info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Wat is Instagram?

De volledige beginnershandleiding over de werking van Instagram, Instagram zakelijk gebruik, de voordelen van een Instagram bedrijfspagina, de verscheidene functionaliteiten van Instagram (Instagram Stories, Instagram Feeds, Instagram Advertising) en hoe je het aantal Instagram volgers kunt verhogen voor jouw merk.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Wat is Instagram?
Wat is Instagram

Instagram is een social media platform voor het delen van foto’s en video’s en veelal gebruikers heeft via de mobiele app. Je kunt visuele content maken, bewerken en publiceren zodat jouw volgers kunnen communiceren met vind-ik-leuks, opmerkingen (tags, berichten) en gedeelde content.

Instagram is een fenomenaal platform om te onderzoeken wat andere merken doen – Nike gebruikt bijvoorbeeld de functie Instagram Stories om inspirerende atletenverhalen te promoten die je nergens anders vindt.

Waarom gebruiken zoveel mensen instagram?

Vele mensen gebruiken Instagram om zich te laten inspireren en om nieuwe producten/diensten/mensen/ideeën te ontdekken. Het ontdekken van nieuwe content is interessant voor merken en bedrijven in Nederland. Namelijk 60% van de gebruikers zegt nieuwe producten op Instagram te hebben ontdekt. In totaal zijn er meer dan 200 miljoen gebruikers wereldwijd en deze gebruikers bezoeken minimaal één bedrijfsprofiel per dag. Tot slot komt ⅓ van de meest bekeken verhalen van bedrijven op Instagram. Voor vele bedrijven is Instagram een social media om je naamsbekendheid te vergroten of zelfs conversies (aankopen) te genereren.


CLIQI = JOUW KENNISPARTNER

Informeer bij CliQi naar de mogelijkheden van het inzetten van Instagram, met als doel: meer leads, meer naamsbekendheid, meer omzet

Zo start je met Instagram business

Download de Instagram-app voor iOS via de App store, de Android-app via de Google Play Store of de Windows Phone-app via de Windows Phone Store. Wanneer de desbetreffende app is geïnstalleerd, tik je erop om het te openen. Je kan gratis een bedrijfsprofiel openen op Instagram. Ga in de de app naar de instellingen en blader helemaal omlaag naar ‘overschakelen naar bedrijfsaccount’. Wanneer je eenmaal een bedrijfsaccount hebt kun je belangrijke bedrijfsinformatie toevoegen, zoals de openingstijden, het adres of telefoonnummer. 

Wat is Instagram?

Hoe werkt Instagram Zakelijk?

Steeds meer bedrijven gebruiken Instagram zakelijk. De bedrijven maken stories, plaatsen berichten en maken gebruik van de swipe-up functie waar je direct doorverwezen wordt naar een webshop. Belangrijk voor bedrijven is om een Instagram social media strategie te ontwikkelen.

De onderstaande stappen dienen duidelijk gedefinieerd te worden door een Instagram business account om een Instagram strategie te ontwikkelen:

  1. Bepaal je gekozen doelgroep op Instagram (de basis)
  2. Stel Instagram doelstellingen in (SMART)
  3. Focus op de juiste prestatiestatistieken in Instagram
  4. Bouw je eigen Instagram content kalender (regelmatig content delen)
  5. Optimaliseer je eigen bedrijfsprofiel en biografie (verbeter je eigen bedrijfsfoto en zorg ervoor dat je profiel voor 100% gevuld is)
  6.  Share great content (deelwaardige content en creëer een visueel design voor jouw bedrijfspagina en merk)
  7. Vergroot en associeer jouw bedrijf met de gekozen doelgroep op Instagram (volg en communiceer met relevante Instagram accounts)
  8. Meet Instagram prestatiestatistieken en optimaliseer je eigen advertenties (maak gebruik van Google Analytics en A/B testing tools)

Geen tijd om het Instagram-account dagelijks te controleren of een bericht te posten. Dan zijn er genoeg handige tools om berichten in te plannen. Bijvoorbeeld met de Facebook Creator Studio tool. Met deze tool kan je alle berichten inplannen op een bepaalde dag en tijdstip. Let wel op dat je berichten op deze tijdstippen actueel dienen te zijn. 


INSTAGRAM ADVERTEREN?

CliQi kan een Instagram social mediaplan voor jou opstellen zodat jouw bedrijf altijd op Instragram in de schijnwerpers staat. 

De voordelen van een Instagram bedrijfspagina

  • Onderscheid je als bedrijf en ontdek hoe je je verhaal kunt vertellen door middel van boeiende foto’s, video’s en onderschriften
  • Je kunt automatisch ook op Facebook plaatsen wat je op Instagram plaatst (automatische doorplaatsing);
  • Er kan via de contactknop in je profiel contact met jou worden opgenomen;
  • Bij meer dan honderd volgers krijg je een automatisch inzicht in je volgers;
  • Je kunt makkelijk schakelen tussen je privé- en je zakelijke account.

Wat kan ik plaatsen op Instagram? 

Berichten en verhalen, aan de hand van foto’s en video’s met een maximale hoeveelheid tekst. Vertel regelmatig een verhaal in Instagram Stories of plaats een bericht op je eigen tijdlijn.  Instagram stories tref je bovenaan links (ronde foto). Doe dit structureel en hou je eigen content kalender in de gaten wanneer je een artikel deelt.

wat is instagram en hoe werkt het
CliQi beheert de Instagram berichten van Thebagstore.nl. Wekelijks worden er nieuwe kortingsacties gedeeld via Instagram. In deze berichten worden ook Instagram shopping functionaliteiten toegevoegd, waardoor je direct naar de producten in de webshop kunt navigeren.

Wat is een Instagram Feed?

