Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om bezoekers naar jouw online webshop of website te begeleiden. De wereld van SEO is een landschap die voortdurend wijzigt door middel van verscheidene updates van Google. Het is een uitdaging om op de hoogte te blijven van al deze Google updates . Het is echter van essentieel belang om deze Google updates constant in de gaten te houden, zodat jouw website aan de Google guidelines voldoet.
Het loont echter wel, doordat 70% tot 80% van alle gebruikers zich concentreert op uitsluitend organische zoekresultaten en negeert alle betaalde advertenties in de zoekresultaten van Google. Bovendien converteren vele van deze bezoekers tot klant, waardoor het investeren in SEO optimalisaties van essentieel belang is voor domeineigenaren met een verdienmodel in Google zoekresultaten.
SEO trend 1 van 2021
- Optimaliseer je content naar meer dan 3.000 woorden
Volgens het boek State of Content Marketing Report van SEMrush krijgen pagina’s met meer dan 3.000 woorden drie maal keer zoveel verkeer als normale pagina’s (tot 500 woorden). Daarnaast krijgen educatieve en diepgaande artikelen veel meer shares op social mediums, als Facebook en Instagram. Pagina’s met meer dan 3.000 woorden krijgen ook 3,5 keer zoveel backlinks van andere domeinen in vergelijking met pagina’s van 900 tot 1200 woorden. Richt je in 2021 dus op onderwerpen waar veel over besproken kan worden om hoge posities in de zoekresultaten te behalen. Voordat je start met schrijven is het belangrijk om een analyse te maken van alle zoekwoorden die je wil gaan gebruiken voor het desbetreffende artikel. Daarnaast kun je een aantal concurrenten bekijken hoe zij het onderwerp hebben beschreven, zodat je een gedegen concurrentenanalyse van de zoekresultaten in Google inzichtelijk hebt.
Hoe bereik je deelbare en aantrekkelijke content? Verdeel de content in secties met H2 en H3 subkoppen om deze beter scanbaar te maken voor lezers. Ondertitels zijn vooral belangrijk voor mobiele websites. Daarnaast is het belangrijk om naar autoritaire bronnen te verwijzen met een hoge domain rating en Trust Flow.
POSITIONEREN OP POSITIE #1?
Onze SEO specialisten kunnen jouw helpen om zoekwoorden op positie #1te laten positioneren in de zoekmachines van Google, Bing en Yahoo.
SEO trend 2 van 2021
- Voeg video content toe voor een verbeterde engagement
Een belangrijke SEO trend voor 2021 is om video content toe te voegen in webpagina’s om meer engagement te creëren. Videomarketing heeft zijn waarde sterk bewezen afgelopen jaren, waardoor het belangrijk is om video’s mee te nemen in jouw content strategie. Videomarketing heeft de kracht om klanten op de hoogte te stellen van alle nieuwe ontwikkelingen rondom jouw bedrijf. Daarnaast kun je veel educatieve content via videomarketing laten zien aan potentiële afnemers. Videomarketing kan helpen om voor klanten de producten in actie te laten zien, zoals een handig hupmiddel in de keuken. Hoewel videomarketing niet één van de goedkoopste methodes van content marketing is, is deze methode zeer boeiend en kan het leiden tot een hoge ROI.
Volgens Wyzowl gelooft 83% van de bedrijven dat videomarketing erg goed werkt en een positieve ROI voor website eigenaren oplevert. Het zou niet alleen omzet moeten opleveren, maar het zorgt ook voor optimale boost van jouw naamsbekendheid in jouw markt waar je actief bent.
SEO trend 3 van 2021
- Image optimization zal een grotere rol spelen bij het zoeken in Google
Google images en het zoeken naar afbeeldingen is drastisch toegenomen in de afgelopen jaren. Sinds een tweetal jaren is het zelfs al mogelijk om via Google afbeeldingen direct naar de product pagina te surfen en een aankoop te verrichten. Google heeft ook aangegeven dat de juiste markering en optimalisatie van afbeeldingen onderdeel is van het lange termijn plan van Google. Webshops die afbeeldingen SEO technisch optimaliseren hebben een hogere kans om hoog te positioneren in Google images.
Als de afbeeldingen in jouw webshop niet zijn geoptimaliseerd, zorg dan voor een SEO specialist die jouw afbeeldingen kan optimaliseren om hoog te positioneren in Google images. De volgende optimalisaties zijn essentieel om hoog in Google te positioneren: gebruik geoptimaliseerde alt teksten die crawlers snel kunnen classificeren en ontdekken. Daarnaast is het verstandig om relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken, de bestandsnaam van de afbeeldingen optimaliseren voor de bijbehorende pagina. Voeg deze afbeeldingen ook aan jouw sitemap toe, waardoor crawlers nog sneller je afbeeldingen kan indexeren.
SEO trend 4 van 2021
- Het optimaliseren van de laadsnelheid blijft een belangrijke ranking factor anno 2021
Een essentieel aspect van de user experience is laadsnelheid. Zorg ervoor dat jouw website sneller laadt dan de concurrentie die hoog positioneren in de zoekresultaten van Google. Van essentieel belang is dat de Largest Contentful Paint van je website sneller dan 2,5 seconden laadt, de Cumulative Layout Shift maximaal 0.1 is en de First Input Delay sneller dan maximaal 100ms laadt. Optimaliseer je laadsnelheid door de volgende onderdelen te verbeteren: lazy loading, caching, GZIP compressie, het comprimeren van alle afbeeldingen op de server en het kiezen van een supersnelle server. Gebruik Google Pagespeed om jouw eigen laadsnelheid te optimaliseren en technische SEO analyse uit te voeren over jouw domein.
Voor onze klant De Wijnkoelkast optimaliseren wij maandelijks de website op het gebied van laadsnelheid. De Frist Contentful Paint (FCP) is 1,7 seconden, First Input Delay is 5 milliseconden en de Cumulative Layout Shift (CLS) is 0,002.
SEO trend 5 van 2021
- Featured Snippets zullen prominenter getoond worden in de zoekresultaten van Google
Wees gerust.. je hoeft niet 3000 woorden content te schrijven om de Google zoekresultaten te beklimmen.
U hoeft niet uitsluitend langetermijninhoud te genereren als u de Google-ranglijst wilt beklimmen. Featured snippets, die in 2017 zijn uitgerold, zijn een soort snelkoppeling om bekendheid te krijgen in Google – en ze zijn erg kort. Soms, wanneer u iets in Google typt, ziet u mogelijk een vak bovenaan de SERP’s, boven de daadwerkelijke resultaten. Dat is een fragment.