info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Wat is een canonical tag?

Zoekmachines zoals Google en Bing bekijken of controleren opzettelijk verschillende websites om de meest relevante gegevens te identificeren die nuttig zouden zijn voor gebruikers van zoekmachines. Maar met een schat aan websites en informatie die binnen enkele seconden beschikbaar is voor iedereen die erom vraagt, hoe kan Google unieke en relevante content nog onderscheiden van irrelevante en gekopieerde content?

Het antwoord is ja en nee. Website-eigenaren helpen een beetje, maar de zoekmachines nemen de uiteindelijke beslissing over wat de beste relevante content voor de gebruiker is. De website-eigenaren kunnen de webpagina’s bouwen, informatie ordenen, canonical tags gebruiken zoals ze willen, maar het is de zoekmachine zoals Google die het laatste woord heeft. Dit is typisch het geval bij SEO, net als bij het positioneren in Google search, domeinautoriteit en de linkwaarde van een domein.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Wat is een canonical tag?

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag (rel = “canonical”) is een klein fragment van HTML-code dat zoekmachines vertelt welke URL ze moeten gebruiken als hoofdpagina. Het fungeert als een hint en niet als een instructie voor zoekmachines. Met canonical tags bespaar je veel crawlbudget, waardoor je domein beter presteert op het gebied van indexering in Google search.
Voorbeeld van de canonical tag van CliQi.nl homepage

Canonicalization (Canonicalisering)

Duplicate content of iets dupliceren wordt niet leuk gevonden door Google. Canonicalization (canonicalisering) wordt gebruikt om duplicatie content binnen een website te verminderen of te consolideren. De Googlebot crawlt websites van URL-pagina’s naar hun unieke content, beginnend bij de headers. Herhaalde of duplicate content kan zowel in de content van een webpagina als in de URL worden aangetroffen.

Hoe meer vergelijkbare varianten van URL’s voor een pagina, hoe groter de kans dat je canonical tag gebruikt. Als je Google jouw voorkeurs-URL niet vertelt, bepaalt Google welke URL relevant is. Maar zelfs nadat je de canonieke URL van jouw voorkeur hebt aangegeven, kan Google om één of andere reden een andere keuze maken.

Canonicalization

Waarom zijn canonical tags belangrijk?

Google geeft, net als zijn gebruikers, de voorkeur aan originele informatie. Het gebruik van canonical tags helpt de Googlebot om de hoofdbron of originele bron te bepalen. Canonicalization vermindert duplicatie van URL’s, maar het helpt ook op andere manieren:

  • Crawlbudgettering – Met duplicate content pagina’s besteedt de Googlebot meer tijd aan het crawlen van pagina’s die mogelijk niet relevant of gunstig zijn voor de positie van jouw websites. Je kunt canonical tags gebruiken om overmatig crawlen te voorkomen.
  • Vereenvoudigde tracking voor statistieken – Als een pagina naar een enkele URL kan worden geleid, wordt het veel gemakkelijker om statistieken bij te houden en minder complex. Hoe groter de website, hoe complexer het segmenteren, categoriseren of sorteren van de statistieken is.

Best practices voor canonical tags

Duidelijke signalen zijn het beste. Vermijd verwarrende crawl-bots door de best practices voor canonical tags te volgen. We hebben een aantal praktische ftips om in gedachten te houden:

  • Google geeft de voorkeur aan HTTPS boven HTTP, tenzij er een conflict is met canonical tags.
  • Gebruik geen robots.txt of no-index met de bedoeling webpagina’s te “canonicaliseren”. Als richtlijn blokkeert “no-index” Google van het indexeren van een webpagina, maar het weerhoudt de Googlebot er niet van om te kiezen welke canoniek is. Het robots.txt-bestand beheert alleen crawlverkeer, het laat het niet weg.
  • Groepeer niet-gerelateerde pagina’s niet lukraak met een canonical tag. Je wilt geen overmatig misbruik maken van canonical tags.
  • Gebruik bij het gebruik van een sitemap geen niet-canonieke pagina’s. Voor alle pagina’s die in een sitemap worden vermeld, beschouwt Google dit als een voorgestelde canonical pagina.
  • Gebruik interne links met canonical tags bij het linken naar andere pagina’s binnen jouw website. Canonical tags kunnen ook naar zichzelf verwijzen. Consistentie is van belang wanneer Google probeert jouw voorkeur te bepalen. Zorg er ook voor dat je de canonical URL gebruikt wanneer je naar gesyndiceerde content verwijst.
  • Gebruik hreflang-tags bij het specificeren van canonical tags voor geografische locatie (local SEO) en taal op jouw webpagina.
Canonical tags gebruiken

