Voordat je het in de praktijk kunt brengen, is het belangrijk om conversieratio-optimalisatie te definiëren. Op die manier kun je begrijpen hoe conversie optimalisatie werkt en hoe je jouw conversieratio kunt verbeteren. Conversieratio-optimalisatie houdt in dat je meer te weten komt over jouw doelgroep. Je kunt erachter komen wat mensen ertoe aanzet actie te ondernemen, zoals een product kopen of een account aanmaken. Het proces kan je ook helpen te bepalen wat mensen ervan weerhoudt om die acties te ondernemen, zoals hoge prijzen of een slechte navigatiestructuur. Zodra je dat begrijpt, kun je jouw website verbeteren voor websitebezoekers. Door deze conversieoptimalisaties te implementeren zie je een stijging in de conversieratio van je gehele website of webshop.
Waarom is conversie optimalisatie belangrijk voor jouw website?
Begrijpen wat conversieratio-optimalisatie inhoudt is zeer belangrijk, want conversie optimalisatie is cruciaal voor jouw website. Als je jouw huidige conversieratio kent, kun je jouw ideale conversieratio optimaliseren en bepalen. Website-conversie-optimalisatie kan je helpen jouw bedrijf draaiende te houden. En het zou je moeten helpen jouw bedrijf te laten groeien, zodat je de verkoop en winst kunt vergroten.
Als je enkele strategieën voor het optimaliseren van het conversiepercentage begrijpt, kun je deze methoden testen om de conversies in jouw bedrijf te verbeteren. Je zou niet een heleboel methoden voor het optimaliseren van de conversieratio moeten gebruiken, maar de eerste methode die je probeert, zal niet altijd werken.
Conversie optimalisatie zorgt voor een verhoging van de ROI
Wanneer jouw websitebezoekers een betere ervaring ervaren, is de kans groter dat ze iets kopen of een ander conversiedoel bereiken. Hoe meer websitebezoekers een actie ondernemen, hoe hoger jouw rendement op jouw investering (ROI) zal zijn. Dit is cruciaal omdat je hiermee meer resultaten kunt halen uit de tijd of het geld dat je aan marketing besteedt. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je geld uitgeeft aan advertenties die niet tot een hogere verkoop leiden. En je bent geen tijd kwijt aan het maken van on-page content waardoor mensen niet lid worden van jouw e-maillijst. Naarmate je jouw ROI verhoogt, kun je besluiten jouw marketingbudget te verhogen. Op deze manier kun je een hogere conversieratio behalen!
Overweeg jouw conversiedoel(en)
Het eerste waar je over moet beslissen bij het optimaliseren van jouw conversieratio, zijn jouw conversiedoelen. Je kunt conversies voor verschillende redenen optimaliseren, waaronder:
- Verkoop verhogen
- Aantal e-mail abonnementen en inschrijvers verhogen
- Meer klikken naar een specifieke pagina realiseren
- Meer service boekingen binnenhalen
- Inzendingen via contactformulieren verhogen.
Denk na welke conversiedoelen je wilt verbeteren op korte- en lange termijn. Als je bijvoorbeeld het aantal klikken van zoekmachines wilt vergroten, kun je ervoor kiezen om je te concentreren op SEO optimalisaties. Of als het jouw doel is om de verkoop te verhogen, kun je ervoor kiezen om de content van de sales pagina’s te analyseren en wellicht te herschrijven na gebruikersonderzoek.
Hieronder beschrijven we welke elementen de meeste invloed hebben op het optimaliseren van jouw conversieratio. In een korte opsomming komende volgende aspecten terug:
- Betere ervaring creëren voor de websitebezoeker
- Webdesign optimaliseren voor een hogere conversieratio en een verbeterde gebruiksvriendelijkheid van de desbetreffende pagina
- On-page content en pagina opbouw verbeteren
- Het gebruik van formulieren om het conversieratio te optimaliseren voor specifieke pagina’s
- Op de juiste manier gebruik maken van call to actions in de content
- Paginasnelheid verbeteren voor een gebruiksvriendelijke usability
- Navigatie- en menustructuur gebruiksvriendelijk instellen.
