SEO teksten zijn belangrijk voor alles websites in Nederland om vindbaar te zijn in de zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing. SEO teksten zijn een belangrijk element in elke SEO strategie vandaag de dag. De content dient afgestemd te zijn op het algoritme van de zoekmachines, daarnaast dient de SEO tekst leesbaar te zijn voor het publiek en de zoekmachines. Op deze pagina lees je de ultieme handleiding met een stappenplan om de perfecte SEO tekst te creëren.
Wat zijn SEO teksten?
SEO teksten zijn teksten die eenvoudigweg ontworpen zijn om te positioneren in zoekmachines zoals Google. Je zou kunnen denken dat alles SEO content is, maar dat is niet het geval. We hebben bijvoorbeeld veel onderzoeken op onze website over webpagina’s die niet positioneren in Google, doordat ze simpelweg geen geoptimaliseerde SEO teksten schrijven.
SEO teksten
Stap 1: Voor het schrijven begin je met een zoekwoorden onderzoek
Voor het schrijven begin je altijd met een zoekwoorden onderzoek. Welke zoekwoorden hebben de hoogste zoekvolumes en hebben de meeste commerciële waarde voor jouw diensten en/of producten.
Er zijn een aantal gratis SEO tools die je kunnen helpen om de juiste zoekwoorden te vinden. We behandelen er 3:
- Google keyword planner: veel marketeers gebruiken deze tool om te adverteren in de zoekmachine van Google. In deze tool kun je ook een zoekwoorden onderzoek uitvoeren door de keyword planner te gebruiken. Als je een zoekwoord invoert komen er duizenden mogelijkheden naar boven.
- Google Trends: Google Trends visualiseert de relatieve zoek populariteit van een zoekopdracht in een bepaalde tijdsperiode.
- Google Search Console: Met Google Search Console kun je de zoekprestaties van je eigen website bijhouden. Google Search Console rapporteert het zoekverkeer en helpt je problemen op te lossen, zoals 404 pagina’s of indexatie problemen.
Stap 2: Onderscheidend vermogen van je SEO tekst
Na het zoekwoordenonderzoek dien je na te denken wat jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie. Een aantal vragen is handig om aan jezelf te stellen:
- Wat maakt mijn product of dienst uniek ten opzichte van de concurrentie?
- Hoe zullen de producten die ik aanbied het leven van de klant verbeteren?
- Waarom zouden bezoekers voor mijn producten kiezen en niet die van een concurrent?
- Wat is de reden dat ik deze producten en/of diensten of informatie aanbied, naast het verdienen van geld?
Als je bovenstaande antwoorden kunt uitleggen aan de bezoeker kun je jezelf meer onderscheiden van de concurrentie in de zoekresultaten van Google.
SEO teksten laten schrijven
SEO-teksten waarmee jouw website beter gevonden wordt in de zoekmachines..
De ideale combinatie tussen storytelling, copywriting en zoekmachine optimalisatie op.
Hoe schrijf ik SEO teksten?
Stap 3: Search Intent van de zoekwoorden om de perfecte SEO tekst samen te stellen
De SEO tekst die je gaat schrijven dient afgestemd te zijn op de zoekintentie van de bezoeker. Hieronder beschrijven we wat Search Intent inhoudt.
Wat is zoekintentie?
Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht. Met andere woorden, waarom heeft deze persoon de zoekopdracht uitgevoerd? Wil de bezoeker meer leren over een specifiek onderwerp? Een aankoop doen? Of een gerecht voorbereiden, en heeft de bezoeker meer informatie nodig over het gerecht?
Het doel van Google is om de gebruikers altijd de meest relevante zoekresultaten te tonen. Search Intent speelt hierbij een belangrijke rol. Relevantie en bruikbaarheid staat zelfs in de missie van Google omschreven!
