Online marketingstrategie
Met een online marketingstrategie bepaal je de online marketingdoelstellingen op lange termijn, de richting van je handelswijze op internet en de online middelen om dit doel te bereiken. Door een online marketingstrategie op te stellen breng je voor jouw bedrijf in kaart welke processen je wilt gaan inzetten en waar de prioriteiten liggen. Uiteindelijk zorgt dit voor een fundament dat essentieel is voor het behouden van een eenduidige visie en waardepropositie van jouw bedrijf.
Om je online marketingstrategie echt succesvol te laten zijn is het van essentieel belang dat je hierin heldere doelen, prioriteiten en keuzes maakt. Als je deze voorgaande elementen niet nastreeft dan is het lastig om je online doelen te behalen. Op deze manier schiet je met hagel en ga je niet de juiste doelgroep aanspreken, het juiste kanaal benutten of de beste middelen gebruiken (d.m.v. marketing automation) om je online marketingdoelen te halen.
Online marketing strategie model
Er zijn verschillende online marketingstrategie modellen om je online marketingstrategie volledig uit te schrijven en te visualiseren. De Balanced Scorecard is een voorbeeld van een online marketingstrategie model dat je kan gebruiken. De BSC is een strategisch plan en management systeem. Naast de BSC kun je ook gebruikmaken van het REAN model. Het REAN®-model richt zich op de verschillende fases in de customer journey van de klant.
Wat is een Balanced Scorecard?
De Balanced Scorecard van Kaplan en Norton is een strategisch plan en managementsysteem dat veelvuldig wordt ingezet door bedrijven om bedrijfsactiviteiten af te stemmen op de marketingstrategie van het bedrijf, met als doel zowel interne als externe communicatie te verbeteren en prestaties van het bedrijf te controleren ten opzichte van de strategische doelen.
Ben je op zoek naar een sterke online marketingstrategie voor jouw B2C of B2B webshop? Onze internet strategen helpen je verder!
Wat is het REAN®-model? En hoe pas je dit toe?
Het REAN®-model bestaat uit 4 verschillende fases binnen de customer journey:
- REACH fase
De REACH fase staat voor het creëren van bekendheid van jouw product, dienst of merk.
- ENGAGE fase
ENGAGE staat voor het enthousiasmeren en inspireren van je doelgroep. Merkwaarden en merkbeleving creëren zijn belangrijk voor jouw bedrijf.
- ACTIVATE fase
ACTIVATE-fase is het activeren van jouw ultieme klant. Door de doelgroep te activeren komt deze tot een bepaalde online actie, oftewel er wordt een conversie gerealiseerd. De ACTIVATE-fase is meetbaar en belangrijk. Wat zijn bijvoorbeeld de kosten per conversie of kosten per klik (CPC)? Welk kanaal is het meest winstgevend? Investeren in linkbuilding of de kosten drukken in Google AdWords?
- NURTURE fase
Nurturing is belangrijk voor elke ondernemer. Het werven van nieuwe klanten is niet alleen kostbaar maar ook tijdrovend. Bestaande klanten kunnen eenvoudigweg via remarketing of andere kanalen aangesproken worden om een tweede aankoop te verrichten.
- RE-ENGAGE fase (unieke uitbreidingsfase van: CliQi)
Nadat de eerste of tweede bestelling heeft plaatsgevonden is het van belang dat de klant jouw product, merk of dienst niet vergeten is. Hoe blijf je op het netvlies van de klant? Hoe creëer je een product, dienst of merk dat niet snel vergeten wordt? Door middel van e-mailmarketing kun je consumenten blijven inspireren en door middel van mooie visuals kan jouw product of dienst zichtbaar blijven voor de klant.
Voorbeeld van een online marketingstrategie
Nu je weet wat je wilt doen en wilt bereiken is de volgende stap het opstellen van een online marketingstrategie. Een duidelijk plan is belangrijk. Er is immers een legioen aan mogelijkheden vandaag de dag. Je kan bijvoorbeeld kiezen om een content strategie te schrijven, linkbuilding strategie te creëren of een AdWords campagne op te zetten. Een duidelijke online marketingstrategie zorgt voor het varen van de juiste koers en het houden van overzicht (helicopterview).
Internet marketing strategie
De inhoud en omvang van een online marketingstrategie zijn voor elk bedrijf uniek. Het is belangrijk om in één opslag een duidelijk overzicht hiervan te hebben. In welke fase bevindt ons bedrijf zich, wat dient er te gebeuren om een doel te behalen en wie is er verantwoordelijk voor? Een roadmap is dan een handig hulpmiddel. Een roadmap is een strategisch plan dat een doel of gewenste uitkomst definieert en de belangrijkste stappen of mijlpalen beschrijft die nodig zijn om dit te bereiken.
Strategisch online advies nodig voor jouw bedrijf?
CliQi heeft veel ervaring in het ontwikkelen van een online marketingstrategie in verscheidene branches.
Waarom is een online marketingstrategie noodzakelijk?
Het online marketing landschap ontwikkelt zich razendsnel waardoor je al gauw achter de feiten aanloopt. Daarnaast heb je er niets aan om waardevolle data over je gebruikers te verzamelen en vervolgens niet te benutten. Dan laat je kansen liggen. Het opstellen van een sterke online marketingstrategie kan alleen door te allen tijde alert te blijven en voortdurend aandacht te besteden aan het naleven van je uitgewerkte SEO strategie. Online marketing biedt onnoembaar veel mogelijkheden, maar het is aan jou om dit ten volle te benutten.
Veel gestelde vragen over online strategieën
Een roadmap is een strategisch plan dat een doel of gewenste uitkomst definieert van een online strategie. Een roadmap beschrijft de belangrijkste stappen of mijlpalen die nodig zijn om een online doel te bereiken.
De Balanced Scorecard van Kaplan en Norton is een strategisch plan en managementsysteem dat veelvuldig wordt ingezet door bedrijven om bedrijfsactiviteiten af te stemmen op de marketingstrategie van het bedrijf.
Je kan een online marketing strategie ontwikkelen door inzicht in de huidige situatie, de gewenste situatie te krijgen, inzicht in wensen en doelen en de benodigde middelen voordat het gewenste doel is bereikt van een online strategie.