Betere ervaring
Website conversie optimalisatie stelt je in staat om jouw websitebezoekers een betere ervaring te geven. Je kunt jouw website zo ontwerpen dat deze gebruiksvriendelijk is en mensen helpt om door jouw verkoopfunnel te gaan. Dit is geweldig voor zowel nieuwe als terugkerende klanten.
Om mensen een goede ervaring te geven, kun je hun gedrag op jouw website volgen. Met verschillende usability tools kun je zien welke secties en pagina’s het populairst zijn. En met sommige tools kun je bepaalde gebruikerssessies bekijken om meer te weten te komen over hun ervaring en gedrag op jouw website. Op deze manier kun je de ervaring die je jouw gebruikers biedt, verbeteren. Als mensen de neiging hebben om een bepaalde sectie te bezoeken, kun je je concentreren op het creëren van een goede ervaring in deze specifieke sectie. En je kunt de gegevens die je ontvangt gebruiken om bezoekers een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden op basis van hun demografische gegevens.
Webdesign en conversie optimalisatie
Ten eerste kan het webdesign van jouw pagina’s een enorm verschil maken in jouw conversieratio. Als de webpagina’s een onhandig design hebben, willen mensen niet lang op jouw webpagina blijven en ervaren zij een slechte gebruikerservaring. Dit zorgt voor een hoge bounceratio en voor een zeer lage conversieratio. Zelfs als het design van een webpagina gemakkelijk te gebruiken is, kan het nog steeds slecht converteren. De pagina bevat mogelijk geen informatie over jouw producten en/of diensten. Of de actie die je wilt dat jouw bezoekers ondernemen is misschien niet duidelijk genoeg. Wellicht heb je wel een goede call-to-action nodig, maar is deze niet opvallend genoeg voor de gebruiker.
On-page content en pagina opbouw
Naast een geweldig webdesign, dien je ook rekening te houden met de on-page content en pagina opbouw van de webpagina. Eerst moet je boeiende koppen schrijven voor al je pagina’s en berichten, een goede kop trekt namelijk de aandacht van de websitebezoeker. Het kan een vraag bevatten en deze vraag dient de lezer aan te spreken. De hoofdtekst moet gemakkelijk te lezen zijn, wat je kunt doen door:
- Alinea’s kort te houden
- Lijst met opsommingstekens toe te voegen
- Afbeeldingen gebruiken
- Duidelijke pagina-indeling en structuur van de content.
Als jouw on-page content gemakkelijk te lezen is, zullen mensen deze willen met alle plezier willen lezen. Je kunt voorkomen dat je ze overweldigt en je ziet mogelijk een toename in jouw conversieratio.
Gebruik van formulieren om het conversieratio te verbeteren
Je kunt formulieren gebruiken als een essentieel onderdeel van jouw verkoop- en marketingstrategie. Formulieren kunnen je helpen e-mailadressen te verzamelen en meer leads te genereren. Je dient jouw formulieren echter te optimaliseren voor conversies. Zorg ervoor dat het formulier aantrekkelijk is vormgegeven en makkelijk doorklikt. Je dient ook te voorkomen dat je tientallen velden gebruikt. Eenvoudigere formulieren zullen sneller en gemakkelijker zijn, zodat meer mensen ze sneller zullen invullen.
Als je een formulier nodig hebt waarmee mensen kunnen inloggen, overweeg dan om Google of Facebook te gebruiken. Zo kunnen gebruikers met één klik inloggen. Zo hoeven ze geen tijd te besteden aan het aanmaken van een gebruikersnaam en wachtwoord.
Conversie optimalisatie: op de juiste manier gebruikmaken van call to actions
Een CTA, ook wel een call to action genoemd, is een button waarmee je bezoekers kunt aangeven welk conversie pad ze moeten bewandelen. Call to actions kunnen leiden tot het klikken op een link tot het kopen van een product. Overweeg het gebruik van knoppen om jouw call to actions beter op te laten vallen. De knop dient op te vallen tussen content door, zodat meer mensen de CTA zullen zien en erop zullen klikken. De bewoording die je gebruikt, kan echter een enorm verschil maken. Zorg ervoor dat de tekst van de knop verleidend is voor de websitebezoeker. Op deze manier zullen meer mensen erop willen klikken en zou je een toename in conversies kunnen zien.
