De 6 principes van Cialdini om je online strategie naar een hoger niveau te tillen!
Principe 1: Sociale bewijskracht
Mensen zijn sociale dieren en zoeken vaak, voordat ze een aankoop verrichten in een webshop, een bevestiging voor hun keuze. We vertrouwen populaire producten en/of diensten die veel reviews hebben ontvangen van andere consumenten. Het principe sociale bewijskracht kun je eenvoudig laten zien op je website door reviews toe te voegen. Met reviews laat je de bezoekers zien dat voorgaande kopers jouw product en/of product waarderen, waardoor ze eerder geneigd zijn in jouw webshop te kopen of vanaf jouw website een dienst af te nemen. Eerder dan bij een concurrent.
Voorbeeld van Sociale bewijskracht
Coolblue maakt hier handig gebruik van door onder producten de reviews te tonen van andere consumenten. Je kunt op de reviews klikken en wordt direct doorverwezen naar de reviews van de desbetreffende productpagina.
Sociale bewijskracht en reviews van Trustpilot
Ander voorbeeld zijn de reviews van Thebagstore.nl op Trustpilot. Trustpilot is het krachtigste reviewplatform van Nederland om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen en voor iedereen een steeds betere ervaring te creëren. Het laten zien van deze reviews geeft bewijskracht en autoriteit aan jouw website en/of webshop!
MEER AUTORITEIT UITSTRALEN?
De sociale bewijskracht en gebruikservaring van jouw webshop verbeteren? Wij kennen alle tips en tools om meer autoriteit uit te stralen naar consumenten!
Principe 2: Autoriteit
Binnen jouw branche/regio/markt ben jij de beste en dat laat je graag online zien met potentiële- en bestaande afnemers. Met bijvoorbeeld het tonen van keurmerken, awards of lidmaatschappen van brancheverenigingen kun je meer autoriteit uitstralen naar de consument. Het tonen van logo’s van gerespecteerde opdrachtgevers werkt ook. Hiermee straal je autoriteit uit en bezoekers zien jouw website en/of webshop als een respectabele speler in de markt.
Autoriteit uitstralen met het Thuiswinkel Waarborg keurmerk
Een voorbeeld van een keurmerk met veel autoriteit is het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Thuiswinkel Waarborg laat webshops certificeren door de Stichting Thuiswinkel Waarborg en de werkwijze en gehanteerde voorwaarden zijn in overeenstemming met de Nederlandse wet- en regelgeving. De (her)certificering vindt jaarlijks plaats waardoor een keurmerk, zoals Thuiswinkel Waarborg veel vertrouwen schenkt aan de consument. Tenslotte weet de consument zeker dat hij/zij zaken doet met een betrouwbare webwinkel. Je kunt namelijk veilig betalen, de privacy blijft gewaarborgd, je hebt 14 dagen bedenktijd en de webshop wordt ondersteund door de Consumentenbond.
Principe 3: Schaarste
Online consumenten worden vaak hebberig bij een beperkte voorraad of een speciale aanbieding van producten binnen een bepaalde tijdsbeperking. Vakantieveilingen.nl maakt hier handig gebruik van door vakanties voor een bepaalde tijd aan te bieden op de website. Als je door de pagina’s scrollt en de tijd ziet wegtikken klik je automatisch op ‘bied mee’. Het gevoel van urgentie is een veelgebruikte marketingtechniek binnen de online marketingwereld. Exclusiviteit is ook een mooi voorbeeld van de principe schaarste. Een selecte doelgroep krijgt toegang tot een bepaald shopping event met een speciale aanbieding waardoor deze doelgroep zich zeer aangetrokken voelt om hierbij aanwezig te zijn en/of een aankoop te genereren tijdens dit speciale shopping event.
De sluitingstijd van Vakantieveilingen.nl is een perfect voorbeeld van het marketingprincipe schaarste van de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini.
