info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Instagram shopping

Bedrijfspagina op Instagram starten? Direct online gaan! 

Instagram Shopping is een tool die je al retailer eigenlijk niet mag missen. Het biedt enorm vele mogelijkheden om jouw producten aan (potentiële) klanten te tonen. Met één druk op de ‘hashtag-knop’, via Instagram posts en stories.

Het aantal gebruikers van Instagram groeit, het aantal gebruikers van Facebook daalt. Wat je ermee kunt doen, is natuurlijk belangrijk, maar is vooral afhankelijk van het doel. Daarop baseer je je keuze. Samen met de online marketeers van CliQi kunnen we kijken welk kanaal het beste bij jouw doelgroep past en hoe je deze wilt benaderen.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Instagram shopping
Instagram shopping CliQi

Natuurlijk gebruik je als retailer het social mediakanaal Instagram om met (potentiële) klanten te communiceren en te laten zien wie je bent. Met Instagram is er echter veel meer mogelijk. Je kunt namelijk Instagram ook inzetten als webshop. En daar hoef je niets extra’s voor te doen.

Wat je je bij Instagram Shopping moet voorstellen is een virtuele etalage waarin je je producten kunt laten zien. Als je weet dat iedere maand maar liefst bijna anderhalf miljoen mensen op product tags klikken, dan begrijp je dat hier een enorme kans ligt om je producten te verkopen. Ingewikkeld? Allerminst.

Lees wat je allemaal met Instagram Shopping kunt bereiken.

We behandelen de volgende aspecten van Instagram Shopping in deze handleiding:

  1. Wat is Instagram Shopping?
  2. Instagram shopping instellen
  3. Koppelen van product catalogus
  4. Gebruiken van Instagram shopping tags
  5. Bonus: Instagram shopping buttons
Instagram shopping voorbeeld
Klant van CliQi.nl

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping is een tool van Instagram, een middel om je producten onder de aandacht te brengen. Dat doe je door middel van deze producten te laten zien in Insta-posts en stories. Instagram shopping is een vorm van content marketing via social media.

Ik kan mijn producten toch prima laten zien via ‘link in bio’, zal je nu denken. Tot voor kort was dit dé manier om mensen door te sturen naar een van jouw product pagina’s op je website. Zie dit als een omweg die niet langer nodig is. Mensen kunnen nu veel sneller en directer naar zo’n product van jou worden doorgestuurd als ze op een tag in je bericht of op een sticker in je story klikken.


INSTAGRAM ADVERTEREN?

Onze social media marketeers hebben veel ervaring in Instagram adverteren in verscheidene markten.

Groeien in naamsbekendheid, social media bezoekers en omzet via Instagram shopping?

hoe werkt Instagram shopping?

Instagram shopping feature

  • Voorbeeld in de praktijk: een post op Instagram laat een prachtige Ted Baker Clutch zien. Geïnteresseerde bezoekers klikken dan op #Tedbakerclutch en in no time treft hij of zij daar de tas, de beschrijving, de prijs en een link om de tas direct te kunnen bestellen. Je begrijpt dat dit voor een consument een makkelijke en laagdrempelige manier is om klant van jou te worden.
Instagram shopping

Instagram geeft je nog een extra mogelijkheid om je bedrijf onder de aandacht te brengen van de Instagram bezoeker. Plaats je namelijk negen keer zo’n post dan biedt Instagram je de mogelijkheid om de knop ‘winkel bekijken’ aan je profiel toe te voegen. Een contentkalender kan je helpen bij het structureren van berichten en een content planning elke maand voor te bereiden. Dan landen deze bezoekers direct in jouw Instagramshop. Waar? Dat bepaalt Instagram zelf. In alle gevallen biedt het een extra mogelijkheid voor de consument om te zien wat je nog meer te bieden hebt en het geeft het jou als retailer de mogelijkheid om via social media steeds vaker en steeds meer producten te tonen.

Klant van: CliQi.nl

Instagram shopping instellen

Instagram Shopping instellen gaat heel gemakkelijk. Daar zijn maar een paar stappen voor nodig. Zo stel je je Instagram Shopping account in:

  1. Controleer eerst of je hiervoor in aanmerking komt;
  2. Koppel je product catalogus;
  3. Registreer je business-user account.

Controleer of je in aanmerking komt:

  1. Je hebt een zakelijk Instagram account;
  2. Je account is gekoppeld aan je business Facebook-pagina;
  3. Je bedrijf is gevestigd in een ondersteunende markt (geldt voor Nederland en België);
  4. Je bedrijf verkoopt fysieke goederen online in een webshop;
  5. Je voldoet aan het handelsbeleid van Instagram shopping.
Instagram shopping buttons
Klant van: CliQi.nl

Koppelen van Instagram productcatalogus

Als je op alle bovenstaande punten ‘ja’ kunt zeggen dan koppel je je Instagram bedrijfsprofiel via je de Catalogus Manager aan een Facebook Catalogus. Kies voor een e-commerce catalogus, omdat je immers gebruik wilt maken van product tags en stickers. In het geval dat je het CMS Lightspeed of WordPress gebruikt en je catalogus wilt uploaden dan haal je de feedlink op in de backend. Om je producten te gebruiken op Instagram kun je deze invoeren in de Facebook Catalogus.

