info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Local SEO

Wil je met jouw lokale bedrijf hoog positioneren in Google, Bing, Yahoo of Apple Maps en andere lokale zoekmachines? Je bent bij online marketingbureau CliQi aan het juiste adres.

Voor diegene die nog niet op de hoogte is van het onderwerp local SEO, is het claimen en optimaliseren van je ‘Google mijn bedrijf pagina’ het allerbelangrijkste van local SEO. Als 56% van de bedrijven hun Google My Business pagina niet eens heeft geclaimd, dan betwijfel ik of ze veel meer hebben gedaan …oftewel een grote kans voor jouw bedrijf!

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Local SEO
Lokale SEO

46% van alle Google zoekopdrachten is lokaal. Toch heeft 56% van de lokale verkopers nog niet hun Google bedrijfsvermelding geclaimd.

Voor diegenen die het niet weten: het claimen en optimaliseren van een Google bedrijfsvermelding is de fundering van local SEO. Als 56% van de bedrijven hun Google My Business bedrijfsvermelding niet eens heeft geclaimd, dan betwijfel ik of ze nog veel anders hebben gedaan. Maar hoewel het claimen van jouw Google bedrijfsvermelding een goed startpunt is, is lokale SEO VEEL meer dan dat. Deze lokale SEO handleiding pakt alles aan … van begin tot eind.

  1. Wat is local SEO?
  2. Wat is Google local business?
  3. Local SEO – Les 1 – Keyword research
  4. Local SEO – Les 2 – Google my business, Bing Places en Apple Maps vermeldingen
  5. Google Posts – Laatste PRO tip voor alle bedrijven in Nederland.

Wat is local SEO?

Local SEO verwijst naar het proces van ‘optimaliseren’ van jouw online aanwezigheid om meer klanten aan te trekken uit relevante lokale zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten vinden plaats op Google en andere zoekmachines.

Dit laatste punt is belangrijk: local SEO gaat niet alleen over Google. Mensen zoeken naar lokale bedrijven met behulp van verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing, Yelp, Apple Maps, et cetera.

Local SEO

Local 3 pack vs organische zoekresultaten

Hieronder vind je de organische zoekresultaten van het zoekwoord: koffie in de buurt van Utrecht.

Belangrijk is dat er twee verschillende sets zoekresultaten zijn:

  • Het ‘Local 3 pack’ resultaat 
  • De ‘reguliere’ organische resultaten

Ik weet zeker dat de meesten van jullie bekend zijn met Google zoekresultaten. Maar wat zijn in hemelsnaam de ‘Local 3 pack’ -resultaten?

Local 3 pack zijn Google zoekresultaten die altijd op de eerste pagina van Google vindbaar zijn wanneer er een online zoekopdracht plaatsvindt in de zoekmachine van Google. De Local 3 pack toont altijd de drie meest relevante zoekresultaten gebaseerd op de zoekopdracht. 

Google local business

Volgens een onderzoek van MOZ gaat 33% van de klikken naar de local ‘Google 3 pack’ zoekresultaten, terwijl 40% naar de organische zoekresultaten gaat.

Belangrijkste leermoment

Het loont om in beide zoekresultaten vindbaar te zijn, en dat is waar local SEO van essentieel belang is.


HOGER VINDBAAR ZIJN DAN DE BUREN?

Onze specialisten kunnen je advies geven en wij garanderen dat je 99% beter scoort dan je concurrenten.

Local SEO – Les 1 – Keyword research

Laten we een fictief bedrijf opstarten, gevestigd in Utrecht. De naam van de lokale koffie winkel is KoffietoGo. Met deze winkel wil je vindbaar zijn als mensen met de volgende zoekopdrachten zoeken:

  • Koffiewinkel in de buurt
  • KoffietoGo
  • Koffiewinkel in Utrecht
  • KoffietoGo telefoonnummer
  • Wat zijn de openings- en sluitingstijden van KoffietoGo in Utrecht?

De bovenstaande zoekopdrachten worden ook wel SiL zoekopdrachten genoemd (Service in Location). Op deze zoekwoorden vindbaar zijn, is heel eenvoudig. Maak gewoon een lijst van alle diensten die je aanbiedt en de locaties die je bezit. Voeg ze vervolgens samen om een ​​heleboel potentiële zoekwoorden te creëren.

Een handige tool die jou kan helpen met het genereren van al deze lokale zoektermen is de tool van Highervisibility.com. De bulk keyword generator is perfect voor MKB bedrijven en kleine shops in Nederland. 

PRO TIP:

Zorg ervoor dat je meervoudsvormen en varianten van al je diensten vermeldt. Bijvoorbeeld ‘koffiewinkel in Utrecht’ → ‘koffiewinkels in Utrecht’ enzovoort. Ook kun je van Google ‘autocomplete algoritme’ gebruiken om nog meer zoekwoorden te bepalen die interessant zijn voor je bedrijf.

lokale SEO

Local SEO – Les 2 – Google my business, Bing Places en Apple Maps vermeldingen

Het claimen en optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding is misschien wel het belangrijkste onderdeel van lokale SEO, hoewel Bing Places- en Apple Maps-vermeldingen ook belangrijk zijn.