Principe 4: Consistentie en commitment
Principe 4 van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini is online consistentie en commitment realiseren bij de consument. Dit principe draait om bezoekers stapsgewijs enthousiasmeren en converteren naar trouwe fans van jouw merk of product. E-mailmarketing is hiervoor het juiste online marketing middel om consistent op een bepaalde dag en op een zeker tijdstip jouw doelgroep te informeren over een sale periode of nieuwe producten. De consumenten herkennen na een bepaalde periode de consistente e-mail tijdstippen waardoor ze wachten tot ze weer een e-mail ontvangen van jouw bedrijf. Hiermee creëer je loyaliteit en krijg je trouwe fans!
E-MAIL MARKETING UITBESTEDEN?
Op zoek naar effectieve e-mailmarketing campagnes met data-driven resultaat?
Wij verzorgen dagelijks grote webshops van strakke e-mailmarketing mails!
E-mail marketing van Wehkamp om trouwe fans en consistentie te creëren bij de consument
Elke zondagochtend verschijnt er een e-mail van Wehkamp in de mailbox van leden van de mailinglijst, met fikse kortingen op hun producten. Je ziet het direct aan de duidelijke titel: ‘korting van €400,- op meer dan 1000 deals van Wehkamp’. Hierdoor probeert Wehkamp met consistentie een bepaald commitment van de lezers te genereren, met scherpe prijzen.
Principe 5: Sympathie
Mensen voelen sympathie voor een bepaald merk of logo door de achterliggende missie, visie of werkwijze van een bedrijf. Sympathie ontstaat vaak als mensen in je omgeving enthousiast zijn over een bepaald merk of bedrijf. Methodes om online meer sympathie op te wekken bij consumenten bestaan uit het gebruikmaken van influencer online marketing.
Influencer Marketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op bepaalde personen die online een grote aantal volgers hebben. Deze ‘influencers’ hebben een voorbeeldfunctie, waardoor zij invloed kunnen uitoefenen op de groep volgers. Deze sociale invloed kan ook worden gebruikt door bedrijven die bij de influencer advertentieruimte inkopen op diens kanalen.
Influencer marketing en de Cialdini principe sympathie
Hieronder is een voorbeeld van Kylie Jenner die een Instagram foto post met een beschrijving over het product van Teami Blends. Naast een productomschrijving geeft ze een kortingscode met een kortingspercentage van 20% zodat het voor Teami Blends meetbaar is hoeveel volgers een aankoop doen in de webshop van Teami Blends.
Principe 6: Wederkerigheid
Voor wat, hoort wat… het principe van wederkerigheid draait om onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift. Een onverwacht, persoonlijk en betekenisvolle overtuigingstechniek van Cialdini. Belangrijk is dat je eerst zelf moet geven zonder dat je een tegenprestatie verwacht van de bezoeker. Dit voelt waarschijnlijk gek, want je geeft eerst iets weg zonder dat je zeker weet of je er iets voor terug krijgt.
Een mooi voorbeeld van wederkerigheid dat hier als voorbeeld niet kan ontbreken is Seats2meet.com. Hier wordt het principe wederkerigheid volledig toegepast. Iedereen mag bij Seats2meet gratis binnenlopen en werken. Er is gratis koffie, gratis WiFi en zelfs de lunch is gratis. De tegenprestatie is dat je openstaat voor nieuwe contacten en dat je Seats2Meet aanbeveelt binnen je netwerk. Maar alleen als je dat wilt, het is geen verplichting. De ervaring is zo uniek, dat je dat automatisch al doet!
Veelgestelde vragen over de principes van Cialdini
Robert Cialdini is een hoogleraar in marketing en psychologie uit Amerika en staat bekend om het boek ‘Invloed’. Van dit boek zijn meer dan een miljoen aan exemplaren verkocht wereldwijd. Ook alle principes van Cialdini kun je teruglezen in dit boek.
Iemand overtuigen met je boodschap brengt je bij de hoofduitdaging van marketing. Dat is waar het uiteindelijk om draait. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini beschrijven alle mogelijkheden om een persona te overtuigen.