Canonical tag versus 301-redirects

Server-side 301-redirects geven instructies dat een URL permanent is verplaatst binnen de website. In normale bewoordingen leiden de 301-statuscodes websiteverkeer van een oude link naar een nieuwe (andere) URL. Canonical tags geven een hint of signaal als verwijzing naar de relevante of gewenste link. Het grote verschil is dat als een websitebezoeker jouw oude link bezoekt, deze direct naar de nieuwe URL wordt begeleid. Ze krijgen de pagina van de oude link nooit te zien. Met canonical tags kunnen bezoekers beide pagina’s bezoeken, maar Google geeft de voorkeur aan de ene boven de andere: een hoofdkopie.

Hoe kun je canonical tags voor SEO controleren?

Onthoud dat Google geen fan is van duplicate content. SEO kan worden beïnvloed door canonical tags. Je wilt jouw website de best mogelijke kans geven om goed te scoren in Google en autoriteit te verwerven bij Google. Vandaar het belang van canonicalization. Als je onlangs jouw webpagina’s hebt bijgewerkt met iets andere content, dan wil je ervoor zorgen dat relevante pagina’s worden geïndexeerd. De Googlebot noteert URL’s en indexeert de pagina waarvan zij denken dat deze de originele is.

Bij het uitvoeren van een SEO-audit voor canonical tags dien je:

  • Bekijk de HTML-broncode zorgvuldig en zorg ervoor dat rel=“canonical” alleen in de <head> sectie staat. Als de canonical tag zich op de verkeerde locatie bevindt, zal de Googlebot deze niet herkennen.
  • Zorg ervoor dat er geen verwarrende signalen zijn. Onthoud dat canonical URL’s niet mogen worden gebruikt in samenwerking met robots.txt of no-index.
  • Voltooi de SEO-audit door ervoor te zorgen dat alle duplicate content of vergelijkbare pagina’s een canonical tag hebben.
Canonical tag SEO

Conclusie over canonical tags

Canonical tags zijn handig om als SEO optimalisaties te gebruiken bij duplicate content problemen. Je kunt duplicate content verminderen en mogelijke linkwaarde van linkbuilding behouden door canonical tags toe te voegen. Canonicalization is gunstig voor website-eigenaren, de Googlebot en gebruikers van zoekmachines.

De Googlebot crawlt gecanoniseerde webpagina’s terwijl hij het crawlbudget rantsoeneert en waardevolle informatie identificeert die gebruikers helpt bij hun zoektocht op internet. Bij correct gebruik zijn canonical tags effectiever: het is het beste om SEO audits uit te voeren om er zeker van te zijn dat je ze op de juiste manier gebruikt. Onder de vele best practices van canonical tags, is het belangrijkste punt om duidelijk en direct te zijn met het geven van signalen aan de Googlebot.

Veelgestelde vragen over canonical tags

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag (rel = “canonical”) is een klein fragment van HTML-code dat zoekmachines vertelt welke URL ze moeten gebruiken als hoofdpagina. Het fungeert als een hint en niet als een instructie voor zoekmachines. Met canonical tags bespaar je veel crawlbudget, waardoor je domein beter presteert op het gebied van indexering in Google search.

Is het een goed idee om de homepage ook proactief een canonical tag te geven?

Aangezien duplicate homepages heel vaak voorkomen en mensen op veel manieren naar jouw website linken (waar je geen controle over hebt), is het meestal een goed idee om een ​​canonical tag toe te voegen aan je homepage om onvoorziene indexering problemen te voorkomen.

Kun je meerdere domeinen een canonical tag geven van één domein?

Als je meerdere websites beheert, kun je de canonical tag voor meerdere domeinen gebruiken. Stel dat je een uitgeverij bent die vaak hetzelfde artikel op een aantal websites publiceert. Door de canonical tag te gebruiken, wordt jouw positie in Google search op slechts één website geconcentreerd. Houd er rekening mee dat canonical websites voorkomen dat de niet-canonieke websites worden gepositioneerd in Google search, dus zorg ervoor dat dit gebruik overeenkomt met jouw businesscase.

Wat is een canonical tag?

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.