrachten uitvoeren de neiging hebben om snel tot aankoop over te gaan.
Betekenis van zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren (SEA) is een aftakking van zoekmachinemarketing (SEM). Terwijl zoekmachineoptimalisatie (SEO) zich concentreert op het optimaliseren van de organische zoekresultaten in Google Search, richt zoekmachine adverteren zich op de betaald adverteren in de zoekresultaten van zoekmachines en op partnerwebsites. De term ‘zoekmachine adverteren’ wordt vaak gebruikt als synoniem voor trefwoordreclame, waardoor ook de term PPC (pay per click) is ontstaan, verwijzend naar de betalingsmethode die door de adverteerders wordt gebruikt.
De dominantie van Google op de markt heeft ertoe geleid dat het advertentieplatform, Google Ads, een andere term is geworden voor adverteren in zoekmachines. Ondanks de verschillende gedaanten is het concept altijd hetzelfde: de advertentie boven, onder of naast de zoekresultaten plaatsen.
Om de felbegeerde klik te verdienen, moet elk onderdeel samenwerken en dient er een krachtige bestemmingspagina aanwezig te zijn om meer conversies te realiseren.
Wat zijn zoekmachineadvertenties?
In de zoekmachines van Google Bing en Yahoo worden zoekmachineadvertenties doorgaans boven, onder of naast de organische zoekresultaten weergegeven. Zoekmachineadvertenties bevatten de volgende hoofdelementen:
- Een kop tekst: relevante en opvallende zoekwoorden geschikt voor jouw producten en/of diensten (meest opvallende advertentiecomponent)
- Zichtbare URL: de zichtbare URL bestaat uit de uiteindelijke URL-domein, optioneel een sub domein en padvelden van de URL. De zichtbare URL is vooral belangrijk om bezoekers een idee te geven waar het padveld zich naar toe leidt, zodra de bezoeker doorklikt.
- Beschrijvende tekst: om de belangrijkste details over jouw product of service te beschrijven en gebruikers te overtuigen waarom ze voor jouw moeten kiezen is er een beschrijvende tekst onder de kop tekst zichtbaar. Het toevoegen van unique selling points zorgt voor een hogere CTR %.
- Advertentie-extensies: advertentie-extensies van Google zorgt ervoor dat jouw advertentie meer ruimte inneemte in de zoekresultaten van Google, Yahoo en Bing zoekmachines. De zichtbaarheid neemt toe en je kunt meer informatie kwijt over jouw producten en/of diensten.
Voorbeeld tekst advertentie van Google ads
Hieronder is een afbeelding van Coolblue met de advertentie over “laptops kopen bij Coolblue”. De koptekst beschrijft het product en je kunt nog additionele informatie toevoegen in de koptektst. In de beschrijving worden vooral de unique selling points beschreven over de service van Coolblue (waar een bedrijf in uitblinkt). Onder de beschrijving bevinden zich de advertentie-extensies van Coolblue met categoriepagina’s en beeordelingen over het serviceniveau van Coolblue.
Hoe werkt zoekmachine adverteren?
Zoekmachineadvertenties maken gebruik van het veilingsysteem van Google Ads (een veiling gebaseerd systeem), waarbij adverteerders bieden op bepaalde type zoekwoorden die relevant zijn voor hun product of dienst. Er moet dient echter vermeld te worden dat biedingen en klikken verschillend zijn. Alleen omdat je € 100 zou kunnen bieden voor een zoekwoordgroep, wil dat nog niet zeggen dat je € 100 in rekening wordt gebracht voor elke advertentieklik in Google Ads.
Door middel van zoekwoordselectie bepaal je bij welke zoekopdrachten jouw advertenties worden weergegeven, dus zonder diepgaand zoekwoordonderzoek om de meest geschikte termen te vinden, kun je mogelijk jouw doelgroep missen en veel kosten genereren zonder conversies te realiseren. Als je de juiste zoekwoorden kiest, kun je jouw advertentiepositie verbeteren en meer conversies genereren.
