Content = King, wat bedoelen ze daar nou mee?
Waar ga je als eerste zoeken voor deskundig advies of een antwoord op een brandende vraag? Mijn gok is Google (of jouw favoriete zoekmachine). Je bent niet de enige: alleen Google beantwoordt elke dag meer dan vier miljard zoekopdrachten. Wanneer je een vraag in de zoekbalk invoert, zijn de links die in jouw zoekresultaten verschijnen: content. Of je het nu door hebt of niet, je consumeert dagelijks duizenden woorden aan content van bedrijven.
Content maakt een groot deel uit van jouw dagelijkse leven. Het is moeilijk te vermijden, maar waarom zou je dat willen? Content houdt ons op de hoogte, beantwoordt onze vragen, vermaakt ons, laat ons glimlachen, begeleidt onze beslissingen en meer. Content helpt je bedrijf om van potentiële afnemers nieuwe klanten te maken, bezoekers te enthousiasmeren over jouw producten, nieuwe bezoekers naar jouw website te halen en uiteindelijk inkomsten te genereren voor jouw bedrijf.
Met andere woorden, als je geen kwalitatieve content in jouw branche maakt, loop je dagelijks achter de feiten aan. Maak van jouw bedrijf een online autoriteit door expertise (know-how), ervaringen van klanten (testimonials) te delen met jouw potentiële klant.
Wat is content creatie?
Content creatie is de meest tijdrovende taak van hedendaagse content marketeers. Content creatie is het proces van het identificeren van een nieuw onderwerp waarover je wilt schrijven, het beslissen in welke vorm je de content wilt schrijven, het formaliseren van je strategie en het vervolgens daadwerkelijk produceren van de content.
Omdat content vele vormen kan aannemen van blogpost, video, e-Book, Tweet, infographic, advertentie, om er maar een paar te noemen – is het proces voor het maken van content genuanceerd en niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Maar als je het goed doet, kan dit echt van invloed zijn op jouw bedrijf. Recent onderzoek toont zelfs aan dat het creëren van educatieve content, van hoge kwaliteit, ervoor zorgt dat klanten 131% meer geneigd zijn om bij je bedrijf te kopen.
De ROI van content marketing is een van de grootste raadsels van moderne bedrijven: zelfs als merken meer investeren in educatieve content, is het niet altijd gemakkelijk om meetbare resultaten aan die content toe te schrijven.
Waarom is content creatie belangrijk?
Content creatie is de ultieme inbound marketingmethode om meer engagement te creëren (growth marketing) en uiteindelijk omzet te genereren. Wanneer je content maakt, verstrekt je gratis en nuttige informatie aan jouw doelgroep, trek je potentiële afnemers naar jouw website en behoudt je bestaande klanten door middel van de betrokkenheid van de doelgroep.
Naast betrokkenheid genereer je ook een aanzienlijke ROI voor jouw bedrijf, zoals de onderstaande statistieken voor content marketing aantonen:
- Content marketing levert 3x zoveel leads op als traditionele marketing en kost 62% minder.
- MKB-bedrijven die content marketing gebruiken, krijgen 126% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.
- 61% van de online aankopen is het directe resultaat van een klant die een blog leest.
- Bedrijven die meer dan 10 blogartikelen per maand publiceren, krijgen 3,5 keer meer bezoekers dan bedrijven die vier of minder blogartikelen per maand plaatsen.
- Content staat gelijk aan bedrijfsgroei. Laten we dus aan de slag gaan met jouw content strategie!
GEOPTIMALISEERDE CONTENT NODIG?
Onze content marketeers zijn gespecialiseerd in het creëren van unieke content strategieën die jouw bedrijf helpen om meer omzet te genereren met content marketing.
Contentplanning en strategie
Je zou niet beginnen met het bouwen van een huis zonder blauwdruk, een sculptuur zonder schets of een bedrijf zonder een missie. Er mag dus geen content worden gemaakt zonder een content marketingplan. Anders loop je het risico dat je ontspoort van je doelstellingen.
Een content strategie omvat alles, van merk, tone-of-voice tot hoe je content promoot. Laten we eens kijken hoe je een contentplan stap voor stap maakt.
Bepaal jouw content doelen
Net als bij een traditionele marketingcampagne, moet jouw content strategie gericht zijn op jouw marketingdoelen (die op hun beurt moeten worden afgeleid van jouw bedrijfsdoelen). Jouw doelen kunnen variëren van het aantrekken van meer bezoekers naar jouw website tot het genereren van meer leads tot iets daartussenin, zolang het maar SMART-doelen zijn. Een voorbeeld van dit soort doel is om het organische verkeer naar de homepage of naar een specifieke categoriepagina in het volgende kwartaal met 25% te verhogen. Als je dat eenmaal hebt bepaald, moet elke content dat je maakt, worden afgestemd op je doel en bijdragen aan het gewenste eindresultaat.
