Wat is social media marketing?
Social media marketing is een marketingmiddel waarbij een social media kanaal wordt ingezet om social media marketing doelstellingen te behalen voor een bedrijf. Social media is vooral interessant om potentiële afnemers te genereren door middel van video’s, foto’s en content. Het vergroten van je naamsbekendheid, hogere loyaliteit van afnemers of het creëren van een merkvoorkeur zijn enkele doelstellingen die je kunt realiseren.
Social media marketing maakt deel uit van jouw social media strategie, dat naast online adverteren jouw ‘content management’ vormt. Dit zijn verschillende manieren om als bedrijf potentiële afnemers te bereiken die klant van je kunnen worden. Social media marketing is een minder directe marketingmiddel om via een inspiratievolle (minder directe) methode je (potentiële) klanten te bereiken.
Wanneer zet je social media marketing in?
Social media marketing zet je in om te communiceren met potentiële afnemers die mogelijk jouw klanten kunnen worden. Deze potentiële afnemers zitten eveneens op social media. Er zijn echter meer redenen waarom je een bedrijfsaccount zou moeten aanmaken op Facebook en Instagram.
Daarom maak je gebruik van social media marketing:
- Relatief lage kosten: Het plaatsen van Instagram en Facebook posts is gratis. Facebook of Instagram adverteren is niet gratis, maar vele malen goedkoper dan Google AdWords.
- Naamsbekendheid verhogen: Besteed meer aandacht aan branding en het verhogen van je naamsbekendheid via de platformen Facebook en Instagram. De targetingopties van Facebook en Instagram zijn de beste targetingopties van alle platformen op de wereld (zelfs beter dan Google Ads!)
- Bouw een fan database op: Het liefst wil je dat jouw fans (zij die jou een duimpje geven of op een andere manier op een post reageren) je klanten worden. Maar andersom gaat die vlieger ook op. Je wilt graag dat klanten fan van je zijn. Door regelmatig kortingsacties te organiseren worden bestaande klanten geconverteerd naar trouwe fans van jouw product en/of dienst!
SAMENWERKEN MET CLIQI?
Met een op maat gemaakte social media marketingplan kan jouw bedrijf beginnen met het opbouwen van naamsbekendheid en het genereren van inkomsten via social mediaplatforms zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en meer.
Social media marketing doelen
Het uitvoeren van Facebook of Instagram activiteiten start bij het stellen van doelen. Vaak horen wij van bedrijven dat ze graag meer volgers willen of meer aankopen willen genereren via Instagram. Het uitschrijven van al je doelen is de basis om vanuit daar een heldere online strategie te volgen. Denk als bedrijf goed na over wat je op de korte- en lange termijn wilt bereiken en meet of deze strategie naar behoren werkt. Ons advies is om je op de volgende doelen te concentreren:
- Groei: meer volgers, meer likes en meer reacties ontvangen.
- Omzet: meer omzet genereren per platform door middel van geoptimaliseerde targetingopties.
- Verkeer: het aantal bezoekers dat via elk platform op je website komt verhogen door middel van het publiceren van verhalen in je story.
- Productie: een contentkalender is zeer belangrijk om focus te houden en dagelijks nieuwe content te publiceren. Een contentkalender zorgt ervoor dat je dagelijks onthoudt welke content geplaatst dient te worden op elk social media platform.
Elke onderneming zou voor elk social media platform ten minste één social media strategie en doel moeten hebben.
Social media marketing tools
Er zijn vele social media marketing tools die helpen bij het plannen van al je social media berichten. Wij lichten onze favoriete social media marketing tools uit in een kleine ‘top 3 favoriete social media marketing tools’:
Social media marketing tool: Hootsuite
Hootsuite is één van de meest bekende social media tools voor het inplannen van social mediaberichten. Je kunt berichten inplannen voor alle platformen zoals, Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube en Pinterest. Met de tool Hootsuite hoef je dus niet steeds te switchen tussen alle social media platformen waardoor je veel tijd bespaart tijdens je werkdagen. Het volgende voordeel van Hootsuite is het personaliseren van je eigen dashboards. Bijvoorbeeld het volgen van interessante hashtags op Instagram of het aantal verkopen via Instagram. In de gratis versie van Hootsuite kun je maximaal 3 accounts beheren en 30 berichten per maand publiceren. Heb je meer ruimte nodig? Dan zal je toch voor een uitgebreide versie moeten gaan van Hootsuite.