Hoewel een concurrerend CPC-bod en zeer gerichte zoekwoorden belangrijk zijn, speelt de kwaliteitsscore (quality score) en advertentie relevante ook een belangrijke rol in jouw SERP-ranking (Search Engine Result Page):
De kwaliteitsscore van jouw advertentie geeft aan hoe goed jouw advertentie voldoet aan de behoeften en zoekintentie van jouw doelgroep, de zoekmachine gebruikt deze om gebruikers de meest bruikbare resultaten te bieden. Om de kwaliteitsscore te berekenen, kijken SEM-platforms naar verschillende factoren:
De voordelen van zoekmachine adverteren
- Snelle en gemakkelijke implementatie
Het opzetten van een Google AdWords campagne is zeer eenvoudig en een relatief snel proces. Het opzetten van een campagne is zeer flexibel en configureerbaar, en kan doorgaans in slechts een paar uur worden geïnstalleerd. Bovendien kunnen wijzigingen op ad-hoc basis worden aangebracht, zodat je jouw website content, zoekwoorden en advertentie-uitgaven voortdurend kunt afstemmen op het gedrag van jouw doelgroep (winkeliers).
Je kunt de bestaande AdWords campagnes ook rechtstreeks in Bing Ads importeren, zodat jouw campagne met slechts een paar klikken kan worden gestart zonder dat je alles helemaal opnieuw hoeft op te bouwen.
- Hoge gebruikersintentie
Omdat Google Ads advertenties van gebruikers zijn gebaseerd op zoekwoordgerichte zoekopdrachten, biedt het zeer gerichte advertenties aan gebruikers. Mensen vertellen je wat ze leuk vinden, zodat je een geschikt publiek bereikt. Eén enquête geeft zelfs aan dat 90% van de gebruikers precies weet waarnaar ze op zoek zijn, wat een goed teken is wanneer je actie wilt ondernemen (kopen, downloaden, aanmelden, enz.).
Aangezien betaalde zoekadvertenties extreem getarget zijn, worden ze ook als veel minder opdringerig beschouwd dan andere advertentietypen. Door internetgebruikers een betere gebruikerservaring te bieden, kunnen ze op hun beurt de conversieratio’s en ROI aanzienlijk verhogen.
- Snelle bedrijfsresultaten
Er zijn een aantal beperkte topposities in de organische zoekresultaten op dezelfde zoekterm (3 á 4 topposities). En het bereiken van die felbegeerde SEO posities vereist een gedetailleerde SEO strategie met onderliggende SEO campagnes. Zelfs als het je lukt om te positioneren in de top 3, dan kost het nog steeds veel tijd en geduld om deze topposities te bereiken in Google. Door echter gebruik te maken van Google AdWords (hoewel de ruimte hier ook beperkt is), is het veel sneller en eenvoudiger om een toppositie te realiseren.
- Naamsbekendheid verbeteren door middel van Google Ads
Zoekmachineadvertenties helpen ook de naamsbekendheid te vergroten van jouw bedrijf. Hoe hoger jouw advertentie scoort, hoe meer deze wordt weergegeven aan de gekozen doelgroep in de zoekresultaten van Google, Bing of Yahoo. Naarmate potentiële klanten na verloop van tijd meer met jouw producten vertrouwd raken en jouw webshop of website herkennen als een relevant en betrouwbaar bedrijf. De zoektermen van potentiële afnemers zullen hierdoor steeds meer gerelateerd worden aan jouw merk, dienst of product. En als mensen doorklikken naar jouw webshop en je beschikt over een retargetingpixel, zullen ze jouw merknaam en waarde propositie blijven zien in de display-advertenties van Google AdWords. Oftewel, je bent bezig om een eigen merknaam op te bouwen!
