Wat is een waardepropositie?
Een effectieve waardepropositie communiceert duidelijk aan jouw klantenbestand wat jouw producten en diensten uniek maakt. Een waardepropositie moet overtuigend genoeg zijn om prospects en huidige klanten ervan te overtuigen dat jouw producten en diensten iets bieden dat de concurrentie niet biedt.
Je kunt een waarde propositie beschouwen als een uniek verkoopargument dat jouw merk onderscheidt en de perceptie van de consument bepaalt. Het unieke verkoopargument van Domino’s Pizza is bijvoorbeeld efficiëntie. Pizza Hut daarentegen legt de nadruk op smaak en kwaliteit. Waardeproposities spelen in op de belangrijkste pijnpunten of behoeften van een consumentensegment.
Blijf lezen om meer te weten te komen over de vereisten en betekenis van een waardepropositie, het model en voorbeelden van effectief waardepropositieontwerp.
Vereisten voor een waardepropositie
Om tot een succesvolle waardepropositie te komen, heb je de volgende componenten nodig:
- Een gedefinieerde doelmarkt: aan wie ga je verkopen en de kenmerken van de doelgroep die jouw producten of diensten waarschijnlijk zullen kopen.
- Een duidelijk omschreven waarde: het is het antwoord op de vraag waarom jouw doelmarkt jouw producten en diensten zou willen verkiezen boven de concurrentie. Met andere woorden, wat maakt jouw aanbod bijzonder?
- Verbinding met jouw klanten: hoe komen jouw producten en diensten tegemoet aan de behoeften van jouw doelmarkt. Is er een pragmatische aantrekkingskracht, of is het gebaseerd op emoties? In sommige gevallen kan het beide zijn. Mensen kopen bijvoorbeeld voedsel om honger te stillen, maar ze kopen bepaalde soorten voedsel omdat ze het associëren met positieve emoties of herinneringen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar het verschil tussen koffiespecialiteitenketens, zie je verschillende unique selling points of waardeproposities. Voor Starbucks is het een mix van exclusiviteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij Dunkin Donuts draait het om snelle service en smaak, terwijl McDonald’s McCafe-producten draait om prijs en kwaliteit.
Waardepropositie canvasmodel
Een canvasmodel met waardepropositie is een grafische weergave van wat jouw doelmarkt nodig heeft of wenst, samen met wat jouw bedrijf te bieden heeft. Het model onderzoekt alle behoeften van de doelmarkt naast de voorgestelde waarde.
Hoewel het canvasmodel het huidige scenario weergeeft, bouw je ook mogelijke toekomstscenario’s in. De situaties binnen het model zouden idealiter vanuit het perspectief van jouw doelmarkt moeten zijn. Als bijvoorbeeld met product A aan de behoeften van de consumentengroep wordt voldaan, zijn er dan nog andere hiaten die met producten B en C kunnen worden opgevuld?
Waardepropositie canvas
Het canvasmodel moet de doelstellingen van jouw bedrijf weerspiegelen, en dient de input van verschillende belanghebbenden van jouw organisatie bevatten. Betrek iemand van de verkoopafdeling, een andere medewerker van de klantenservice en een persoon van de administratie bij het proces. Brainstorm samen over het klantprofiel en de waardepropositie.
Voor een voorbeeld van hoe een canvasmodel met waardepropositie eruitziet, kun je deze website bezoeken.
6 voorbeelden van waardeproposities
De volgende zes voorbeelden van waardeproposities illustreren hoe ze een uniek verkoopargument en waarde communiceren.
- Uber: zowel de auto als de voedselbezorgservice communiceren het ultieme gemak voor de consument. Personen die een rit nodig hebben, kunnen de app openen, aangeven waar ze heen moeten en op verzoek een chauffeur krijgen. Bovendien is de betaling contactloos en zonder contant geld.
Dezelfde waardepropositie van gemak bestaat met Uber Eats. Je kiest het restaurant, bestelt het eten en kiest een bezorgvenster. Een chauffeur brengt jouw eten naar je toe zonder dat je met de chauffeur hoeft te communiceren of een betaling hoeft te wisselen. Alles kan contactloos.
- Zoom: de videoconferentiesoftware gebruikt een gewaagde maar nauwkeurige claim als waardevoorstel. Het stelt dat het de beste service voor videoconferenties en webconferenties is, zoals aangegeven in het rapport van Gartner. Gartner is een zeer gerespecteerde en gezaghebbende bron van ranglijsten en beoordelingen.
- Apple’s iPhone: Apple speelt in op het ontwerp van de iPhone en de technische mogelijkheden zijn het unieke verkoopvoorstel. In feite emuleren de meeste concurrenten het ontwerp en de functies van de iPhone. De upgrades en ontwerpen van Apple komen meestal als eerste op de markt en het bedrijf gebruikt ambitieuze exemplaren om het unieke telefoonontwerp te verkopen.
- Slack: de populaire tool voor communicatie en werksamenwerking benadrukt het vermogen om meer gedaan te krijgen zonder veel moeite te doen. Een van de kenmerken van de app is dat hij gemakkelijk te leren en te gebruiken is, maar ook mensen aan het praten krijgt en werken op afstand mogelijk maakt. En NASA-bemanningen hebben het zelfs gebruikt om aan projecten in de ruimte te werken!
- Digit: dit is een app voor persoonlijke financiën die zijn vermogen aanprijst om je te helpen besparen zonder erover na te denken. Met andere woorden, het automatiseert het sparen voor consumenten die geen ingewikkelde strategieën en berekeningen willen bedenken.
- CrazyEgg: veel bedrijven hebben moeite om realtime gegevens en inzichten vast te leggen die onthullen hoe bezoekers hun websites gebruiken. CrazyEgg helpt dat op te lossen door gegevens te verstrekken, zodat organisaties verbeteringen aan hun sites kunnen aanbrengen en weten of iets werkt. Hoewel andere tools hetzelfde kunnen bereiken, is het unieke verkoopvoorstel van CrazyEgg dat de tool meer functies heeft die gemakkelijker te gebruiken zijn tegen een fractie van de kosten.
Conclusie over waardeproposities
Een waardepropositie is essentieel voor elk merk dat zich wil onderscheiden in een concurrerende markt. Het kan zijn dat je jouw unieke waardepropositie moet aanpassen naarmate de markt verandert en nieuwkomers in het speelveld verschijnen. De propositie combineert echter wat jouw producten of diensten bieden en hoe dat aanbod op een andere manier aan de behoeften van jouw doelmarkt voldoet.
Veelgestelde vragen over een waardepropositie
Als je goed kijkt naar de boodschap van het product of de dienst, zul je merken dat er een focus ligt op het differentiëren van het product of de dienst. Soms wordt dit bereikt door het product of de dienst te vergelijken met die van een concurrent, waarbij wordt gewezen op de zwakke punten van de concurrentie.
Prego Marinara saus deed dit bijvoorbeeld vroeger met Ragu saus. Ze benadrukken hoe de Ragu saus minder dik en van mindere kwaliteit is.
Onderzoek het aanbod van jouw concurrentie, hoe deze resoneren met jouw doelmarkt en onderzoek hoe de doelmarkt reageert op verschillende kenmerken en berichten.