Via de social media kanalen die je zelf gebruikt
Vandaag de dag kun je bij een groot gedeelte van de bekende social media platformen de berichten zelf inplannen. Zoals Facebook kun je inmiddels de berichten per werkweek inplannen. Tegenwoordig kun je ook al via Pinterest je Pins vooruit inplannen voor de komende twee weken. Via Instagram kun je berichten en IGTV-video’s inplannen, maar dit gaat dan wel via de Facebook Creator Studio.
Het is dus mogelijk om via de platformen zelf de berichten en video’s te plaatsen, maar je mist enkele tijdbesparende voordelen die Hootsuite of Tailwind biedt. Voordelen als het automatisch doorplaatsen naar alle social media platformen of het inplannen van alle berichten op een specifiek tijdstip en vooral het niet hoeven schakelen tussen alle platformen.
SOCIAL MEDIA UITBESTEDEN?
Heb je zelf geen tijd voor social media marketing activiteiten? Kun je niet dagelijks alle nieuwsberichten en leuke weetjes delen met jouw klanten?
Wij helpen je bij het creëren van een social mediaplan en creëren unieke en boeiende content van jouw bedrijf.
Social media marketing tool: Tailwind
Tailwind is één van onze favoriete tools en gebruiken wij bijna elke werkdag. Dit platform kun je gebruiken voor de platformen Pinterest en Instagram. Tailwind heeft een aantal voordelen die geen enkel social media marketing tool heeft. Je kunt bijvoorbeeld schema’s maken, zodat je Instagram posts automatisch op de uitgekozen dagen en tijden worden ingepland. Je kan ook automatisch je hashtags in de eerste reactie laten plaatsen en hashtag lijsten opslaan door middel van Tailwind. De berichten kun je ook automatisch door laten plaatsen naar Facebook en eventuele beschrijvingen opgeven bij de afbeeldingen.
Cursus social media marketing
Tijdens de online cursussen van online marketing bureau CliQi krijg je tastbare tips om te adverteren op alle social media platformen. Je leert alle targetingopties in Facebook en Instagram en hoe je jouw eigen doelgroep het beste kan bereiken. Je leert je eigen merk visueel in beeld te brengen met onze designers en hoe je het aantal volgers substantieel kan verhogen door middel van het maken van een social media contentkalender.
Resultaten na de social media marketing cursus:
- Je hebt de basis ontdekt van Facebook adverteren en kunt zelfstandig Facebook-advertenties managen.
- Geavanceerde Facebook en Instagram advertentie tactieken om je kosten per bezoeker te verlagen.
- Je kent alle targetingopties in Facebook en Instagram advertentiebeheer.
- Je leert hoe je afbeeldingen/visuals het beste kunt designen voor je Facebook en Instagram posts.
- Alle tips en tricks van onze designer om een Instagram pagina in een bepaalde stijl te designen.
- Hoe je het aantal volgers substantieel kunt verhogen naar 10.000 bezoekers.
- Je kent alle handige social media marketing tools uit je hoofd en welke voordelen elke tool heeft voor jou.
Veel gestelde vragen over social media marketing
Social media marketing is het gebruiken van social platformen om in contact te komen met jouw doelgroep om je naamsbekendheid te verbeteren, de omzet of aantal leads te verhogen en websiteverkeer te stimuleren.
Social media marketing zet je in om te communiceren met potentiële afnemers die mogelijk jouw klanten kunnen worden. Deze potentiële afnemers zitten eveneens op social media.
De kosten van social media marketing activiteiten hangen af van het platform waarop je wil adverteren, de lengte/duur van adverteren, het budget van jouw social media campagne en de markt waarin je actief bent.