Registreer je Instagram business account

De laatste stap is je Instagram zakelijk bedrijfsaccount opzetten en registreren. Dat is eenvoudig: dien je account in via Instagram app – Business – Instagram Shopping. Onder ‘Shoppen’ kun je aflezen of je account is goedgekeurd. Is dat goed gelukt dan kun je alles configureren. En meteen je eerste Instagram bericht maken en gebruik maken van de Instagram Shopping tools.


MEER IMPACT VIA SOCIAL MEDIA?

De meest originele social media campagnes zorgen voor maximale impact. Altijd met een weldoordachte strategie, content en productie.

We helpen je graag verder.

Instagram shopping tags

Producten taggen in berichten gaat heel eenvoudig. Je upload je foto, die je eventueel bewerkt, voeg een beschrijving toe en de nodige tags en eventueel een locatie. Klik nu op ‘producten taggen’ en zoek naar het product op naam. Je post is nu klaar om te delen. Let op: je kunt per geposte foto 5 producten taggen. Bij een caroussel (meerdere foto’s in een post) dan zijn het er max 20.

Producten taggen in stories gaat net zo makkelijk. Hieronder een kleine stappenplan hoe je een product kan taggen in je Instagram story:

  1. Selecteer de foto of video die je wilt delen en voeg een sticker van het product toe;
  2. Kies het juiste product uit de catalogus;
  3. Sleep de sticker naar het product en kies een kleur;
  4. Nu is je story klaar om te delen;
  5. Let op: Je kunt per story 1 product taggen;
  6. Handig om te weten is dat je via ‘bewerken’ ook in oudere posts nog shopping tags kunt toevoegen.
Instagram shopping tags

Shopping sticker in Instagram stories toevoegen

Gebruik de sticker “Product” om producten in Instagram Stories te taggen. Met de app kun je kiezen uit 4 verschillende stickerstijlen: een sticker met de productnaam in grijs of regenboog, doorschijnende tekst en een boodschappentaspictogram (de meest populaire stijl). Je kunt zelfs de kleur en tekst van de sticker bewerken.

Bovendien kun je de producten taggen in zowel nieuwe als bestaande Instagram posts. Dus om het meeste uit je Instagram-winkel te halen, is het de moeite waard om je eerdere berichten opnieuw te bekijken en waar nodig producten te taggen. Helaas kun je gepubliceerde verhalen niet bewerken. Dus als je vergeet een product sticker toe te voegen, moet je het verhaal verwijderen en opnieuw publiceren.

Product sticker Instagram shopping
Klant van: CliQi.nl

Instagram Shopping advertenties

Social media marketing door middel van het platform Instagram heeft ook de mogelijkheid geïntroduceerd om organische winkelberichten als advertenties weer te geven. Mensen die op deze advertenties tikken, worden doorgestuurd naar een artikelbeschrijvingspagina op Instagram en kunnen doorgaan met kopen in jouw mobiele winkel.

Om een Instagram Shopping-advertentie in te stellen, open je Facebook Ads Manager en volg je deze stappen:

  1. Klik op ‘+ Maken’ en selecteer een doelstelling uit ‘bereik, merkbekendheid, klikken op links, berichtbetrokkenheid of conversies’.
  2. Kies de doelgroep die u wilt bereiken. (hier is een gedetailleerde gids voor doelgroeptargeting)
  3. Selecteer ‘Plaatsingen bewerken’ en kies ‘Instagram-feed’ als de enige plaats waar u uw advertenties wilt weergeven.
  4. Kies ‘Bestaande post gebruiken’ tijdens het aanpassen van advertentiesets.
  5. Selecteer de Shopping-inhoud die u als advertentie wilt weergeven.
  6. Vul de informatie voor uw advertentie in en klik op ‘Doorgaan’.

Pro-tip: zorg ervoor dat de berichten die u als advertenties plaatst, afbeeldingen van hoge kwaliteit, beschrijvende hashtags en nauwkeurige tags bevatten. Daardoor worden consumenten ontvankelijker voor uw bedrijf.

Conclusie over het opzetten van een Instagram shopping campagne

Hoewel het opzetten van een Instagram-shop lastig kan zijn, is het de moeite waard. Het integreren van jouw winkel met Facebook en Instagram is een krachtige manier om jouw e-commerce (online marketing) te laten groeien via social media. Ervaar je problemen met het openen van een Instagram shop of het integreren van product tags, verkoopbuttons of het opzetten van een Facebook productcatalogus? Neem gerust contact op met onze social media marketeers om volledig online te gaan op alle social media kanalen.

Werking van Instagram

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.