Websites zijn een geweldige manier om mensen te overtuigen om iets te doen en zijn een essentieel onderdeel van moderne bedrijven. Misschien wil je dat bezoekers een product kopen of je inhuren voor een dienst. Misschien hoop je dat jouw lezers specifieke informatie zullen leren en deze met anderen zullen delen. Misschien wil je kijkers gewoon laten kennismaken met iets dat je aan het ontwikkelen bent.
Welke interacties je ook graag wil activeren bij bezoekers, websites kunnen een geweldige manier zijn om leads en nieuwe klanten binnen te halen door middel van web conversies. Dus, wat is een conversie in marketingtaal? Wanneer een bezoeker van jouw website de taak voltooit die je wilde dat ze zouden uitvoeren, noemen we een online conversie. Je hebt je bezoeker officieel omgezet in een lead of klant van jouw bedrijf. Laten we het woord conversie verder definiëren!
Definitie van conversie
Conversie is de term die we gebruiken om bezoekers van jouw website te beschrijven die de actie hebben voltooid die je wilde dat ze zouden voltooien na het bezoeken van jouw website. Je hebt ze “geconverteerd” van websitebezoekers naar klanten.
Waarom is conversie belangrijk?
De betekenis van conversies is de maatstaf voor hoe vaak jouw website zijn doelen bereikt. Conversie in digitale marketing is een essentiële statistiek. Een hoge conversieratio laat zien dat je een succesvolle website hebt. Het is essentieel om te weten hoe succesvol jouw website is om aanpassingen te maken om jouw website in de loop van de tijd te verbeteren.
Het is net zo belangrijk om te weten of jouw website niet goed functioneert doet om jouw websitebezoekers om te zetten in bestaande afnemers. Als je hierover in het ongewisse bent, is de kans kleiner dat je jouw website verbetert om effectiever aan jouw conversiedoelen te werken. Als je niet geïnteresseerd bent in de vraag of jouw websitebezoekers in klanten worden omgezet, dan wil je misschien opnieuw evalueren waarom je een website voor jouw bedrijf hebt gemaakt. Websites zijn duur (hosting en server) en tijdrovend (cornerstone content bijhouden) om te onderhouden, en je wilt er zeker van zijn dat jouw website erboven uitsteekt in de branche.
Wat is een conversie in digitale marketing?
Conversie in marketing is essentieel omdat het ons vertelt of jouw website met succes aan zijn conversiedoelen voldoet en waarde toevoegt aan jouw bedrijf. Het is aan jou en je marketingteam om aanpassingen door te voeren en de conversieratio’s te verbeteren als je conversieratio te laag is.
Type conversiedoelen
Wat zijn de verschillende soorten conversies in de wereld online marketing? Er zijn veel verschillende soorten en categorieën conversiesoorten voor een website. Het soort conversie waarnaar je kijkt, hangt af van jouw individuele doelen en branche. Veel websites vallen in één van de volgende conversiecategorieën:
Conversiedoel: Een product of dienst kopen
Als je iets verkoopt, richt jouw conversiedoel zich waarschijnlijk op jouw websitebezoekers die iets willen kopen. Deze conversiecategorie houdt in dat jouw algemene doel is om jouw websitebezoekers te overtuigen jouw product of dienst online te kopen. Het kopen van een product of dienst is een van de meest voorkomende conversiedoelen die er zijn. Wat zijn voorbeelden om een product of dienst beter te kunnen verkopen?
- Je kunt voor dit doel de conversie verhogen door duidelijk te communiceren wat de waarde van jouw product of dienst is.
- Waarom jouw producten onderscheidend zijn van de concurrentie?
- De websitesnelheid verhogen van de product en sales pagina’s
- Strategische call-to-actions inzetten boven de vouw van de pagina om meer bezoekers richting de product pagina’s te leiden.
