info@cliqi.nl | 058 – 203 71 03

Contentkalender

Content: nieuwsbrieven, social media berichten, YouTube filmpjes, artikelen en webteksten. Alles draait om kwalitatieve content. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Om dat te voorkomen is een contentkalender onmisbaar. Bovendien neem je content in dat geval serieus, en dat is noodzakelijk om zinvol en doelgericht met content om te gaan. 

Vraag onze gratis QuickScan aan

Home » Contentkalender
Contentkalender

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een kalender die bedoeld is als tool bij het plannen en organiseren van je content. In deze contentkalender geef je de hoofdlijnen aan van je contentplanning en dat zijn: 

  • Wanneer publiceer je content
  • Wat publiceer je
  • Voor wie publiceer je dat
  • In welke vorm ga je dat publiceren
  • Wie gaat die content creëren

Content = King .. neem het dan ook serieus. Ga je op deze manier met je content om dan weet je dat er ook daadwerkelijk aan de content gewerkt wordt en dit de aandacht heeft. In veel bedrijven wordt er ad hoc met content omgegaan. Er is ineens een actie of er moet een nieuwsbrief gestuurd worden naar alle inschrijvers. Nadat dit geregeld is, wordt het weer stil en heeft niemand enig idee wanneer er weer iets wordt gepubliceerd. Zonde van alle energie, want ook een klant of relatie heeft dan geen idee en is jou al snel vergeten. 

Content = king

Beter is het om hier continuïteit in aan te brengen zodat niet alleen jij en je collega’s, maar ook de klant weet wanneer hij of zij content van jou kan verwachten. Enorm belangrijk voor de verbinding, communicatie en het vertrouwen.

Content vraagt om een portie creativiteit die het beste tot z’n recht komt als je in beweging blijft. Ook dat is een reden om regelmatig te publiceren. Met de kalender krijg je goed zicht op wanneer een artikel gepubliceerd wordt. Je kunt erop anticiperen en het geeft rust omdat je duidelijkheid krijgt. De deadlines zijn duidelijk van een content kalender. 

Samengevat:

Een contentkalender biedt een constante stroom van creativiteit, overzicht, rust, duidelijkheid en een band met relaties.


CONTENTKALENDER  MAKEN MET CLIQI?

Een commerciële contentkalender samen met CliQi samenstellen voor een duidelijke en geoptimaliseerde contentplanning om een hogere omzet te realiseren.

Contentkalender maken

Een contentkalender moet goed zichtbaar zijn als er meer mensen bij betrokken zijn en in de meeste gevallen is dat zo. Een contentkalender kun je online gemakkelijk creëren met alle mogelijk tools. Via excel bijvoorbeeld, maar er zijn meerdere systemen mogelijk. Doe wat het beste bij de organisatie past, maar zorg voor duidelijkheid. Deel de contentkalender helder in op type content, datum, onderwerp, doelgroep, verantwoordelijke en via welke kanalen je de content wilt verspreiden. Creëer een heldere content kalender template. Deze is dan gemakkelijk op ieder moment in te vullen en aan te passen.

Maak afspraken over de juiste vorm en stijl van je content

Een contentkalender kun je prima uitbreiden met bijvoorbeeld afspraken over de stijl van schrijven en van beeld bij iedere uiting. Op Facebook laat je misschien net een andere manier van content zien dan via YouTube. Dat kun je duidelijk neerzetten op de kalender zodat iedereen deze koers vaart en er geen verwarring en vooral een verkeerde (stijl) content de wereld in wordt gezonden. 

Een andere mogelijkheid is op de kalender invullen wat de resultaten van een bepaalde actie, promotie, blog of artikel waren. Dat brengt je dichter bij het doel. Zet je beide duidelijk op je contentkalender: doel en resultaat, dan kun je er bij iedere volgende uiting op anticiperen. Zo scherp je je content acties steeds beter aan en verhoog je de kwaliteit ervan. 

CONTENT MARKETING UITBESTEDEN
Onze specialisten creëren een gestructureerde contentplanning.

Content kalender maken

Om je contentkalender zo scherp mogelijk te houden als het om de doelgroep en de juiste activiteiten en content gaat, is het goed om jezelf steeds vragen te blijven stellen. Het is niet zo dat eenmaal een doelgroep gekozen, de ins en outs steeds hetzelfde blijven. Mensen veranderen, de maatschappij is altijd in beweging. Blijf aanhaken en beter nog: signaleer trends en gedragingen zodat je er zo snel mogelijk op kunt inspringen. Blijf jezelf de volgende vragen stellen, en pas je contentkalender daar steeds op aan: 

  • Past de content nog bij mijn doelgroep
  • Is mijn doelgroep nog juist
  • Wat leeft er in mijn doelgroep
  • Waar vind ik mijn doelgroep
  • Creëer ik nog de juiste content voor mijn doelgroep
  • Bevindt de doelgroep zich nog steeds op dezelfde plek

Zorg er voor dat de contentkalender zichtbaar en werkbaar blijft. Een contentkalender is net als alle voorgaande genoemde aspecten, constant in beweging. Dat moet ook want de kalender is in de praktijk, op de werkvloer, steeds de basis van alle activiteiten als het om content gaat en daar hebben veel mensen mee te maken. Van de redactie tot de marketingafdeling.  

Voordelen van een contentkalender

  • Content wordt serieus genomen
  • De contentplanning is helder en duidelijk
  • Afspraken over vorm, functie en stijl zijn duidelijk
  • De strategie is gemakkelijk aan te passen
  • De contentplanning is zichtbaar voor alle betrokkenen
  • Het geeft rust, iedereen weet wat en wanneer uit te voeren
  • Een heldere planning biedt relaties en klanten duidelijkheid
  • Doelen en resultaten worden duidelijk
  • De kwaliteit van je content verbetert 
  • Je houdt de stroom van content in beweging en blijft meer creatief 

Veelgestelde vragen over de contentkalender

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een hulpmiddel om elke content marketeer te ondersteunen bij het plannen en uitvoeren van alle content marketing activiteiten. De content kalender is een overzichtelijke en efficiënte methode om content te publiceren.

CliQi contentkalender

Kijk rustig rond in onze online kennisbank, schrijf je in voor één van de beschikbare trainingen, of neem contact op met één van onze online marketeers over jouw online vraagstukken.