SEO content
Er zijn vier types van Search Intent:
- Informatief:
De gebruiker is op zoek naar informatie. De bezoeker is wellicht op zoek naar een vraag als: ‘Hoe lang moet een pizza salami in de oven’? Desondanks zijn informatieve zoekopdrachten niet altijd geformuleerd als vragen. Aantal voorbeelden van informatieve zoekopdrachten:
- Wie is Wilfred Genee?
- ‘’Beatrix’’
- Voetbaluitslagen van de Eredivisie op 26 juni 2020
- Inbouwen van een wijnklimaatkast
- Navigatie intent
De gebruiker is op zoek naar een specifieke website of webshop. De gebruiker weet al welke website hij/zij nodig heeft maar kan gewoon sneller en gemakkelijker zoeken via Google. Veel mensen vinden het googelen van de volledige url meestal teveel moeite.
- CliQi
- RIVM
- Universiteit Groningen
- Transactionele intent
De gebruiker wil graag een aankoop verrichten en bevindt in de aankoopfase. Grotendeels weet de gebruiker al welk product hij wil kopen en zoekt dit op in Google. Hij of zij zoekt alleen nog maar een webshop die deze producten aanbiedt. Vaak zijn deze type zoekwoorden gerelateerd aan de productnaam of aan een soort product.
- Wijnkoelkast met 2 zones kopen
- Burkely tas
- Laptop 14 inch
- Macbook PRO
- Commerciële intent
De gebruiker is op zoek naar een specifiek product of dienst, maar dient nog een definitieve beslissing te nemen over welke oplossing voor hem of haar geschikt is. Deze type gebruikers zijn vaak op zoek naar recensies of vergelijkingen van een bepaald product.
- Energie vergelijken
- Autoverzekeringen berekenen
- Type wijnkoelkasten
- Recensies van de Apple PRO
Stap 4: Optimaliseren van je SEO teksten
Nadat je een zoekwoorden onderzoek hebt afgerond, de unieke aspecten van de tekst boven water zijn en de search intent duidelijk is, is het belangrijk om de SEO teksten te optimaliseren.
Een aantal onderdelen zorgt voor een geoptimaliseerde SEO tekst
- SEO vriendelijke titel, meta description en URL.
De SEO titel, meta en URL zijn de meest belangrijke elementen voor de Google-snippet. Hieronder hebben wij een geoptimaliseerde Google snippet samengesteld voor De Wijnkoelkast. Deze klant wilde graag in de top 3 posities in Google positioneren voor het zoekwoord ‘wijnklimaatkast met 2 zones’. Je ziet dit keyword in de titel, meta en in de URL. Momenteel positioneert deze shop op positie 2 in Google.
Toevoegen van media in de SEO tekst
Door het toevoegen van afbeeldingen, screenshots, video’s en infographics houd je de aandacht vast van de bezoeker. Media maakt je SEO tekst interessanter en met bepaalde type media kun je je pagina optimaliseren voor de Google resultatenpagina.
Een voorbeeld hiervan is de alt-tag. Door het optimaliseren van een alt-tag verschijn je hoger in Google afbeeldingen op basis van je zoekwoord, daarnaast draagt het bij aan een hogere positie in de Google resultatenpagina.
Hieronder hebben wij een voorbeeld toegevoegd van een product van onze klant De Wijnkoelkast. In de bestandsnaam, alt-tekst en titel zie je het zoekwoord terugkomen.
SEO TEKSTEN NODIG?
Ons content team en SEO specialisten kunnen je helpen de content te optimaliseren voor Google.
Veel gestelde vragen over SEO teksten
SEO teksten zijn teksten die eenvoudigweg ontworpen zijn om te positioneren in zoekmachines zoals Google.
Vind een onderwerp met hoge zoekvolumes, analyseer de zoekintentie, maak de content visueel aantrekkelijk en schrijf een boeiende metatitel en beschrijving.
SEO teksten kosten vanaf €35 tot €60 per tekst bij CliQi. We kunnen alle content voor jou SEO-proof optimaliseren en schrijven!