Conversiedoel: Een formulier invullen
Ander veelvoorkomend conversiedoel is het overtuigen van jouw websitebezoekers om een formulier in jouw webshop in te vullen. Het formulier kan voor jou een manier zijn om informatie te verzamelen of voor jouw potentiële klanten om een digitale download aan te vragen of contact op te nemen met jouw bedrijf. Als je wilt dat jouw bezoekers jouw formulier indienen, dien je de formulier kort te houden en op een toegankelijke locatie op jouw website te plaatsen. Het is ook essentieel om een duidelijke oproep tot actie op de pagina op te nemen, zoals “Vul het onderstaande formulier in om een gratis exemplaar van onze whitepaper te ontvangen!”
Houd jouw formulieren kort en bondig, zodat bezoekers het formulier snel kunnen invullen. Mensen zullen jouw webformulier minder snel verzenden als het veel tijd of moeite kost om het in te vullen.
Conversiedoel: Klikken op een specifieke button of element van de website
Je kunt ook conversies meten (conversie optimalisatie) op basis van het klikgedrag van websitebezoekers. Dit klikbare item kan een downloadknop, een link naar een andere webpagina, een product beschrijving of iets anders zijn waarop je wilt dat ze klikken. Het opnemen van een goed geplaatste en goed ontworpen knop (CTA) zal mensen aanmoedigen om te klikken. Je call to action button moet opvallen op de pagina en de kijker vertellen waar hij naartoe gaat. Mensen zullen minder snel ergens op klikken als ze niet weten waar de link hen naartoe leidt. Het is ook van essentieel belang om een duidelijke call-to-action op te nemen, waarbij je jouw bezoekers vraagt om op de knop te klikken.
Convsersiedoel: Abonneren op nieuwsbrieven en e-mail marketingmails
Veel blogs en andere informatieve websites meten de conversie op basis van het aantal lezers dat zich heeft geabonneerd op hun toekomstige berichten of nieuwsbrieven. Als dit je conversiedoel is, wil je er zeker van zijn dat je berichten waarde toevoegen aan je lezers en dat de “abonneren”-knop zichtbaar is op elk bericht. Een andere manier om de conversieratio voor abonnementsdiensten te verhogen, is door de frequentie van e-mails die jouw abonnee zal ontvangen duidelijk te communiceren. Veel potentiële abonnees aarzelen om hun e-mailadres te delen uit angst voor spam of een anderszins overweldigende hoeveelheid inkomende e-mails.
Conversiedoel: Een account aanmaken op jouw platform
Sommige websites kunnen de conversie meten door te bepalen hoeveel personen een account op hun website hebben aangemaakt. Dit conversiedoel is typisch voor websites die gratis diensten aanbieden, zoals een gratis e-mailaccount of een gratis proefversie van hun diensten. Als je conversie meet op basis van wie een website-account maakt, kun je jouw conversieratio verbeteren door ervoor te zorgen dat accounts eenvoudig te maken zijn. Een manier om dit te doen is door een duidelijke optie ‘Een account maken’ boven aan jouw bestemmingspagina toe te voegen. Een andere manier om de conversieratio van accounts te verbeteren, is door de informatie te verminderen (kort en bonding te houden) die jouw klanten moeten verstrekken om hun accounts aan te maken. Als jouw websitebezoekers het formulier snel kunnen invullen, is de kans groter dat ze een account op jouw website zullen aanmaken.
Conversiedoel: Het delen van jouw website of producten
Een ander veelvoorkomend conversiedoel is om bezoekers van jouw website aan te moedigen om jouw website of een individuele pagina met andere mensen te delen. Dit conversiedoel komt veel voor bij online blogs en andere informatieve websites, maar we zien het ook bij gemeenschap specifieke producten, zoals producten die zijn ontworpen voor moeders of kinderen.
Een manier om de conversie te verbeteren als het delen van een website jouw conversiedoel is, is door duidelijke sociale share knoppen toe te voegen in de landingspagina’s, zodat jouw bezoekers de webpagina met één klik op de knop kunnen delen. We raden aan knoppen op te nemen om te delen met populaire sociale media-accounts, zoals Instagram, Twitter of Facebook en knoppen te voorzien om een link via sms of e-mail te delen voor je mobiele telefoon.
