De ultieme gids voor social media campagnes
Alles wat je dient te weten over het bereiken van jouw doelgroep, het vergroten van websiteverkeer en het stimuleren van verkoop met marketingcampagnes op social media. CliQi is een gespecialiseerd social media bureau in het adverteren op social media en het opzetten van social media campagnes.
Wat is een social media campagne?
Social media campagnes zijn de brandstof van jouw online marketinginspanningen: een geconcentreerde uitbarsting van energie die zich terugbetaalt in een grote boost voor jouw merkreputatie, naamsbekendheid of verkoop via social media. Een campagne op social media is een reeks gecoördineerde activiteiten die gericht zijn op het bereiken van een specifiek doel gedurende een bepaalde periode, met resultaten die kunnen worden gevolgd en gemeten. Het kan worden beperkt tot enkel één social media platform of plaatsvinden op meerdere social mediaplatforms.
Social media marketing is effectief
Social media advertenties bereiken de doelgroep op een goedkope, impactvolle en effectieve manier. Dit is precies waarom campagnes op social media een cruciale marketingtechniek zijn geworden voor bedrijven overal ter wereld. Met miljarden mensen op social platforms – en aanhoudende groei in maandelijkse gebruikers is het moeilijk voor te stellen hoe bedrijven relevant kunnen blijven zonder aanwezigheid op social media.
Door social media te gebruiken, kun je jouw doelgroep bereiken, in contact treden met huidige en potentiële klanten, merkloyaliteit creëren, websiteverkeer verhogen en de verkoop stimuleren. Marketing op social media is niet alleen een trend, het is een krachtige branchetechniek die er is om te blijven en waarmee je meer mensen over de hele wereld kunt bereiken.
Op zoek naar inspiratie voor je volgende social media campagnes? We hebben onlangs een voorbeeld toegevoegd hoe user generated content één van de beste social media campagnes heeft voortgebracht.
Social media campagne voorbeeld
Hallo BC’s #ExploreBCLater
Gebruikte platforms: Instagram, Facebook, Twitter
- Wat Hello BC deed: de toeristenindustrie heeft een moeilijk jaar, met een daling van 95% vluchtverkeer per vliegtuig en bijna iedereen annuleert zijn zomervakantieplannen. Het is moeilijk om dat om te zetten in een bestemmingsgerichte campagne, maar de provinciale toerismeautoriteit Hello BC raakte de de doelgroep goed met hun #ExploreBCLater social media campagne. Op alle social platforms deelde Hello BC een boodschap van social verantwoordelijkheid in het licht van het coronavirus, waarbij iedereen werd aangemoedigd thuis te blijven en #ExploreBCLater. De campagne was een draai aan hun merkhashtag, #ExploreBC, voortbouwend op bestaande merkherkenning en gebruik.
Samen met berichten van branchepartners moedigde de #ExploreBCLater-campagne reizigers aan om afbeeldingen en video’s van hun reizen door de provincie te delen, door plaatsvervangende reizen aan te bieden via social media en deze reisbestemmingen voorop te houden. Tot nu toe is de hashtag meer dan 13000 keer gebruikt op Instagram, Twitter en Facebook.
- Waarom het werkte: deze campagne wordt gevoed door user-generated content marketing (UGC), die je merk helpt een merkreputatie op te bouwen via het publiek (doelgroep) en social mediakanalen van invloedrijke gebruikers (ook wel influence marketing genoemd). Hello BC helpt merken ook bij het opbouwen van hun mediabibliotheek door hoogwaardige visuele middelen van andere gebruikers te verzamelen en deze met toestemming opnieuw te delen.
De #ExploreBCLater-campagne is ook wederzijds voordelig voor reisbloggers, die zwaar zijn getroffen door de wereldwijde pandemie. Door deel te nemen aan de #ExploreBCLater kunnen ze hun bestaande media hergebruiken in nieuwe berichten om meer volgers te genereren.
Social media campagne doelen
Wanneer je een marketingcampagne voor social media maakt, dien je specifieke SMART-doelen in gedachten te houden om ervoor te zorgen dat jouw werk zo effectief mogelijk is. Hier zijn enkele doelen om te overwegen en voorbeelden van bedrijven die ze goed hebben uitgevoerd.
Om meer context te bieden en je verder te helpen deze campagnedoelen beter te begrijpen, hebben we één campagnedoel gekoppeld aan een voorbeeld van marketingcampagnes voor social media. Laten we samen verder kijken:
sOCIAL MEDIA STRATEGIE OPZETTEN
Bepaal samen met onze social media specialisten jouw social media strategie.
Creëer unieke content met onze designers van jouw merk, producten en laat een impact achter bij jouw doelgroep.
