info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Long tail zoekwoorden

Ben je er moe van om steeds te positioneren voor dezelfde zoekwoorden als je concurrenten? Zoekwoorden met hoge concurrentie waar je weinig verkeer uit genereert? Dit probleem kun je oplossen om je website te optimaliseren voor long tail zoekwoorden.

Waarom zou je gebruikmaken van long tail zoekwoorden? Omdat ze duizenden aan zoekwoorden genereren met hoge conversieratio’s (hoge commerciële waardes) die naar jouw website kunnen leiden. De inkomsten van jouw bedrijf kun je aanzienlijk verhogen door pagina’s te creëren gefocust op long tail zoekwoorden.

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Long tail zoekwoorden
long tail zoekwoorden
  1. Wat zijn long-tail zoekwoorden?
  2. Waarom is dit interessant voor jouw website?
  3. Long-tail zoekwoorden vinden
  4. Long-tail SEO

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn trefwoorden of sleutelzinnen die specifieker zijn – en meestal langer – dan de standaard trefwoorden. Long-tail zoekwoorden genereren minder verkeer vanuit de zoekmachine van Google of Bing, maar hebben meestal een hogere conversiewaarde/conversieratio, omdat ze specifiek en gedetailleerd bepaalde zoekwoorden omschrijven. Long tail zoekwoorden zorgen ervoor dat je geleidelijk aan meer zoekverkeer krijgt en wordt gevonden door een nieuwe doelgroep met hogere commerciële intent.

Focussen op long-tail zoekwoorden is een slimme SEO strategie voor veel ondernemers. Vaak wordt deze content marketingstrategie vergeten door SEO specialisten, maar het biedt kansen om hoog te positioneren op langere commerciële zoekwoorden.


SEO OPTIMALISatie 

Hulp nodig bij het vinden van commercieel interessante long tail zoekwoorden?

Waarom is dit interessant voor jouw website?

Het is veel makkelijker om in Google een hoge organische positie te bemachtigen met long tail zoekwoorden dan met meer algemene zoekwoorden, omdat minder websites strijden om deze hoge posities in de resultaat pagina’s van Google. Hoe langer (en meer specifiek) zoektermen zijn, hoe gemakkelijker het is om deze long tail zoekwoorden te positioneren in Google. Daarnaast is het makkelijker om op het internet vindbaar te zijn in een specifieke niche met een eigen doelgroep. Als je je concentreert op een groep long tail zoekwoorden in een specifieke niche, zal er in no-time veel verkeer worden gegenereerd naar je website en/of webshop.

Long tail zoekwoorden vinden

De vraag die je jezelf stelt is nu: hoe vind ik long-tail zoekwoorden die interessant zijn voor mijn bedrijf?

Het beste is om jezelf te verplaatsen in de bezoeker en erover na te denken welke vragen de bezoeker zou stellen in Google. Zet de gestelde vragen om in long tail zoekwoorden. Daarnaast is Google suggest een handig hulpmiddel bij het vinden van de juiste long tail zoekwoorden. Als je een relevant zoekwoord intypt in Google komen er automatisch suggesties van Google achter. Dit zijn veelvuldig gezochte long-tail zoekwoorden in Nederland die veel bezoekers gebruiken. Tot slot kan Google search console je helpen bij het vinden van deze long tail zoekopdrachten (via zoekverkeer -> zoekanalyse -> zoekopdrachten).

Laten we een voorbeeld nemen van een long-tail zoekopdracht in Google

Ik ben momenteel op zoek naar een huisje in Oostenrijk om onze volgende zomervakantie door te brengen. Ik begon mijn zoektocht met de term ‘vakantie Oostenrijk’. Na wat zoeken ontdekte ik al snel dat ik naar Tirol wilde en liever een huisje in de bergen. Mijn zoektocht gaat nog steeds door, maar nu gebruik ik termen als ‘vakantiehuis in de bergen in Tirol’. Dit is een long tail zoekwoord dat mijn hele zoekopdracht omschrijft. Met deze zoekopdracht vind ik zoekresultaten die meer op mijn wensen lijken dan een korte zoekopdracht, als [vakantie Oostenrijk].

Long tail zoekwoorden vinden

Een grote kans dat bezoekers sneller converteren/tot boeking overgaan als je een pagina bouwt gebaseerd op long-tail zoekwoorden. De long-tail zoekwoorden zijn namelijk gericht op bezoekers die al een specifieke wens in hun hoofd hebben en sneller overgaan tot het boeken van een vakantiebestemming. 

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long-tail SEO

Conclusie over de content marketingstrategie long-tail SEO

Anno 2020 is zoekmachine optimalisatie meer dan het ontwikkelen van content en het uitkiezen van een aantal zoekwoorden. Tegenwoordig dien je voortdurend je doelgroep te bestuderen, te begrijpen met welke online pijnpunten ze worstelen en als gevolg daarvan hoogwaardige content te creëren die hen zal aanspreken.  


Groeien in organisch verkeer?

Wij kunnen je verder helpen bij het vinden van de long-tail pareltjes van Nederland. 

Zoekwoorden met hoge conversieratio´s en snelle ranking mogelijkheden in Google.

Dit betekent dat in plaats van het schrijven van generieke blog posts die mogelijk niet nuttig zijn voor je doelgroep, je je beter kunt richten op kwalitatieve content, zoals case studies en data-driven content. Een gedegen zoekwoordenonderzoek voor SEO is altijd de basis voor het ontdekken van long-tail zoekwoorden en kwalitatieve content. 

Veel gestelde vragen over long tail zoekwoorden

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met lage zoekvolumes en lage concurrentie. Daarnaast zijn long tail zoekwoorden meestal langere woorden (2+ woorden). Long tail zoekwoorden kunnen ook hoge zoekvolumes hebben met lage concurrentie waardoor het commercieel zeer interessant is om je pagina’s te optimaliseren voor long tail zoekwoorden.

Waarom focussen op long tail zoekwoorden?

Je kunt heel erg snel in de top 3 van Google positioneren op long tail zoekwoorden. Vele websites focussen alleen op brede termen die met hoge zoekvolumes die veel worden gebruikt in de branche. Door je te richten op long tail zoekwoorden kun je vele malen sneller verkeer genereren.

long tail zoekwoorden

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.

Long tail keywords