Conversiedoel: Een programma of app installeren
Als je een appontwikkelaar bent, is jouw conversiedoel om jouw bezoekers ertoe te brengen de app of het programma dat je hebt gemaakt te downloaden in de app store. Dit doel kan samengaan met een conversiedoel om een product te kopen als je een betaalde app of service aanbiedt, maar het kan ook van toepassing zijn op gratis downloads. Net als enkele van de andere conversiedoelen die we hebben besproken, wil je ervoor zorgen dat je kijkers kunnen zien hoe en waar ze je programma of app kunnen downloaden. Sommige websites vinden het ook handig om een korte beschrijving op te nemen van wat er zal gebeuren nadat een bezoeker op ‘downloaden’ heeft geklikt om de angst voor onveilige downloads op een device weg te nemen.
Hoe meet je conversies?
We weten nu welke conversiedoelen er zijn en wat een conversie inhoudt, maar hoe meten we conversies? Begin met het bepalen van jouw huidige conversieratio en meet deze periodiek in de loop van de tijd in Google Analytics.
Bepaal welke acties websitebezoekers dienen uit te voeren
De eerste stap bij het meten van conversie is bepalen welke acties je wilt dat jouw websitebezoekers gaan uitvoeren. Vraag jezelf af wat jouw websitebezoekers zouden kunnen doen dat zinvol en nuttig zou zijn voor jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je iets kiest dat je kunt meten, zoals klikken naar een product pagina, aankopen van een specifiek product of het activeren van abonnementen voor jouw dienstverlening.
Weet je niet waar je moet beginnen? Stel jezelf dan de volgende vragen:
- Wat wil ik dat mijn websitebezoekers doen op mijn website?
- Hoe weet ik dat mijn website succesvol is?
- Waarom ben ik met deze website begonnen?
- Wat hoop ik te bereiken door mijn website online te publiceren?
- Wat voor toegevoegde waarde biedt mijn website ten opzichte van de concurrentie?
Als je eenmaal hebt bepaald welke acties websitebezoekers dienen uit te voeren, past jouw conversiedoel waarschijnlijk in een van de conversie categorieën die we hierboven hebben besproken. Nadat je weet welk type conversiedoel je voor jouw website wilt uitvoeren, kun je doorgaan met het berekenen van jouw huidige conversieratio.
Bereken jouw conversieratio
Conversieratio verwijst naar het percentage bezoekers van jouw website dat de taak heeft voltooid die je wilde dat ze zouden voltooien. Als je bijvoorbeeld een product verkoopt, verwijst jouw conversieratio naar het percentage van websitebezoekers dat jouw product heeft gekocht.
Bereken het conversieratio door het aantal mensen dat de gewenste actie heeft uitgevoerd te delen door het totale aantal bezoekers van jouw website. Hoe hoger de conversieratio, hoe beter! Als ik 10 bezoekers heb en 5 van hen hebben mijn product gekocht, dan heb ik een conversieratio van 50% (5/10 = 0,5 of 50%).
Het is belangrijk op te merken dat de conversieratio’s aanzienlijk kunnen verschillen tussen verschillende industrieën en niches. Gebruik jouw favoriete zoekmachine om meer informatie te vinden over een “goede” conversieratio voor jouw branche om ervoor te zorgen dat je op gelijke voet staat met jouw concurrenten.
Welke factoren zijn van invloed op conversie?
Vele factoren zijn van invloed op de uiteindelijke conversiedoelen van jouw website. Laten we eens kijken naar enkele van de meest invloedrijke factoren die de conversieratio van jouw website kunnen beïnvloeden.
Conversiefactor: Webdesign
Als jouw webdesign verwarrend of onduidelijk is, weten bezoekers misschien niet wat je wilt dat ze doen. Slecht of verwarrend websitedesign is één van de grootste boosdoeners voor lage conversiepercentages. Zorg ervoor dat jouw website er schoon en goed leesbaar uitziet op zowel desktop- als mobiele apparaten, zodat jouw bezoekers gemakkelijk van pagina naar pagina kunnen navigeren.