Paginasnelheid en conversie optimalisatie
Je kunt het misschien niet zien op een statische pagina, maar paginasnelheid is cruciaal voor het optimaliseren online conversies. Hoe langer het duurt voordat een pagina is geladen, hoe sneller bezoekers jouw website zullen verlaten. Online marketing specialisten hebben ontdekt dat conversies met kunnen 7% kunnen dalen door één seconde toe te voegen aan de laadtijd die een pagina nodig heeft om volledig te laden. Dat klinkt misschien niet als veel, maar het kan oplopen, vooral omdat jouw website meer verkeer krijgt.
Je kunt jouw website versnellen door afbeeldingen te comprimeren en onnodige bestanden op jouw site te verwijderen. Op voorgaande methode hoeft de website alleen de belangrijke elementen in te laden. Op basis van deze optimalisaties kun een toename in jouw online conversies bereiken door effectief de paginasnelheid te verbeteren.
Navigatie van de website
Een ander essentieel element van conversieoptimalisatie is de structuur van jouw website. Als jouw website gemakkelijk te navigeren is, kunnen mensen sneller navigeren waar ze naar op zoek zijn. Vervolgens kunnen ze een product kopen of jouw diensten af nemen. Aan de andere kant, als de navigatie onduidelijk is, kun bezoekers redelijk snel jouw website verlaten. Ze kunnen jouw homepage vinden, maar ze weten niet hoe ze naar jouw product pagina’s dienen te navigeren.
Zorg ervoor dat je een menu-structuur bouwt met al jouw belangrijkste pagina’s. Je kunt zaken als de over ons pagina, contactpagina en juridische informatie in de footer plaatsen. De pagina’s met commerciële waarde dienen duidelijk zichtbaar te zijn in de menu-structuur en in de dropdown menu’s. Op die manier vinden bezoekers wat ze nodig hebben en kun je je conversieratio verhogen.
Hoe je jouw conversieratio berekenen?
Het berekenen van jouw conversieratio is essentieel om te weten hoe je deze kunt optimaliseren. Gelukkig hoef je geen wiskunde-expert te zijn om je conversieratio te berekenen. Eerst dien je in analytics uit te zoeken hoeveel mensen de website hebben bezocht. Bepaal vervolgens het totale aantal bezoekers van de desbetreffende pagina of jouw gehele website. Daarna kun je het aantal conversies delen door het totaal aantal bezoekers. Vermenigvuldig dat aantal met 100 om een percentage te krijgen en je hebt je conversieratio.
Misschien heb je bijvoorbeeld vijf verkopen gedaan en 100 bezoekers gekregen in het gekozen tijdstempel. Je dient vijf door 100 te delen om een conversieratio van 0,05 te krijgen, en als je dit getal met 100 vermenigvuldigt, krijg je een conversieratio van 5%. Deze formule werkt, of je nu verkopen, e-mail aanmeldingen of een andere statistiek wilt meten. Vervolgens kun je erachter komen hoe succesvol het geteste element is.
Conversie optimalisatie tools
In deze sectie delen we 3 tools voor het optimaliseren van het conversieratio, waarvan alle 3 met gratis versies beschikbaar zijn om mee aan de slag te gaan. Deze conversie optimalisatie tools kunnen je helpen meer leads te verzamelen (en meer omzet te genereren) van de website van jouw bedrijf.
Hotjar
Met Hotjar kun je schermopnamen en heatmaps maken die laten zien hoe jouw bezoekers door jouw website navigeren. Hoewel Hotjar een gratis versie biedt, is deze vrij beperkt. De volgende stap omhoog, voor $39 dollar per maand, biedt peilingen en meer trainingsmogelijkheden, maar het grootste verschil is de prijs, die bijna drie keer de prijs van de tool Lucky Orange per maand kost.
Lucky Orange
Dit is een van onze favoriete alles-in-één CRO-suites, waarmee je gebruikersgedrag op jouw website kunt lokaliseren door middel van dynamische heat mapping en een aantal andere functies. Volg gebruikers om duidelijk te zien waar bezoekers klikken, hun muis bewegen en hoe ver ze naar beneden scrollen op jouw webpagina. Ontvang bezoekersregistraties en formulieranalyses om de klantervaring en gebruikersintentie echt vast te leggen en te begrijpen. Extra functies zijn onder meer een live chat, enquêtes en peilingen en conversietrechters.