Kortom, begin met jouw content doelen en maak vervolgens jouw unieke content.
Hoe creëer je content ideeën?
- Vind kansen door middel van keyword research (zoekwoordenonderzoek)
Zoekwoordonderzoek is een fantastische manier om te ontdekken hoe je doelgroep over een onderwerp communiceert. Bovendien kan trefwoordenonderzoek je helpen om nieuwe mogelijkheden te ontdekken voor content die je misschien nog niet eerder hebt overwogen om over te schrijven.
- Vraag bestaande klanten/afnemers om feedback over je bedrijf of content strategie
Het vragen aan je klanten klinkt misschien als een eenvoudige manier om een idee te krijgen, maar vaak zijn er onbeantwoorde vragen die ze hebben over uw product of uw ruimte die u kunt beantwoorden. Het creëren van inhoud rond die vragen heeft een direct en zinvol effect op je bestaande klanten.
- Verplaats jezelf in de schoenen van je publiek
Als online marketeer of marketeer is het je eerste verantwoordelijkheid om je klant te begrijpen. Dus als je op zoek bent naar nieuwe content ideeën, bedenk dan wat je klant boeiend, interessant of nuttig vindt in zijn/haar online zoektocht. Onderzoek vervolgens hoe die ideeën kunnen werken in jouw contentstrategie. Je kan verscheidene sites zoals Quora bezoeken om erachter te komen naar welke onderwerpen mensen vragen in je vakgebied. Een forum zou ook kunnen helpen om daar binnen jouw doelgroep relevante vragen te stellen.
- Onderzoek waar je concurrentie over schrijft
Als maker van unieke content moet je altijd bewust zijn van de onderwerpen waarover je concurrenten in jouw vakgebied schrijven. Als je begrijpt hoe je concurrenten een onderwerp benaderen, kun je de stem, aanpak en inhoud van je merk onderscheiden van die van hen, gaten in hun contentstrategie identificeren en je content helpen opvallen in het verkoopproces. Om de aandacht te trekken van de bezoekers dien een je geheel andere schrijfwijze te hanteren in vergelijking met bezoekers die al ver in het verkoopproces zitten. Bezoekers die in de actiefase van de AIDA formule zitten dienen het zo makkelijk mogelijk te krijgen om zo snel als mogelijk een bestelling te kunnen plaatsen.
Planning van je content creatie
Je kunt veel informatie en inzicht verkrijgen door te onderzoeken welke soorten inhoud er al rond je onderwerp zijn gemaakt. Typ bijvoorbeeld je onderwerp idee (of trefwoord) in Google en kijk wat voor soort content op pagina één verschijnt. Zijn er video’s? Linken de URL’s terug naar infographics? Verschijnen er afbeeldingen in de SERP (Search Engine Result Page)? Als je weet welke soorten content er al rond dit onderwerp bestaan, zou dit je moeten helpen bij je beslissing over wat voor soort content je moet maken.
Een aantal vragen die je tijdens de planningsfase aan jezelf kan stellen om alles concreet te maken:
- Welke persona target ik met deze content?
- In welk stadium van de customer journey van de koper zal deze content van toegevoegde waarde zijn?
- Hoeveel tijd en geld kan ik investeren in het maken van deze content?
- Welke aanvullende hulp of middelen heb ik nodig (een ontwerper om een infographic te maken, een videoproducent om een script te filmen, enz.) Om mijn visie uit te voeren?
- Hoe past dit stukje content in het grotere schema van mijn contentstrategie?
- Voor welke doelgroepen of klantgroepen zal deze content helpen?
- Wie in mijn organisatie helpt bij het creëren van deze content?
Veelgestelde vragen over content creatie
Contentcreatie is het proces van het identificeren van een nieuw onderwerp waarover je wilt schrijven, het beslissen in welke vorm je de content wilt schrijven, het formaliseren van je strategie en het vervolgens daadwerkelijk produceren van de content.
Begin met het creëren van content
Content creatie is een iteratief proces dat enorm rendeert voor online- en offline bedrijven. Zodra je klaar bent met het maken van content, kunt je met al deze creatieve content niet alleen jouw doelgroep enthousiasmeren, maar ook jouw bedrijf laten groeien door middel van content marketing.
Vraag een Gratis Content quick Scan aan
Onze content marketeers zijn gespecialiseerd in het creëren van unieke content strategieën die jouw bedrijf helpen om meer omzet te genereren met content marketing.