Conversiefactor: Call to actions
Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je wilt dat websitebezoekers op jouw website gaan doen. Jouw website moet een duidelijke oproep tot actie bevatten waarin je jouw bezoekers vraagt om een actie uit te voeren. Typische voorbeelden van een call-to-action kunnen er als volgt uitzien:
- Bezoek onze dealer om vandaag een auto te kopen met 10% korting
- Schrijf je in op onze mailinglijst hieronder en ontvang een gratis sample van ons
- Deel dit artikel met jouw vrienden en familieleden en maak kans op een maand lang gratis gebruik van onze tools
- Vraag vandaag nog een offerte aan bij onze verzekering specialisten.
Conversiefactor: Laadtijd van de website
Een andere factor die van invloed kan zijn op jouw conversie, is de laadtijd van de website. Jouw bezoekers zullen niet eeuwig wachten tot de pagina’s geladen zijn. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat ze hun interesse verliezen en naar een andere website gaan. Een manier waarop je jouw laadtijd kunt verbeteren, is door afbeeldingen en video’s op jouw website naar een kleiner formaat te comprimeren.
Conversiefactor: Te hoge prijsstelling van producten en services
Een perfect ontworpen website zal mensen niet overtuigen om iets te kopen dat ze niet willen. Als je een consistent lage conversieratio meet, ondanks dat je een effectieve webdesign hebt ontwikkeld met duidelijke call-to-actions. Een reden hiervan zou kunnen zijn dat jou producten of diensten die je aanbiedt in prijs vele malen hoger zijn dan de concurrentie. Als je bovenaan positioneert in Google en vele websitebezoekers ontvangt, maar geen aankopen worden voltooid, dan zou er sprake kunnen zijn van een te hoge prijsstelling.
Hoe kunt je jouw conversieratio verbeteren?
Als je worstelt met een lage conversieratio, zijn er veel dingen die je kunt doen om de conversie op jouw website te verhogen.
Probeer A/B-testen
A/B-testen verwijst naar het willekeurig leiden van jouw websitebezoekers naar twee verschillende versies van dezelfde pagina en vervolgens bepalen welke een betere conversieratio heeft. Je kunt beslissen welke pagina het meest succesvol was door de conversieratio’s van elke pagina te onderzoeken of door informatie van websitebezoekers te verzamelen via een enquête of andere vergelijkbare methoden.
Wanneer je de twee versies van jouw website ontwerpt, wil je er zeker van zijn dat je een pagina kiest waar veel mensen van nature op terechtkomen, zoals een homepage of een webpagina met veel organisch verkeer. Je kunt bepalen welke pagina je het beste kunt gebruiken door naar jouw websitestatistieken van Google Analytics te kijken en de pagina’s met het meeste verkeer te identificeren.
Wanneer je twee bestemmingspagina’s ontwerpt, overweeg dan om de volgende aspecten te wijzigen:
- De algehele lay-out van de website, inclusief de locatie van bepaalde knoppen of essentiële informatie
- De bewoording en plaatsing van jouw oproep tot actie
- De grootte en kleur van call to actions of vensters waarmee je wilt dat mensen communiceren
- De taal van product beschrijvingen of andere teksten op de pagina
- De stijl of frequentie van afbeeldingen of video’s op de landingspagina.
Zodra jouw cijfers binnen zijn, kun je zien welke aanpassingen beter presteerden in jouw A/B-test en update jouw uiteindelijk webdesign overeenkomstig met de beste A/B-test. VWO of Optimizely bieden gratis A/B-test tools aan om een test uit te proberen voor jouw website.
Pas jouw producten of diensten aan!
Tot slot, als niets anders jouw conversieratio verbetert, overweeg dan om de producten of diensten die je aanbiedt aan te passen. Conversiepercentages zijn een uitstekende manier om te bepalen of jouw doelgroep geïnteresseerd is in jouw producten of diensten voor de prijs die je ze aanbiedt, dus het is goed om te luisteren naar wat de gegevens je vertellen.
Als je wilt dat mensen een product of dienst kopen, maar niemand lijkt geïnteresseerd, overweeg dan hoe je de waarde van het product voor jouw potentiële klanten kunt vergroten. Als je hoopt dat mensen op je bericht zullen abonneren, erop reageren of het delen, maar niemand heeft dit gedaan, overweeg dan hoe je met elk bericht meer waarde kunt toevoegen aan je lezers.
