info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Conversieratio

Bezoekers omzetten in leads is de eerste stap bij het creëren van een relatie tussen jouw bedrijf en een potentiële afnemer. Het verhogen van jouw conversieratio’s is absoluut cruciaal. Het hebben van een goede conversieratio is de basis van een hoog verkoopvolume, dit geldt voor alle markten, producten en diensten.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Conversieratio

Betekenis van conversieratio

Conversieratio is het percentage bezoekers van jouw website die een gewenst doel (een conversie) behaalt ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Een hoge conversieratio is een indicatie van een succesvolle marketingcampagne. Een hoog conversieratio betekent dat bezoekers graag het product of dienst willen kopen en dat ze het gemakkelijk kunnen krijgen.

Definitie van conversieratio

In de meest eenvoudige vorm is een conversieratio het percentage bezoekers van een website of pagina dat een bepaald doel bereikt. Dus, wat kan het doel zijn?

Enkele veelvoorkomende conversiedoelen zijn:

  • Een aankoop maken
  • Informatie aanvragen (een lead)
  • Een bedrijf bellen via een website
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Een account aanmaken bij een website of tool
  • Een middel downloaden (een e-book, een gids of een andere vorm van inhoud)
  • Betrokkenheid in jouw website meten en doelen koppelen aan deze betrokkenheidsacties (bijv. Tijd op de site, bezoeken aan bepaalde pagina’s, aantal pagina’s).

Het kiezen van een specifiek conversiedoel hangt af van de specifieke aard van jouw bedrijf. Hoewel een aankoopdoel ideaal is voor een e-commercemerk als Coolblue.nl, geeft een content generatie website als Lezen.nl of brandfield.nl de voorkeur aan een informatief doel, zoals aanmelden voor een nieuwsbrief.

conversieratio voorbeeld
Conversieratio definitie

Conversieratio berekenen

Nu we een basiskennis hebben over het onderwerp conversieratio en een aantal conversiedoelen hebben gedefinieerd, gaan we het magische getal eens nader berekenen met onderstaande formules. Dus, hoe bereken je de conversieratio precies?

Onderstaand zijn 3 formules beschreven voor het berekenen van een conversiepercentages en het conversieratio die je kunt gebruiken:

  • Conversieratio = totaal aantal conversies / totaal aantal sessies * 100
  • Conversiepercentage = totaal aantal conversies / totaal aantal unieke bezoekers * 100
  • Conversieratio = totaal aantal conversies / totaal aantal leads * 100

Conversie berekenen

Opmerking: alle bovenstaande formules zijn geldig. De beste manier om het conversiepercentage te berekenen, is afhankelijk van wat je precies definieert als jouw conversiegebeurtenis en hoe je het verkeer wilt meten. De teller meet jouw conversies (zoals gedefinieerd door jouw doel van jouw conversiepercentage) en de noemer is wat je definieert als jouw totale verkeerspool (over het algemeen aantal sessies, unieke bezoekers of leads).

Conversieratio berekenen

Een voorbeeld voor het berekenen van de conversieratio

Laten we een voorbeeld gebruiken om het proces in de praktijk helder uit te leggen. In ons voorbeeld is er een e-commercewebsite die tassen verkoopt van het merk Cowboysbags.

Het conversiedoel hier is dat een bezoeker door jouw marketingfunnel gaat en een Cowboysbag koopt. Een voorbeeld als volgt: de webshop krijgt in de maand februari 100.000 unieke bezoekers. Je kunt de tassen (jouw conversie-doel) verkopen aan 2000 mensen in Nederland en België.

Dus, wat is de conversieratio?

Er zijn in totaal 2000 conversiedoelen behaald en 100.000 bezoekers geweest in de maand februari. Als je 2% zei, dan heb je gelijk!

Hier is hoe we aan deze percentage gekomen zijn:

Formule voor conversieratio = bezoekers / conversies * 100100,000 / 2000 * 100 = 2%
Voorbeeld conversieratio berekenen

Hoe kun je de conversieratio op jouw website meten en berekenen?

Nu we de formules kennen van metriek conversieratio, is het tijd om deze kennis te gebruiken voor jouw website en te implementeren (als je dat nog niet gedaan hebt). Dus wat zijn de vervolgstappen om de conversieratio op jouw website berekenen?

  • Stel het bijhouden van conversies in op jouw website. Google Analytics is een van de krachtigste opties. Afhankelijk van de grootte en schaal van jouw bedrijf, wil je misschien ook KISSMetrics of Mixpanel overwegen.
  • Laat gebeurtenissen voor het bijhouden van conversies op verschillende punten in jouw trechter vallen. Je installeert een pixel of identificeert een trackingpagina wanneer je aan de slag gaat met de meeste softwaretools. Elke softwareleverancier geeft je expliciete instructies over hoe je dit dient te implementeren.
  • Analyseer de trackinginformatie. Zodra de gegevens beginnen te stromen, is het tijd om ze te gaan gebruiken om bruikbare gevolgen voor jouw bedrijf te gebruiken. Bekijk regelmatig gegevens om te beginnen met het bijhouden en verbeteren van jouw conversieratio.


CONVERSIERATIO LATEN OPTIMALISEREN?

Onze conversie en CRO specialisten kunnen je verder helpen bij het optimaliseren van jouw landingspagina’s of check-out omgeving.

Vond je dit artikel leuk? Hopelijk heb je door dit artikel te lezen meer geleerd over het optimaliseren van je conversieratio. We hebben hieronder nog een aantal veel gestelde vragen opgesomd voor jouw.

Veel gestelde vragen over het onderwerp conversieratio

Wat is een conversieratio?

Conversieratio is het percentage bezoekers van jouw website die een gewenst doel (een conversie) behaalt ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Een hoge conversieratio is een indicatie van een succesvolle marketingcampagne. Een hoog conversieratio betekent dat bezoekers graag het product of dienst willen kopen en dat ze het gemakkelijk kunnen krijgen.

Hoe kun je de conversieratio berekenen?

Conversieratio kun je als volgt berekenen: Conversieratio = totaal aantal conversies / totaal aantal sessies * 100.

Wat zijn de kosten voor het optimaliseren van jouw conversieratio?

De kosten van het optimaliseren van jouw conversieratio is leidend aan het aantal pagina’s die geoptimaliseerd dienen te worden. Per pagina dien je weer naar andere specifieke elementen te kijken en hoe je deze elementen qua conversieratio kan verbeteren.

Conversieratio optimaliseren

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.