Serieus aan de gang, dan zorg je voor een goede Instagram Feed. Dat is het overzicht van alle foto’s. Het is niet alleen mooi, maar ook herkenbaar als ze eenzelfde uitstraling hebben en een duidelijke focus. Kies een onderwerp, een ontwerp, een kleurenreeks of thema. Het is geen wet, maar blijkt wel het beste te werken. Ook blijkt uit onderzoek dat gezichten en de kleur blauw het beste ‘scoren’. Handig om te weten. 

Instagram feed
Voor onze klant Thebagstore.nl heeft CliQi een onderscheidende Instagram Feed ontwikkelt met eigen identiteit en designs.

Hoe werkt Instagram Stories ?

Instagram Stories is een andere manier van foto’s of video’s delen dan met een gewone post. Alleen jouw volgers kunnen die zien, dus kun je heel gerichte verhalen met beeld creëren. Bovenin de Instagram homepage zie je de stories staan in de afgebeelde rondjes. Links zie je jouw eigen pagina staan, met ‘je verhaal’. Daar kun je een eigen story op kwijt. Klik het rondje aan en je kunt foto’s en video’s kiezen. Instagram stories vallen extra op en er wordt vaak nog beter naar gekeken dan naar een gewone post. 

Je kunt er tekst en emoticons, stickers en filters aan toevoegen, net wat bij jouw bedrijf past. Je kunt het opslaan en later delen, aan bepaalde personen sturen of delen met al je ‘vrienden’.

Hoe werkt Instagram adverteren?

Met adverteren vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf, product of dienst en je trekt meer bezoekers naar je website. Adverteren kan op meerdere manieren: door een bericht te promoten of door een advertentie te plaatsen.


Adverteren op Instagram?

Met CliQi kunnen wij advertentiedoelen met jouw samenstellen en gebruikers laten converteren naar klanten via Instagram Business advertising.

Een bericht promoten doe je door een update te maken en vanuit je bedrijfsprofiel te ‘promoten’. Het is belangrijk aan te geven wat je met je promotie wilt: meer volgers (‘je profiel’) of bezoekers doorsturen naar een landingspagina op je website. Vervolgens kun je kiezen voor de automatisch aangemaakte doelgroep of een eigen doelgroep kiezen (‘doelgroep maken’). Daarna kies je een budget verdeeld over een zekere looptijd. De update komt in het overzicht en in de Stories te staan. Eén van beide kiezen kan wel maar dan moet je Instagram advertenties bouwen vanuit de Facebook Ads Manager.

Een advertentie maken en plaatsen kan op meerdere manieren. Onder andere deze manieren zijn mogelijk:

  • Carrousel-adverteren: twee of meer scrollbar afbeeldingen of video’s 
  • Foto- of video advertenties.
  • Collectie advertenties: met video en/of afbeeldingen, vooral geschikt voor webshop-promotie. 
Hoe werkt Instagram Stories?

CliQi zoekt graag met jou naar de beste manier die bij jouw bedrijf past en het meeste voor je oplevert. 

Hoe werken hashtags op Instagram? 

Onderaan een bericht op Insta tref je hashtags. Woorden die voorafgaan door een hashtag ofwel # zijn ‘klikbaar’. Berichten worden ermee samengevoegd. #tassen verzamelt berichten over tassen. Die hashtags vergroten je bereik. Met Hashtagify.me kun je zoeken naar de hashtags die bij jouw bedrijf, product of branche passen.

Hoe werkt Instagram volgers?

Op een natuurlijke manier het aantal volgers vergroten op je Instagram account, kan door de volgende methoden: 

  1. De volgers van je concurrenten op te zoeken. Like hun foto’s. Volg ze. Geef eens een reactie en mogelijk gaan ze jou dan ook volgen. 
  2. Voeg de juiste hashtags toe aan je bericht. Als anderen op die (keywords)woorden zoeken, krijgen ze ook jouw bericht en foto te zien. Je kunt er een enorm aantal toevoegen (gebruik populaire hashtags en niche hashtags). 
  3. Zorg voor interactie met je volgers. Plaats oprechte en informatieve content onder berichten van volgers of vraag hen om een reactie door ze te ‘taggen’. Op die manier ga je daadwerkelijk een gesprek aan. Je mag best een CTA toevoegen in de vorm van: een inspirerende tekst waardoor mensen eerder geneigd zijn te reageren of vraag ze letterlijk een reactie achter te laten. 
  4. Het kan ook zinvol zijn om foto’s van je volgers te delen. De methode hiervoor heet ‘user-generated content’. Reviews zijn daar heel geschikt voor, maar ook andere comments. Het schept een band en vertrouwen. 

Veel gestelde vragen over Instagram

Wat is Instagram?

Instagram is een social media platform voor het delen van foto’s en video’s en veelal gebruikers heeft via de mobiele app. Je kunt visuele content maken, bewerken en publiceren zodat jouw volgers kunnen communiceren met vind-ik-leuks, opmerkingen (tags, berichten) en gedeelde content.

Waarom gebruiken zoveel mensen instagram?

Vele mensen gebruiken Instagram om zich te laten inspireren en om nieuwe dingen te ontdekken. Het ontdekken van nieuwe dingen is interessant voor merken en bedrijven in Nederland. Namelijk 60% van de gebruikers zegt nieuwe producten op Instagram te hebben ontdekt.

Hoe werkt Instagram Zakelijk?

Instagram zakelijk werkt via je eigen bedrijfsaccount en hier kun je alle contactgegevens van jouw bedrijf invullen. Instagram-statistieken bekijken en je cijfers bijhouden, Instagram advertenties gebruiken en je eigen merk via Instagram promoten voor de doelgroep.

Wat is Instagram?

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.