Google Page Speed
Niemand houdt van wachten, vooral jouw websitegebruikers, en de Core Web Vitals-update van Google maakt de paginasnelheid en het reactievermogen van jouw website belangrijker dan ooit. Google PageSpeed Insights analyseert de laadtijd van jouw website en geeft suggesties om deze sneller te maken op desktop en mobiele apparaten.
Conversie optimalisatie tips
Make It Urgent
Een uitstekende strategie voor conversie optimalisatie om te proberen, is om urgentie te creëren bij de bezoeker. Je kunt dit implementeren door een bepaald aantal slots voor een dienst aan te bieden. Of je kunt ervoor kiezen om een limited edition-versie van een populair product te verkopen. Een andere optie is om een deadline voor een verkoop of aankoop op te nemen. Dat gevoel van urgentie kan meer mensen aanzetten tot een aankoop. Probeer niet te bedrieglijk te zijn bij het creëren van urgentie. Als je een uitverkoop kunt verlengen of als je meer slots hebt, geef dat dan aan. Maar je kunt nog steeds een beetje urgentie gebruiken om mensen bij je te laten kopen.
Strategische call to actions toevoegen
Call to actions zijn een uitstekende manier om het aantal conversies te verhogen, maar je moet de juiste CTA gebruiken. Een oproep om te klikken en een blogpost te lezen is geweldig, maar het helpt je misschien niet om je conversiedoelen te bereiken. Als het jouw conversiedoel is om meer verkoop te genereren, moet je jouw CTA optimaliseren om meer verkoop voor een specifiek product te realiseren.
Denk na over jouw hoofddoel en de huidige conversieratio. Vervolgens kun je CTA’s schrijven die ervoor zorgen dat mensen de actie ondernemen die je wilt dat ze ondernemen. Je kunt op jouw website verschillende CTA’s gebruiken op basis van de pagina’s, maar ze moeten wel duidelijk zijn voor de gebruiker.
Gebruik call to actions boven de vouw van de pagina
Een meer specifieke manier om een CTA te gebruiken is om ze bovenaan jouw website te plaatsen. In het ideale geval zou je een CTA boven de vouw van de pagina op te nemen. Dit is de ruimte die verschijnt zonder dat iemand naar beneden hoeft te scrollen op een pagina.
Wanneer je een goede CTA boven de fold plaatst, kun je ervoor zorgen dat meer mensen deze zien. En als meer mensen het zien, heb je een goede kans op meer conversies. Aan de andere kant, als iemand een tijdje naar beneden moet scrollen, bereikt hij de CTA mogelijk niet. Mensen kunnen hun interesse verliezen voordat ze weten wat je wilt dat ze doen, waardoor ze je website kunnen verlaten. Hoe eerder je hun aandacht kunt trekken, hoe makkelijker het zal zijn om ze te laten converteren.
Voeg testimonials toe van bestaande klanten
Als je al eerder een product of dienst hebt verkocht, overweeg dan om getuigenissen te scoren van bestaande afnemers. Vraag jouw klanten wat zij van het aanbod of jouw bedrijf in het algemeen vinden. Voeg deze testimonials vervolgens toe aan jouw verkooppagina’s of op een specifieke testimonials pagina. Je kunt potentiële klanten laten zien dat anderen het product of dienst leuk vinden.
Social proof kan een geweldige manier zijn om het aantal conversies te verhogen. Je kunt jouw bedrijf promoten en het is nuttig voor potentiële klanten om te weten dat het product of de dienst naar tevredenheid van bestaande klanten werkt. En het horen van andere klanten is een gemakkelijke manier om die boodschap over te brengen.
Voer A/B-tests uit
Als je niet zeker weet wat je moet veranderen om jouw conversieratio te verbeteren, gebruik dan A/B-test tools. Dit is een soort test waarbij je twee elementen van een webpagina kiest en deze aan twee verschillende groepen laat zien. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om sommige mensen een oranje CTA-knop te laten zien en anderen een groene knop. Een A/B-test kan je helpen erachter te komen welke methode of strategie meer conversies oplevert. Om de beste resultaten van de test te krijgen, moet je zoveel mogelijk elementen hetzelfde houden van de webpagina. Je kunt dit doen met knop kleuren, koppen of CTA-plaatsingen. Vervolgens kun je de call to action met de beste testresultaten voor alle bezoekers op jouw website implementeren.