Social media doel: Verbeter je naamsbekendheid
Ieder bedrijf kan de naamsbekendheid vergroten via social media door jouw campagnes op verschillende platforms te plaatsen. Je kunt ook specifieke hashtags gebruiken en volgers stimuleren om uw content te delen en hun vrienden te taggen.
Een goed voorbeeld van het gebruik van social media marketing om de naamsbekendheid te vergroten, is de Shot On iPhone-campagne van Apple. Met de indrukwekkende iPhone-camera’s van Apple kunnen hun meer dan 90 miljoen gebruikers foto’s maken die eruitzien alsof ze met professionele camera’s zijn gemaakt. Mooie foto’s maken is door de jaren heen ook steeds belangrijker geworden voor gebruikers van social media, vooral met fotogerichte platforms zoals Instagram. Apple besloot deze ideeën samen te voegen en de Shot On iPhone-campagne te lanceren met iPhone-foto’s gemaakt door klanten.
Gebruikers maken foto’s met hun iPhones, plaatsen ze op social media (in dit geval meestal op Instagram) en gebruiken de hashtag van de campagne, #shotoniphone, die tot nu toe in meer dan 4,3 miljoen posts zijn getagd. Apple deelt geselecteerde foto’s op hun Instagram-pagina met hun 6,8 miljoen volgers en geeft deelnemers de kans om hun foto op een billboard te plaatsen.
De marketingcampagne op social media van Apple vergroot de naamsbekendheid via hun Instagram pagina, hashtag en de vereiste dat mensen hun foto’s delen met hun eigen volgers.
Apple startte de campagne, maar iPhone-gebruikers zijn de mensen die het harde werk deden. Met deze campagne bouwt het bedrijf een feed van de mooiste en meest unieke foto’s die ook dienen als een manier om de naamsbekendheid te vergroten en de iPhone-camerafunctie op de markt te brengen.
Social media campagne opzetten
Voor het opzetten van een social media campagne zijn er een aantal stappen die cruciaal zijn voordat je begint te starten met social media advertenties. We lopen samen met jouw door de eerste 4 stappen van een social media campagne strategie. Helaas kunnen wij niet alle stappen delen tot stap 11.
- Onderzoek de concurrentie
- Bepaal jouw social media strategie
- Doe een beroep op de doelgroep van je bedrijf
- Beheer de resultaten van de campagnestrategie
- Promoot de content via social media advertenties
- Promoot één bericht tijdens elke campagne
- Breng de promotionele en niet-promotionele content in evenwicht tijdens de gehele social media campagne
- Zorg ervoor dat je content uniek is voor jouw bedrijf
- Spreek regelmatig met de doelgroep
- Maak een unieke hashtag voor één social media campagne
- Automatiseer de inhoud met een planningssoftware
Social media concurrentie analyse
Houd in de planningsfase van jouw marketingcampagne voor social media rekening met de concurrentie. Stel jezelf de volgende vragen gedurende het onderzoeken van de concurrentie:
- Welke bedrijven lijken op jouw bedrijf en hebben al succesvolle social media-accounts?
- Welke bedrijven hebben campagnes waarvan je weet dat ze het goed hebben gedaan?
- Geven de bedrijven die je beoordeelt doorgaans weggeefacties, wedstrijden of livevideo’s?
- Hoe is de betrokkenheid van de doelgroep op hun social media berichten?
- Door een stap terug te doen en jezelf deze vragen te stellen, begin je te begrijpen wat goed werkt in jouw branche. Je kunt ook bepalen hoe je jouw campagne uniek kunt maken.
TIP: Zoek ook elders naar inspiratie. Als jouw concurrentie niet op social media is, of geen fan bent van hun vorige campagnestijl, of als je een uitzonderlijk uniek bedrijf heeft, zoek dan naar andere campagnes die jouw inspireren en bepaal hoe deze elementen zoals een vergelijkbare stijl kunt toepassen, mate van betrokkenheid, esthetiek of een specifieke boodschap voor jouw campagne.
Creëer je social media strategie
Stel vervolgens een campagnestrategie op.
- Doe een beroep op jouw doelgroep.
- Wie probeer je te bereiken?
- Hoe zou je jouw doelgroep classificeren?
- Wat hoop je met deze campagne voor jouw bedrijf en jouw publiek te bereiken?
- Hoe kun je gedurende jouw campagne blijvende betrokkenheid bij jouw volgers creëren?
- Ervoor zorgen dat je content en berichten aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep, moet altijd je topprioriteit zijn.