- Diepgaande meetbaarheid en analyse door middel van zoekmachine adverteren
Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing voorzien adverteerders van realtime gegevens die zeer bruikbaar zijn. De realtime gegevens die je maandelijks inkoopt kun je ook gebruiken voor je eigen SEO campagnes. Campagneprestaties kunnen eenvoudig gemeten worden en diepgaande informatie bijhouden kun je eventueel bijhouden, zoals:
- Uitgegeven geld versus gegenereerde conversiewaarde;
- Totaal aantal vertoningen op een zoekwoord;
- Kosten per conversie (CPC, CPM, CPS);
- De geografische locatie van alle potentiële klanten;
- Gemiddelde tijd op pagina.
Loop voor op elk organisch resultaat in Google
Omdat adverteren in zoekmachines jouw bedrijf direct voor gebruikers plaatst die actief op zoek zijn naar wat je aanbiedt. Het valt niet te ontkennen dat een gedetailleerde AdWords strategie je kan helpen om organische resultaten voor te blijven van concurrenten. Als het goed wordt gedaan, is adverteren op internet een geweldige manier om de merkbekendheid te vergroten, leads te genereren, online verkopen te stimuleren en nieuwe klanten te werven. Dit kan natuurlijk alleen gebeuren in combinatie met een geoptimaliseerde AdWords campagne en een geoptimaliseerd AdWords beheer.
CliQi kan jouw helpen bij het onderhouden en opbouwen van succesvolle AdWords campagnes met gezonde kosten/per conversie en een positieve ROI (return-on-investment).
Samenwerken en zoekmachine advertenties optimaliseren?
Online marketingbureau CliQi om voor elke klant een uitgekiende SEA strategie te realiseren. Tijdens het intakegesprek worden de doelstellingen, campagnes en zoekmachine mogelijkheden besproken. Op basis daarvan wordt zoekwoordenonderzoek gedaan en een gedegen marktanalyse uitgevoerd naar de kansen en bedreigingen die er momenteel zijn in de markt waar je actief in bent. Na goedkeuring worden de advertenties aangemaakt en gaan we samen live!
De kosten en ROI nauwkeurig monitoren
Onze SEA specialisten monitoren de kosten tijdens de advertentie campagnes nauwkeurig. We streven bij elke klant om een gezonde kosten/per conversie te realiseren een positieve ROI in jouw AdWords account. Door de cijfers nauwkeurig te monitoren worden maandelijkse aanpassingen gedaan om marktleider te worden in jouw markt.
Periodieke updates en evaluaties
Naast alle AdWords dashboards en to-do lijsten die wij maandelijks delen, krijg je ook een overzicht van de voortgang per maand (of eventueel per kwartaal). De resultaten worden vervolgens door de aangewezen accountmanager met je doorgenomen. Daarbij wordt ook even vooruitgekeken om te zorgen dat we op koers blijven liggen om de doelstellingen te behalen.
Veelgestelde vragen over zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is het weergeven van online advertenties in de zoekmachines van Google, Bing en Yahoo. Met zoekmachineadvertenties (ook bekend als zoekadvertenties, internet zoekadvertenties of online zoekadvertenties) kun je jouw betaalde advertenties direct weergeven bovenaan in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo.
De maandelijkse kosten hangen af van de markt, doelstellingen, budget en het aantal uren die wij gaan werken aan jouw AdWords campagnes. Een competitieve markt zal meer gaan kosten qua AdWords budget dan een niche product met een lagere aantal vertoningen. Tijdens het intakegesprek met onze SEA specialisten kunnen wij hier feilloos antwoord op geven.
Ten eerste kun je sneller en gemakkelijker bedrijfsresultaten in vergelijking met SEO Campagnes genereren. Het adverteren op specifieke zoekwoorden zorgt voor een hogere gebruikersintentie, waardoor bezoekers sneller in de aankoopfase belanden. Je kunt daarnaast ook nog je naamsbekendheid verbeteren doormiddel van de trackingpixel en via display advertenties jouw merknaam of diensten laten weergeven.