Als je er zeker van bent dat jouw producten of diensten al waardevol zijn voor jouw potentiële klanten, maar jouw conversieratio nog steeds niet verbetert, overweeg dan om de prijsstelling voor jouw producten aan te passen. Potentiële klanten zien graag aanbiedingen met korting, dus misschien is een snelle marketingactie met prijsverlaging een goede test om te kijken of ze geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten met een kleine prijsverlaging.
Veelgestelde vragen rondom conversies
Een ‘goed’ conversiepercentage hangt onder andere af van jouw branche, niche, doelen, verkeerskanaal en doelgroep demografie. Zo was de gemiddelde conversieratio van e-commercesites wereldwijd in het derde kwartaal van 2020 2,17%, een daling ten opzichte van 2,37% het jaar ervoor. De conversieratio voor e-commerce in Nederland was echter hoger, namelijk 2,57%.
Het gemiddelde verschilt niet alleen per jaar en per land, het verschilt ook per niche. De gemiddelde conversieratio van e-commercesites in de voedings- en drankensector is bijvoorbeeld 5,5%, terwijl het gemiddelde in de haarverzorgingssector 3,5% is. Als jouw conversieratio lager is dan je zou willen – misschien onder het gemiddelde in jouw branche, of lager dan jouw belangrijkste concurrenten, of gewoon ondermaats presteert ten opzichte van uw eigen doelen – dan wordt het tijd om te optimaliseren op conversie.
Conversieratio-optimalisatie, of CRO, is het proces van het verbeteren van jouw website en content om conversies te stimuleren.
Het proces van optimalisatie voor conversies stelt je in staat om jouw aantal hooggekwalificeerde leads te vergroten, de omzet te verhogen, acquisitiekosten te verlagen, meer waarde uit jouw huidige leads en klanten te halen en eenvoudigweg beter te groeien.
Conversies kunnen overal op jouw website plaatsvinden: op jouw homepage, producten pagina’s, blogs, bestemmingspagina’s en meer. Om het potentieel van het omzetten van websitebezoekers in betalende klanten te maximaliseren, moet je elke locatie optimaliseren.
Je moet niet altijd een drastische verbetering verwachten. Veel blog posts scheppen op over conversieboosts van 100% en meer. Hoewel je dat soort resultaten kunt zien, en dat is natuurlijk het doel, zul je niet altijd enorme winsten behalen. Maar je moet ook niet teleurgesteld zijn. Door de conversieratio’s met gemiddeld 19% te verhogen over vier tests, verdubbel je uiteindelijk jouw conversieratio’s. Als je het op die manier bekijkt, realiseer je je dat zelfs kleine winsten kunnen oplopen en uiteindelijk tot grote verbeteringen kunnen leiden.
Uiteindelijk moet je testen voor jouw uiteindelijke conversiedoel voor jouw website. Als het jouw doel is om het aantal gratis proefabonnementen te verhogen, moet je daarvoor meten en testen. Als het gaat om het verhogen van de verkoop in een e-commerce-winkel, dan is dat het conversiedoel dat je moet meten.
Eén van de belangrijkste lessen die wij heb geleerd nadat wij €252.000 heb uitgegeven aan optimalisatie van de conversieratio, is het belang van het verzamelen van zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens voordat je begint met testen. Als je geen gegevens verzamelt, blijf je gissen wat je moet veranderen op basis van jouw gevoel. Dit is geen goed idee en kan leiden tot tijd- en geldverspilling. Het is beter om een maand te besteden aan het verzamelen van gegevens, zodat je test op basis van inzichten die je hebt geleerd, niet op je onderbuikgevoel. Als je deze stap niet zet, voer jeuiteindelijk veel tests uit die zullen mislukken.
Het is ook belangrijk om zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens te verzamelen en niet alleen naar cijfers te kijken. Kwantitatieve gegevens bieden een goed uitgangspunt, maar cijfers geven niet het hele plaatje weer. Om die reden heb je ook kwalitatieve data nodig, wat betekent dat je je huidige en potentiële klanten vragen moet stellen over je product of dienst. Kwalitatieve antwoorden geven je meer inzicht in waarom klanten jouw product en dienst wel of niet kopen en leiden meestal tot de grootste doorbraken.