Onthoud deze belangrijke regel tijdens jouw marketingcampagne op social media: Verlies niet uit het oog met wie je verbinding probeert te maken en waarom. Anders zal uw publiek waarschijnlijk langs jouw social media berichten scrollen of binnen enkele seconden hun interesse in de campagne verliezen. Hier zijn enkele manieren om jouw doelgroep op social media aan te spreken:
- Overweeg de huidige trends: Wat willen mensen tegenwoordig zien? Instagram verhalen en live streaming zijn bijvoorbeeld behoorlijk populair geworden. Kun je deze trends opnemen in jouw social routine en campagnes?
- Wees informatief: Zorg ervoor dat jouw publiek wil stoppen en luisteren. Als je geen informatie hebt die hun tijd waard is, waarom zouden ze dan jouw post of campagne bekijken? Geef jouw publiek een stimulans – maak een weggeefactie waarbij jouw publiek je beschrijving van begin tot eind moet lezen. Vertel hen bovendien hoe ze kunnen deelnemen aan de weggeefactie en wanneer je een winnaar bekendmaakt.
- Creëer unieke en boeiende visuele content: Of het nu een video op Facebook is of een bewerkte foto op Instagram, zorg ervoor dat jouw visuele content boeiend en onderhoudend is. Geef je publiek iets dat ze nog niet eerder hebben gezien.
- Betrek jouw doelgroep/publiek: Na het plaatsen op social media verwacht 84% van de consumenten dat bedrijven binnen 24 uur reageren. Als jouw volgers vragen, opmerkingen of opmerkingen achterlaten op jouw berichten, dien je contact met hen op te nemen. Je vormt een persoonlijke band met je doelgroep waardoor ze loyaler worden aan jouw en je merk.
Kies je content type en formaat
Bedenk waarom je jouw campagne maakt om een specifieke content type te bepalen. Hier zijn enkele gevallen waarin een bedrijf een marketingcampagne voor social media kan opzetten:
- Vakantie
- Speciale gelegenheden of mijlpalen
- Partnerschappen met andere bedrijven
- Door gebruikers gegenereerde content promoties (user generated content)
- Wedstrijden of weggeefacties
Bedenk welk content type op welk social media platform moet worden gebruikt. Als je campagne bijvoorbeeld veel stilstaande fotografie gebruikt, dan is Instagram misschien het platform voor jou. Als je live streaming nodig hebt en langere video’s wilt delen, is Facebook misschien een goede optie. En als je kortere uitbarstingen van informatie wilt vrijgeven, kan Twitter een goede match zijn. Bedenk waar elk platform het beste voor is en ga van daaruit verder.
Beheer de resultaten van jouw campagnestrategie
Het maakt niet uit waarom je een social media campagne maakt, je wilt waarschijnlijk weten hoe succesvol jouw campagne is. Om conclusies te kunnen trekken over jouw succes, heb je statistieken nodig die je tijdens jouw campagne kunt meten en bijhouden. Een populaire manier om dit te doen is via een metrische tracker, zoals Google Analytics voor social monitoring en metrische tracking. Dit soort concrete gegevens zal je voorzien van informatie zoals de hoeveelheid algemene campagneverkeer, hoeveel nieuwe volgers je aantrekt (en hoeveel volgers je verliest), je eigen niveau van betrokkenheid, veranderingen in websiteverkeer en elke verandering in verkoop.
Social media campagnes optimaliseren met CliQi
CliQi kan samen met jou aan een social media campagne werken en de resultaten meetbaar maken.
Daar hebben wij de juiste social media tools voor.
Begin met het maken van jouw social media campagne
Social media heeft de wereld stormenderhand veroverd. Hoewel sommige trends veranderen, is social media een blijvertje. Marketingcampagnes op social media zijn een uitstekende optie voor bedrijven die relevant willen blijven en hun content effectief en efficiënt willen promoten.
Met de mogelijkheid van een aanzienlijk bereik, de mogelijkheid om rechtstreeks in contact te komen met volgers en klanten, het gemak van het delen van jouw content met duizenden (of zelfs miljoenen) mensen en de budgetvriendelijke aard van het werk, zijn marketingcampagnes op social media aantrekkelijk voor beide zowel bedrijven als consumenten. Ga aan de slag met het maken van unieke en boeiende content voor jouw social volgers en maak een impact die de verkoop stimuleert en mensen enthousiast maakt over jouw merk.
Veelgestelde vragen over social media campagnes
Social media doelen definieer je door middel van het SMART-model.
De kosten hangen af van het aantal social media platformen je gebruikt, het aantal posts per week live dienen te gaan en of je een complete contentkalender wil implementeren in de social media strategie.
De kosten variëren van de €189 tot €500 per maand voor het uitbesteden van je gehele social media campagne(s). De kosten hangen af van de werkintensiteit.