info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Native advertising

Native advertising kan een belangrijk onderdeel zijn van jouw online marketingstrategie

Consumenten krijgen op internet een grote hoeveelheid online advertenties of gesponsorde berichten te zien. Zien ze die echt (nog) wel? Juist omdat het er zoveel zijn, raken de meeste advertenties mensen nauwelijks nog. Je moet wel van heel goeden huize komen om daar commercieel profijt uit te halen. 

Juist daarom kiezen bedrijven meer en meer voor native advertising. Hieronder leggen wij meer uit over wat native advertising is, de verschillende soorten native advertising en hoe je dit kan toepassen voor jouw bedrijf.

Home » Native advertising
Native advertising

Wat is native advertising? 

Native advertising bestaat uit het creëren van kwalitatieve content waarbij de bezoeker het ervaart als een redactioneel artikel. Native advertising is nauwelijks te onderscheiden van de andere content op een domein van hoog niveau (zoals Nu.nl, Huislijn.nl of Wonen.nl), en soms zelfs van een nog veel hoger niveau. Het is tegelijkertijd een kwaliteit boost voor zowel de website als de ‘adverteerder’. 

Voorbeeldartikel van Thebagstore.nl over de huizenmarkt en de vastgoed stylist. 

native advertising

Native content en ads

Content marketing (native) is volledig toegespitst op de bezoekers van de site. Native advertising biedt echt een meerwaarde en bestaat uit een goed en stevig artikel voor de doelgroep. 

Sponsored content

Bij sponsored content spreek je van een betaald redactioneel artikel. Er is een verbinding met de organisatie die deze content op de site wil hebben, maar dat zie/lees je er niet direct aan af, behalve dat er vaak onderaan het artikel ‘sponsored content’, ‘advertorial‘ of ‘sponsored story’ staat geschreven. Zo’n artikel is immers niet door de redactie van de website zelf geschreven maar is aangeleverd door de betreffende organisatie of het bedrijf. Zo’n SEO tekst is echter wel door professionals geschreven en mede daarom is het artikel van een goede kwaliteit. 

Hieronder een mooi voorbeeld van sponsored content van onze klant thebagstore.nl. Een pakkend en interessant verhaal over het ontstaan van de rugzak. Thebagstore.nl heeft veel expertise in rugzakken en beschrijft deze ervaringen en kennis in de blogartikel hieronder.

wat is native advertising

Branded content

Branded content is eigenlijk gelijk aan de eerder genoemde content, maar in dit geval is overduidelijk te lezen dat het hier gaat om een bewuste advertentie over het merk. Nog altijd van een goede kwaliteit, maar met de focus op adverteren. Het doel van branded content is om de naamsbekendheid van een bedrijf te verbeteren in een bepaald land of regio. Wil je meer branded traffic naar jouw domein? Dan is branded content de methode om dit te realiseren!

Native advertising voorbeeld

Hieronder een voorbeeld van onze klant BODEGA43.com. BODEGA43 is een internationaal wijnklimaatkast merk en wou graag meer branded verkeer, oftewel naamsbekendheid in Nederland. Door middel van branded content zoeken er nu maandelijks meer dan 700 bezoekers op de merknaam BODEGA43 i.c.m. wijnklimaatkasten.

branded content
Native ads
native advertising betekenis

Waarom gebruikmaken van native advertising?

Er zijn een aantal voordelen van native advertising t.o.v. traditionele banners. Hieronder een kleine opsomming van native advertising:

  1. Mensen kijken vaker naar native advertising:
    • 25% van de consumenten keken meer naar in-feed, native ad-plaatsingen dan naar standaardbanners.
  2. Consumenten zien het als een redactioneel artikel:
    • Consumenten keken 2 x zoveel naar native advertising dan naar redactionele content en besteedden evenveel seconden met het lezen van het artikel.
  3. Mobiele branding
    • 97% van de kopers van mobiele media geeft aan dat native advertising zeer effectief was bij het behalen van naamsbekendheid- en merkdoelen.
  4. Verhoogde verkoopintentie
    • Native advertising registreerden een 18% hogere koopintentie dan banneradvertenties.

FAQ van Native advertising

Wat is native advertising? 

Native advertising bestaat uit het creëren van kwalitatieve content waarbij de bezoeker het ervaart als een redactioneel artikel.

Wat is sponsored content?

Gesponsorde content is premium content die een sponsor of een uitgever betaalt om te maken en te verspreiden. Het is een soort native advertising die consistent is met de omringende content op een webpagina.

Wat is het doel van branded content?

Het doel van branded content is om de naamsbekendheid van een bedrijf te verbeteren in een bepaald land of regio.

Ben je overtuigd van het feit dat native advertising kan bijdragen aan de online strategie van jouw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact met ons!

Native advertising

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.