Het opzetten van een Bing Places of Apple Maps locatievermelding is zeer simpel. Maar met Google My Business vermeldingen in het bijzonder is er een aantal aspecten die ondernemers vaak vergeten of niet helemaal begrijpen. Om een Google my Business locatie op te zetten surf je naar deze pagina en dan kun je stapsgewijs je bedrijf in Google registreren. 

AANBEVELING:

Probeer GEEN trefwoorden te gebruiken. Voer je bedrijfsnaam, echt ALLEEN je bedrijfsnaam in. Als je bijvoorbeeld een koffiewinkel in Utrecht runt, genaamd KoffietoGo, voer je KoffietoGo in als je bedrijfsnaam. Voer NIET zoiets als Kaldi Koffie Utrecht in – dit is in strijd met de richtlijnen van Google Mijn Bedrijf.

Optimaliseren van je Google my business bedrijfspagina

Als je eenmaal bent geverifieerd is het belangrijk om je gehele bedrijfspagina SEO vriendelijk te optimaliseren. De volgende aspecten zullen ervoor zorgen dat je bedrijfspagina beter vindbaar is in de zoekmachine van Google.

  1. Meer categorieën toevoegen
  2. Het uploaden van een aantal foto’s (genomen op de bedrijfslocatie of in ieder geval in de buurt, omdat hier locatie metagegevens aan zijn gekoppeld)
  3. Vermelding van de openingstijden
  4. Vermelding van individuele diensten die je aanbiedt
  5. Extra telefoonnummers toevoegen
  6. Relevante attributen / voorzieningen toevoegen.

Next up is: Bing Places Local SEO

Ten eerste: zorg je ervoor dat je bedrijf niet al op Bing Places staat vermeld. Ga hiervoor naar Bing Maps en typ je bedrijfsnaam in de zoekbalk. Als je al in de lijst staat, zou je je bedrijf moeten zien verschijnen in de live zoekresultaten. Zo niet, dan dien je je bedrijf te registreren via de volgende pagina

Nu gebeurt er iets magisch: er is een optie om gegevens te importeren uit Google Mijn Bedrijf. Binnen een aantal klikken heb je een bedrijfspagina via Bing places geverifieerd. Zie hieronder een voorbeeld van een Duitse klant van ons.

Bing Places Local SEO

De volgende aspecten zullen ervoor zorgen dat je bedrijfspagina beter vindbaar is in de zoekmachine van Bing Places:

  1. Toevoegen van tien relevante afbeeldingen die je producten en diensten laten zien
  2. Voeg links naar telefoon, website, Twitter, Facebook, Yelp en TripAdvisor toe
  3. Kies een zakelijk segment en categorie voor je bedrijf
  4. Voeg een verhaal (visie of missie) over je bedrijf toe zodat klanten je bedrijf beter begrijpen.

Google Posts – Laatste PRO tip voor alle bedrijven in Nederland

Dit zijn de drie belangrijkste tips voor alle bedrijven om hun Google mijn bedrijf pagina actueel te houden:

  1. Reageren op recensies van klanten
  2. Gebruik Google Posts om jouw klanten op de hoogte te houden

De eerste tip is vrij simpel. Keep track on all reviews. Alle recensies die je binnenkrijgt bijhouden en eventueel wanneer nodig daarop reageren. 

De tweede tip gaat over Google Posts. Google Posts is een microblog platform binnen Google Mijn Bedrijf. Alle updates zijn zichtbaar in het kennis venster en in je vermelding. Als bezoekers zoeken op je bedrijfsnaam komen de Google Posts automatisch zichtbaar in je venster. Als je bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten aan je klanten aanbiedt kun je het via Google Posts snel en simpel zichtbaar maken voor je bestaande- en potentiële afnemers.

Google posts

Conclusie over Local SEO:

Local SEO is erg belangrijk voor je bedrijf om meer organisch verkeer naar je website en/of webshop te genereren. Volg het advies hierboven en ik garandeer je dat je beter scoort dan 99% van je concurrenten.

Houd er rekening mee dat je ook conversies zo goed mogelijk moet bijhouden zoals gesprek tracering en conversies bijhouden van contactformulieren, anders heb je geen idee of je lokale SEO-inspanningen daadwerkelijk vertalen in leads, klanten en uiteindelijk meer inkomsten voor jouw bedrijf.

Veelgestelde vragen over Local SEO

Wat is local SEO?

Local SEO is een SEO strategie waardoor je bedrijf beter zichtbaar wordt in lokale zoekresultaten in Google. Elk bedrijf dat een fysieke winkel heeft of een geografisch gebied bedient, kan profiteren van local SEO.

Majestic SEO

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.